Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Regjeringen innfører ikke tiltaksnivå A i Oslo. Kanskje like greit - da tiltakene i Oslo generelt sett er en del strengere enn det tiltaksnivå A innbefatter. Det eneste jeg kan se hvor Oslo har mildere tiltak enn nivå A er den absolutt stengingen av universiteter og høgskoler som Oslo ikke har valgt å innføre.  UiO har valgt selv å stenge ned campus som eneste høyere utdanningsinstitusjon i Oslo. Mens OsloMet står i den litt absurde situasjonen hvor de har campus i Oslo åpent men ikke på Kjeller. Det er uansett ikke gitt så mye unntak og rektorene i Viken er forbanna på departementet. 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ntb-innfoerer-ikke-tiltaksnivaa-a-i-oslo.EL8dZzmi9?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet 

https://khrono.no/viken-rektorer-raser-mot-departementet/563565

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (7 minutter siden):

Hmm ser at på det tidspunktet var det forbudt å være mer enn 10 samlet. De var 8 så da er det vel greit med henleggelse siden det ikke er noe de kan straffes for.. Ser ikke helt problemet

Trodde det var 5 stk når det var snakk om privat sammenkomst?

Lenke til kommentar

Helsebyråd: Må revurdere metersregelen
https://www.tv2.no/nyheter/13892613/

Sitat

De siste dagers høye smittetall, som toppet seg onsdag, har gjort at Oslos helsebyråd, Robert Steen nå ber helsemyndighetene om å vurdere metersregelen.

– Nasjonale helsemyndigheter bør vurdere metersregelen. Er det nok å holde en meters avstand? Hvis fagmyndighetene mener at det er større risiko for å bli smittet med en meters avstand, bør det kommuniseres tydelig, sier Steen til VG.

Han mener de høye smittetallene som har vist seg å komme med de ulike mutasjonene, har endret spillereglene.

– Det sier noe om kraften i den britiske virusvarianten. Nå er vi i en situasjon der hvem som helst kan bli smittet hvor som helst, sier Steen til avisen.

Her er jeg helt enig med Steen. Jeg forstår at 2-metersregel vil vanskeliggjøre en del ting praktisk. Men det er på tide at anbefalingene justeres etter mutasjonene som er mye mer smittsomme. 1 meter holder bare ikke, spesielt ikke i f.eks klasserom der ingen bruker munnbind. Kommuner under tiltaksnivå 5A (samt Oslo nå) bør ha mulighet til å innføre 2 meters avstand med lovhjemmel. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Helsebyråd: Må revurdere metersregelen
https://www.tv2.no/nyheter/13892613/

Her er jeg helt enig med Steen. Jeg forstår at 2-metersregel vil vanskeliggjøre en del ting praktisk. Men det er på tide at anbefalingene justeres etter mutasjonene som er mye mer smittsomme. 1 meter holder bare ikke, spesielt ikke i klasserom der ingen bruker munnbind. Kommuner under tiltaksnivå 5A (samt Oslo nå) bør ha mulighet til å innføre 2 meters avstand med lovhjemmel. 

Innfører man en 2 meters regel kan man bare stenge ned alt av skoler og barnehager. Det blir umulig å ha fysisk undervisning da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Her er jeg helt enig med Steen. Jeg forstår at 2-metersregel vil vanskeliggjøre en del ting praktisk. Men det er på tide at anbefalingene justeres etter mutasjonene som er mye mer smittsomme. 1 meter holder bare ikke, spesielt ikke i f.eks klasserom der ingen bruker munnbind. Kommuner under tiltaksnivå 5A (samt Oslo nå) bør ha mulighet til å innføre 2 meters avstand med lovhjemmel. 

Enig, som et minimum bør man regne om på antall personer som kan være i en butikk samtidig. 2 meters avstand gjør at hver person trenger ca 12,5 kvadratmeter i stedet for ca 3 kvadratmeter. Altså maksantallet kan nok stort sett deles på fire.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (Akkurat nå):

Det er jo i praksis umulig med 1m i bhg allerede 

Jeg vet ihvertfall at jeg må være nærmere en beboer på sykehjemmet enn 1 meter når man skal hjelpe til med stell. Men de er dog vaksinerte. Det er uansett som jeg har nevnt tidligre i tråden strenge smittevernstiltak der. Løper rundt med munnbind hele arbeidsdager utenom spisepauser. Sykehjemmet lukter litt som en pub ved stengetid tidvis pga all spriten. 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 45e56...7d5
William_S skrev (49 minutter siden):

Finnes dog noen lyspunkter i alt elendigheten i Trondheim ble det meldt om 0 nye smittede det siste døgnet for første gang siden januar. 

