Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (17 minutter siden):

Jeg har jobbet som elektriker og verftselektriker i 8 år og nå elektro ingeniør de siste 4 årene, aldri har det vært ett tema å ta vinter eller høstferie. Jeg har og inntrykk av at dette og gjelder for samtlige av underleverandørene jeg har jobbet med, det kan være litt vanskelig å få tak i folk midt i fellesferien på sommeren men Vinter, Påske  (på hverdagene) og Høstferier har det alltid vært business as usual. Har ett inntrykk av at det for det meste er folk i lederstillinger som tar seg ut noe ferie i de tidene. Men muligens det bare er slik det er i min bransje ;) 

Vinter og høst ferie er skoleferie. Barn fra 1. til 4. klasse har SFO. Foreldre som har mulighet tar ofte ferie når ungene har ferie. Det er ikke bare å ta ut ungene fra skolen når som helst for å dra på ferie. 

Har vært elektriker i 11 år. De fleste tar ferie i fellesferien (byggeplasser stenger ned og barnehage/SFO er stengt). Mange tar også ferie de 3 dagene før påske(barnehager og skole er stengt)og de 2-4 dagene i romjula. Helt vanlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Groovy Gorilla skrev (4 minutter siden):

Har vært elektriker i 11 år. De fleste tar ferie i fellesferien (byggeplasser stenger ned og barnehage/SFO er stengt). Mange tar også ferie de 3 dagene før påske(barnehager og skole er stengt)og de 2-4 dagene i romjula. Helt vanlig. 

Det er og mitt inntrykk ja. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Groovy Gorilla said:

Vinter og høst ferie er skoleferie. Barn fra 1. til 4. klasse har SFO. Foreldre som har mulighet tar ofte ferie når ungene har ferie. Det er ikke bare å ta ut ungene fra skolen når som helst for å dra på ferie. 

Har selv sjelden eller aldri hatt hverken høst, vinter eller påskeferie i 25 år i jobb. Det var når man hadde små barn og da vekslet vi ofte på hvem som tok ut feriedager pga. barna.

Ellers var det sommer som var ferien og at man tok ut noen dager i juleuka. Unntakene var når man skulle noe spesielt på våren eller høsten men det var utenom de faste skoleferiene og med store barn. I noen tilfeller tok man ut avspassering rundt helligdager så hendte det man fikk 1 uke fri (ikke samme som ferie alltid). Eller blir sommerferier også ofte brukt til å fikse noe på hus og den slags.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Evil-Duck og @fredrik2 Jeg har inntrykk av at vinterferie og høstferie bare er noe som gjelder barn og skoleansatte, men ikke arbeidslivet generelt. Foreldre med unge nok barn blir "tvunget" til å ta ut feriedager de dagene eller støtte seg på besteforeldrene til barna, men straks de blir gamle nok så blir det hjemme-alene-dager. Jeg skjønner ikke poenget med disse "feriene". Det virker mest som en pest og plage for at skoleansatte skal kunne ta seg mer fri enn alle andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pc Lynet said:

Ja minst 7 dager på hotell + svar tid på eventuell test 7 dagen i praksis 10 dager.

Vet du hvordan du dokumenterer du at du har vært på en nødvendig utenlandsreise? Evt. hvem/hvordan avgjøres det om reisen var nødvendig?

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

@Evil-Duck og @fredrik2 Jeg har inntrykk av at vinterferie og høstferie bare er noe som gjelder barn og skoleansatte, men ikke arbeidslivet generelt. Foreldre med unge nok barn blir "tvunget" til å ta ut feriedager de dagene eller støtte seg på besteforeldrene til barna, men straks de blir gamle nok så blir det hjemme-alene-dager. Jeg skjønner ikke poenget med disse "feriene". Det virker mest som en pest og plage for at skoleansatte skal kunne ta seg mer fri enn alle andre.

Helt enig. Høst og Vinterferie er like utdatert som hest og slede. Selv påskeferie synes jeg har utspilt sin rolle da vi ikke lenger ferier det på den måten vi feirer eks. jul.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Nei

Ok. Har en nabo som skal til hytta i Sverige i påsken og han mente dette var feil. Han skal bare slappe av men "dokumenterer" det som at han må utføre nødvendig vedlikehold.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (Akkurat nå):

Hvordan dokumenterer du at du har vært på en nødvendig utenlandsreise? Evt. hvem/hvordan avgjøres det om reisen var nødvendig?

