Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

helsten2 skrev (2 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/politiet_-erna-solberg-har-status-som-mistenkt-1.15429609

Brukes det virkelig så mye ressurser på alle som er mistenkt for brudd på smittevernforskriftene?

Jeg vil tro det, ja. Det er ikke så mye ressurser som går med på én slik sak sånn egentlig, men kan bli en ressurstyv hvis det er mange slike saker samtidig. Disse etterforskerne er ikke satt på bare denne ene saken. Men her brukes det nok litt ekstra ressurser ift. mediehåndtering. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, Pc Lynet said:

Eller sikre at NATO ikke blir slått ut av koronavirus. Før vi vet ordet av det har Russland tatt Finnmark.

Tanken slo meg når jeg hørte om nato-jens og vaksinen. Det er vel slik de rett og slett er betalt for å tenke gjennom i Nato. Men, jeg tviler på at russerne er en så stor fiende som Nato vil ha det til. Oppviglingen er jeg ikke helt for som vestlig media velvillig sprer. Men, det er jo slik propagandapparater fungerer (selv i fredstid).

Jeg vil også tro at Russland kan ha mye grums på samvittigheten. Det er bra å ha fokus på, så det var ikke sånn ment. Men, vesten har en agenda om å tøyle (holde nede om de kan) land som Russland, Kina med flere.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Subara said:

VIktig og sterkt intervju med TV2 reporter Yvonne Fondenes på nyhetene i går. Tankene hennes går til alle barn som opplever vold i hjemmet under pandemien .

https://www.tv2.no/a/13898366/

images?q=tbn:ANd9GcSUh6wpPqqWONW2hludCWQ

Selv om jeg har litt empati for at barn kan ha det litt tøft, så har jeg litt lyst å si:

Fuck the children (ikke bokstavelig ment) !

Det er vel viktigere at vi som samfunn kommer oss over pandemien, slik at det kommer også disse barna tilgode på sikt?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (21 minutter siden):

På tide at man gir ett skikkelig løft til barnevernet. Det er tydeligvis altfor mange barn som har totalt uegnede foreldre.

Ikke enkelt det der. Hemmlighold, fornektelse, skyld og skam. Det er positivt når foreldre klarer å samarbeide med barnevernet istedenfor at det blir deres fiende. Håper det er mange nok som vil være fosterforeldre under pandemien. Her en dansk drama-serie om temaet.

https://tv.nrk.no/serie/ulven-kommer

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg vil tro det, ja. Det er ikke så mye ressurser som går med på én slik sak sånn egentlig, men kan bli en ressurstyv hvis det er mange slike saker samtidig. Disse etterforskerne er ikke satt på bare denne ene saken. Men her brukes det nok litt ekstra ressurser ift. mediehåndtering. 

Det står jo 

Saken er under etterforskning, og den vil pågå denne uka. Vi har en ambisjon om å bli ferdige med etterforskningen i løpet av uka.

En ukes etterforskning for dette? Trodde dette ville være avklart på en times tid. Fakta er vel klare?

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

*twitter link*

Det virker nesten på meg som en igjen skulle prøve å tviholde på å ha det så åpent som mulig frem til påskeferien er over, en kan jo undres på hva målet bak det er, men vi så nøyaktig det samme med juleferien og vinterferien, begge gangene førte det til massiv smittespredning og til slutt nye nedstenginger. Tenker som så at uansett hvor ubeleilig det måtte være må vi ta dette med rota nå og gjør det skikkelig, slik vi klarer å kontrollere smitten en gang for alle frem til nok folk er vaksinerte. Nå er alle reglene, unntakene og særreglene hit og ditt bare et enormt sammensurium ingen faktisk forstår seg på, selv ikke vår kjære statsminister. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Pc Lynet said:

På tide at man gir ett skikkelig løft til barnevernet. Det er tydeligvis altfor mange barn som har totalt uegnede foreldre.

Da må det først lages bedre barnevern. Vi har altfor mange pedofile overgrep innad den yrkesgruppen historisk sett i Norge.

