Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke klart å henge med i tråden og gått glipp av de siste 10-15 sidene. Men hopper inn her og håper det ikke er ferdig diskutert.

Sitat

«Fremover vil fordelingsnøkkelen være basert på antall personer i kommunen på over 18 år», melder FHI. 

Merkelig! Antall 18-44-åringer uten underliggende sykdommer skal altså være med på å bestemme hvor mange vaksiner som skal deles ut til 75-84-åringer (den gruppa som vaksineres nå).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (37 minutter siden):

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke klart å henge med i tråden og gått glipp av de siste 10-15 sidene. Men hopper inn her og håper det ikke er ferdig diskutert.

Merkelig! Antall 18-44-åringer uten underliggende sykdommer skal altså være med på å bestemme hvor mange vaksiner som skal deles ut til 75-84-åringer (den gruppa som vaksineres nå).

Sitat

Hittil har alle vaksinene som kommer til Norge blitt fordelt likt mellom alle kommuner, etter hvor mange eldre innbyggere de har. Det betyr at kommuner med flere eldre har fått tildelt en større andel vaksiner, og at kommuner med en ung befolkning - som Oslo har fått en mindre andel.

Nå mener FHI at det er riktig å endre fordelingsnøkkelen for vaksiner, fordi den eldste delen av befolkningen er vaksinert.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):
Sitat

Nå mener FHI at det er riktig å endre fordelingsnøkkelen for vaksiner, fordi den eldste delen av befolkningen er vaksinert.

Den eldste delen av befolkninga (85+) har fått vaksiner ja (det sluttføres i disse dager). Men nå er jo ikke friske 18-44-åringer i nærheten av neste vaksinegruppe, så det blir veldig merkelig å fordele vaksiner til 75-84-åringene ut fra antall friske 18-44-åringer i kommunen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Sier ikke vi når 500 innlagte, men to uker er jeg ganske sikker på at er for tidlig. Tror vi vil mer være i området av 200-300. 500 kanskje om 3-4 uker, i mitt syn.

Men forhåpentligvis unngår vi dette med mer effektive smittetiltak.

Det ble gul beredskap på Ahus 2. mars. Håper at nye smittetiltak i dag gir effekt. Stovner tilhører dette sykehuset.

https://www.ahus.no/nyheter/gul-beredskap-etter-ny-pagang-av-covid-19-pasienter

Sitat

For å styrke intensiv- og overvåkingskapasiteten reduserer sykehuset også noe i antall planlagte operasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Den eldste delen av befolkninga (85+) har fått vaksiner ja (det sluttføres i disse dager). Men nå er jo ikke friske 18-44-åringer i nærheten av neste vaksinegruppe, så det blir veldig merkelig å fordele vaksiner til 75-84-åringene ut fra antall friske 18-44-åringer i kommunen.

Det er jo dette vi har diskutert og kranglet om i ukesvis. Nå anbefaler FHI at vaksinene fordeles på folketall over 18 år. Det er fornuftig. Vi trenger mye flere vaksiner raskere der det bor mange mennesker og dermed er flere smittede enn i utkant Norge. Man kan ikke argumentere for at man kun trenger strenge tiltak på Østlandet fordi det kun er smitte der, men likevel kreve samme antall vaksiner til distrikts Norge uten smitte.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

BYRÅDSLEDER I BERGEN BEKYMRET FOR SKJENKESTOPP

Sitat

– Sett fra Bergen må jeg samtidig si jeg er bekymret for forslaget om skjenkestopp. I vår by ser vi stadig flere hjemmefester nå. Vi tror en nasjonal skjenkestopp kommer til å forsterke denne tendensen.

– Mange er rett og slett slitne og leie på oppløpssiden nå, og vi tror det å kunne ta seg et glass og litt mat under kontrollerte forhold er en bedre ventil for noen enn å samles hjemme hos hverandre, sier Valhammer.

Han mener situasjonen i Bergen nå er oversiktlig etter to uker med nedstengning.

