Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Pateia201 skrev (2 minutter siden):

Du må nesten bestemme deg snart😅 I løpet av de siste sidene i denne tråden har du beskyldt unge, voksne og innvandrere for smittespredning. Med andre ord mener du altså at alle har skyld i smittespredningen? Noe som forsåvidt er sant. Blame game kan man holde på med så lenge man vil, men man kommer ingen vei med det. 

Dette er jo ikke noe blame game. Men det må være lov å belyse hvor smitten kommer fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det blir et vedvarende problem når risikogruppene er vaksinerte om noen måneder bør vi kanskje fokusere på å vaksinere de med fødeland utenfor Norge først da, når/om vi bytter over fra en strategi der vi prøver å redde liv til å slå ned smitte. Men prosessen vi er i nå er altså å vaksinere de i risikogruppa, ikke en prosess for å slå ned smittespredning. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 minutt siden):

Joda, må jo være greit det når du endelig er opplyst om hvor smitten faktisk kommer fra. 

Har du fått en personlig vendetta mot meg? Jeg gjenforteller bare de jeg leser i nyhets artikler og rapporter. Skiturister fra Østerrike og Italia brakt smitten til Norge våren 2020 først. Så fikk vi en ny bølge drevet av hjemvendte norsk turister sommeren 2020. Dette spredde seg via ungdomsmiljøene først for så å spre seg utover i alle aldersgrupper. Så kom alle arbeidsinnvandrerne fra Polen som dro med seg importsmitte.

Om innvandrere kan det tenkes at besøk til og fra hjemlandet kombinert med hjemmekarantene i små trange leiligheter ikke er optimalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Om det blir et vedvarende problem når risikogruppene er vaksinerte om noen måneder bør vi kanskje fokusere på å vaksinere de med fødeland utenfor Norge først da, når/om vi bytter over fra en strategi der vi prøver å redde liv til å slå ned smitte. Men prosessen vi er i nå er altså å vaksinere de i risikogruppa, ikke en prosess for å slå ned smittespredning. 

Hadde jeg bestemt ville vi vaksinert først helsearbeidere og de i risikogruppene under 60 år. Så du kan si jeg er uenig i Norges vaksine strategi. Uansett får vi nå mange nok vaksiner i april, mai og juni slik at man slipper å krangle om dosene 👍

Lenke til kommentar

Litt om antall intensiv sykepleiere i Norge som er den begrensingen vi har, vi har nok respiratorer.

Sitat

Så mange intensivsykepleiere har vi til rådighet

Det er i overkant av 2 600 personer i Norge som er utdannet intensivsykepleier. Antall intensivsykepleiere per innbygger varierer mye etter region.

I 2019 var det 2 481 yrkesaktive intensivsykepleiere i Norge, en økning på 8 prosent sammenlignet med 2015. Antall intensivsykepleiere ved sykehus økte i samme periode med 2 prosent. I all hovedsak arbeider intensivsykepleiere ved sykehus, men det er relativt store geografiske variasjoner med hensyn til arbeidssted.

Intensivsykepleiere arbeider på sykehus

I 2019 jobbet altså de aller fleste av intensivsykepleierne, i alt 2 086, ved landets sykehus. Til sammenligning var det 197 intensivsykepleiere som arbeidet i helse- og omsorgstjenesten i kommunene, mens øvrige yrkesaktive med samme utdanning, i alt 198, jobbet med andre oppgaver enn intensivbehandling, blant annet innen undervisning og offentlig administrasjon. I 2019 var det i tillegg 120 personer med utdanning som intensivsykepleier som av ulike årsaker sto utenfor arbeidsstyrken.

Intensivsykepleiere best representert i nord

Det er relativt store regionale forskjeller i dekningsgraden målt som antall intensivsykepleiere i forhold til innbyggertall i helseforetakenes opptaksområder.

