Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (2 timer siden):

Man må skille mellom vanlig blodpropp og den svært sjeldne tilstanden disse 4 helsearbeiderne har fått 

Enig i det, men det spørs jo om noen har tatt seg bryet med å undersøke "patofysiologien" som har ligget til grunn for noen tilfeller av blodpropp hos åttiåringer.

0laf skrev (1 time siden):

Nå viser også en ny studie at AstraZeneca vaksinen har null effekt på den sør-Afrikanske varianten, de som fikk vaksinen i en studie ble like lett smittet som de som fikk placebo

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2102214?query=featured_home

Mens @Benbjo vel har postet beskrivelser av lignende utfordringer for Pfizer-vaksinen i forhold til andre varianter. Man må jo lure på om dette er utfordringer som helsemyndighetene i Norge og Europa på noen som helst måte forholder seg til.

Gjenstår en uke til "ettårsjubileet" til dette lange innlegget. Da var diskusjonen litt annerledes, det handlet om flokkimmunitet og om å "take it on the chin", og vaksiner var ennå ikke blitt et tema. Men føler jeg kan stå inne for prognosene mine hva gjelder kostnadene ved en langvarig pandemi og mutasjonstrusselen, og ikke minst oppfordringen til å håndtere pandemien med Kina som forbilde. Har prøvd å få satt innlegget i spoilere, vi får se om jeg lykkes.

SuperKrokodille skrev (På 23.3.2020 den 12.12):
Spoiler

Selvfølgelig er det mulig å stoppe epidemien. Spørsmålet er om det er ønskelig, sammenlignet med den "mititasjons" / uthalingsstrategien som Bukholm beskriver.

Jeg tror at det beste fortsatt er å gå inn for å stoppe epidemien. Det vil kreve drastiske tiltak i flere måneder, men heller det enn det sjansespillet som Bukholms vei innebærer.

For det første: Om to til tre millioner (vil her regne med 2.5 millioner) skal smittes i løpet av ett år, blir det veldig utfordrende å styre denne smittekurven slik at makstallet på smittede ikke overstiger det nivået som vil gjøre det umulig for sykehusene å gi noenlunde tilfredsstillende behandling til de sykeste. Og jeg har null tro på at "mindre enn hundre tilfeller før påske"-instuttet vil klare det. Ikke minst så tviler jeg på at vi har nok intensivplasser og respiratorer til håndtere selv en optimal smittekurve.

Mer realistisk virker det med en ganske langsom økning i smittetallene de første tre-fem månedene, og så en fryktelig høy topp på kanskje en million smittede ut på sensommeren en gang. Da er det helt sikkert ikke mulig å gi god behandling til alle. Men selv med optimale smittenivåer, må vi vente oss 25 000 døde.

Dessuten: Resten av verden gjør det dessverre så ikke mye bedre enn Norge. Milliarder kommer trolig til å smittes i Asia, Afrika og Sør-Amerika, og viruset vil mutere. Bør vi gamble på at koronaviruset - i motsetning til influensavirusene - ikke vil utvikle seg i retninger som tidligere immunitet ikke vil kunne stoppe?

Til slutt: Jeg tror at kostnadene forbundet med å stoppe viruset, la oss si to måneder med harde tiltak og deretter stengte grenser og et generelt høyt beredsskapsnivå mot smitte men ellers en rimelig grad av livsutfoldelse innenriks vil være mye lettere å bære enn et år eller mer med sosial distansering og haltende økonomi, et nyhetsbilde dominert av korona, sykdomstall, døde osv.

Økonomien kommer selvsagt til å slite uansett, det vil være lav etterspørsel etter lavt priset olje, for eksempel, men bruk det som en mulighet da, til å legge grunnlaget for en robust norsk økonomi etter oljen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (1 minutt siden):

Du bør la være å snakke om ting du overhode ikke har peiling på. Du gjør deg selv til narr!

Utsira har 1 stk båtforbindelse som går til Haugesund. De fleste bosatte på øya jobber i og rundt Haugesund og pendler frem og tilbake med ferja daglig. Kommunene rundt Haugesund som nå blir gitt kategori a-tiltak regnes som ett arbeidsmarked og de har bedt om det selv

Men det gir fortsatt ingen mening å stenge ned en kommune med 0 smitte. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Dersom du fremdeles ikke forstår dette så gir jeg opp.

