Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Er det fornuftig å opne heilt opp og fjerne alle tiltak når 50-åringane er vaksinerte? Det er eg skeptisk til.

Sitat

3 minutter siden

av NTB

Danmark vil åpne når alle over 50 år er vaksinert

Det er bred politisk enighet i Danmark om å fjerne alle koronarestriksjoner og åpne samfunnet igjen så snart alle dansker over 50 år er vaksinert.

Både statsminister Mette Frederiksen (S) og leder for det borgerlige opposisjonspartiet Venstre Jakob Ellemann-Jensen er enige om det sentrale punktet i den danske gjenåpningsplanen.

Det ble slått fast i en partilederdebatt på dansk TV 2 i anledning ettårsdagen for nedstengingen i landet.

Enigheten kommer etter at Venstre la fram et forslag der restriksjonene gradvis lempes fram til alle over 50 år er fullvaksinert.

Statsminister Fredriksen roser planen til opposisjonspartiet og sier den ligner det som andre partier har jobbet med.

Det er vel stort sett folk frå 50-åra og opp som hamnar på sjukehus? I så fall meiner eg at ein bør vaksinere den generelle befolkninga ned til rundt 50 år, og deretter snu rekkjefølgja og vaksinere frå kring 12 år og oppover. Vaksinasjon av folk under 30 vil ha størst effekt på smittespreiinga, og ein kan då også opne opp fyrst for den aldersgruppa som slit mest på grunn av tiltaka.

Om aldersgruppene 12-30 og over 50 er vaksinerte vil ein vel også ha fått ganske god flokkimmunitet.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat
I går kl. 16.25

av Kenneth Lund

Koronarådene om påskeferien kommer i morgen

Fredag klokken 13 vil myndighetene komme med sine råd for påskeferien.

Justis- og beredskapsminister Monica Mæland og helse- og omsorgsminister Bent Høie vil orientere på en pressekonferanse. Helsedirektør Bjørn Guldvog og avdelingsleder Line Vold i Folkehelseinstituttet vil også være til stede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom de mot formodning konkluderer med at det er trygt å få vaksinen bør ingen over 40 år få den, og heller ingen i risikogruppene eller de som spiser Albyl-E. Jeg regner med sølevannet blir kastet.

Lenke til kommentar

FHI tror ikke landet åpnes før etter juli en gang:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-tror-45-aaringene-maa-vaksineres-foer-norge-kan-aapne.gWZ_VsF8c?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1

Først da er alle 45+ vaksinert. 

Målstengene flytter seg fort. Ikke lenge siden de sa mai selv med det nøkterne estimatet. Tipper vi fremdeles ikke er åpne når vi går inn i høsten. 

Jeg synes vi bør vente til alle 18+ er vaksinert mtp langtidsvirkningene av å bli syk. Åpner vi opp for tidlig så risikerer vi en en stor andel av arbeidsstyrken blir landtidssyke. 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (32 minutter siden):

Ironi?

Nei, selvsagt ikke. Ingen bør tvinges til å ta AZ om de ikke vil.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nidar2 said:

Nei, selvsagt ikke. Ingen bør tvinges til å ta AZ om de ikke vil.

Det tror jeg heller ikke man tvinges til. I vår kommune har man stanset all vaksinering med AZ inntil videre, som betyr at kun 79+ vaksineres vider og da med Pfizer. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Benbjo said:

Målstengene flytter seg fort. Ikke lenge siden de sa mai selv med det nøkterne estimatet. Tipper vi fremdeles ikke er åpne når vi går inn i høsten.

+ ny nedstengning til vinteren når mutasjon XXX kommer tipper jeg. Ny runde med vaksiner også så klart. Er jo tross alt den nye normalen.

Lenke til kommentar

Tror det ganske sannsynlig kommer oppdaterte vaksiner, men akkurat nå virker det som vaksineringen fungerer. De nye variantene stoppes i all hovedsak av vaksinene.

Men det blir interessant å se om vaksinene påvirker evolusjonen av viruset. Når viruset må mutere for å omgå vaksinene for å overleve, så gir det et ganske sterkt seleksjonstrykk i den retningen. I dag er ikke så mange vaksinerte at det spiller særlig rolle for spredningen om noen er immune eller ikke.

Om det kommer varianter som klarer å spre seg selv om alle er vaksinerte, så håper jeg disse virusene vil være såpass svekket av den underliggende immuniteten at det ikke blir behov for særlig med nedstengninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Er det fornuftig å opne heilt opp og fjerne alle tiltak når 50-åringane er vaksinerte? Det er eg skeptisk til.

Det er vel stort sett folk frå 50-åra og opp som hamnar på sjukehus? I så fall meiner eg at ein bør vaksinere den generelle befolkninga ned til rundt 50 år, og deretter snu rekkjefølgja og vaksinere frå kring 12 år og oppover. Vaksinasjon av folk under 30 vil ha størst effekt på smittespreiinga, og ein kan då også opne opp fyrst for den aldersgruppa som slit mest på grunn av tiltaka.

Om aldersgruppene 12-30 og over 50 er vaksinerte vil ein vel også ha fått ganske god flokkimmunitet.

Dette vil helt klart ha en effekt på sykehusinnleggelser Medianalderen på sykehusinnleggelser er vel rundt 60 år her til lands (?). Allerede her i Norge ser vi en effekt på dødstallene selv om det ikke er mange som er vaksinert riktig ennå - dette selv om antall innlagte på sykehus øker. Et interessant moment er jo at antall innlagte på intensiven ser ut til å holde seg nesten likt selv om vi har 70 eller 150 på sykehus. Det ser man på denne nettsia her
https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Det er klart man har fått bedre behandlingsmetoder for å holde folk vekke fra intensiven, men  det er likevel interessant å  se at dette ikke har økt i særlig grad, men holder seg nogenlunde på likt nivå. 

