Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det får nok streng karantene på hotell. Ingen grunn til å krisemaksimere. 

Overholdes det så er det toppers. Men 10 dager fra i dag, da blir det jo ingen jul på dem?
Vil de også testes siden man har smittede uten symptomer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det har vel fri en måned så de overlever nok. 

Vil de også testes siden man har smittede uten symptomer? Eller er det kun karantenehotell, ingen symptomer = ok?

Jeg kan forstå at man drar til karantenehotell midt i jula med 1 måned fri om man tenker at flytrafikk stenger helt og det blir store endringer i GB, men ellers ville jeg feiret jula med kolleger der.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Noen er bekymret for at vaksinen ikke vil bite på denne, ja. Det er såvidt jeg vet ikke bekreftet, og det er vel heller ingen åpenbar grunn til å anta at det vil bli et problem.

Denne uk mutasjonen har en endring direkte der spike proteinet kobler seg på menneskes celler. De tidligere mutasjonene f.eks. i Mink gjorde kun spike proteinet kortere. Dette er en mye mer alvorlig mutasjon. Men heldigvis kan mRNA vaksinene blir relativt fort omprogrammert.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Vil de også testes siden man har smittede uten symptomer? Eller er det kun karantenehotell, ingen symptomer = ok?

Jeg kan forstå at man drar til karantenehotell midt i jula om man tenker at flytrafikk stenger helt og det blir store endringer i GB, men ellers ville jeg feiret jula med kolleger der.

Det er bare vill gjetting men jeg tror de var ferdig med turnusen sin tilfeldigvis dagen før nedstengning. Logisk å bytte mannskap før jul. Jeg tviler på at de ville sitte en måned på hotell i UK og så frivillig jobbe to uker igjen. 

Alle blir testet ved ankomst og etter 7 dager tipper jeg. FHI vil gjerne ha prøver av viruset for å forske på det 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (8 minutter siden):

Denne uk mutasjonen har en endring direkte der spike proteinet kobler seg på menneskes celler. De tidligere mutasjonene f.eks. i Mink gjorde kun spike proteinet kortere. Dette er en mye mer alvorlig mutasjon. Men heldigvis kan mRNA vaksinene blir relativt fort omprogrammert.

Dette har jeg fått med meg. Fortsatt har ingen bekreftet at vaksinene ikke vil virke mot denne varianten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (16 minutter siden):

Fortsatt har ingen bekreftet at vaksinene ikke vil virke mot denne varianten.

Det er ingen som vet dette nå.

Man kan anta at vaksineprodusentene allerede er i gang med tester i laboratoriet for å se om det er noen forskjell, men det fremstår som om det er lite sannsynlig, ettersom disse endringene visst nok er veldig veldig små, selv om viruset kan bli en hel del mer smittsomt.

For å gjenta det som er skrevet ørten ganger tidligere i diverse tråder, det er altså ingen garanti for at et virus muterer til å bli en "mildere" variant, det er helt tilfeldig hvilken vei det går, så et virus kan like gjerne mutere på en måte som gjør det langt mer smittsom eller langt mer dødelig, det ser vi altså nå.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (29 minutter siden):

Dette har jeg fått med meg. Fortsatt har ingen bekreftet at vaksinene ikke vil virke mot denne varianten.

Som Olaf sier det vet vi ikke enda. Men uansett ingen big deal å kode om mRNA vaksine. Det er bare å printe ut mRNA for det muterte spike proteinet. Ny testing får vi ikke tid til om mutasjonen blir dødeligere. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Nei, og da bør vi sikkert ikke hevde det.

Mye tyder på det ellers ville ikke samtlige land i EU stenge grensene. Selv Sverige. Om mutanten er en antigen escape kan man bli syk av denne muterte varianten selv etter vaksine eller gjennomgått sykdom av koronaviruset. Man kan også være veldig uheldig å få dobbelt opp bli syk av begge variantene samtidig.

På samme måte som man kan få influensa og koronaviruset samtidig.

Heldigvis er det ingenting som tyder på at varianten er dødeligere. Men om flere blir syke på kort tid bryter helsevesenet sammen og behandling må utsettes eller blir ikke mulig noe som fører til høy indirekte dødelighet. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...