Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
William_S skrev (1 time siden):

Det er mye som tyder på at Corona i likhet med andre virus er mer aktivt om vinteren. 

Det er nok heller vi mennesker som lever tettetre på hverandre og oppholder oss mer innendørs. 

Så lenge kun 10% er smittet i Norge finnes det nok smitte til å dra dette utover våren og sommeren. Hvis ikke vi stenger ned samfunnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Fikk telefon fra kompisen nå.

Han hadde forsøkt å informere rolig og saklig med familien på morningen ift. festen og tiltak fremover etter alle hadde stått opp og at de må være litt mer forsiktig fremover.

Han snakket saklig og informativt men det endte med full krise og en nedbrytende situasjon i hjemmet. Han fikk beskjed om at han var paranoid, at man var flau av hvor redd han var for viruset og en masse usakligheter.

Det er tydelig at situasjonen tærer på familier, men slik oppførsel han opplevde i hjemmet i dag er helt uakseptabel.

Jeg hadde gitt f i familien. Helse først. 

Lenke til kommentar
Just now, Kryptodebunker said:

Det er nok heller vi mennesker som lever tettetre på hverandre og oppholder oss mer innendørs. 

Så lenge kun 10% er smittet i Norge finnes det nok smitte til å dra dette utover våren og sommeren. Hvis ikke vi stenger ned samfunnet. 

Det er også slik at virus smitter lettere med lavere temperaturer og luftfuktighet. Og mindre UV-lys fra solen betyr at overflater ikke desinfiseres raskt og naturlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (56 minutter siden):

Det er også slik at virus smitter lettere med lavere temperaturer og luftfuktighet. Og mindre UV-lys fra solen betyr at overflater ikke desinfiseres raskt og naturlig.

Korrekt men alt tyder på at luftsmitte via dråper er dominerende. Kontaktsmitte i mindre grad. Koronaviruset vil bli endemisk og plage oss hver vinter resten av livet, men inntil 70-80% er immune vil det kunne slå til like hardt i sommerhalvåret.

Tror dessverre regjeringen ikke har baller nok. Eventuelt blir det ny lockdown i januar. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på om kommunene gjør noe som ikke er så lurt - avlyse fyrverkeriet. Kommer garantert til å bli mer kjøp av privat fyrverkeri da. Ser at Trondheim har valgt å avlyse. 

Ja å avlyse utendørs offentlig fyrverkeri vil nok føre til flere øyeskader. Også litt trist å avlyse en utendørs aktivitet som er relativt smitte sikker. Folk kan se fyrverkeriet fra sin bolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Ja å avlyse utendørs offentlig fyrverkeri vil nok føre til flere øyeskader. Også litt trist å avlyse en utendørs aktivitet som er relativt smitte sikker. Folk kan se fyrverkeriet fra sin bolig. 

Jeg tror kommunen tror at mange vil samle seg i nærheten av oppskytingsstedet. Men det kunne man enkelt løst ved å sperre av et stykke fra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kryptodebunker said:

Korrekt men alt tyder på at luftsmitte via dråper er dominerende. Kontaktsmitte i mindre grad. Koronaviruset vil bli endemisk og plage oss hver vinter resten av livet, men inntil 70-80% er immune vil det kunne slå til like hardt i sommerhalvåret.

Fullt mulig 70-80% har immunitet innen neste vinter, pga vaksinering.

Vi får bare håpe vaksinen er effektiv i en del år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei jeg er i ferd med å resignere - det er ingenting som tyder på at dette vil gi seg uansett hva man prøver på. Jeg er en av dem som var ledige før coronaen og har riktignok tatt stuidepoeng i høst da (fikk lov av NAV til det). Tror jeg bare skal legge meg i senga til mars minimum. Det å gå på kino skjer ikke før da tidligst, museumer er stengt, pubene er stengt alt er bare trist. 

Lurer på hva som er meninga med livet. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (12 minutter siden):

Nei jeg er i ferd med å resignere - det er ingenting som tyder på at dette vil gi seg uansett hva man prøver på. Jeg er en av dem som var ledige før coronaen og har riktignok tatt stuidepoeng i høst da (fikk lov av NAV til det). Tror jeg bare skal legge meg i senga til mars minimum. Det å gå på kino skjer ikke før da tidligst, museumer er stengt, pubene er stengt alt er bare trist. 