For første gang siden 21.februar. Men likevel, det er gode nyheter. Får håpe det varer, men jeg leser i lokalavisa at politikerne har lyst til å åpne opp. Det samme skjedde før jul og da eksploderte smitten. 

Anonymous poster hash: 45e56...7d5

Lenke til kommentar
William_S skrev (16 minutter siden):

Innfører man en 2 meters regel kan man bare stenge ned alt av skoler og barnehager. Det blir umulig å ha fysisk undervisning da. 

For barnehager og barneskoler er 2 meters avstand, eller avstand generelt ikke praktisk mulig uansett. Det er kids.

For eldre trinn er det i større grad mulig, slik danskene gjør. Det blir da naturligvis færre dager på skolen siden man må dele opp mer og rotere mer, men da er de i hvert fall på fysisk undervisning et par dager i uka. I tillegg har de uteskole en dag i uka. Dette er bedre enn å stenge, så åpne, så stenge.

2 meter i stedet for én gjør at man må regne om på maksantall i butikker osv, men det er i hvert fall noe som gjør det mulig å ha mer åpent.

Sitat

Jeg vet ihvertfall at jeg må være nærmere en beboer på sykehjemmet enn 1 meter når man skal hjelpe til med stell.

Selvfølgelig. Avstandsreglene har jo unntak som dette. Karantenereglene gjelder ikke dersom man har PPE i slike situasjoner :) 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

To flere innlagte enn i går i Helse Sør-Øst. Én mindre på intensiv, én mer på respirator. Eventuelle dødsfall pleier å meldes senere på dagen.

Det kommer til å bli en god del flere innlagte fremover, men det er i det minste gledelig at vi hverken i går tidlig eller i dag tidlig har sett en stor økning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

To flere innlagte enn i går i Helse Sør-Øst. Én mindre på intensiv, én mer på respirator. Eventuelle dødsfall pleier å meldes senere på dagen.

Det kommer til å bli en god del flere innlagte fremover, men det er i det minste gledelig at vi hverken i går tidlig eller i dag tidlig har sett en stor økning. 

Det er kjempe positivt at vi nå har et par dager med ikke økning med tjuetalls. Så får vi håpet at intensivnedgangen ikke skyldes dødsfall. Denne uka og neste blir som sagt spennende - hvis det fortsetter å kun øke med 2-3 stk pr dag så kan man puste litt lettet ut.  Da kan økningen vise tegn på å stagnere.  I følge VG tar det i snitt 2-3 dager fra et positivt prøvesvar foreligger til det havner i MSIS. Det vil si at de smittede da har vært syke en liten stund så man kan legge merke til effekten på sykehusinnleggelser tidligere. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest 45e56...7d5 said:

For første gang siden 21.februar. Men likevel, det er gode nyheter. Får håpe det varer, men jeg leser i lokalavisa at politikerne har lyst til å åpne opp. Det samme skjedde før jul og da eksploderte smitten. 

Anonymous poster hash: 45e56...7d5

Husker faktiskt inte att de åpnade opp. Munnbind påbud kom också rätt tidigt. Vet ikke hur det startade i julas men julemarknaden fick en del kritik och var kanske inte helt lurt. 

Som det har sätt ut i Norge och världen det senaste året så skulle jag vara väldigt förvånad om ikke en by som Trondheim hade fått något lite större utbrud så jag tvivlar på att utbruddet i julas berodde på att man öppnade upp lite för mycket. 

I år har en del ändringar i smittevärnstilltak kritiserats på forumet utan att det har resulterat i noen smitte hittills.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Guest 45e56...7d5 said:

For første gang siden 21.februar. Men likevel, det er gode nyheter. Får håpe det varer, men jeg leser i lokalavisa at politikerne har lyst til å åpne opp. Det samme skjedde før jul og da eksploderte smitten. 

Anonymous poster hash: 45e56...7d5

Håper de holder nivået som det er nå til et hvertfall en uke etter påske. Om det fortsatt er lavt da så kan de godt skrote lokal forskrift, den er ikke spesielt streng nå uansett, det er stort sett de nasjonale reglene som er i effekt.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Husker faktiskt inte att de åpnade opp. Munnbind påbud kom också rätt tidigt. Vet ikke hur det startade i julas men julemarknaden fick en del kritik och var kanske inte helt lurt. 