Jeg forstår nok dette mye bedre enn deg. Det  har hele tiden vært mantraet at det er smittetallene som driver tiltakene fra FHI og co. Å innføre strenge tiltak med 0 smitte på et helt år er bare tull. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Uansett det er bare å gi opp-. Smitten er ikke noe vi kan kontrollere lengre. Fra nå av følger jeg bare de tiltakene som passer meg best. Jeg er drittlei her i Oslo nå. Nå får det bare briste eller bære.  Politikerne kan bare oppheve alle tiltakene i morra om de vil.  Det er tross alt de som innførte alt dette for ett års tid siden.  Vi er i en kollektiv massepsykose når Utsira stenges ned. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (2 minutter siden):

Regjeringen har sluttet å bry seg. Tiltakene kommer ikke tidsnok. 

Regjeringa burde bare oppheve alle tiltakene så la det stå til som man ellers ville gjort det. Opp til alle og enhver og beskytte seg selv.  Ett år med strenge tiltak er nok. Nå er nok nok. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (På 13.3.2021 den 7.29):
torbjornen skrev (På 13.3.2021 den 3.03):

Det pleier å vere lågare smittetal mot helg enn i byrjinga av veka. Eg tippar at smittetalet på tysdag er på rundt 1200. Nye tiltak tvingar seg fram no, eg lurer på kor langt dette skal gå før dei blir nøydde til å gjere noko med skulane.

Oioioioi.... Har du økt fra 1000 til 1200. Men du tar vell imot fanfare og jubel når det bikker 1000 også? Da får du kanskje disse tiltakene du og dere andre elsker så mye :no:

Eg var ikkje så langt unna iallefall.

Det må no vel vere lov å seie "kva var det eg sa".

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 minutt siden):

Er vel i praksis slik folk lever allerede. 

Det er selvsagt lett å forstå. Folk har kanskje mista jobben, permittert osv. Vi kan gjøre dette unna i løpet av et par harde måneder om vi vil.... Flokkimmunitet i Oslo here we come. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Uansett det er bare å gi opp-. Smitten er ikke noe vi kan kontrollere lengre. Fra nå av følger jeg bare de tiltakene som passer meg best. Jeg er drittlei her i Oslo nå. Nå får det bare briste eller bære.  Politikerne kan bare oppheve alle tiltakene i morra om de vil. 

Her får vi tro det er mest den midlertidige frustrasjonen som snakker. 

Du sier du jobber på et sykehjem, så det høres ikke så lurt ut. Stamina nå, mann - vi gir da ikke opp så lett her i dette landet og i denne byen. Det er frustrerende, dritkjedelig og har vart lenge, men vi må holde ut. Alternativet er så mye verre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Her får vi tro det er mest den midlertidige frustrasjonen som snakker. 

Du sier du jobber på et sykehjem, så det høres ikke så lurt ut. Stamina nå, mann - vi gir da ikke opp så lett her i dette landet og i denne byen. Det er frustrerende, dritkjedelig og har vart lenge, men vi må holde ut. Alternativet er så mye verre.

Ja det er nok litt det. Jeg føler nok en litt frustrasjon at dette kanskje egentlig ikke lar seg så lett kontrollere. 

Lenke til kommentar

Vi kan iallefall trøste oss over at for hver uke som går så blir flere og flere  vaksinerte. Det har som sagt allerede dempet dødstallene. Å ta seg en pils på byen i Oslo skjer nok ikke før St Hans nå. Så vet man jo også at det er mye lagg i svartid på tester nå så det kan være enorme etterregistreringer ute og går kanskje tom fra før helga.  Samme kan det være. Skulle gjerne likt og se en oversikt prøvedato og når folk ble registrert smitta, men det sier ikke MSIS noe om.  Var vel  50k bare i Oslo som testa seg forrige uke.  Det er fremdeles godt å se at prosentandelen av positive prøver ikke øker noe i følge VG. Da hadde vi snakka om en veldig veldig bekymringsfull utvikling. 

Men sånn går nu dagan - nyhetene i morra vil sikkert bli krydra med dette tallet og alle helsetoppene som er bekymra. Jeg får ta kvelden nå tenker jeg. En annen gledelig nyhet i det var at antall innlagte i går kun økte med tre og ikke tjuetalls som det har vært i dagene før. Får bare klamre oss til de få gledelige nyhetene man har. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Ja det er nok litt det. Jeg føler nok en litt frustrasjon at dette kanskje egentlig ikke lar seg så lett kontrollere. 

Nei, det er på ingen måte lett, men det er fullt mulig og lyset blir stadig større i enden av tunnelen med lysere tider og vaksinering selv om det kommer en fæl topp nå. Danskene ga vel ikke opp på 2000 nye daglige tilfeller og 1000 på sykehus? Ga spanjolene opp da 1200 mennesker døde hver eneste dag? Nei. Ikke en gang tsjekkerne ga opp da over 13.000 borgere lå på sykehus samtidig. Så vi gir ikke opp her i Norge så fort dagstallene på nye registrerte smittede bikker 1000 heller. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...