Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (10 minutter siden):

Oslo har igjen en stigende smittetrend, viser VGs talloversikt. 47 kommuner i Norge har nå stigende trend.

Og dette før storparten av oslo innflytterne har reist tilbake etter endt Juleferie med familiene sine, jeg frykter dette kommer til å bli stygt 😔

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt demotiverende må det sies å være å gå inn i det nye året med smitterekord. Det er litt absurd, samtidig ikke overraskende når vi har hatt juletiden.

Den gode nyheten er nok at det i løpet av 2021 kommer til å snu, den dårlige er at jeg tror vi har den kjipeste tiden foran oss først. Når pandemien kommer under kontroll, så kommer jo den økonomiske etterdøningene. Konkurser med mer. Reiselivsnæringen kan vel neppe se fram til noe nytt bra reiseår, iallfall ikke i første halvdel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det positive er: det kunne vært verre. Jeg fryktet vi skulle ha langt flere smittetilfeller da vi gikk inn i jula. Alle var enige om at jula ville føre til en stor økning, og det er det vi kommer til å se nå fremover. Men hadde det vært like ille som i november rett før jul tror jeg vi ville hatt 1000-1500 daglige tilfeller allerede nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Innfører obligatorisk koronatest
Regjeringa innfører obligatorisk koronatest ved innreise til Noreg frå og med 2. januar 2021. Så langt det er mogleg må testinga skje seinast eitt døgn etter tilkomst til landet. Årsaka er frykt for importsmitte, seier statsminister Erna Solberg.
https://www.nrk.no/nyheter/1.15309117

Stenger fleire grenseovergangar
Fleire av grenseovergangane til Noreg blir òg stengde som del av dei nye nasjonale innstrammingane som trer i kraft 2. januar. Regjeringa fryktar import av muterte virusvariantar, og at mange vil ønske å reise inn i Noreg frå land med høgare smitte.
https://www.nrk.no/nyheter/1.15309125

Norge innfører obligatorisk koronatest og stenger flere grenseoverganger
https://www.nrk.no/norge/norge-innforer-obligatorisk-koronatest-og-stenger-flere-grenseoverganger-1.15309110

Innfører obligatorisk koronatesting for alle innreisende fra utlandet
https://www.tv2.no/nyheter/11865131/

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Innfører obligatorisk koronatest
Regjeringa innfører obligatorisk koronatest ved innreise til Noreg frå og med 2. januar 2021. Så langt det er mogleg må testinga skje seinast eitt døgn etter tilkomst til landet. Årsaka er frykt for importsmitte, seier statsminister Erna Solberg.
https://www.nrk.no/nyheter/1.15309117

Stenger fleire grenseovergangar
Fleire av grenseovergangane til Noreg blir òg stengde som del av dei nye nasjonale innstrammingane som trer i kraft 2. januar. Regjeringa fryktar import av muterte virusvariantar, og at mange vil ønske å reise inn i Noreg frå land med høgare smitte.
https://www.nrk.no/nyheter/1.15309125

Norge innfører obligatorisk koronatest og stenger flere grenseoverganger
https://www.nrk.no/norge/norge-innforer-obligatorisk-koronatest-og-stenger-flere-grenseoverganger-1.15309110

Innfører obligatorisk koronatesting for alle innreisende fra utlandet
https://www.tv2.no/nyheter/11865131/

Slik går det med Kryptodebunker i regjering 😉 endelig tar de ordentlige tak. Ser lysere på våren nå, kanskje vi unngår skjebnen til Danmark og Sverige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vil hindre full nedstengning

Det anslås at den nye varianten er mellom 55 og 75 prosent mer smittsom. Det tilsvarer en økning i det såkalte R-tallet med 0,4, ifølge regjeringen.

– Hvis denne mutasjonen skulle blir spredt i Norge, vil det antakeligvis kreve en full nedstengning av samfunnet. Vi må gjøre det vi kan for å forhindre at den nye virusvarianten får fotfeste i Norge. Testing er den eneste måten å avdekke om reisende fra røde land bærer med seg dette viruset, sier Solberg.

Regjeringen anslår at R-tallet i Norge nå ligger på rundt 1. Dersom R-tallet økes til 1,4 anslås det at Norges at intensivkapasitet være overskredet i løpet av 4–5 uker.

