Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
William_S skrev (5 minutter siden):

Det er helt korrekt. Å være ute i det fri er noe av det tryggeste man kan være. 

Jo, det er kanskje noe i det. Jeg er helt for munnbindpåbud innendørs, men absolutt ikke utendørs og jeg blir nesten sjokkert når jeg ser på nyhetene hvor vanvitteig besatt folk har blitt av munnbind overalt i USA hvor folk går alene rundt i sin egen hage med munnbind på fordi de tror coronaviruset flyr flere kilometer rundt i lufta.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Fullt på intensiven: Må flytte alvorlig syke coronapasienter til andre sykehus

Sitat

19 alvorlig syke covidpasienter er hittil i mars transportert i intensivambulanse mellom sykehusene i Helse Sør-Øst. Alle har vært koblet til respirator under transport.

11 av de 19 er flyttet fra Akershus Universitetssykehus til sykehusene i Oslo. 

– Vi flytter ikke disse pasientene hvis vi ikke må. Det er best for covid-pasienter å ikke måtte flyttes. Flyttingen er et nødvendig onde, sier overlege Christian Buskop, avdelingsleder luftambulanseavdelingen, Oslo Universitetssykehus.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlMdnO/fullt-paa-intensiven-maa-flytte-alvorlig-syke-coronapasienter-til-andre-sykehus

e1df8a47-22ae-4cfe-a689-6765c3c0f3fd?fit

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Skal haste­vaksineres

Sitat

Helseminister Bent Høie har besluttet å framskynde vaksinering av alle fastboende over 45 år på Svalbard.

Fredag opplyste helseminister Bent Høie at regjeringen vil prioritere å tilby coronavaksine til alle fastboende over 45 år på «smittefrie» Svalbard. Dette på grunn av at det vil være svært krevende å håndtere et smitteutbrudd der.

- Kan dette føre til en tidligere gjenåpning på Svalbard enn i resten av Norge?

- Planen for gjenåpningen av Norge er noe vi vil komme tilbake til, sier statssekretær Saliba Andreas Korkunc ved Helse- og omsorgsdepartementet til Dagbladet.

- Anbefaler Folkehelseinstituttet denne løsningen?

- FHIs rolle i dette er bare knyttet til den praktiske gjennomføringen, sier Korkunc.

https://www.dagbladet.no/nyheter/skal-hastevaksineres/73551817

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Heidi tar T-banen så lite som mulig. Hun er langt ifra den eneste

Sitat

Vi beveget oss 3 prosent mindre forrige uke enn uka før. Det er nesten 40 prosent mindre enn i 2020.

Fredag forrige uke markerte vi ett år med korona. Tallene fra Oslo kommunes mobilitetsrapport viser at vi beveget oss 37 prosent mindre i år målt mot normalperioden. Reduksjonen i mobilitetsnivået mot normalen var lavest mot helgen.

– Jeg tar lite kollektivt nå for tiden. Jeg tenker på smittefaren, og beveger meg mest mulig i mitt eget nærområde, sier Heidi Bakke. 

Hun er en av få Avisa Oslo møter på Jernbanetorget T-banestasjon lørdag formiddag. 

Ruter og Oslo kommune har holdt kollektivtrafikken gående for dem som er avhengige av den, og i dag måtte Heidi Bakke komme seg på trening i en annen del av byen enn der hun bor.

Bakke er langt ifra den eneste som begrenser reising med kollektivtransport og som i aller høyeste grad holder seg i sitt eget nærområde. 

Sentrumsområdet innenfor Ring 1 har en reduksjon mot normalen på 66 prosent, opplyser en rapport fra Oslo kommune. Enda færre beveger seg i helgene.

Mer: https://www.ao.no/heidi-tar-t-banen-sa-lite-som-mulig-hun-er-langt-ifra-den-eneste/s/5-128-68673

IMG-3032.jpg?chk=5D1D7A

IMG-3026.jpg?chk=D1E265

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Askøy:

Hold deg hjemme, stor smittespredning

Sitat

Smitten øker raskt på Askøy. Hittil i dag har vi 25 nye med påvist smitte, og vi forventer flere positive prøvesvar.

- Det er viktig å understreke at Ikke alle smittetilfellene er tilknyttet bedehusmiljøet, sier kommuneoverlege Kristin Cotta Schønberg. - Muterte virus sprer seg raskere, og det ser vi nå.

- Vi har allerede innført strenge tiltak for våre innbyggere. Vi er i en alvorlig situasjon, og jeg vil be alle begrense sosial omgang. Viruset sprer seg raskt, raskere enn virusvarianten vi er kjent med fra før. Hvordan hver og en av oss opptrer i helgen, og de kommende ukene, vil være avgjørende. Forskriften gir oss reglene, men hovedregelen er: møt færrest mulig.

- Tenk gjennom; må du på butikken? Kan middagsbesøket utsettes? Jeg vet at dette er vanskelig for mange, men det er fortsatt mulig å møte andre utendørs, til tur, om man holder avstand, sier ordfører Siv Høgtun.

https://askoy.kommune.no/rad-og-informasjon/aktuelle-pressemeldinger-fra-askoy-kommune/hold-deg-hjemme-stor-smittespredning
 

26 smittet: - Hoveddelen fra bedehusmiljøet

Sitat

Ordføreren på Askøy sier at flesteparten av de nye smittetilfellene stammer fra bedehusmiljøet.

