Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Dudeliduu skrev (12 minutter siden):

Det de derimot ikke driter i er å være politisk korrekte. Vi må hysje ned det at Oslo faktisk har lavt smittetall hvis vi isolerer vekk Stovner og Søndre Nordstrand.
Så hvorfor fokuserer vi ikke mer på de bydelene?

Skjønner ikke helt. Synes vi nettopp har fokus på disse bydelene akkurat nå. Jamfør debatten om skjevfordeling av vaksinene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

La oss heller feiet problemet under et teppe og glemme det.....

Hva mener du med dette? Hvem feier hva under teppet, hva mener du er løsningen? Kan du ikke heller skrive hva du mener i stedet for å insinuere, for deretter å avslutte det som aldri blir et poeng til slutt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må alltid dere som skal "snakke rett fra levra" og angripe oss med ikke-vestlig bakgrunn bomme på elementære norskkunnskaper. Det er liten "n" i nordmann. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (12 minutter siden):

Ser den, var ment som et eks at ekstremt mange der ute er i samme situasjonen der de ser ikke smitten, de opplever ikke i problemet noe nærme.Men fortsatt har de tatt et tak og vært med rundt tiltakene.

Sånn er det, mange opplever ikke noe smitte men vi kan ikke gi blaffen av den grunn. Hadde vi gjort det så hadde vi hatt resultater som Sverige eller kanskje enda verre.

Man blir lei tiltak og tro meg det er ikke bra, de må finne noe balanse samt være ærlige om hvor problemene er.

Ja, vi blir alle lei av tiltak. Hvor morsomt tror du jeg synes det er å ha hjemmekontor, kona har hjemmekontor og vi har tre barn med hjemmeskole som trenger hjelp med teams og en printer som er tom for ark eller andre tullete ting hele tiden. Litt frustrerende arbeidssituasjon kan du si.

Når det sitter 60-70 stuet sammen på Tyrkiske resturanter i game byen så skjønner man selv hvorfor resturanter ble stengt i Oslo, når jeg går turer langs Bogstaveien så jeg ALDRI det samme, aldri , det var alltid god avstand, stod folk i døren som passet på antall ikke var mange etc etc..

Merkelig at jeg for noen uker siden gikk forbi restaurant på St. Hanshaugen hvor de ansatte ikke brukte maske og det var stappfullt av folk. Men hvis jeg kommer meg en kilometer vestover så er det ikke lenger noe problem altså?

Men hva mener du faktisk problemet er da? Du ser ut til å snakke rundt grøten uten å konkretisere hva du mener er kjernen til problemene.

Endret av nirolo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med dette? Hvem feier hva under teppet, hva mener du er løsningen? Kan du ikke heller skrive hva du mener i stedet for å insinuere, for deretter å avslutte det som aldri blir et poeng til slutt?

Direkte tiltak mot områder i Oslo..Men er vel for sent nå uansett..Utenom vaksiner..

Ikke sett en resturant i Oslo vest som kjørte på med fulle bord etter det åpent sist, men i gamle byen der mange innvandrings restauranter finnes var det full pupp uten noe avstand på bord etc, tok bilder fordi jeg tenkte bare at sånt ikke skjedde under covid ble faktisk små sjokket..Selv politiet stoppet opp for å be folk spre seg utenfor den ene..

Så det samme på Grønland gjennom hele denne tiden, en kompis driver pub der så vært innom der endel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (8 minutter siden):

Merkelig at jeg for noen uker siden gikk forbi restaurant på St. Hanshaugen hvor de ansatte ikke brukte maske og det var stappfullt av folk. Men hvis jeg kommer meg en kilometer vestover så er det ikke lenger noe problem altså?

Så rart bor ved st hanshaugen går ca 4 turer opp til parken daglig og ikke sett det en eneste gang..

Mulig vi har 2 forskjellig meninger om hva god avstand er..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (10 minutter siden):

Når det nesten er kun de som blir lagt inn så er det vel noe tenke på ? Og man ser det samme i typ nesten hele Europa.