Som det har sätt ut i Norge och världen det senaste året så skulle jag vara väldigt förvånad om ikke en by som Trondheim hade fått något lite större utbrud så jag tvivlar på att utbruddet i julas berodde på att man öppnade upp lite för mycket. 

I år har en del ändringar i smittevärnstilltak kritiserats på forumet utan att det har resulterat i noen smitte hittills.

Kun flaks. Jeg tror Trondheim vil få samme problem som Oslo etter påske. Studenter som har vært på tur hjem til Østlandet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Kun flaks. Jeg tror Trondheim vil få samme problem som Oslo etter påske. Studenter som har vært på tur hjem til Østlandet.

Har overhodet ikke noen tro på at Trondheim begynner å ligne på Oslo etter påske. I jula gikk smitten opp før jul, da trønderne kom hjem. Når studentene kom tilbake etter jul gikk smitten bare nedover. Kommunen gikk ut å ba folk om ikke teste seg når de kom fra Østlandet om de ikke hadde symptomer siden postivitetsraten var så absurd lav.

Trondheim har også hatt god erfaring med å stenge strengt ned og få kontroll på situasjonen, så det er nok ikke bare flaks, man har sett til Bergen og Oslo og lært litt.

Når det er sagt så er jeg bekymra for hva som skjer etter påske, jeg skal hvertfall ta en uke med pause fra livet for å være sikker.

Men vi har sett gang på gang at de som studerer i Trondheim er blant de flinkeste til å følge reglene om man ser gruppa under ett og jeg kan egentlig ikke helt skjønne hvorfor så mange skal hjem til Østlandet i år, for å bare bli sittenede hjemme med foreldra sine i ei uke, det er jo nitrist i forhold til å bli her og kunne feire påske med opp til 9 venner på en resturant.

Lenke til kommentar
Battaman skrev (2 minutter siden):

Har overhodet ikke noen tro på at Trondheim begynner å ligne på Oslo etter påske. I jula gikk smitten opp før jul, da trønderne kom hjem. Når studentene kom tilbake etter jul gikk smitten bare nedover. Kommunen gikk ut å ba folk om ikke teste seg når de kom fra Østlandet om de ikke hadde symptomer siden postivitetsraten var så absurd lav.

Trondheim har også hatt god erfaring med å stenge strengt ned og få kontroll på situasjonen, så det er nok ikke bare flaks, man har sett til Bergen og Oslo og lært litt.

Når det er sagt så er jeg bekymra for hva som skjer etter påske, jeg skal hvertfall ta en uke med pause fra livet for å være sikker.

Men vi har sett gang på gang at de som studerer i Trondheim er blant de flinkeste til å følge reglene om man ser gruppa under ett og jeg kan egentlig ikke helt skjønne hvorfor så mange skal hjem til Østlandet i år, for å bare bli sittenede hjemme med foreldra sine i ei uke, det er jo nitrist i forhold til å bli her og kunne feire påske med opp til 9 venner på en resturant.

Jeg regner med at en del skal på familiehytta på Østlandet. Møte mor og far og yngre søsken fra Oslo/Viken/Vestfold.

William_S skrev (10 minutter siden):

Det er faktisk lov å ha litt flaks. :)

Ja men mange misforstår flaks med dyktighet.

Lenke til kommentar
Sitat

Frykter motsatt effekt

Ei norsk ekspertgruppe advarer om at det er etterlevelsen i Oslo-området som svikter, og at strenge tiltak like gjerne kan føre til økt smitte.

Bekymringer

Faggruppa skriver at «den begynnende tiltakstrettheten i Oslo-området er alarmerende», og at «problemet er ikke at nåværende tiltak ikke er strenge nok, men at etterlevelsen svikter».

«Da er det ikke gitt at ytterligere forsterkning av tiltakene er svaret. Hvis det øker tiltakstrettheten, kan det like gjerne føre til økning i smitte. Den beste måten å sikre etterlevelse på er å sørge for at ungdom i størst mulig grad er beskjeftiget med skole og fritidsaktiviteter», står det skrevet i rapporten.

De skriver også at gjenåpning av skoler har vært vanskelig i andre land.

«Erfaringene fra andre land er også at hvis man først stenger, havner man i en hengemyr hvor det ikke lar seg gjøre å gjenåpne før det generelle smittenivået i samfunnet har blitt lavt. Det tar gjerne flere måneder».

https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-motsatt-effekt/73533966

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...