Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (7 timer siden):

FHI tror ikke landet åpnes før etter juli en gang:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-tror-45-aaringene-maa-vaksineres-foer-norge-kan-aapne.gWZ_VsF8c?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1

Først da er alle 45+ vaksinert. 

Målstengene flytter seg fort. Ikke lenge siden de sa mai selv med det nøkterne estimatet. Tipper vi fremdeles ikke er åpne når vi går inn i høsten. 

Jeg synes vi bør vente til alle 18+ er vaksinert mtp langtidsvirkningene av å bli syk. Åpner vi opp for tidlig så risikerer vi en en stor andel av arbeidsstyrken blir landtidssyke. 

I så fall bør det vel opnast noko, samstundes som mange av tiltaka må stå ved lag. Ein bør også vaksinere frå 12 år og oppover i staden for frå 45 og nedover. Born og unge er mest sosiale, og er også dei som har lidd mest under pandemien. 40-åringane toler å vere på heimekontor litt til. Eg trur uansett at det vil bli eit problem å forsvare framhald av tiltak til ei befolkning som er lei, og det at det i tillegg er valår kan bidra til "lettvinte", men ufornuftige vedtak.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (4 minutter siden):

De som behandler covid syke bruker ikke annet enn munnbind? Når skjedde den endringen?
Saken er jo også at de bruker samme kjøkken,  samme bad, kjører sammen i bil etc.

Folk går ikke med hazmat suits i Norge meg bekjent. Selv de på intensiv har bare munnbind, kanskje FFP3/N95 "støvmaske"  briller/visir og hansker.

Han må enten få seg en annen jobb, flytte ut eller håpe at det går bra. Det gjør det som regel heldigvis.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Var innom legekontoret her om dagen og venterommet var stappfullt av hostende mennesker uten munnbind. Ansatte brukte heller ikke munnbind. Trist og tragisk, og redd karantenehotellet er et skudd i blinde.

Hvor i landet var dette? Kommune/Fylke? Her i Vestfold får alle utdelt munnbind om de ikke har med selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Folk går ikke med hazmat suits i Norge meg bekjent. Selv de på intensiv har bare munnbind, kanskje FFP3/N95 "støvmaske"  briller/visir og hansker.

Han må enten få seg en annen jobb, flytte ut eller håpe at det går bra. Det gjør det som regel heldigvis.

Jeg bare synes det er litt rart at det ikke gjelder samme regler som når man har vært i nærkontekt med en bekreftet smittet, selv med munnbind.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

De som behandler covid syke bruker ikke annet enn munnbind? Når skjedde den endringen?

Det er egentlig sykehuset som skal utstyre ham med "hazmat suit", plastskjerm foran ansiktet, o.l. Når de ikke gjør dette må han vurdere å gjøre det selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Budeia said:

Det er egentlig sykehuset som skal utstyre ham med "hazmat suit", plastskjerm foran ansiktet, o.l. Når de ikke gjør dette må han vurdere å gjøre det selv. 

I følge faren (som jeg snakket med) hadde de fått beskjed om at det ikke var nødvendig og det var latterlig å mene noe annet :)

Jeg bare synes det eksisterer vidt forskjellige verdner i norske sykehus og ellers i verden.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg bare synes det er litt rart at det ikke gjelder samme regler som når man har vært i nærkontekt med en bekreftet smittet, selv med munnbind.

Det er jeg enig i. Med den strategien regjeringen legger opp til nå vil uansett 30-50% av oss få koronaviruset i løpet av våren. Egentlig en fordel å få den nå før sykehus kapasitet sprengt i april/mai. Håper for guds skyld at Regjeringen bråsnur før påske og stenger alt ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pc Lynet said:

Det er jeg enig i. Med den strategien regjeringen legger opp til nå vil uansett 30-50% av oss få koronaviruset i løpet av våren. Egentlig en fordel å få den nå før sykehus kapasitet sprengt i april/mai. Håper for guds skyld at Regjeringen bråsnur før påske og stenger alt ned.

Skjønner, vel da får vi bare ønske alle i landet lykke til.
Ellers har det store sykehuset han jobber på hatt samme prosedyre helt siden mars i fjor.