Nå er etnisk Nordmenn flere innlagt totalt, men vi er også 80% flere.

La oss heller feiet problemet under et teppe og glemme det.....

Har du noen offiselle tall på fordeling blandt innlagte?

Og så må du huske å se det opp mot hvor det faktisk er mest smitte. Når det er 1000 smittede pr 100K i deler av Groruddalen så kan du ikke sammenligne antall innlagte med Norges befolkning. Da må du sammenligne det med der smitten er.

Slik jeg ser det er covid19 mer et fattigdomsproblem enn et innvandrerproblem. Dvs der det bor tett med folk i relativt sett små leiligheter, i blokker med mange leiligheter, som må ta kollektivtransport og som jobber i servicenæringen, der er det mye smitte. At dette sammenfaller med folk som har foreldre/besteforeldre med opprinnelse i andre land er jo betenkelig i seg selv, men det er et eget problem som ikke er tema for denne tråden.

Det kan være at det er grupper innenfor disse gruppene som er overrepresentert, og da må man prøve å finen ut hvorfor og ta tak i det. Men det du har presentert blir alt for tendensiøst.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Så rart bor ved st hanshaugen går ca 4 turer opp til parken daglig og ikke sett det en eneste gang..

Mulig vi har 2 forskjellig meninger om hva god avstand er..

Jeg skal vinke neste gang jeg ser deg. Jeg er han med et skilt over hodet hvor det står "nirolo" 😉

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (20 minutter siden):

Stor feiltagelse av meg. Jeg mente Groruddalen og Søndre Nordstrand. Av en eller annen grunn tenkte jeg nå at Stovner var større del av Groruddalen.
200 smittede per 100k er til sammenligning lite.

Jeg tror "ingen sosial sammenkomst" vil ha svært liten effekt i bydelene med mest smitte

Jeg er enig i at det neppe gjør store utslag. Det er på skolene vi ser det er massiv smitte for tiden. Vi må nok stenge de før vi får kontroll.

Men hvilke konkrete tiltak var det du savnet i bydelene med mye smitte? Som jeg og andre skrev så har det vært målrettede tiltak som så ut til å fungere helt til den engelske varianten tok fullstendig over.

• Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (7 minutter siden):

Har du noen offiselle tall på fordeling blandt innlagte?

Sjekk statistikk selv er korrekt dessverre og er samme i meste av Europa.

Sitat

Det kan være at det er grupper innenfor disse gruppene som er overrepresentert, og da må man prøve å finen ut hvorfor og ta tak i det.

Helt enig.

nirolo skrev (5 minutter siden):

Jeg skal vinke neste gang jeg ser deg. Jeg er han med et skilt over hodet hvor det står "nirolo" 😉

🤣

Jeg er han med hund.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Sjekk statistikk selv er korrekt dessverre og er samme i meste av Europa.

Hvor finner jeg statistikk om etnisk fordeling blant de innlagte? Jeg vet ærlig talt ikke, for jeg har ikke set noe slikt. Godt mulig det bare er jeg som er litt svaksynt altså.

Lenke til kommentar
Sitat

Heilautomatisk saksbehandling i NAV

For at NAV skulle kunne møte den store mengda saker som kom inn i samband med koronapandemien, blei det i april vedteke ei mellombels forskrift om automatisert saksbehandling i NAV. Ei særskild føresegn i NAV-lova gir nå heimel til ein permanent tilgang til automatisert saksbehandling, og følgjer med det opp krava i personvernforordninga til EU.

Automatisert saksbehandling kan mellom anna medverke til effektiv og sikker saksbehandling, og til auka likebehandling.

Lova får verknad frå 4. desember 2020.

🤔

Endret av Subara
Lenke til kommentar
nirolo skrev (11 minutter siden):

Hvor finner jeg statistikk om etnisk fordeling blant de innlagte? Jeg vet ærlig talt ikke, for jeg har ikke set noe slikt. Godt mulig det bare er jeg som er litt svaksynt altså.

