Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Trondheim: En veldig smittet person var utagerende og har gjennom oppførselen sin smittet mange flere. Veldig smittet faktisk!

Trondheim: Julenisse startet ny smittebølge.

Er det snakk om samme person?

Og jammen feilet ikke både Erna og WHO sine førjulskommentarer om at julenissen er immun og trygg. Hvem forutså ikke at disse kommentarene hadde stor risiko og fallhøyde? For det var vel ingen som var store nok til å ikke tro på julenissen som faktisk trodde på Erna og WHO sine påstander at julenissen var immun. Hvis julenissens smittespredning i Trondheim fører til dødsfall, så er jeg rimelig sikker på at sinte pårørende vil bebreise nettopp Erna og WHO for disse uansvarlige løgnene om julenissen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Trondheim: En veldig smittet person var utagerende og har gjennom oppførselen sin smittet mange flere. Veldig smittet faktisk!

Trondheim: Julenisse startet ny smittebølge.

Er det snakk om samme person?

Og jammen feilet ikke både Erna og WHO sine førjulskommentarer om at julenissen er immun og trygg. Hvem forutså ikke at disse kommentarene hadde stor risiko og fallhøyde? For det var vel ingen som var store nok til å ikke tro på julenissen som faktisk trodde på Erna og WHO sine påstander at julenissen var immun. Hvis julenissens smittespredning i Trondheim fører til dødsfall, så er jeg rimelig sikker på at sinte pårørende vil bebreise nettopp Erna og WHO for disse uansvarlige løgnene om julenissen.

Nei

Nissen var skuespiller. Den andre personen er en festløve type Nortug. 

Sitat

Startet med julenisse

Den nye smittebølgen i Trondheim startet for to-tre uker siden.

- Begge kildene er lokalisert av smittesporingsteamet. Den ene smittekilden var julenissen i en planlagt familieforestilling i Olavshallen. Den andre store smittemengden startet i et miljø i Trondheim med innflyttere fra Eritrea. De merket ikke at de var smittet, sier ordfører Rita Ottervik til Dagbladet.

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

For å premiere die hard uansvarlig oppførsel med fast track i vaksinekøa?

Kanskje gi grotte-ravere, fulle trøndere på byen også fast track framfor eldre og sårbare som har vært temmelig isolerte det siste året? :no:

Enig, man skal ikke premiere dårlig oppførsel. Vi driver ikke i den sektoren.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/pfizer-vaksinetransporten-gaar-knirkefritt.WV0QtH_D1?utm_source=vgfront&utm_content=row-4

Svenske og danske medier melder om et stort hemmelighetskremmeri og sikkerhetsoppbud rundt transporten, ingen andre enn Pfizer vet akkurat hvor bilene er, hvilke ruter de tar, eller hvor de skal hen.

https://www.expressen.se/nyheter/hemlighetsmakeriet-runt-vaccinet-ingen-far-veta-/

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-25-i-nat-krydser-vaccinerne-den-danske-graense-med-politieskorte

Det er jo greit at disse transportene er hemmelige og gjøres med stor diskresjon. Dette er store mål for kriminelle grupperinger. Her i Norge er jo lagringsplassene gradert informasjon. Også sentrallageret til FHI for alle vaksiner snakker de heller ikke høyt om hvor er. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja hva gjelder hvem som bør få vaksinen først så er det jo fra et samfunnsmessig synspunkt greit å slå fast at man vaksinerer de som  har potensiale til å spre mest smitte først som unge voksne. Etisk sett er ikke nødvendigvis dette riktig siden de løper en ganske lav risiko for alvorlig sykdom av viruset. Er ikke akkurat sykehjemsbeboere som sprer mest smitte, men etisk sett er det riktig fordi det kan bety den sikre død for dem. Evig dilemma. Fikk en slik spørreundersøkelse fra NRK via SMS for et par uker tilbake med det spørsmålet. Der var faktisk regjeringen et alternativ og man skulle rangere. Rangerte regjeringen sist jeg... 😛

Lenke til kommentar
Gjest 091a4...b6a
41 minutes ago, William_S said:

Tja hva gjelder hvem som bør få vaksinen først så er det jo fra et samfunnsmessig synspunkt greit å slå fast at man vaksinerer de som  har potensiale til å spre mest smitte først som unge voksne. Etisk sett er ikke nødvendigvis dette riktig siden de løper en ganske lav risiko for alvorlig sykdom av viruset. Er ikke akkurat sykehjemsbeboere som sprer mest smitte, men etisk sett er det riktig fordi det kan bety den sikre død for dem. Evig dilemma. Fikk en slik spørreundersøkelse fra NRK via SMS for et par uker tilbake med det spørsmålet. Der var faktisk regjeringen et alternativ og man skulle rangere. Rangerte regjeringen sist jeg... 😛

Vanskelig spørsmål. Skal man redde liv på kort sikt så er det eldre og de i risikosonen som bør vaksineres først. Skal man redde liv på sikt og økonomien er det de mellom 20-50 som må vaksineres først. 

Vi må huske at en stor andel smittede blir langtidssyke på ubestemt tid. Mange som ble syke i mars er fremdeles syke. Mange av disse ble aldri innlagt 

Anonymous poster hash: 091a4...b6a

Lenke til kommentar
William_S skrev (51 minutter siden):

Det er vel fortsatt ikke avklart i hvor stor grad vaksinen forhindrer videre smitte. Forskning på aper viser lovende resultater, så får man bare håpe at det har samme effekt hos mennesker også. Uansett, det skal det forskes videre på, men så er hovedformålet med vaksinen å forhindre at mottakeren blir syk. Og da er det unaturlig å starte med unge voksne som i langt mindre grad blir alvorlig syke eller dør. Synes heller ikke det er feil å prioritere regjeringen høyt, spesielt vår overvektige statsminister er vel i risikosonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

30 satt i karantene etter smitte på treningssenter

Smittesporingsteamet i Herøy kommune i Møre og Romsdal har avdekket flere enn 50 nærkontakter etter at en person fikk påvist coronasmitte i kommunen første juledag.

Den smittede har trent på et treningssenter i Fosnavåg. 30 av nærkontaktene er personer som også trente på dette senteret.

Alle nærkontakter er satt i karantene, og skal testes. Blant disse er en lege ved Herøy legesenter, opplyser kommunen.

Se hvilke tiltak som gjelder for Herøy i VGs tiltaksoversikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, William_S said:

Det er jo greit at disse transportene er hemmelige og gjøres med stor diskresjon. Dette er store mål for kriminelle grupperinger. Her i Norge er jo lagringsplassene gradert informasjon. Også sentrallageret til FHI for alle vaksiner snakker de heller ikke høyt om hvor er. 

Fullstendig enig og godt at det håndteres på denne måten.

Lenke til kommentar
15 hours ago, William_S said:

Regjeringen? Not by a long shot! Den samme regjeringen som kalte dette en forkjølelse kanskje?

Enda en gang enig med deg. Er det noe vi har nok av i dette landet så er det politikere og spirer som står klare i korridorene til å ta over makten så fort noen faller fra. Det er ingen fare for noen regjeringskrise selv om vi skulle miste alle i regjering.

Er det noe jeg ble lei av i starten så var det alle som ble definert som "samfunnskritisk personell" i våres. Det hele lignet mer på "hvordan sikre oss og seg sjæl" fremfor "tjene folket og borgerne". Omtrentlig uansett hvilken stilling du hadde i et statlig organ så var du "samfunnsk. personell".

Vaksiner helsepersonell først. Og da mener jeg ikke ledere med høye lønninger som aldri ser eller håndterer en pasient, de kan vente i køen med alle andre. Paramedics, sykepleiere, leger i kontakt med pasienter, kirurger, portører, resepsjonisten, dørvakta osv. Så annet samfunnskritisk personell som har  fysisk eller nær kontakt med ola nordmann eks. butikkmedarbeidere, lærere i barneskole osv. Jeg heller også dit at de utsatte gruppene som diabetikere ol. bør være høyt opp i køen og muligens første gruppe.

Regjering har ikke noe mer behov for vaksinering enn den jevne borger. Hvis de vet noe som helst om god ledelse så følger de vanlig vaksinasjonsrekkefølge. Den jevne byråkrat eller teknokrat er ikke samfunnskritisk. Ei heller ministere og statsråder som vi ellers ser ut til å kunne bytte på løpende bånd.