Den som kontrollerer deg. Så du må enten ha ett skriv fra arbeidsgiver om at du har vært ute av landet på oppdrag eller dødsattest omtrent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Den som kontrollerer deg. Så du må enten ha ett skriv fra arbeidsgiver om at du har vært ute av landet på oppdrag eller dødsattest omtrent.

OK. Jeg er min egen arbeidsgiver så jeg kan bekrefte at jeg har vært ute på oppdrag 🙄

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Ok. Har en nabo som skal til hytta i Sverige i påsken og han mente dette var feil.

Sitat

Hytte/fritidseiendom i Norge eller i utlandet

Jeg vil reise til hytte eller fritidseiendom i utlandet. Må jeg da i innreisekarantene når jeg kommer tilbake til Norge?

Ja, dersom du reiser til områder som ikke er unntatt fra innreisekarantene må du i utgangspunktet i ti døgns innreisekarantene når du kommer tilbake til Norge.

Hvorfor får ikke personer som har hytter/familie i Sverige eller Finland lov å reise dit? Er det fremdeles karanteneunntak for nødvendig vedlikehold av hytter, campingvogn og lignende?

Norske borgere har anledning til å reise til Sverige, men for områder som er definert å ha forhøyet smitterisiko vil det være krav om innreisekarantene ved ankomst til Norge igjen.

Helsedirektoratet anbefaler ikke å åpne for reiser til områder med forhøyet smitterisiko, heller ikke for nordmenn som har hytte eller familie i Sverige eller Finland. Vi vet at dette er viktig for mange, men smitteimport utgir en for stor risiko for nye utbrudd.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/koronasituasjonen-ofte-stilte-sporsmal-om-karantene/id2702867/#tocNode_2

Sitat

Kan jeg dra til hytta i Sverige for måke snø av taket, og slippe innreisekarantene? 

Ja, men da kan du ikke overnatte på fritidseiendommen eller annet sted i Sverige eller Finland før retur til Norge. Nordmenn som har hytter, campingvogn eller lignende i Sverige eller Finland kan dra dit på dagstur for å utføre strengt nødvendig vedlikehold og tilsyn for å avverge store materielle skader på fritidseiendom, båt, campingvogn eller lignende, og slippe karantene ved retur til Norge.

Snømåking fra hyttetak er regnet som strengt nødvendig vedlikehold. 

Unntaket gjelder ikke dersom du har tatt offentlig transport hatt nærkontakt med andre personer enn dine husstandsmedlemmer. Med nærkontakt menes kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, direkte fysisk kontakt eller direkte kontakt med sekreter fra andre personer.

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (22 timer siden):

Da får du gjøre som mange andre er nødt til: Bestille på nett :)

Kanskje det, men poenget mitt er at kommunegrenser ofte er kunstige i forhold til folk sitt bevegelsesmønster, og dermed også for smittespreiinga. Etter mi meining ville det difor ha vore eit betre råd å be folk om å handle der dei handlar eller oppheld seg i det daglege framfor å snakke om kommunegrenser. (Men folk bør sjølvsagt vere ekstra påpasselege dersom dei handlar, jobbar eller går på skule i ein kommune med høgare smittenivå enn i kommunen dei bur i).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finland gjenopptar AstraZeneca delvis
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=60146

Sitat

Finland gjenopptar bruken av AstraZenecas coronavaksine fra og med mandag - men bare for dem over 65 år. Det melder landets Institutt for helse og velferd, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Landet satte bruken av vaksinen på pause 19. mars.

Får håpe også Norge kan gjøre dette. Vaksineringen her skyter fart i starten av april når det begynner å komme enda flere doser, men det vil selvfølgelig være en fordel om vi kan bruke AZ-dosene også.

Vi ligger fortsatt i det øvre sjiktet i Europa og over gjennomsnittet på tross av pause med AZ.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Sendte han linken men tviler på at de bryr seg. Blir spennende å se om de kommer hjem etter påsken eller blir borte 10 dager ekstra. Han mente kona hadde fiksa noe unntak, uten at han ville si hva det var (med et smil).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...