FHI hadde en rapport etter fødeland i Oslo (for 2020). De har dog ikke noe data på sosioøkonomiske forskjeller, så dermed blir den ikke så interessant som den kunne vært. 

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/covid19-i-oslo-etter-fodeland-personer-testet-bekreftet-smittet-og-relaterte-innleggelser-rapport-2020v2.pdf

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Takk! Den hadde jeg ikke sett.

Men problemer et fortsatt det jeg påpekte til @DaniNichi:

Sitat

Dessverre har vi ikke data på individnivå som kan gi gode analyser av betydningen av inntekt, utdanning, trangboddhet, botid og andre sosioøkonomiske faktorer for spredningen av covid-19.

Dvs det er en oppstilling av tall, men svært svak på årsaksforklaring når man ikke sammenligner folk født i Norge med folk født utenfor Norge som bor i samme område og sammenstiller med økonomi etc. Da kunne man faktisk ha funnet ut noe nyttig.

Eller som de selv avslutter med

Sitat

Vi vet foreløpig lite om hva årsakene til ulikhetene er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har Raymond tenkt og kommet fram til samme konklusjon som mange andre: Man kan bli nødt til å stenge skolene tidlig neste uke https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41R2zV/raymond-johansen-vurderer-aa-stenge-skoler-og-forby-sosiale-sammenkomster-i-oslo Eneste jeg er overrasket over er at det ser ut til å inkludere barneskolen også, men det får vi se på. Tipper man blir sjokkert over tallene som rapporteres mandag og iverksetter tiltaket da.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490
nirolo skrev (11 minutter siden):

Takk! Den hadde jeg ikke sett.

Men problemer et fortsatt det jeg påpekte til @DaniNichi:

Dvs det er en oppstilling av tall, men svært svak på årsaksforklaring når man ikke sammenligner folk født i Norge med folk født utenfor Norge som bor i samme område og sammenstiller med økonomi etc. Da kunne man faktisk ha funnet ut noe nyttig.

Eller som de selv avslutter med

Feil fra FHI og IMDi om korona blant innvandrere

Innvandrere er ikke overrepresentert med koronasmitte når det justeres for sosioøkonomiske forhold. Her er fire faktafeil som Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og IMDi har kommet med, skriver Dag Herbjørnsrud i denne analysen.

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490 skrev (5 minutter siden):

Feil fra FHI og IMDi om korona blant innvandrere

Innvandrere er ikke overrepresentert med koronasmitte når det justeres for sosioøkonomiske forhold. Her er fire faktafeil som Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og IMDi har kommet med, skriver Dag Herbjørnsrud i denne analysen.

Anonymous poster hash: 552c6...490

Takk for info! Så bra at noen har gjort jobben og gravd i tallene og undersøkt det jeg lurte på.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Men ok en ting er at det eneste politikerne ser er smittetall om dagen og nøler ikke med å sende folk ut i arbeidsledighet på sekundet. Bedre blir det ikke at vi har en Høyre-regjering som virker å ha 0 sympati med denne store gruppa. Hvordan hadde folk råd til å betale regninger mens de hadde jobb er ting hun lirer av seg. Det er så helt sinnsykt arrogant. Kanskje det akkurat gikk rundt med jobben som hotellresepsjonist. Så blir man kuttet i inntekt når man blir permittert og skal på dagpenger. Jonas Gahr Støre burde få tidenes enkleste  valgkamp med denne type retorikk fra statsministeren. Dette ville jeg kjørt hardt på om jeg var Jonas Gahr Støre og er et spørsmål Arbeiderpartiet tradisjonelt har stor tillit på. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, sjansen for at vi ender opp med enda farligere mutasjoner auker jamnt og trutt. Godt mulig at 2021 blir enda verre enn 2020. Håper virkelig at erna & co snart setter ein stopper for den importsmitten som forsatt er med å dytte smittetalla feil vei. Så får kommunane slå ned smitten tvert der den er, eventuellt tek man eit nasjonalt magadrag og går inn for 4-6 uker total nedslåing av corona-viruset. Denne jojo-handteringa er jaffal ikkje mykje hjelp i.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...