- Det startet ute i Øygarden, men så har det vært stor aktivitet mellom bedehusene i kommunen, og det har vært stor aktivitet mellom bedehusene her og andre steder, sier hun.

https://www.dagbladet.no/nyheter/26-smittet---hoveddelen-fra-bedehusmiljoet/73552916

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Bedehus ja. Hvorfor er jeg ikke overraska? Det er faktisk ganske mye smitte som foregår blant religiøse skrullinger virker det som. 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Heidi tar T-banen så lite som mulig. Hun er langt ifra den eneste

Mer: https://www.ao.no/heidi-tar-t-banen-sa-lite-som-mulig-hun-er-langt-ifra-den-eneste/s/5-128-68673

IMG-3032.jpg?chk=5D1D7A

IMG-3026.jpg?chk=D1E265

Ja nei det har ikke akkurat vært noen stor kamp om sitteplassen på tbanen den siste tia. Reiser kollektivt til det sykehjemmet, er ikke så langt jeg må med tbanen for å komme dit, men man legger jo merke til at det er få mennesker ombord ja. Jeg tenker ikke at det er så mye smittefare der når avstanden til nærmeste passasjer kan være 3, 4 ja kanskje 5 meter.  Tbanen kjører med full kapasitet og det er bra. Noen andre steder  i landet har de jo kutta avganger regelrett. Ja tom på lokaltognettet rundt Oslo har de kutta avganger. Jeg mener det er dårlig ut i fra smittevernshensyn da.  Bedre å sørge for litt for god plass enn litt for dårlig plass for de som faktisk må reise. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

Men hennes opplevelse samsvarer ikke med hva poilitiet sier om testing på Gardermoen.

Nei, men det forteller at det er altfor mange som ikke trenger å teste seg ut i fra loven.

Sitat

Nordmenn trenger ikke å vise negativ koronatest på grensen, men må teste seg ved ankomst. Utlendinger må vise test tatt maksimum 24 timer før avreise, pluss teste seg på flyplassen eller grenseovergangen. Det finnes likevel noen som ikke trenger å teste seg.

Blant andre:

De som kan dokumentere at de har hatt covid-19 det siste halvåret.

Fly- og tog-personell, og langtransportsjåfører

Folk med samfunnskritiske jobber

Diplomater

Barn under 12

Enkelte pendlere fra Sverige og Finland

Denne damen var heller ikke imponert:

På Gardermoen lettet jeg på maska, og vips så var jeg i Norge – ingen spurte etter koronatesten

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 minutter siden):

Nei, men det forteller at det er altfor mange som ikke trenger å teste seg ut i fra loven.

Denne damen var heller ikke imponert:

På Gardermoen lettet jeg på maska, og vips så var jeg i Norge – ingen spurte etter koronatesten

Måtte nesten flire litt av denne linja i artikkelen: 

Sitat

En dag ute i karantenen ble jeg oppringt fra «Nasjonalt kontrollsenter for innreisende». Det hørtes nesten ut som en overlevning fra sovjet-tiden, for den som husker den.

Fnis for et navn de har satt på det... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (24 minutter siden):

Nei, men det forteller at det er altfor mange som ikke trenger å teste seg ut i fra loven.

Tja, jeg synes ikke tallene er så ille da

Sitat

det kom 31097 personer via Oslo Lufthavn fra utlandet fra 1.februar til 14.mars. Det ble utført 28 373 tester på Gardermoen i dette tidsrommet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (26 minutter siden):

Tja, jeg synes ikke tallene er så ille da

Det kom 31097 personer via Oslo Lufthavn fra utlandet fra 1.februar til 14.mars. Det ble utført 28 373 tester på Gardermoen i dette tidsrommet.

Det var ikke så mange, men jeg tror ikke at damene så syner.
Det kommer stadig klager på tiltakene på Gardermoen i en eller annen form:

Sitat

Hadde brasiliansk virusmutasjon – fikk vite at han var smittet på toget hjem

Ordførere reagerer på at folk som hurtigtestes på Gardermoen kan reise hjem før prøvesvaret er klart. Personen som fikk påvist brasiliansk virus i Vestby fikk prøvesvaret på toget.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Det var ikke så mange, men jeg tror ikke at damene så syner.

Så du velger å tro at en person, uten egentlig innsikt i hvem som faktisk ble testet, sin opplevelse er korrekt. Mens tallene som blir presentert fra offisielt hold er løgner? Eller hvordan skal jeg forstå deg?

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Så du velger å tro at en person, uten egentlig innsikt i hvem som faktisk ble testet, sin opplevelse er korrekt. Mens tallene som blir presentert fra offisielt hold er løgner? Eller hvordan skal jeg forstå deg?

At noen lyver her var det du som sa. Men jeg tror at politi og kontrollører, ev. veiledere må bli mer synlige for at folk skal tro at ting blir gjort. Og gjerne sette opp barrierer for å lede folk inn i køen mot teststasjonen. Politikere fra både Frp og AP uttaler seg i den ene artikkelen og mener at innreisekontrollen er dårligere eller mer slepphendt enn kommunisert.

Men kanskje du jobber der og kan bekrefte at alt er som det skal? 2724 personer på 1,5 måned som kan gå rett ut fra Gardermoen uten å teste seg høres ikke så mange ut i forhold til totalen. Men hvis vi skal slippe å få nye mutanter inni landet - fra et virus som er enda mer smittsomt enn før - bør ingen slippe test ved innreise etter min mening. Nå er det for sent. Barn og unge må ta omkostningene og holdes hjemme fra skole og fritidsaktiviteter.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...