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (2 minutter siden):

Det står jo 

En ukes etterforskning for dette? Trodde dette ville være avklart på en times tid. Fakta er vel klare?

Er ikke helt sånn det funker når politiet ikke var der selv. Tviler også på at det sitter flere etterforskere med kun denne saken hele tiden, men at de må innhente informasjon fra hver enkelt som kan ta litt tid. Her i denne saken er det jo også noen momenter med litt uklarhet, og det må gås gjennom. Mange var tilstede over to kvelder som evt. skal straffes osv. 

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Selv om jeg har litt empati for at barn kan ha det litt tøft, så har jeg litt lyst å si:

Fuck the children (ikke bokstavelig ment) !

Det er vel viktigere at vi som samfunn kommer oss over pandemien, slik at det kommer også disse barna tilgode på sikt?

Det er mildt sagt et vanskelig dilemma som politikerne må hanskes med under pandemien.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, helsten2 said:

Det står jo 

De har nok en del partyfolk å gjøre avhør av, samt forhøre seg litt med vitner. Tar tid sånt noe.. Dessuten så skal hele bunken arbeid på bordet til en politijurist etterpå. En som skal sjekke med lovverket og kjøre føleri på om dette er noe politiet orker å bruke ressurser på videre. Ting henlegges jo fort hos politiet, selv når bevisene er 100 % sikre.

Endret av G
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Subara said:

Det er mildt sagt et vanskelig dilemma som politikerne må hanskes med under pandemien.

Ja, og de har kunnet ta seg de frihetene før ved å være så milde mot barn de bare kan. Men, nå når smitten truer skikkelig så kan de ikke ta seg råd til slike hensyn lengre. De må bare få kommunisert dette, når de er blitt enige om veien videre. Slik ser jeg på det.

Endret av G
Lenke til kommentar
8 minutes ago, G said:

De har nok en del partyfolk å gjøre avhør av, samt forhøre seg litt med vitner. Tar tid sånt noe.. Dessuten så skal hele bunken arbeid på bordet til en politijurist etterpå. En som skal sjekke med lovverket og kjøre føleri på om dette er noe politiet orker å bruke ressurser på videre. Ting henlegges jo fort hos politiet, selv når bevisene er 100 % sikre.

Det er derfor jeg stusser på ressursbruken. Flere tusen (!) saker med kjent gjerningsperson (vold, narkotika, sedelighet ...) henlegges hvert år på grunn av manglende kapasitet. Brudd på smittevernforskriftene går tydligvis foran, men slike saker har kankje prioritet i disse tider ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Ja, og de har kunnet ta seg de frihetene før ved å være så milde mot barn de bare kan. Men, nå når smitten truer skikkelig så kan de ikke ta seg råd til slike hensyn lengre. De må bare få kommunisert dette, når de er blitt enige om veien videre. Slik ser jeg på det.

Regjeringen kommer ikke til å innføre karantenehotell for alle. Det har allerede gått utover barna. Antagelig ikke lenge før skolene blir stengt slik smitteforholdene ser ut nå.

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (10 minutter siden):

Det er derfor jeg stusser på ressursbruken. Flere tusen (!) saker med kjent gjerningsperson (vold, narkotika, sedelighet ...) henlegges hvert år på grunn av manglende kapasitet. Brudd på smittevernforskriftene går tydligvis foran, men slike saker har kankje prioritet i disse tider ...

Du må huske på hvem som etterforsker. Dette skjedde vel på Geilo, så det er Hol Lensmannskontor og politiadvokat fra Politiet i Buskerud. De har sannsynligvis ikke så mange av disse sakene nå. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Du må huske på hvem som etterforsker. Dette skjedde vel i Geilo, så det er Hol Lensmannskontor og politiadvokat fra Politiet i Buskerud. De har sannsynligvis ikke så mange av disse sakene nå. 

... og de tør vel uansett ikke å henlegge Erna-saken nå ... 😉

Lenke til kommentar

På en måte synd at kristne har ett og annet oppsamlet råd om et og annet. F.eks. å bygge på fjellgrunn. Selv om de har rett der, så kan religiøse ta feil om Covid-19 !!

