Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Battaman skrev (23 minutter siden):

Kan de det? Jeg kan ikke jusen eller det formelle her, men har fått inntrykk av at de må gjennom byråkratimølla med innkalling til bystyremøte og ta det i bystyret før de formelt kan stenge ned byen/kommunen. Syns det blir for gale om politikere skal innføre ulovlige tiltak, da bør de heller bli gitt fullmakter til å kunne hasteinnføre tiltak. 

Ikke at jeg er veldig imponert over den politiske prosessen i Trondheim, jeg er blant dem som vurderer å stemme Frp her i byen i protest, bare for å få mer åpenhet og reel debatt. 

Tja det er vel møte i formannskapet som jo ikke er helt det samme som bystyret (mindre organ). Men det er nok noen frister som gjelder i kommuneloven, en må huske på at dette som regel ikke er heltidspolitikere med unntak av ordfører, varaordfører og sikkert et par andre i en såpass står kommune som Trondheim er. Det store flertallet av norske kommunepolitikere gjør dette ved siden av jobb og andre gjøremål og det å melde forfall til slike møter krever ofte en god grunn. Et folkevalgt verv har et strengt fraværsreglement. 

Og er egentlig helt enig at man bør følge det som er juridisk riktig, fylkesmannen kan fort overprøve en kommune som gjør ulovlige vedtak. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Nordmann testet positivt for corona etter ankomst fra Storbritannia

En person i Ullensvang kommune som i løpet av siste uken har vært i Storbritannia testet tirsdag ettermiddag positivt for coronaviruset, melder Hardanger Folkeblad.

Det er enda ikke kjent om vedkommende har den muterte versjonen av viruset, som nylig har spredd seg raskt i Storbritannia. Testsvaret er sendt til FHI for analyse. 

– Vi har ikke holdepunkter for å avkrefte eller bekrefte om det er snakk den muterte versjonen av viruset enda. Vedkommende har milde symptomer, og vi vil etter hvert få en avklaring på dette spørsmålet, sier ordfører i kommunen, Roald Aga Haug til VG.

Personen som nå er bekreftet smittet skal ha ankommet Norge på søndag og testet seg på flyplassen.

– Vedkommende er isolert og har hatt få kontakter her i Norge. Nærkontakter i England er også varslet, opplyser ordføreren.

Sitat

FHI: 73 fly med smitte på 16 dager i desember

Ifølge Folkehelseinstituttet har det vært personer med covid-19 om bord på minst 73 flyginger i Norge fra 2. til 18. desember: – Rart at fly er gjort til en slags frisone, sier Raymond Johansen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gW3VnL/fhi-73-fly-med-smitte-paa-16-dager-i-desember

• Liker 1
Lenke til kommentar

Petter Stordalen, Norges store sønn, som nå har blitt den største kvisen på samfunnets rumpe, har igjen søkt om mer penger.

Etter å ha fått en del millioner for Kurts julekonserter, Hurtigruta, stengte hoteller, og sikkert en del annet, er nå turen kommet til Sophie Elises bokklubb.

Strawberry Publishing, eiet av Petter Stordalen, hadde søkt om 450 000,- kroner i statsstøtte, for å "inspirere og motivere til leserglede, og å hjelpe abonnentene til å oppdage bøker fra kjente og ukjente forfattere".

Dette fikk de heldigvis avslag på 10. juni, med begrunnelse av at det ikke prioriteres innenfor den aktuelle budsjettrammen.

Det får jammen være grenser til vås man skal få skattepenger for, dette er samme "bokklubb" som både Soffie Etterellerannet og Petter'n trolig får bøter for, ettersom de har drevet med skjult markedsføring og et hemmelig samarbeid for å selge mest mulig av Soffie og Pettern's bøker.

https://www.dagbladet.no/kjendis/fikk-avslag-pa-coronapenger/73206204

Kanskje vi her på forumet kan dra i gang en kronerulling?

To av Norges mest selvopptatte og velstående mennesker ønsker dine skattepenger. De har allerede fått millioner, men vil ha mer, nå for å selge flere bøker, slik at de kan loppe deg for mer penger.