Men vaksineringa går tregt og det går enda tregere nå som man har funnet en teoretisk mulighet om at noen kan få blodpropp av AZ vaksina. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Om det kommer varianter som klarer å spre seg selv om alle er vaksinerte, så håper jeg disse virusene vil være såpass svekket av den underliggende immuniteten at det ikke blir behov for særlig med nedstengninger.

Vår pandemi overherre Bill Gates har sagt ved flere anledninger at verden går tilbake til "normalen" KUN når hele menneskeheten er fullt vaksinert. På spørsmål om når dette kan skje, så svarte han sommeren 2022 som tidligst. Så...vinteren 2021/22 blir samme greia igjen.

Lenke til kommentar

Forøvrig nokså kvalmt av media å fokusere på ettårsdagen for 12 mars 2020. Vi i Oslo står i en nesten like ille nedstenging og situasjon  nå som da. Nesten like ille så mener jeg at smittesituasjonen 12 mars 2020 faktisk var verre, men man fikk ikke testa seg omtrent. På 3 uker så gikk det fra litt over 20 innlagte til 324 innlagte på landsbasis. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bærum innfører rødt nivå på skoler

Sitat

Fredag formiddag opplyser Bærum kommune at de innfører rødt tiltaksnivå på alle skoler fra mandag 15. mars til fredag 26. mars. Det samme iverksettes ved videregående skoler i kommunen.

- Begrunnelsen får å innføre rødt tiltaksnivå er at smittesituasjonen i kommunen er på et høyt nivå med økt smitte, og smitten er dominert av mutert britisk virus, skriver kommunen i en pressemelding.

Kommuneoverlegen opplyser at de har registrert smitte på flere skoler.

- De siste 14 dager har vi sett smitte på flere barne- og ungdomsskoler i kommunen, og nå har vi smittetilfeller på en barneskole og en ungdomsskole i samme område. Smittetilfellene fører til at mange elever blir nærkontakter og blir satt i karantene og mister det fysiske skoletilbudet i inntil 10 dager.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59160

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja da har jeg hatt glede å snakke med en venn av meg via FB video  i nesten ett år nå. Det starta egentlig bare sånn at han skulle sjekke om mikrofonen funka før han underviste elevene hjemme (jobbe som lektor i vgs). Så ble det bare en tullete streak. Har ikke gått en dag uten at vi har ringt hverandre på Facebook haha. Selv oppå fjellet midt på sommeren klarte jeg å nå ham på en fjelltur.

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Massespredning i Brønnøy – innfører de strengeste tiltakene i Nordland

Sitat

Et hasteinnkalt kommunestyre vedtok torsdag å stenge ned Brønnøy kommune. Årsaken er den uoversiktlige smittesituasjonen i kommunen.

Nå er det totalt seks nye tilfeller denne uken, og kommunen varsler i en pressemelding at de stenger ned hele kommunen.

Tidligere i dag kalte kommunestyret hasteinnkalt til møte – og der ble det avgjort at kommunen innfører svært strenge tiltak for å begrense videre smitte.

– Denne situasjonen ble vurdert av smittevernoverlegen og kommunedirektøren som så alvorlig, at man ba kommunestyret om å innføre svært strenge tiltak, heter det i pressemeldingen.

Tiltakene som nå innføres er de strengeste lokale tiltakene som er innført i noen kommuner i Nordland siden pandemien inntraff 12. mars i fjor.

Følgende er iverksatt med umiddelbar virkning

• Alle arrangementer utenfor hjemmet forbys, med unntak av begravelser og bisettelser.
  • Det er ikke tillatt å organisere idrettsaktivitet for voksne eller barn.
  • Påbud om hjemmekontor for alle som kan.
  • Kjøpesenter og alt av butikker inkludert vinmonopolet og bensinstasjoner skal være stengt med umiddelbar virkning.

https://www.nrk.no/nordland/bronnoy-stenger-ned-hele-kommunen-etter-uavklart-smitteutbrudd-_-ble-avgjort-i-hastemote-1.15413568

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snikpellik said:

Lier: Stenger treningssentre og alkoholservering

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59144

Strammer inn på koronareglene i Lier
https://www.lier.kommune.no/aktuelt/strammer-inn-pa-koronareglene-i-lier/

Legger merke til at en del kommuner offentliggjør nye tiltak veldig sent på kveldene. Sikkert fordi det er etter lange møter i kommunestyret, men det kan jo føre til at færre får det med seg så raskt de burde.

Var inte det där lite väl sent?

Det de inför er väl på nivå med de föreslagna nationella tilltaken men Lier inför de når smitten er på 300 per 100 000 senaste 14 dagarna och smitten begynte öka markant redan för en uke sen. 

Synd hvis stora delar av landet får nationella tilltak i rent förebyggande syfte för att en del kommuner ikke gidder reagera innan smitten där redan är på en hög nivå.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490

Godt sagt. Håper han ikek går på en smell, etter min mening gjort en knallbra jobb og blitt angrepet fra alle kanter fordi han har vært tydelig mot NHO importsmitte og reising. Grepanes fin kar som styrer Kristiania og var min leder mange år i VIF.

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490 skrev (2 minutter siden):

Godt sagt. Håper han ikek går på en smell, etter min mening gjort en knallbra jobb og blitt angrepet fra alle kanter fordi han har vært tydelig mot NHO importsmitte og reising. Grepanes fin kar som styrer Kristiania og var min leder mange år i VIF.

Anonymous poster hash: 552c6...490

Den siste pressekonferansen var han tydelig preget og det var ikke bare pga LO lederens brå bortgang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...