Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (27 minutter siden):

Ikke overraskende med hvor mye tull det var med versjon 1 tabbe og velge samme navn også. 

Navnet ble valgt under avstemming. "Smittestopp" vant med overveldende flertall, og ble også sett på som aktuelt fordi den suksessfulle appen i Danmark som denne er basert på heter det samme.

Jeg ville gitt det litt mer tid. Det er først nå reklamekampanjene har begynt å rulle. Tror langt flere vil få det med seg når hverdagen kommer tilbake i januar.

Men ser mørkt ut når ikke flere har lastet den ned foreløpig. Jeg mener appen burde hatt flere funksjoner slik som for eksempel den britiske. Den burde inneholdt oversikt over tiltak, push-varsler om nye regler og lover etter lokasjon etc. På den måten gir man folk mer enn én god grunn til å bruke den.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (37 minutter siden):

Bare 217.000 har lastet ned den nye smittesporingsappen siden lanseringen 21. desember. Sintef-forsker Frode Strisland mener appen dermed er uegnet for smittesporing, melder Klassekampen.

Hvis målet er at så mange som mulig skal bruke appen så er det usedvanlig lite klokt å kalle appen for uegnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Sola: Smitte etter gudstjeneste :

Fem personer er smittet med coronaviruset etter julegudstjenester i Ræge kirke i Sola. Det melder Stavanger Aftenblad.

Tre julegudstjenester ble avholdt i kirken - to på julaften, og en første juledag. Flere er satt i karantene som følge av hendelsen.

Daglig leder Cecilie Midttun i menigheten sier til avisa at ingen hadde symptomer under gudstjenestene, og at alle avstandsregler ble overholdt.

Det var opptil 50 personer til stede under gudstjenestene julaften. De smittede er personer som medvirket til gudstjenesten. Publikum anses ikke som nærkontakter, men er likevel informert.

- Ingen skal ha blitt smittet blant publikum, men de har fått beskjed om å ha lav terskel for å teste seg, sier Midttun til Stavanger Aftenblad.

En planlagt gudstjeneste 3. januar er avlyst.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Navnet ble valgt under avstemming. "Smittestopp" vant med overveldende flertall, og ble også sett på som aktuelt fordi den suksessfulle appen i Danmark som denne er basert på heter det samme.

Jeg ville gitt det litt mer tid. Det er først nå reklamekampanjene har begynt å rulle. Tror langt flere vil få det med seg når hverdagen kommer tilbake i januar.

Men ser mørkt ut når ikke flere har lastet den ned foreløpig. Jeg mener appen burde hatt flere funksjoner slik som for eksempel den britiske. Den burde inneholdt oversikt over tiltak, push-varsler om nye regler og lover etter lokasjon etc. På den måten gir man folk mer enn én god grunn til å bruke den.

Tja - vel folk har fått med seg at den første var en fiasko og det er nok en del som tror dette er samme saken. Helsemyndighetene brente nok mange broer med den første. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Leser innimellom om helsepersonell som setter 5x dose vaksine på 1 person. Har de ikke utdanning til å sette disse? Det er da noe som kunne dekket 5 personer.

Jo legemiddelhåndtering er viktig del av sykepleierutdanningen (som er gjerne de som setter vaksiner på folk), så litt overraska over det. Men det var vel ikke i Norge dette? Med det sagt så skjer det stadig feil hva gjelder legemidler i Norge også - blant de mer skumle feilene er forskjellen mellom kalsiumklorid og kaliumklorid... Kalsiumklorid brukes til mer enn kaliumklorid - sistnevnte brukes kun til å få opp kaliumverdiene i kroppen sånn medisinsk bruk av det. Kaliumklorid ble også brukt i giftcocktailen til USA  under henrettelser, så det er helt klart hva store mengder fører til. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 timer siden):

Leser innimellom om helsepersonell som setter 5x dose vaksine på 1 person. Har de ikke utdanning til å sette disse? Det er da noe som kunne dekket 5 personer.

