Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

99% vil holde seg innendørs om det står en person med maskinpistol utenfor døra. De få kranglefanten får man bare arrestere.

Men da vil vi kanskje få masse tilfeldige arrestasjoner av folk som har legitime grunner å være ute. Politihøgskolen er 3 år - førstegangstjenesten tilsammen er rundt 1 år, de aller fleste 18-19 åringer som fort kan elske makten de har fått litt for mye. Før du sier at dette ikke er noe problem så er det en del vektere som elsker å leke noe mer enn det de er. Uansett militæret i gatene minner meg ganske mye om Menstadslaget og det er virkelig en svart del av norsk historie. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Men da vil vi kanskje få masse tilfeldige arrestasjoner av folk som har legitime grunner å være ute. Politihøgskolen er 3 år - førstegangstjenesten tilsammen er rundt 1 år, de aller fleste 18-19 åringer som fort kan elske makten de har fått litt for mye. Før du sier at dette ikke er noe problem så er det en del vektere som elsker å leke noe mer enn det de er. 

Portforbud er mest aktuelt på kvelds og nattestid for å unngå ulovlig festing. De som har legitime grunner som arbeid får papirer på det.

Jeg har tydeligvis mer tillit til militæret enn deg.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Portforbud er mest aktuelt på kvelds og nattestid for å unngå ulovlig festing. De som har legitime grunner som arbeid får papirer på det.

Jeg har tydeligvis mer tillit til militæret enn deg.

Så du vet altså ikke hvorfor det nesten må helt opp på ministernivå for at militæret i det hele tatt skal involveres i feks terroraksjoner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (30 minutter siden):
  Sitat

Smittetrykket i Vestfold på Norgestoppen: − Smitten eksploderte

TØNSBERG (VG) FHI beregner R-tallet til å være så høyt som 1,7 i Vestfold og Telemark – desidert høyest i Norge. Nå vil Tønsberg ha full hjemmeundervisning for de eldste barna fram til påske.

Hvis det tar 14 dager før man vet om et tiltak gjelder, blir det en uke med hjemmeundervisning og en uke ferie. Og så får de se. I forhold til overskriften bør de holde på en stund til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Corona

Alarm om tidssluk: - Kunne gjort mer

Ett år og 800 000 prøver etter at pandemien startet, må testlaben ved OUS fremdeles ringe positive prøvesvar inn til kommuneoverleger rundt om i landet. Helsedirektoratet kan ikke si når en nasjonal digital løsning vil komme på plass.

https://www.dagbladet.no/nyheter/alarm-om-tidssluk---kunne-gjort-mer/73534651

Helt utrolig at man ikke har klart ett enkelt system for dette på ett år. Skulle tro at det kunne sendes som kryptert epost i det minste.

Endret av Pc Lynet
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/alarm-om-tidssluk---kunne-gjort-mer/73534651

Helt utrolig at man ikke har klart ett enkelt system for dette på ett år. Skulle tro at det kunne sendes som kryptert epost i det minste.

Ja dette er tragisk og noe jeg har regert på. Fruen jobber med smittesporing og jeg jobber i ett Norsk teknologi selskap(privat). Hverdagen vår kunne ikke vært mer forskjellig ift tilgjengelig teknologi. Ringer rundt og den i andre enden er usikker på om de sitter på ansvaret til informasjon osv. Skikkelig håpløst opplegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Det er väl eksakt samma sak om det er portförbud eller inte?

Nei man har portforbud for å forhindre at mennesker møtes. hvor mange er utro mot kona i det skjulte? Hvor mange tar seg en tur til en venn osv. Man bør ikke ha noe fysisk sosial kontakt med folk man ikke bor med nå. Spesielt ikke i Oslo, Viken, Vestfold.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja dette er tragisk og noe jeg har regert på. Fruen jobber med smittesporing og jeg jobber i ett Norsk teknologi selskap(privat). Hverdagen vår kunne ikke vært mer forskjellig ift tilgjengelig teknologi. Ringer rundt og den i andre enden er usikker på om de sitter på ansvaret til informasjon osv. Skikkelig håpløst opplegg.

Det jeg ikke forstår er at ett lag med IT-utviklere ville brukt en maks to uker på ett enkelt system for dette. Det måtte jo gå an for kommunen å få varsel fra Helsenorge om innbyggere i egen kommune med positivt testresultat.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Nå må noen av dere gå ut og lufte huet litt. Vi vil ikke ha militæret i gatene til å passe på at folk holder seg inne, herlighet. 

Ingen vil det men man har snart ikke noe valg om ikke nåværende tiltak fungerer. Noe jeg tviler på at de vil i Oslo sine mest utsatte bydeler. Alternativet er at det blir betydelig bedre plass i Groruddalen og omegn. Fordi veldig mange derfra vil dø uten sykehusbehandling fordi sykehusene vil være fulle.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Det jeg ikke forstår er at ett lag med IT-utviklere ville brukt en maks to uker på ett enkelt system for dette. Det måtte jo gå an for kommunen å få varsel fra Helsenorge om innbyggere i egen kommune med positivt testresultat.

Ja det hadde vært problemfritt, meb det er byråkratiet som er problemet..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Er det personvernlovgivning eller datatilsynet? Helt utrolig.

Det aner jeg ikke, men slike ting tar jo håpløst lang tid i kommunene etc. At de ikke engang kan svare på når de kan ha ett system på plass etter 12 måneder med smitte sier vell det meste. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...