Lurer på hva som er meninga med livet. 

Hva med friluftsliv? Turer i skog og mark, med telt, grillutstyr, fiskeutstyr. Bra for kropp og sjel. Og immunforsvar. Og fullt lovlig også. Mye bedre enn klamme kinoer og puber. OK, kanskje ikke beste tiden på året nå. Men med klimaendringene er det mindre fare for kolbrann og alvorlige forfrysninger. Og bra å ha med noen bra bøker også. I Norge er det jo ikke forbud mot å bevege seg utendørs og vi har en stor og flott natur til vår disposisjon.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

80 nye smittede i Trondheim!

Sitat

Ny smitterekord i Trondheim. Her er kriseledelsens tre viktigste budskap til deg

Nærmere 80 trondhjemmere avla sannsynligvis positiv koronatest tirsdag, opplyser kommunedirektør Morten Wolden.

https://www.adressa.no/nyheter/2020/12/30/Ny-smitterekord-i-Trondheim.-Her-er-kriseledelsens-tre-viktigste-budskap-til-deg-23240724.ece

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (33 minutter siden):

Koronaviruset vil bli endemisk og plage oss hver vinter resten av livet ...

Det er usikkert, men det kan være sånn.

Det er mange som har hevdet dette helt siden man så en nedgang i våres, at COVID-19 ville bli endemisk, altså at det blir sesongbasert, slik forkjølelse og influensa er.

Det er dog ingenting som tyder på dette akkurat nå.

Man vet faktisk ikke hvorfor noen virusinfeksjoner blir endemiske, andre ikke.
Det finnes mange teorier, som at været har betydning, eller at viruset sirkulerer osv. men alle disse teoriene har åpenbare hull som ikke helt forklarer hvorfor vi får endemiske virusinfeksjoner.

Influensaepidemier oppstår nå og da i tropiske strøk også, hvor det ikke er kaldt, og knapt sesonger i det hele tatt, slik at været kan ikke være eneste faktor.

Teorien om at influensaen starter i Østen hvert år, for så å spre seg nordover, kan til dels være riktig.
Man ser at influensaen sprer seg hvert år fra nettopp asiatiske land, og oppover. I gamle dager når folk ikke reiste mye, så ville det vært naturlig at en slik sykdom måtte spre seg fra menneske til menneske oppover kontinentet, men i dag som millioner av mennesker reiser fra Asia til vesten, så slår det hull på teorien, ettersom vi da burde fått influensaepidemier i vesten samtidig som i Asia, men slik er det ikke.

Det kan være en kombinasjon av disse, eller helt andre ting, ingen vet sikkert.

Når man ikke vet hvorfor noen virusinfeksjoner blir endemiske, så er det også helt umulig å konkludere med at COVID-19 blir endemisk, inntil det faktisk skjer.

Vi ser i det minste allerede nå at været trolig har lite med smittespredningen av SARS-CoV-2 å gjøre, ettersom sommeren i land som Peru, Australia og andre steder, ikke ser ut til å ha noen større effekt der.

At vi så en nedgang i vesten i sommer, var nok kombinasjon av strenge tiltak i våres, samt et annet bevegelsesmønster hvor folk var mindre innendørs, og også mindre i kontakt med hverandre, pluss litt at været hjalp i tillegg kanskje, det er utvilsomt slik at mange virus lettere sprer seg når det er kaldt, selv om det trolig ikke er hele forklaringen.

Nå er samtidig influensa og forkjølelse helt andre typer virus enn SARS-CoV-2, hvor det finnes mange typer og mutasjoner.
En del av influensateorien, er at den endemiske naturen i en viss grad skyldes de mange strengene og immunitet.

Når influensaen sprer seg nordover, vil den, eller de, strengene som sirkulerer det året, som regel smitte rundt 10% av befolkningen.
At så få smittes, har trolig noe med at mange allerede har immunitet, eller en grad av kryssimmunitet, mot nettopp den strengen.
Når folk så har vært syke, får de immunitet, og influensaen dør ut i det området, men flytter seg likevel videre til nye områder.