Hvorfor ikke omgå mellomleddet, å betale pengene rett til kontoen til Petter'n, gjennom direkte innsamling? Win-win!

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 timer siden):

Det å nekte folk å reise ut av landet vil være svært inngripende. Hva gjelder Australia så opplever Sydney et nytt utbrudd tross strenge regler for inn og utreise. Norge har faktisk fortsatt blant de laveste smittetallene i Europa og det helt uten autoritære tiltak som portforbud og lignende 

Kun fordi vi som vanlig har flaks her i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (37 minutter siden):

Kun fordi vi som vanlig har flaks her i Norge.

Pluss at vi har gunstig bosettingsmønster osv. Det er likevel lov å ha litt flaks.  Det er faktisk mange tilfeldigheter som har spilt inn i denne pandemien. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

596 nye smittede siste døgn.

Høyeste siden 19. november.

Nå går det til helvete igjen - men likevel så settes ikke inn tiltak der hjelper mest, men mot folk flest. Forbanna menigheter rundt om. Men jeg er nesten litt der at knapt noe hjelper mot dette viruset eller har vel egentlig vært der lenge. . Resignert som jeg er av tiltakene og hele greia generelt. Jeg er veldig glad for at en vaksine har kommet, men om det ikke hadde vært det hadde vi holdt på med tiltak i flere år. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, 0laf said:

Petter Stordalen, Norges store sønn, som nå har blitt den største kvisen på samfunnets rumpe, har igjen søkt om mer penger.

Etter å ha fått en del millioner for Kurts julekonserter, Hurtigruta, stengte hoteller, og sikkert en del annet, er nå turen kommet til Sophie Elises bokklubb.

Strawberry Publishing, eiet av Petter Stordalen, hadde søkt om 450 000,- kroner i statsstøtte, for å "inspirere og motivere til leserglede, og å hjelpe abonnentene til å oppdage bøker fra kjente og ukjente forfattere".

Dette fikk de heldigvis avslag på 10. juni, med begrunnelse av at det ikke prioriteres innenfor den aktuelle budsjettrammen.

Det får jammen være grenser til vås man skal få skattepenger for, dette er samme "bokklubb" som både Soffie Etterellerannet og Petter'n trolig får bøter for, ettersom de har drevet med skjult markedsføring og et hemmelig samarbeid for å selge mest mulig av Soffie og Pettern's bøker.

https://www.dagbladet.no/kjendis/fikk-avslag-pa-coronapenger/73206204

Kanskje vi her på forumet kan dra i gang en kronerulling?

To av Norges mest selvopptatte og velstående mennesker ønsker dine skattepenger. De har allerede fått millioner, men vil ha mer, nå for å selge flere bøker, slik at de kan loppe deg for mer penger.

Hvorfor ikke omgå mellomleddet, å betale pengene rett til kontoen til Petter'n, gjennom direkte innsamling? Win-win!

Er det ikke slik Petter alltid har drevet business. Utnytte ting der de kan utnyttes? Jeg tenker at ofte jo mer man er opptatt av å fremstille seg som "folkets mann" jo mer har man av skjeletter i skapet.

Joda han gjør en del bra som å ansette minoriteter men det virker å være mer politikk enn genuint. Mannen har skummet fløten med lavtlønte såpass lenge og mye at han fint kan dekke slike ting selv er min tanke.

Han slo meg som en skikkelig "lurendreier" i sine foredrag på BI for mange år siden og gjør det fortsatt. En kar som kan selge sand i sahara.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FOTSATT STANS I FLYVNINGER FRA STORBRITANNIA

Sitat

Flystansen for direkteflyvninger fra Storbritannia videreføres og vurderes på nytt andre juledag, melder Helse- og omsorgsdepartementet. Stansen opprettholdes for å hindre spredning av den nye virusvarianten som er oppdaget i Storbritannia.

