Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er folk så desperate for å komme seg over svenskegrensa? Har Tyskerne gjenerobret landet? Eller er det norske avgifter man flykter like desperat fra som tysk okkupasjonsmakt? I så fall, hva sier det om det norske avgiftssystemet og de som har vedtatt det? Og hvorfor skal vi som bor timesvis med kjøring unna svenskegrensa ikke unnes de samme levekårene som de som bor nærmere? Jeg bor godt over 4 timers kjøretur fra nærmeste svenske kjøpesenter. (Da regner jeg ikke med bensinstasjonen i Karesuvanto). Det er grådig urettferdig at avgiftssystemet er lagt opp til så store forskjeller i levekostnader kun pga geografi og mulighet for å være avgiftsflyktning. Og ikke minst urettferdig for handelsnæringen som rammes av avgiftsflukten. Det norske avgiftssystemet burde vært stilt for krigsrett!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Fikk akkurat høre at nå vaksineres også 70+ med pfizer?

Pfizer er den første vaksinen vi fikk til Norge. VI har vaksinert alle med Pfizer. Alle beoboere på sykehjem har fått Pfizer eller Moderna.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Hvorfor er folk så desperate for å komme seg over svenskegrensa? Har Tyskerne gjenerobret landet? Eller er det norske avgifter man flykter like desperat fra som tysk okkupasjonsmakt? I så fall, hva sier det om det norske avgiftssystemet og de som har vedtatt det? Og hvorfor skal vi som bor timesvis med kjøring unna svenskegrensa ikke unnes de samme levekårene som de som bor nærmere? Jeg bor godt over 4 timers kjøretur fra nærmeste svenske kjøpesenter. (Da regner jeg ikke med bensinstasjonen i Karesuvanto). Det er grådig urettferdig at avgiftssystemet er lagt opp til så store forskjeller i levekostnader kun pga geografi og mulighet for å være avgiftsflyktning. Og ikke minst urettferdig for handelsnæringen som rammes av avgiftsflukten. Det norske avgiftssystemet burde vært stilt for krigsrett!

Tror disse naboene har maks 2 timer kjøring til hytta i sverige (tror faktisk også den er leid, ikke eid).
Er en del med elbil nære grensa som har økt valfartingen for å si det slik.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Pfizer er den første vaksinen vi fikk til Norge. VI har vaksinert alle med Pfizer.

Jo men jeg trodde den var avholdt til spesifike aldersgrupper, men dette har jeg blandet før.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nopros skrev (22 timer siden):

Hvor mange er lov å ha på besøk i eget hjem nå? Har ingen planer om besøk, men er nysgjerrig og klarte faktisk ikke finne dette på hverken VGs tiltakside eller på regjeringen.no. Eneste jeg fant var en anbefaling om maks fem gjester.

Antagelegvis ubegrensa, med mindre det blir rekna som eit arrangement.

Kanskje Erna kan svare på spørsmålet?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

EU innfører eksportkontroll for vaksiner til Norge

EU-kommisjonen har fjernet Norge og 16 andre land fra listen over land som er unntatt for EUs eksportkontroll for vaksiner.

EU har tidligere innført en mekanisme som gjør at man for å eksportere en vaksine må ha godkjenning fra landet vaksinen sendes ut fra, i tillegg til EU-kommisjonen - onsdag vedtok de at de legger inn kriteriene gjensidighet og proporsjonalitet for å tillate eksport av vaksiner produsert i EU, og det er i denne forbindelse Norge er tatt ut av listen over landene som er unntatt fra dette regelverket.

Litt mer vi har ett stort problem. Høie kan bare drite i hytte ferie og ringe Pfizer med en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jo men jeg trodde den var avholdt til spesifike aldersgrupper, men dette har jeg blandet før.

Pfizer kom først og ble brukt først på eldre over 85 år, sykehjem beboere og enkelte helsepersonell. Moderna ble brukt til samme grupper men kun i Oslo. AstraZeneca ble kun brukt på folk under 65 år.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FHI tror ikke vi får R-tallet under 1 igjen
https://www.nrk.no/norge/fhi-tror-ikke-vi-far-r-tallet-under-1-igjen-1.15431839

Sitat

Epidemien fortsetter å vokse i Norge. Nå tror Folkehelseinstituttets eksperter at det ikke lenger er mulig å presse det såkalte R-tallet under 1. Massevaksinasjon er eneste utvei.

For at smittetallene skal begynne å synke må R-tallet komme under 1.

Nå sier et av medlemmene i FHIs modelleringsgruppe, professor Arnoldo Frigessi, for første gang at fremveksten av den britiske virusvarianten trolig gjør at det ikke lenger er mulig.

modelleringsteam.