Universitetssykehuset i Nord-Norge, som i 2019 hadde Troms fylke og enkelte kommuner i Nordland som sitt opptaksområde, har høyest dekningsgrad med 83,5 intensivsykepleiere per 100 000 innbyggere. Til sammenligning hadde Sykehuset Telemark HF, som i 2019 hadde Telemark fylke som opptaksområde, lavest dekningsgrad med 18,5 intensivsykepleiere per 100 000 innbygger.

intensiv.jpeg.7c4326c64e0b3f94b39f918fcab2e2d9.jpeg

Intensivsykepleiere i reserve

Det er naturlig å peke på intensivsykepleiere som enten arbeider med andre oppgaver eller som ikke er i jobb, henholdsvis 198 og 120 personer i 2019, for å få et mål på hvor mange med denne utdanningen som ved behov kan bli mobilisert. Også her er det noen forskjeller etter helseforetakenes opptaksområder, som vist i figur 2.

Samtidig er det viktig å understreke at sykehusene ved behov kan trene opp andre sykepleiere, blant annet anestesisykepleiere, til å utføre arbeidsoppgaver som normalt utføres av intensivsykepleiere. I 2019 var det eksempelvis totalt i underkant av 1 000 anestesisykepleiere som jobbet ved landets sykehus.

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/sa-mange-intensivsykepleiere-har-vi-til-radighet

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 timer siden):

Husker godt det norskproduserte pumpemaskineriet Erna presenterte på nyhetene som skulle blåse luft i corona-pasientene. Det er litt pinlig og det er neppe bestilt flere og bedre respiratorer heller. Jeg ler høyt hver gang jeg tenker på det!

Kor mykje respiratorar som er bestilt andre stader veit ikkje eg, men Helse Førde har iallefall fått nye respiratorar:

https://helse-forde.no/nyhende/ti-nye-respiratorar-til-intensivbehandling

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 timer siden):

Jeg vet at flere sykehus utsatte operasjoner og utvidet intensivenavdelingen delvis, men det kan jo være mangel på personell nå (f.eks. utenlandske og sykemeldte etter covid som kan gjøre at det ikke er like enkelt nå?)

Her er du inne på noko.

I fjor vart mykje av den vanlege aktiviteten ved sjukehusa utsett for å kunne ta unna det ein frykta kunne bli italienske tilstandar. Det gjekk også alt for lang tid frå smitten fall til sjukehusa skalerte ned att beredskapen og starta opp att med normal aktivitet. Dette førte til at mange fekk utsett behandling. (Det skulle ha vore interessant å vite om etterslepet er henta inn att snart eit år etter).

Om ein skalerer beredskapen opp og ned etter behov kan det vere slik at legar og sjukepleiarar i år i staden er opptekne med å ta seg av sine vanlege oppgåver. Om det midlertidig kjem litt fleire koronapasientar kan det då vere fornuftig å flytte nokre av dei til andre sjukehus med god kapasitet slik at ein slepp å måtte utsetje eller avlyse timane til kreftpasientar eller andre vanlege pasientar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
torbjornen skrev (12 minutter siden):

(Det skulle ha vore interessant å vite om etterslepet er henta inn att snart eit år etter).

Nei det er det ikke, det er kø i hele systemet.

Helsepersonellet som har stått i fronten hele veien får ikke hvile når alle andre slipper fri fra hjemmekontorene sine. Da skal alt som har blitt utsatt hentes inn.

Får vi noe mer enn en klapp på skuldra blir jeg overrasket.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Jeg sier ikke at alle vaksinene skal sendes til Oslo. Med så få vaksiner vi hittil har fått til landet vårt, kunne de ha gjort en forskjell hvis alle var satt i Oslo. Fremover når vi får større leveranser i april/mai bør Oslo vaksineres før alle små tettsteder og byer i landet. Jeg bor i Sandefjord. Jeg klarer meg utmerket uten offentlig transport og uten stor kontakt med andre mennesker. Ergo trenger ikke jeg vaksine før en som bor i Oslo og er avhengig kollektivtransport og treffer mange mennesker hver dag. For meg virker det 100% logisk men for mange andre tydeligvis helt fjernt.

Jeg synes også at man burde legge til grunn antall tapte leveår. Derfor synes jeg det har vært idiotisk å vaksinere de på 80+ når vi har så få vaksiner. Alt helsepersonell og yngre folk med alvorlig risiko burde vært vaksinert før 80 åringene.