Vi skal ikke undervurdere hvor SLITNE, folk i helsevesenet er. Og hvor mye OVERTIDSARBEID det er.

Jeg leste litt om denne saken, jeg hørte at med unntak av litt symptomer på virus forbigående tretthet og feber så gikk det bra med personen.

Er sykt mange vaksiner som settes, og sykepleiere er bare mennesker de også.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Vi skal ikke undervurdere hvor SLITNE, folk i helsevesenet er. Og hvor mye OVERTIDSARBEID det er.

Jeg leste litt om denne saken, jeg hørte at med unntak av litt symptomer på visus forbigående tretthet og feber så gikk det bra med personen. Er sykt mange vaksiner som settes, og sykepleiere er bare mennesker de også.

Den ser jeg helt klart hvis det er årsaken.

Rike land har kjøpt nok til å vaksinere befolkningen opptil seks ganger. Mange fattige må vente i flere år.

Har vi det?
https://www.aftenposten.no/verden/i/86Pd0W/rike-land-har-kjoept-nok-til-aa-vaksinere-befolkningen-opptil-seks-gange

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vi må huske at vi har vært med på å funde Utvikling av vaksiner også da.

Jeg vet ikke jeg, men jeg tror Vesten kommer til å være ganske snille med resten av verden mht Vaksiner.

Ellers tror jeg det kan bli bråk. Vesten betaler allerede endel for fattige lenders vaksine.

Lenke til kommentar
Sitat

693 nye smittede:

Det siste døgnet er det registrert 693 coronasmittede i Norge. Det er 167 flere enn dagen før og 97 flere enn samme dag i forrige uke.

Det er det høyeste antall nye smittetilfeller siden 20. november.

I alt var det ved midnatt natt til onsdag registrert 48.278 coronasmittede personer her i landet, viser foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

De siste sju dagene er det registrert til sammen 3.346 nye smittetilfeller i Norge. 2,7 millioner personer er til nå testet for coronavirus her i landet.

151 coronapasienter var tirsdag innlagt på sykehus. Det var ti flere enn dagen før.

Til sammen er 433 coronasmittede personer døde i Norge siden mars, viser foreløpige tall. Om pasientene har dødd av eller med covid-19, er ikke alltid mulig å slå fast.

64,0 prosent av alle døde har fylt 80 år. I aldersgruppen under 50 år er det meldt om ni dødsfall i Norge.

Sheeeeit

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer nok til å øke betraktelig i tiden fremover, nå ser vi etterdønningen av at alle reiste hjem til jul, og dette vil vokse de neste dagene fremover, deretter vil vi bli truffet av en ny bølge i Januar når alle østeuropeerne plutselig skal tilbake til Norge samtidig etter endt Julefeiring. Våre styresmakter må nok ty til kraftige midler for å holde dette under kontroll de neste månedene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Kommer nok til å øke betraktelig i tiden fremover, nå ser vi etterdønningen av at alle reiste hjem til jul, og dette vil vokse de neste dagene fremover, deretter vil vi bli truffet av en ny bølge i Januar når alle østeuropeerne plutselig skal tilbake til Norge samtidig etter endt Julefeiring. Våre styresmakter må nok ty til kraftige midler for å holde dette under kontroll de neste månedene.

Uansett hva man gjør så hjelper ingenting. Lockdowns og sånt er tiltak som best kan sammenlignes med å tisse i buksa for å holde seg varm. Det blir ikke bedre før vi får virkningen av våren i mars/april . Vi ser jo dette i land som har strenge lockdowns at smitten øker tross lockdowns. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (57 minutter siden):

Uansett hva man gjør så hjelper ingenting. Lockdowns og sånt er tiltak som best kan sammenlignes med å tisse i buksa for å holde seg varm. Det blir ikke bedre før vi får virkningen av våren i mars/april . Vi ser jo dette i land som har strenge lockdowns at smitten øker tross lockdowns. 