Det er lite trolig at et mer stabilt virus som SARS-CoV-2 kan bevege seg på samme måte, komme tilbake år etter år med forskjellige strenger osv. særlig ettersom vaksinen trolig gir immunitet mot alle kjente mutasjoner, og mutasjonene er mye mindre enn for influensa.

Det er derfor en sannsynlighet for at vaksinering i stor grad kan gjøre at vi blir kvitt SARS-CoV-2, selv om det nok alltid vil være noen et eller annet sted i verden som bærer viruset, og at det derfor aldri vil bli helt borte, selv om det ikke blir endemisk, men dette er det umulig å svare sikkert på nå.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Hva med friluftsliv? Turer i skog og mark, med telt, grillutstyr, fiskeutstyr. Bra for kropp og sjel. Og immunforsvar. Og fullt lovlig også. Mye bedre enn klamme kinoer og puber. OK, kanskje ikke beste tiden på året nå. Men med klimaendringene er det mindre fare for kolbrann og alvorlige forfrysninger. Og bra å ha med noen bra bøker også.

Joda jeg er jo glad i gå på ski så nå har vinteren endelig kommet til Oslo. Trenger ikke å ta kollektivt engang - bor så til at jeg kun trenger å gå 100 meter på beina til løypa. Brukte for øvrig marka en god del i  mars-april i fint påskevær. Men nei ser heldigvis ut som det er relativt stabilt i Oslo hva gjelder smittetall - ser ut som Trønderlag har et større problem nå. Fortsatt ikke et bra smittetall - men vi setter da stadig ikke nye rekorder.

Er nå vi Oslofolk kan si bare å stenge ned hele Trønderlag. 😛 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min teori har vært at det vil øke en del i Oslo når folk reiser tilbake etter julefeiring. Det vil si nå og i dagene fremover over nyttår. Oslo er jo vanligvis en ganske tom by i jula og romjula da mange kommer fra andre steder, reiser til familie i andre deler av landet eller på hytta. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før økningen er synlig, og hvor stor den blir. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Min teori har vært at det vil øke en del i Oslo når folk reiser tilbake etter julefeiring. Det vil si nå og i dagene fremover over nyttår. Oslo er jo vanligvis en ganske tom by i jula og romjula da mange kommer fra andre steder, reiser til familie i andre deler av landet eller på hytta. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før økningen er synlig, og hvor stor den blir. 

For å ikke snakke om alle de stedene i Norge Oslo-folk har tatt med seg smitte til. Blir mange nye utbrudd over hele landet i januar.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

For å ikke snakke om alle de stedene i Norge Oslo-folk har tatt med seg smitte til. Blir mange nye utbrudd over hele landet i januar.

Jau. Men ikke bare Oslo-folk, fra alle andre steder også. Før jul var det relativt lite smitte i Oslo. Mange flere smittede per innbygger en god del andre steder spesielt sentralt på Østlandet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Hvis det er sånn at Oslofolk har testa seg andre steder i landet og fått positivt svar så vil dette bli vist som Oslo i oversikten til VG. VG henter  direkte fra MSIS og tar kun hensyn til folkeregistrert adresse derfor avviker dette fra kommunens egne tall som er alle som har testa seg i Oslo og fått positivt svar. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig kan man jo lure på om Trønderlagskommunene har innført direkte kontraproduktive tiltak. Jeg tror ikke det å forby antall nærkontakter er en lur vei å gå, dette kan fort føre til at folk i enda mindre grad vil oppgi hvem de har vært sammen med i frykt for straff. Skal man stoppe smitte trenger man samarbeid fra de som er smitta - dette oppmuntrer i svært liten grad til det og kan føre til at folk som er smitta uten å vite det ikke er i karantene. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (34 minutter siden):

Hvis det er sånn at Oslofolk har testa seg andre steder i landet og fått positivt svar så vil dette bli vist som Oslo i oversikten til VG. VG henter  direkte fra MSIS og tar kun hensyn til folkeregistrert adresse derfor avviker dette fra kommunens egne tall som er alle som har testa seg i Oslo og fått positivt svar. 

Dette tror jeg ikke er korrekt. Smitte tilfellene i min kommune nå i julen stammer fra Oslo folk som kom hjem i julen, disse tilfellene vises i min kommune i statistikken til VG 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...