– Nå holder vi litt pusten etter vinterferien, og er bekymret for det relativt store utbruddet på Rothaugen. Vi ser at bergenserne er gode på å teste seg. Akkurat nå er det ikke behov for å stramme inn, men dette kan forandre seg raskt. Vi følger tett med, og er klare til å handle raskt om situasjonen krever det av oss.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/byraadsleder-i-bergen-kritisk-til-forslag-om-skjenkestopp.-8G-b1L8G

Er litt usikker på om de som tar et glass til maten under kontrollerte forhold er de samme som har hjemmefester nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Tror jeg tørr å si at det endelige målet er å kamuflere en betydelig skeivfordeling til Oslo, siden de har norges yngste befolkning, det er ingen vei rundt det. Hadde dog vært bedre å bare gjort det som utgangspunkt istedenfor å  straffe hardt kommuner med en eldre befolkning, som er det som skjer nå. Så da ender vi opp med unge og friske i kommunene med den yngste befolkningen får vaksiner før de eldre og syke, jeg syns det er et hårreisende dårlig forslag, selv om det faktisk slår positivt ut i min kommune.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"– Hvis vi sammen lykkes med å slå ned smitten med lokale og regionale tiltak, kan vi unngå ytterligere forsterkede nasjonale tiltak som også vil ramme områder med mindre smitte, sier statsminister Erna Solberg under sin redegjørelse for Stortinget tirsdag."

Undrar hur det där kommer bli. Tänk om smitten fortsätter att öka på östlandet samtidigt som många områden faktiskt klarar att kontrollera smitten. Kommer resten av landet då straffas med tilltak för att östlandet har problem?

Tycker att det blir ett lite väl stort "sammen" i det där då smittebekempningen faktist är regional. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

"– Hvis vi sammen lykkes med å slå ned smitten med lokale og regionale tiltak, kan vi unngå ytterligere forsterkede nasjonale tiltak som også vil ramme områder med mindre smitte, sier statsminister Erna Solberg under sin redegjørelse for Stortinget tirsdag."

Undrar hur det där kommer bli. Tänk om smitten fortsätter att öka på östlandet samtidigt som många områden faktiskt klarar att kontrollera smitten. Kommer resten av landet då straffas med tilltak för att östlandet har problem?

Tycker att det blir ett lite väl stort "sammen" i det där då smittebekempningen faktist är regional. 

Nei smitten vil spre seg til hele landet. Innen en uke har vi store utbrudd i alle større byer i Norge. Regjeringen kunne innført utreiseforbud fra Oslofjordområdet i dag, men det gjorde de ikke dessverre.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Det er jo dette vi har diskutert og kranglet om i ukesvis. Nå anbefaler FHI at vaksinene fordeles på folketall over 18 år. Det er fornuftig. Vi trenger mye flere vaksiner raskere der det bor mange mennesker og dermed er flere smittede enn i utkant Norge. Man kan ikke argumentere for at man kun trenger strenge tiltak på Østlandet fordi det kun er smitte der, men likevel kreve samme antall vaksiner til distrikts Norge uten smitte.

Nei, krangelen gikk på skjevprioritering til kommuner med høy smittetrykk.

Dette handler om å beregne antall vaksiner til 75-84-åringer ut fra hvor mange 18+ åringer det er i kommunen.

Altså et helt annet spørsmål.

"Gamliskommunen": 100k innbygere, derav 90k over 18, derav 15k 75-84 som venter på vaksiner og 5k ferdig vaksinerte 85+

"Ungkommunen": 100k innbygere, derav 70k over 18, derav 2k 75-84 som venter på vaksiner og 1k ferdig vaksinerte 85+

Så kan du regne og tenke på hvordan det slår ut for de to kommunene. Gir det mening?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Simen1 said:

Gruppen "18-44" blir en indirekte markør på smittetrykk på et gitt geografisk område, siden disse antas å korrelere nogenlunde. Det er trolig et forsøk på å lage en mer spiselig forklaringmodell for skjevfordeling for å vaksinere mer intensivt i områder med høyere smittetrykk.

Jeg kunne egentlig ønske meg en innrømmelse på at tidligere uttalelser har vært litt feilaktige. "Nå viser våre modeller at det er gunstig å vaksinere i områder med høyere smittetrykk" har vel tidligere vært uttalt når de har vært konfrontert med å ha uttalt det eksakt motsatte tidligere. Problemet er bare at disse modellene er strengt talt ikke nye. Det er bare at det til slutt var politisk å ikke innføre denne modifikasjonen på vaksinestrategien. 