– De neste ukene vil være veldig tøffe. Vi har en R på 1,3 og sykehusinnleggelser har en forsinkelse på et par uker. Vi ser folk på sykehus nå som ble smittet i februar. Jeg ser at det blir kjempetøft nå de neste ukene, sier Frigessi til NRK.

– Så du ser ikke for deg noen kraftig nedgang i smittetall de neste månedene?

– Nei, jeg tror det kan gå ned litt, men ikke veldig mye. Den britiske varianten går opp i mange deler av Norge og presser R-tallet oppover. Tiltakene dytter R-tallet ned. Balansen av disse to er at R-tallet vil synke litt. Men med et R-tall på 1,1 og vaksinasjon, da har man kontroll, sier Frigessi.

Dette var jo ikke akkurat veldig gode nyheter. Vi får håpe Frigessi har feil her.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Tønsberg stenger brygge og camping

Tønsberg kommune forbyr fortøyning ved kommunale kaier og brygger, stenger campingplasser og forbyr bruk av bobilcamping for å hindre smittespredning.

Forskriften trer i kraft straks og gjelder til og med 6. april 24.00. Kommunen er omfattet av strenge nasjonale tiltak som ble innført 5. mars, men den nasjonale forskriften regulerer ikke de nevnte stedene.

– Smittesituasjonen vi står i på Østlandet og i Tønsberg gjør det nødvendig å forsterke tiltakene i forbindelse med påske og starten på camping-, båt- og bobilsesong, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Helt enig. Høst og Vinterferie er like utdatert som hest og slede. Selv påskeferie synes jeg har utspilt sin rolle da vi ikke lenger ferier det på den måten vi feirer eks. jul.

Høst og vinter-ferie bør bli ordinære skoledager og skoleansatte bør pelle seg på jobb som andre folk.

Påskeferie synes jeg skiller seg ut siden det er den beste tiden i året å være ute på ski. Ingen mørketid, sola begynner å ta litt osv. I vårt multikulturelle samfunn ser jeg ikke noe poeng i å linke den til noe religiøst lengre. Den kan godt bli de samme datoene hvert år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De på 75 år blir tilbudt Moderna i påskeferien der jeg bor.

Jeg hørte et rykte i dag om at AZ-vaksinen kunne vært satt feil -  i blodåren istedenfor i muskelen. Derfor blodpopp. De som vaksinerer skal sjekke at det blir riktig før de injenserer ved å trekke stempelet tilbake eller lignende. Kommer det blod inn i sprøyten er det feil.

Da har man altså satt vaksinedosene til Moderna og Pfizer riktig, siden det har gått bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pc Lynet said:

Litt mer vi har ett stort problem. Høie kan bare drite i hytte ferie og ringe Pfizer med en gang.

Tviler på at noen i den gjengen skipper mulighet for påskebruning på ski.  

3 minutes ago, Simen1 said:

Høst og vinter-ferie bør bli ordinære skoledager og skoleansatte bør pelle seg på jobb som andre folk.

"Amen". Hadde noen gamle lærere som naboer, jeg synes de så og si alltid gikk hjemme. De klaget hvis andre ikke hadde klippet gresset eller hekken for selv hadde de jo tid i massevis. De flyttet etterhvert fordi det var så slitsomt at folk klippet gresset kl. 19 om kvelden.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

De på 75 år blir tilbudt Moderna i påskeferien der jeg bor.

Jeg hørte et rykte i dag om at AZ-vaksinen kunne vært satt feil -  i blodåren istedenfor i muskelen. Derfor blodpopp. De som vaksinerer skal sjekke at det blir riktig før de injenserer ved å trekke stempelet tilbake eller lignende. Kommer det blod inn i sprøyten er det feil.

Da har man altså satt vaksinedosene til Moderna og Pfizer riktig, siden det har gått bra.

Ja nå får man Moderna flere steder i landet. I begynnelsen fikk man så få doser at det var enklere å kun sette Moderna i Oslo.

Den teorien stemmer ikke. Vi diskuterte den forrige uke.

Man satt også Pfizer feil i begynnelsen:

https://sykepleien.no/2021/01/lege-advarer-sykepleiere-om-koronavaksine-settes-feil

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Dette må no vel vere eit arbeidsuhell? Eller er det slik at EU har tenkt å skyte ned argumentasjonen til regjeringa og helseministeren om å slå seg saman med EU i kampen for å få flest mogeleg vaksiner til Norge? Dette er jo eit slag for Sp og Frp sin vaksinepopulisme og at Norge bør sikre seg vaksiner på eiga hand utan å gå vegen om EU.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...