Eg er stort sett ueinig i det meste av det du skriv her. Det er dei som er over ein viss alder (eller i risikogrupper) som fyrst og fremst er utsette for alvorleg sjukdom eller død. Då byrjar ein der, og ikkje med Oslo si generelle befolkning. Når ein har fått vaksinert folk i risikogruppene kan ein byrje å prioritere geografisk. Då kan ein f.eks. velje å vaksinere heile Oslo fyrst og dermed ta knekken på ein betydeleg del av smitten nasjonalt.

Denne strategien har vore vellukka ved at dødstala ikkje har gått like mykje opp som dei elles ville ha gjort. Flokkimmunitet får vi uansett ikkje før vi får langt fleire vaksiner, om så Oslo skulle ha fått alle vaksinene i staden for å gje dei til dei som treng det mest.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c skrev (18 minutter siden):

Nei det er det ikke, det er kø i hele systemet.

Helsepersonellet som har stått i fronten hele veien får ikke hvile når alle andre slipper fri fra hjemmekontorene sine. Da skal alt som har blitt utsatt hentes inn.

Får vi noe mer enn en klapp på skuldra blir jeg overrasket.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

❤️

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn for at oslo eller andre byer skal få fleire vaksiner fordi det er fleire der som ikkje følger tiltak og dermed utsetter seg sjølv med fleire for smitterisiko. Konsekvensane av at idioter som driter i tiltak har samla seg i byer skal ikkje gå ut over resten av befolkninga i landet.

Derimot er eg for omfordeling av vaksiner der man kan nytte opp mot 30% av ukes-vaksina i landet på steder der større smitteutbrudd oppstår eller smitteutbrudd auker uforholdsmessig mykje, men det betyr ikkje at alt skal til oslo. Er da fleire plasser som får enda større prosentvis smitteauke og den slags burde jo være målet å få stoppa fort som fy. Uannsett burde tiltak være hovedvirkemiddelet for å redusere smitten i kommuner/byer og da letter man ikkje på tiltaka før smitten er slått ned. Di som da ikkje vil følge tiltak skal jaffal ikkje premierast med vaksine. Det er jo pokker meg molbopolitikk på høgde med erna & co si corona-handtering. Og til dere som forsatt lever i ein villfarelse om at grensa er stengt. Det kjem forsatt mange inn til landet som unnlater å teste seg eller sette seg i karantene. Importsmitten kan godt være det som gjev nakstad rett i ein større auke framover. Hjelper heller ikkje på at for mange gir faen i så enkle ting som munnbind, 2 m avstand samt minst mulig reiser. I så måte er alle di som reiste til utlandet på vinterferien svikere på høgde med quisling. Di pisser på alle som har stått i tiltaka og forsaka det meste i nærmast eit års tid.

Skulle dog nakstad få rett i smitteauken kan man jo bare drømme om ka mutasjoner det vil medføre. Kappløpet står mellom nye mutasjoner og kor mange som blir vaksinert i tide.

• Liker 1
Lenke til kommentar

FHIs modeller: Flere vaksiner til Oslo kunne spart flere liv

Sitat

FHIs modeller viser at en større skjevfordeling av vaksinedoser til Oslo kunne reddet flere norske liv. Men det er ikke den strategien de og regjeringen har valgt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRmEpE/fhis-modeller-flere-vaksiner-til-oslo-kunne-spart-flere-liv

En større skjevfordeling enn den som er valgt ville resultert i færre norske smittede, innleggelser og dødsfall. En for stor skjevfordeling vil være mot sin hensikt, viser FHIs modell.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Evil-Duck said:

Nå virker det som AztraZeneca er det som blir eksklusivt gitt til helse personell mens pfizer blir holdt av til eldre. De av helsepersonelet som ble vaksinert i januar og første halvdel av februar fikk Pfizer i min kommune , alt etter er AstraZeneca. Det sagt forstår jeg ikke helt hvordan vaksinene blir fordelt ut til helse personell, de fleste jeg vet om som fikk Pfizer vaksinen tidligere i år har jeg faktisk inntrykk av at er langt yngre enn de som nå får AstraZeneca, mye av foreldrene til kompiser og slikt som blir vaksinerte nå, tilbake i januar/tidlig februar var det mange av de som var jevngamle med meg som postet så fine bilder av at de fikk vaksinen på facebook.. Burde det ikke være motsatt?