Også har du måten de benytter det der på. Troen skal jo bygges på samme "fjellgrunn" må vite.. :fun:

https://www.nrk.no/trondelag/nve-kontrollerer-ikke-lenger-alle-reguleringsplaner-_-kan-fore-til-farlige-utbygginger-pa-kvikkleire-1.15401803

422924534_Bygge-p-fjellgrunn.jpg.e43c416b396d768bb83277efd29350d0.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

USAs nasjonale institutt for allergier og infeksjonssykdommer (NIAID) sier AstraZeneca kan ha levert ufullstendige data om koronavaksinens effektivitet.

https://www.nrk.no/urix/usa-ber-astrazeneca-om-oppdatert-vaksineinformasjon-1.15429276

Helsedirektoratet ba intensiv- og anestesisykepleiere, som har gått ut av yrket, om å melde seg til tjeneste i fjor. Så langt har 64 meldt seg. Dette er svært lavt, mener sykepleierforbundet, som anslår at 700 intensivsykepleiere har gått ut av yrket de siste åra.

...

Har ikke oversikt

I mange år har sykepleierforbundet mast på at myndighetene må få en oversikt over hvor mange intensivsykepleiere det faktisk er her i landet. Blant annet for å kunne planlegge for en pandemi.

– Det finnes ingen nasjonal oversikt over intensivsykepleiere i Norge. Vi vet sånn cirka at det utdannes drøyt 150 i året, men vi vet ikke sikkert om de jobber eller blir værende på intensivavdelinger, sier Sverresdatter Larsen.

https://www.nrk.no/norge/far-ikke-tak-i-intensivsykepleiere-som-har-gatt-ut-av-yrket-1.15428493

For noen er pollen eller peanøtter livets fiender.

Allergiske reaksjoner kan være alt fra ubehagelige til dødelige, og svært mange er rammet i en eller annen form.

Men nå gir en ny studie fra Australia håp.

Et protein, som allerede finnes naturlig i menneskekroppen, kan være nøkkelen man har lett etter i mange år.

– Dette er et gjennombrudd og viktig nytt. Det går i retning av å kunne bruke kroppens egne styringsmekanismer for å unngå blant annet allergi.

Det sier Martinus Løvik til NRK. Han er professor emeritus ved NTNU, og har ekspertise innen immunologi og allergi.

https://www.nrk.no/viten/nytt-funn-gir-forskere-hap-om-a-kunne-bekjempe-allergi-og-astma-i-framtiden-1.15419867

Kan dette funnet rundt allergi og immunforsvar nyttes i Covid-19 sammenheng? Når, om 35 år fram i tid?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Det virker nesten på meg som en igjen skulle prøve å tviholde på å ha det så åpent som mulig frem til påskeferien er over, en kan jo undres på hva målet bak det er, men vi så nøyaktig det samme med juleferien og vinterferien, begge gangene førte det til massiv smittespredning og til slutt nye nedstenginger. Tenker som så at uansett hvor ubeleilig det måtte være må vi ta dette med rota nå og gjør det skikkelig, slik vi klarer å kontrollere smitten en gang for alle frem til nok folk er vaksinerte. Nå er alle reglene, unntakene og særreglene hit og ditt bare et enormt sammensurium ingen faktisk forstår seg på, selv ikke vår kjære statsminister. 

Erna og co tror det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å bli kvitt noen udugelige innvandrere for å sette det på spissen mot å holde Norge stengt. Det er stort sett innvandrerer fra Afrika og Asia som dør og blir innlagt på intensiv i landet.

Men helt seriøst mutant viruset er umulig å kontrollere. Du skal se det blir fullt kaos igjen i Danmark når de nå åpner opp etter påske. At AZ vaksinen ikke kan bli brukt her i Norge er veldig uheldig. Vi burde stenge ned ut Mai slik som i fjor.

Sitat

Covid-smitten florerer, sliterne dør, og storfamilien har blitt en mulig dødsfelle. Er det en vei ut av pandemien for de fattige innvandrerne?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kRQR4Q/covid-doeden-i-innvandrermiljoeene

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...