– Vi er nødt til å begrense spredningen av virusmutasjonen så mye som mulig. Det er stor sannsynlighet for at mutasjonen kan komme til Norge også fra andre land enn Storbritannia. Kravet om obligatorisk test kommer i tillegg til ordningene vi allerede har etablert med krav om negativ test før innreise, innreiseregistrering og karanteneplikt, sier helseminister Bent Høie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Snikpellik said:

For et par måneder siden skrev jeg her om en god kollega av meg i midten av tjueårene som ble koronasmittet med ukjent smittekilde (sannsynligvis i butikken), og som slet med tung pust en stund etterpå. Måtte hvile etter å ha gått i trapper og ble sliten av en gåtur. Ingenting underliggende og i ganske så god form. Hun er blitt i helt fin form nå, men det tok en halvannen måneds tid.

Nå i kveld fikk jeg beskjed om at en av mine beste kompiser har blitt innlagt på observasjon/oppfølging på sykehus. Han ble smittet hjemme i slutten av oktober av et familiemedlem som ble smittet på jobb (jobber med barn). Han er rundt 30 år, er veldig godt trent og fysisk aktiv regelmessig. Ingenting underliggende der, men han ble skikkelig syk da han var smittet. Det gjorde også familiemedlemmet. Ingen av de ble lagt inn eller noe, men begge hadde veldig tung pust, vondt i hodet, høy feber og han beskrev det «som kraftig influensa ganger 100». Så ble han bedre, men mye slapp ikke taket, og siden dette har han slitt med kraftig hodepine og dårlig pust som ikke gir seg og vært sykmeldt fra jobb siden. Null ork til noenting og har ligget på sofaen i to måneder. Og nå er han altså inne til observasjon fordi det er uutholdelig og ikke gir seg. 

Skulle gjerne delt flere detaljer her, men holder det anonymt. Bare synes det er viktig å dele disse tingene både som en advarsel og oppmerksomhet på at det skjer med unge friske folk, kanskje i større omfang enn mange er klar over. Har en relativt stor omgangskrets både på jobb og ellers så jeg kjenner etterhvert til en del folk som har hatt korona og det er stadig oftere at jeg hører om noen jeg vet om eller som kjenner noen som sliter med en ettervirkning, enten den er kort som for kollegaen min eller lang og ille som med kompisen min.

Et veldig godt og velskrevet innlegg fra en jeg ser som godt balansert i dette.

Jeg sendte det derfor over til kameraten jeg nevnte forrige dagen. Han ba familien lese det og ble bare møtt med "ja det er jo ikke rart du er paranoid når du sitter å leser sånne ting. Vi tar forbehold, har gjort det siden mars og er godt informert men at kjæresten var på en liten fest hvor ingen var syke dreper ingen".

Jeg tror mange er i samme gata. De tenker at de gjør "mye" for å ta forbehold men når man selv havner i en situasjon hvor man kanskje burde gjort ting annerledes så blånekter man inntil det motsatte er bevist. Muligens pga. mange rare følelser som fører til mindre kloke avgjørelser. Han har nå resignert fra å forsøke å beskytte familien og tenker "det får gå som det går".

Håper det ordner seg for kompisene dine.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Det positive er: det kunne vært verre. Jeg fryktet vi skulle ha langt flere smittetilfeller da vi gikk inn i jula. Alle var enige om at jula ville føre til en stor økning, og det er det vi kommer til å se nå fremover. Men hadde det vært like ille som i november rett før jul tror jeg vi ville hatt 1000-1500 daglige tilfeller allerede nå. 

Jeg tenker at midten og slutten av januar vil vise hvordan vi ligger ann. Men tar all positivitet på veien.

Regjeringa innfører obligatorisk koronatest ved innreise til Noreg frå og med 2. januar 2021.

Så dermed vil de fleste sørge for å komme seg til Norge før 2. januar. Alle disse tiltakene burde vært iverksatt 14 dager før jul og det tror jeg man vet. Man vet godt hvilke vaner folk har rundt jul og nyttår.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 timer siden):

For et par måneder siden skrev jeg her om en god kollega av meg i midten av tjueårene som ble koronasmittet med ukjent smittekilde (sannsynligvis i butikken), og som slet med tung pust en stund etterpå. Måtte hvile etter å ha gått i trapper og ble sliten av en gåtur. Ingenting underliggende og i ganske så god form. Hun er blitt i helt fin form nå, men det tok en halvannen måneds tid.