Solberg, Høie og Nakestad som er ansikt utad i dette kan godt ta vaksinen på kamera for å vise folket at "dette kan vi stole på" aka "jeg ber ikke andre utsette seg for en risiko jeg ikke tar selv" men resten kan vente i samme kø som andre.

Jeg så også for noen uker siden med undring at PST har varslet at de frykter et økt trusselbilde mot norske politikere fremover. Det har jeg litt vanskelig for å forstå da nordmenn er det folkeslaget som lettest svelger kameler fra sin regjering. Men om PSTs bekymring skal legges til grunn for noe som helst så er definiitivt vaksinepolitikk noe man kan vinne mye godvilje på.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Begynte hos Lerøy

Fram til 17 desember hadde Hitra kun hatt sju tilfeller av koronasmitte. Den neste uken økte tallet til 42. I en kommune med 5100 innbyggere blir det 686 smittetilfeller per 100.000 innbyggere. På én uke. Til sammenlikning har bydelen med høyest smittetrykk i Oslo, Stovner, 561,3 smittede per 100.000 innbyggere, men det er i løpet av de siste to ukene.

Ifølge kommunedirektør Ingjerd Astad startet smitteutbruddet på laksefabrikken til Lerøy Midt, Hitras største arbeidsplass.

– Vi tror ikke smitten har kommet til Hitra med utenlandske lastebilsjåfører som skal hente laks. Lerøy har i lang tid vært strenge med at sjåførene slipper ikke ut av bilen. Dette fordi de produserer sjømat og er veldig opptatt av smittevern. Laksefabrikken til Lerøy har nå stengt ned for jula.

Smitte spredt på kirkekonsert

Smittesporerne i Hitra har funnet et annet utbrudd enn Lerøy. 16. desember arrangerte koret Hitterklang konserten «Musikk i desember» sammen med elever og lærere ved den kommunale kulturskolen. På kirkebenkene var det plass til 50 publikummere.

– Smitteutbruddet har flere forgreininger. En del av de smittede har vært på konserten i Hitra kirke, bekrefter Astad.

https://www.nrk.no/trondelag/42-smittede-pa-hitra-i-trondelag-pa-en-uke-1.15303525

Kor bør være forbudt inntil folk er vaksinerte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Fullstendig enig og godt at det håndteres på denne måten.

Sitat

Vaksinen på vei til Ullevål: − En dag vi har ventet på lenge

Vaksinedosene blir overlevert til Ullevål sykehus i dag: - Jeg hadde ikke trodd at det skulle være mulig å ha en vaksine klar så fort, sier Camilla Stoltenberg.

"Hemmelig" 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnXzyk/vaksinen-paa-vei-til-ullevaal-en-dag-vi-har-ventet-paa-lenge

Jeg tror også eventuelle idioter som stjeler vaksine vil bli veldig upopulære selv i det kriminelle miljøet. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (23 minutter siden):

"Hemmelig" 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnXzyk/vaksinen-paa-vei-til-ullevaal-en-dag-vi-har-ventet-paa-lenge

Jeg tror også eventuelle idioter som stjeler vaksine vil bli veldig upopulære selv i det kriminelle miljøet. 

Nei var vel kanskje ikke så hemmelig når det kom til stykke, men tror lagrene ute hos kommunene er mer hemmeligholdt. Uansett tror jeg vi på mandagens tall får et lite oppsving mtp etterslep fra julehelga. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Er vaksine i det hele tatt salgbart på det illegale markedet? Vanskelig å bevise at vaksinen er ekte, og har blitt oppbevart riktig... Er etterspørselen der?

Tja antageligvis ikke salgbart, men det er nok noen  som ønsker å sabotere etc. Pfizer sin som ikke tåler lang tid utenfor -70 er  neppe salgbart. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Nei var vel kanskje ikke så hemmelig når det kom til stykke, men tror lagrene ute hos kommunene er mer hemmeligholdt. Uansett tror jeg vi på mandagens tall får et lite oppsving mtp etterslep fra julehelga. 

Hemmelig ja, følg lastebilen minutt for minutt, de har politipatrulje men oppsøker oppmerksomhet ganske merkelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...