Dette er grunnen til at lockdown ikke fungerer i Europa. 

https://www.nrk.no/ytring/da-jeg-ble-karantenepoliti-1.15295417

Vi får ingen virkning av vår denne gangen. Den eneste grunnen til at vi tilsynelatende fikk en vår og sommer effekt våren 2020 er nedstengingen vi hadde av blant annet skole. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (20 minutter siden):

Dette er grunnen til at lockdown ikke fungerer i Europa. 

https://www.nrk.no/ytring/da-jeg-ble-karantenepoliti-1.15295417

Vi får ingen virkning av vår denne gangen. Den eneste grunnen til at vi tilsynelatende fikk en vår og sommer effekt våren 2020 er nedstengingen vi hadde av blant annet skole. 

Det er mye som tyder på at Corona i likhet med andre virus er mer aktivt om vinteren. 

Lenke til kommentar

Har en bekjent med en sønn i 20 åra som er litt fortvila da han og kona er i risikogruppe. Ringte meg i går kveld for å rådføre seg.
Sønnen har en kjæreste. De har vært sammen i halvannet års tid og frem til nå har begge to vært veldig flinke ift. Corona. Begge bor hjemme hos sine respektive foreldre.

Kjæresten har vært deres eneste kontakt utenom familien da begge familier har sørget for få kontakter gjennom dette.

I går kveld fikk de vite at kjæresten hadde dratt på en fest. Hvor mange som var på den festen visste de ikke.
Sønnen er også i tvil om hva de skal gjøre, da de treffes minst 2-3 ganger per uke og overnatter hos hverandre fast hver uke. Han var ikke særlig motakelig for null kontakt en stund.

Mitt råd var:
- Ikke ha kontakt de neste 10 dagene.
- Be henne (som har vært på fest) teste seg om 4-7 dager, eks. på Aleris siden det er lang ventetid offentlig nå.
- Vent på testresultat samt de 10 dagene.

De har snakket med sønnen om dette men det de opplever er at folk i 20 åra ser på dette som hysteri og det er ikke lett å få samarbeidsvilje på dette fra aldersgruppen.

Hva er deres råd?

EDIT:
I lys av dette og andre ting jeg har hørt ligger dagene fremover til nyttårsaften er overstått ann til å bli en katastrofe om ikke folk skjerper seg.

EDIT:
De hadde hvistnok vært under 10 stk, men det hadde vært en kveld/natt i en stue med alkohol.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktisk noe i Adresseavisen som ikke er pluss: https://www.adressa.no/nyheter/2020/12/30/Ny-smitterekord-i-Trondheim.-Her-er-kriseledelsens-tre-viktigste-budskap-til-deg-23240724.ece

– Vi får det høyeste dagstallet noensinne. Har ikke fått alle detaljene fra smittevernkontoret, men i nærheten av 80, opplyser kommunedirektør Morten Wolden til Adresseavisen onsdag morgen.

Dette er det høyeste antallet smittede på én dag i Trondheim kommune så langt under pandemien. Nærmere 80 personer skal altså ha testet positivt for koronaviruset i Trondheim kommune tirsdag.

Tre budskap

– Dette viser bare alvoret i situasjonen vi står i, sier Wolden til Adresseavisen.

Onsdag morgen er det møter både i trondheimsregionen og i kriseledelsen til Trondheim kommune. Wolden kommer allerede før klokken 08.00 med følgende budskap fra kriseledelsen:

De som har planlagt nyttårsfest - dropp den. Det er ok med noen få gjester, men ikke slik at det sprenger maksantallet på ti sosiale kontakter i uka, presiserer Wolden.

Dette dreier seg ikke om smittebomber i festmiljøer, men om deg og meg og hvordan vi opptrer de neste dagene og ukene.

Fra mandag av må alle som kan ha hjemmekontor ha hjemmekontor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...