Nå i kveld fikk jeg beskjed om at en av mine beste kompiser har blitt innlagt på observasjon/oppfølging på sykehus. Han ble smittet hjemme i slutten av oktober av et familiemedlem som ble smittet på jobb (jobber med barn). Han er rundt 30 år, er veldig godt trent og fysisk aktiv regelmessig. Ingenting underliggende der, men han ble skikkelig syk da han var smittet. Det gjorde også familiemedlemmet. Ingen av de ble lagt inn eller noe, men begge hadde veldig tung pust, vondt i hodet, høy feber og han beskrev det «som kraftig influensa ganger 100». Så ble han bedre, men mye slapp ikke taket, og siden dette har han slitt med kraftig hodepine og dårlig pust som ikke gir seg og vært sykmeldt fra jobb siden. Null ork til noenting og har ligget på sofaen i to måneder. Og nå er han altså inne til observasjon fordi det er uutholdelig og ikke gir seg. 

Skulle gjerne delt flere detaljer her, men holder det anonymt. Bare synes det er viktig å dele disse tingene både som en advarsel og oppmerksomhet på at det skjer med unge friske folk, kanskje i større omfang enn mange er klar over. Har en relativt stor omgangskrets både på jobb og ellers så jeg kjenner etterhvert til en del folk som har hatt korona og det er stadig oftere at jeg hører om noen jeg vet om eller som kjenner noen som sliter med en ettervirkning, enten den er kort som for kollegaen min eller lang og ille som med kompisen min.

Jeg har og kjenninger som ble sengeliggende i månedsvis etter korona smitte i sommer. Nå har det slik jeg har forstått det ting ordnet seg for de i stor grad, fortsatt litt som kanskje henger i, men det er jo og litt det å riste av seg det å være sengeliggende så lenge som sikkert og er en faktor. Så jeg håper din kollega og kompis og klarer å riste dette av seg etterhvert :) Men absolutt viktig at slike historier og kommer frem!

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Jeg har og kjenninger som ble sengeliggende i månedsvis etter korona smitte i sommer. Nå har det slik jeg har forstått det ting ordnet seg for de i stor grad, fortsatt litt som kanskje henger i, men det er jo og litt det å riste av seg det å være sengeliggende så lenge som sikkert og er en faktor. Så jeg håper din kollega og kompis og klarer å riste dette av seg etterhvert :) Men absolutt viktig at slike historier og kommer frem!

Jepp, desverre er dette helt vanlig. Opp til 30% sliter i månedsvis skal man tro forskning fra Storbritannia og Sveits 

Lenke til kommentar
Sitat

557 nye koronatilfeller i Norge

Det siste døgnet er det registrert 557 koronasmittede i Norge. Det er 175 færre enn dagen før, men 81 flere enn samme dag i forrige uke. 140 koronapasienter var torsdag innlagt på sykehus. Det var fem færre enn dagen før.

I alt er 436 koronasmittede personer døde i Norge siden mars.

Blir spennende å se positivitet raten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Opphever flystans fra Storbritannia

Flystansen fra Storbritannia oppheves fra klokken 17.00 lørdag 2. januar. Det melder Helse- og omsorgsdepartementet i en pressemelding fredag.

Reglene for krav om testing og karantene for de som ankommer Norge fra landet skal gjelde fremdeles.

Personer som ankommer Norge med fly fra Storbritannia må fylle ut reiseregistreringsskjema før ankomst til Norge.

Ett skritt fram, to tilbake.

Lenke til kommentar

Mye oppslag om travel natt for politiet og oppløsning av store fester. Blant annet enn i Bergen der 70-80 ungdommer hadde samlet seg.

Selv har jeg observert folk jeg kjenner som har lagt ut storys at de festet seg inn i det nye året med tull og tøys. De forholdt seg nok til antall personer-regelen, men de har nok samlet folk som har kommet fra forskjellige selskaper og familier rundt om i landet. Og selvsagt ikke klart å holde avstand.

Mange av de som hadde lagt ut, var nettopp de jeg forventet at skulle gjøre det.

Ble nok litt av en smittefest i går, nå får vi bare krysse fingrer og tær for at konsekvensene ble færrest mulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...