Endret av setarcoppiH
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Tror jeg tørr å si at det endelige målet er å kamuflere en betydelig skeivfordeling til Oslo, siden de har norges yngste befolkning, det er ingen vei rundt det. Hadde dog vært bedre å bare gjort det som utgangspunkt istedenfor å  straffe hardt kommuner med en eldre befolkning, som er det som skjer nå. Så da ender vi opp med unge og friske i kommunene med den yngste befolkningen får vaksiner før de eldre og syke, jeg syns det er et hårreisende dårlig forslag, selv om det faktisk slår positivt ut i min kommune.

Det slår positivt ut for min del også, men jeg kan jo ikke la egeninteresser komme i veien for rettferdighetssansen. Det jeg savner fra myndighetene er ærligere tale. Tørre å si og stå for prioriteringen, i stedet for å forsøke å skjule intensjonene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Nei, krangelen gikk på skjevprioritering til kommuner med høy smittetrykk.

Dette handler om å beregne antall vaksiner til 75-84-åringer ut fra hvor mange 18+ åringer det er i kommunen.

Altså et helt annet spørsmål.

"Gamliskommunen": 100k innbygere, derav 90k over 18, derav 15k 75-84 som venter på vaksiner og 5k ferdig vaksinerte 85+

"Ungkommunen": 100k innbygere, derav 70k over 18, derav 2k 75-84 som venter på vaksiner og 1k ferdig vaksinerte 85+

Så kan du regne og tenke på hvordan det slår ut for de to kommunene. Gir det mening?

Det ender hvert fall opp med å tjene den hensikten at de eldre i områder med høyest smittetrykk blir vaksinert før eldre i områder med lavere smittetrykk. Trolig, hvert fall.

Det medfører muligens også at man raskere kommer i gang med å vaksinere de yngre gruppene i områder med høyere smittetrykk, ettersom man vel neppe venter med å starte på neste gruppe, før samtlige eldre i landet er vaksinert, ettersom større og større leveranser kommer. 

Det er hvert fall min synsing. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Nei smitten vil spre seg til hele landet. Innen en uke har vi store utbrudd i alle større byer i Norge. Regjeringen kunne innført utreiseforbud fra Oslofjordområdet i dag, men det gjorde de ikke dessverre.

Suck, som vanligt får vi se men varken du eller kryptodebunker verkar bry dere om att dere hittills har haft fel hele tiden. 

Är så tröttsamt att om och om igen höra att total nedstängning av hela landet är det enda som fungerar (ja, det verkar vara det du sier hele tiden) når det om och om igen visar sig vara fel.

Hvis smitten nu sprer sig till trondheim så har jag också väldigt mycket större tro på att det kontrolleras bättre lokalt än med nationella regler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Det slår positivt ut for min del også, men jeg kan jo ikke la egeninteresser komme i veien for rettferdighetssansen. Det jeg savner fra myndighetene er ærligere tale. Tørre å si og stå for prioriteringen, i stedet for å forsøke å skjule intensjonene.

Mulig det hele har gått meg et hus forbi eller at jeg husker feil, men jeg minnes et enormt fokus på antibac og overflater initielt i pandemien. Et voldsomt fokus på at viruset smitter via overflater. Når det etter hvert kom ut data på at det dreier seg om dråpesmitte og aerosoler, så har det aldri blitt offentlig gjort noen korreks på denne vinklingen. Det er lettere irriterende. Tenker på det hver gang jeg tar på meg aerosol-beskyttende maske på jobb.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (1 minutt siden):

Det ender hvert fall opp med å tjene den hensikten at de eldre i områder med høyest smittetrykk blir vaksinert før eldre i områder med lavere smittetrykk. Trolig, hvert fall.

Det medfører muligens også at man raskere kommer i gang med å vaksinere de yngre gruppene i områder med høyere smittetrykk, ettersom man vel neppe venter med å starte på neste gruppe, før samtlige eldre i landet er vaksinert, ettersom større og større leveranser kommer. 

Det er hvert fall min synsing. 

Tja, jeg har ikke satt meg inn i listen, men min kommune hadde siste smitte tilfelle sent i januar, likevel vil vi ende opp med å få flere doser, muligens dette en freak incident som ikke gjelder noen av de andre som nå blir prioritert, men jeg betviler det litt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...