– Vi ønsker mer tid til å skaffe mer kunnskap om virusvarianten og forhindre spredning i Norge. Hvis denne varianten av viruset ikke finnes i landet, vil det være store helsemessige gevinster ved å stenge det ute, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

EU-kommisjonen anbefalte tirsdag medlemslandene om å oppheve reiserestriksjonene. Helse- og omsorgsministeren har nå gitt Helsedirektoratet i oppgave å vurdere om stansen skal videreføres frem til 2. januar, samt å vurdere EU-kommisjonens anbefalinger.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fotsatt-stans-i-flyvninger-fra-storbritannia.AI2D8d2-c

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, William_S said:

Nå går det til helvete igjen - men likevel så settes ikke inn tiltak der hjelper mest, men mot folk flest. Forbanna menigheter rundt om. Men jeg er nesten litt der at knapt noe hjelper mot dette viruset eller har vel egentlig vært der lenge. . Resignert som jeg er av tiltakene og hele greia generelt. Jeg er veldig glad for at en vaksine har kommet, men om det ikke hadde vært det hadde vi holdt på med tiltak i flere år. 

Vi vet jo ikke om vaksine virker mot den nye varianten. At tidligere sykdom kanskje ikke beskytter er jo en indikasjon på at vaksine kanskje heller ikke vil hjelpe 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke hele 9 vaksinegrupper hvor de fleste som er litt ekstra forsiktige nå må helt ned i gruppe 6 for å få vaksine? Jeg tipper det tar største delen av 2021 å få vaksinert alle, i det minste til godt utpå sommeren/høsten.

Ellers har jeg fortsatt ikke hørt noe om influensavaksine fra fastlegekontoret. I uke 38 fikk vi beskjed om å vente til uke 40 og i uke 40 fikk vi beskjed om å vente til uke 42 og at de ville gi beskjed. Sambo måtte likevel ringe i uke 44 for få time i uke 47 til vaksine. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (55 minutter siden):

Er det ikke hele 9 vaksinegrupper hvor de fleste som er litt ekstra forsiktige nå må helt ned i gruppe 6 for å få vaksine? Jeg tipper det tar største delen av 2021 å få vaksinert alle, i det minste til godt utpå sommeren/høsten.

Ellers har jeg fortsatt ikke hørt noe om influensavaksine fra fastlegekontoret. I uke 38 fikk vi beskjed om å vente til uke 40 og i uke 40 fikk vi beskjed om å vente til uke 42 og at de ville gi beskjed. Sambo måtte likevel ringe i uke 44 for få time i uke 47 til vaksine. 

Den er tilgjengelig for alle fra 1 desember - du trenger ikke å gå innom fastlegen engang, bare å gå på apoteket (selv om det vil være noe dyrere) 

Lenke til kommentar

Lege politianmeldt for brudd på smittevernloven - kommunen mener legen utgjorde en smittefare

En lege på Haugalandet har drevet med det kommunen mener er smittefarlig koronatesting. Nå har kommunen stengt testvirksomheten og politianmeldt legen.

https://www.nrk.no/rogaland/lege-nekter-for-a-ha-drevet-med-smittefarlig-koronatesting-1.15295269

Legen får vel en advarsel ... og kan fortsette som før ...

Endret av helsten2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, brbmay said:

Har man ikke skjønt dette så får man bli sittende ja. Dette er ren egoisme.

Mange har startet juleferien tidlig i år fordi de må ha karantenedager før de skal feire jul med folk i sårbar alder/gruppe.

Når man adpåtil skal reise så må man hvertfall planlegge karantenetid. Hvordan hadde hun tenkt til å feire jul med familien når hun skal være isolert fra dem i 10 dagers reisekarantene hvis hun hadde reist? Avslørt?

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, brbmay said:

Jeg la ikke merke til den detaljen. Bra observert.

Skal man feire jul i Norge og kommer fra utlandet burde det vært et krav at man landet i Norge senest den 13-14 desember slik at man i det minste er sikre på at vedkommende har tid til å sørge for pålagt karantenetid ved ankomst.

Jeg har liten empati med de som hadde planer om å snike seg forbi karantenepålegget ifb. med julefeiring i Norge.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...