På en annen side, litt underholdende at Monica Mæland på pressekonferanse nå nettopp mente at alle som har reist inn i Norge siden 1. januar går innunder samfunnskritisk personell (utenom de med bostedsadresse i Norge). Det virker ikke som man forholder seg helt ansvarlig her.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Skjønner, vel da får vi bare ønske alle i landet lykke til.
Ellers har det store sykehuset han jobber på hatt samme prosedyre helt siden mars i fjor.

På en annen side, litt underholdende at Monica Mæland mente at alle som har reist inn i Norge siden 1. januar går innunder samfunnskritisk personell. Det virker ikke som man forholder seg helt ansvarlig her.

Den definisjonen har vært alt for vid ja.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

redd karantenehotellet er et skudd i blinde.

Det tror ikke jeg. Husk at myndighetene har helt klare data og statistikk på nøyaktig hvor mange som kommer inn i landet og god oversikt på hvilke av disse reisene som er å betrakte som unødvendige. De har også nøyaktig data på smitte som kommer fra utlandet. At de velger å stramme til er fordi de ser at dette fortsatt bringer smitte med inn til Norge, og som et preventivt tiltak før påsken når de ser at en del har planlagt å reise ut av landet.

Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Folk går ikke med hazmat suits i Norge meg bekjent. Selv de på intensiv har bare munnbind, kanskje FFP3/N95 "støvmaske"  briller/visir og hansker.

Han må enten få seg en annen jobb, flytte ut eller håpe at det går bra. Det gjør det som regel heldigvis.

På intensivavdelingene med Covid-19-innlagte er det fullt verneutstyr, det vil si munnbind/maske, visir, briller, frakk. hårnett og hansker. På Ullevål Sykehus og Rikshospitalet (og helt sikkert flere sykehus) har de "hjelmer" med slange.

Her fra Rikshospitalet:

f8c4644f-2b9d-40c7-b388-f908e0d12d90?fit

https://www.aftenposten.no/norge/i/JJraGP/paa-innsiden-av-covid-19-avdelingene-ikke-et-virus-man-bare-kan-roesk

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Det tror ikke jeg. Husk at myndighetene har helt klare data og statistikk på nøyaktig hvor mange som kommer inn i landet og god oversikt på hvilke av disse reisene som er å betrakte som unødvendige. De har også nøyaktig data på smitte som kommer fra utlandet. At de velger å stramme til er fordi de ser at dette fortsatt bringer smitte med inn til Norge, og som et preventivt tiltak før påsken når de ser at en del har planlagt å reise ut av landet.

På intensivavdelingene med Covid-19-innlagte er det fullt verneutstyr, det vil si munnbind/maske, visir, briller, frakk. hårnett og hansker. På Ullevål Sykehus og Rikshospitalet (og helt sikkert flere sykehus) har de "hjelmer" med slange.

Her fra Rikshospitalet:

f8c4644f-2b9d-40c7-b388-f908e0d12d90?fit

https://www.aftenposten.no/norge/i/JJraGP/paa-innsiden-av-covid-19-avdelingene-ikke-et-virus-man-bare-kan-roesk

Men ikke på Ahus?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

På en annen side, litt underholdende at Monica Mæland mente at alle som har reist inn i Norge siden 1. januar går innunder samfunnskritisk personell. Det virker ikke som man forholder seg helt ansvarlig her.

Det var jo ikke det hun mente, hun snakket jo også om at de ser mange unødvendige fritidsreiser og at det er nettopp derfor de velger å stramme inn og påkreve karantenehotell for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Det var jo ikke det hun mente, hun snakket jo også om at de ser mange unødvendige fritidsreiser og at det er nettopp derfor de velger å stramme inn og påkreve karantenehotell for alle.

Spørsmålet fra journalisten var veldig konkret.  Hvorfor man hadde ventet så lenge med disse tiltakene når vi har hatt 40.000 innreisende siden 1. januar. Svaret var at utenom de med bostedsadresse i Norge som man ikke kan nekte innreise så var det sammfunnskritisk personell. Hvis hun mente noe annet enn det hun sa så blir det jo litt rart.

Ang. fritidsreiser så var det et annet spørsmål rundt hva hun mente med unødvendige reiser.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Men ikke på Ahus?

Helt garantert på intensivavdelingen Ahus også. Inne på intensivavdelingene er man nødt til å beskytte seg med mer enn bare et munnbind. 

Her er noen bilder fra Covid og intensiv på Ahus: https://www.ahus.no/koronavirus/pressebilder

Theo343 skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet fra journalisten var veldig konkret.  Hvorfor man hadde ventet så lenge med disse tiltakene når vi har hatt 40.000 innreisende siden 1. januar. Svaret var at utenom de med bostedsadresse i Norge som man ikke kan nekte innreise så var det sammfunnskritisk personell. Hvis hun mente noe annet enn det hun sa så blir det jo litt rart.

Ang. fritidsreiser så var det et annet spørsmål rundt hva hun mente med unødvendige reiser.

Det er ikke det samme som at hun skal ha ment at "alle som har kommet inn i Norge fra 1. januar går under samfunnskritisk personell". Selvfølgelig mener hun ikke det, når hun på samme pressekonferanse strammer inn fordi de ser mange reiser unødvendig ut og inn i landet.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Helt enig. Raymond har stått frem som et forbilde for god ledelse gjennom hele dette.

Også Oslo har gjort sine feil, som då dei prøvde seg med å lette på tiltak ei veke før vinterferien og etter at smittetala var byrja å auke att.

Samstundes er dette vanskelege dilemma i ein by som har vore meir eller mindre nedstengt sidan i haust. Raymond Johansen har vist seg som ein dyktig og tydeleg politikar, og bør vere ein god kandidat til å ta over leiarvervet i Ap den dagen Støre gjev seg.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Helt garantert på intensivavdelingen Ahus også. Inne på intensivavdelingene er man nødt til å beskytte seg med mer enn bare et munnbind. 

Her er noen bilder fra Covid og intensiv på Ahus: https://www.ahus.no/koronavirus/pressebilder

Flott at det gjelder sykepleierne og legene men portørene som triller de samme pasientene bruker altså kun munnbind. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

Også Oslo har gjort sine feil, som då dei prøvde seg med å lette på tiltak ei veke før vinterferien og etter at smittetala var byrja å auke att.

Samstundes er dette vanskelege dilemma i ein by som har vore meir eller mindre nedstengt sidan i haust. Raymond Johansen har vist seg som ein dyktig og tydeleg politikar, og bør vere ein god kandidat til å ta over leiarvervet i Ap den dagen Støre gjev seg.

Alle har gjort feil helt klart, men likevel synes jeg Raymond har vært den beste lederen i dette siden januar 2020. Enig i at han er en god kandidat til AP.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Det er ikke det samme som at hun skal ha ment at "alle som har kommet inn i Norge fra 1. januar går under samfunnskritisk personell". Selvfølgelig mener hun ikke det, når hun på samme pressekonferanse strammer inn fordi de ser mange reiser unødvendig ut og inn i landet.

Likevel besvarte hun ikke spørsmålet men svarte med noe hun da altså ikke mente.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Men ikke på Ahus?

Jeg hadde timeavtale ved en av avdelingene denne uken og opplevde at personalet ikke brukte munnbind. Helseskretærene, leger (forresten, jeg så en eldre lege med munnbind) og sykepleiere. Alle uten noen form for beskyttelse.

Hva som er kotyme ved sengepostene, vet jeg ikke.

Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Her er noen bilder fra Covid og intensiv på Ahus: https://www.ahus.no/koronavirus/pressebilder

Sykepleiere har ikke på seg munnbind før de tar på seg smittevernsutstyret.

Jeg kunne nok ikke jobbet i helsesektoren. Jeg er altfor påpasselig 🙂

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Flott at det gjelder sykepleierne og legene men portørene som triller de samme pasientene bruker altså kun munnbind. 

Ja, det er jo litt rart. Det er litt rart at de som er portører og triller smittede pasienter ikke har samme beskyttelsesutstyr som f.eks. de som gjør koronatester på teststasjonene rundt om kring. Tror ikke jeg ville godtatt bare et munnbind i den jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...