Helt enig. Forstår ikke dette.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Pateia201 said:

Mulig du ikke har forstått det, men ta f.eks paradise hotel hvor majoriteten av deltakerene driter seg ut med vilje i håp om flere følgere på sosiale medier. Veldig mange går utrolig langt for dette.....
Jeg vet ikke hvem jentene som har postet dette er, men om det er tilfelle så er det jo så absolutt ikke første gang det blir postet noe kontroversielt på sosiale medier i håp om flere følgere. Viktig å ikke la seg lure her.

Jeg har liten tro på at de det gjelder og som man ser uttaler seg lignende i sosiale media ønsker å fremstille seg lite intelligente for å få følgere. Videre ser jeg at du er i gang med full gaslighting og ansvarsfraskrivelse fra det vi observerte i fjor sommer.

Kontroversielt er ikke nødvendigvis det samme som ren idioti.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå er det konsekvent 1 dagers etterslep fra Oslo-tallene som kommunen presenterer og det som kommer frem i MSIS. Fra de 570 tilfellene fra MSIS i går, er det 189 fra Oslo, dvs. tallene som kommunen representerte dagen før. De 307 nye tilfellene i Oslo kommer med på morgendagens statistikk i MSIS, med andre ord kan vi få "sjokktall"  på en lørdag.

Håper virkelig for Oslo sin del at mye skyldes ekstra screening, etterslep i registreringer og ikke at flere tester seg fordi de har symptomer eller er nærkontakter til kjente utbrudd. Med full intensiv på Ahus så må områdene få ned smittetrykket raskt.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok på grunn av utrolig mye testing, som varslet i går. I tillegg har det vært noen utbrudd på skoler, som sender veldig mange til teststasjonene. I går var det flere hundre som testet seg bare i forbindelse med én skole, og kommunen ber familiene til elever teste seg i tillegg. Nye runder med massetesting på byggeplasser er det også meldt om, samt teststasjonen på UiO. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 timer siden):

Nå virker det som AztraZeneca er det som blir eksklusivt gitt til helse personell mens pfizer blir holdt av til eldre. De av helsepersonelet som ble vaksinert i januar og første halvdel av februar fikk Pfizer i min kommune , alt etter er AstraZeneca. Det sagt forstår jeg ikke helt hvordan vaksinene blir fordelt ut til helse personell, de fleste jeg vet om som fikk Pfizer vaksinen tidligere i år har jeg faktisk inntrykk av at er langt yngre enn de som nå får AstraZeneca, mye av foreldrene til kompiser og slikt som blir vaksinerte nå, tilbake i januar/tidlig februar var det mange av de som var jevngamle med meg som postet så fine bilder av at de fikk vaksinen på facebook.. Burde det ikke være motsatt?

Theo343 skrev (2 timer siden):

Helt enig. Forstår ikke dette.

Vi hadde kun Pfizer og Moderna (Kun Oslo) i januar og begynnelsen av februar. Derfor fikk mange relativt unge friske helsepersonell Pfizer vaksinene. FHI tillot at 20% av dosene øremerket til de i risikogruppene ble gitt til kritisk helsepersonell.

Nå tyder alt på at AstraZenica vaksinene også forhindrer død og forferdelse for folk over 65 år. Sist nå i går anbefaler Tyskland og i dag Danmark AstraZenica også for de over 65 år. Norge kommer nok dultende etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

FHIs modeller: Flere vaksiner til Oslo kunne spart flere liv

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yRmEpE/fhis-modeller-flere-vaksiner-til-oslo-kunne-spart-flere-liv

En større skjevfordeling enn den som er valgt ville resultert i færre norske smittede, innleggelser og dødsfall. En for stor skjevfordeling vil være mot sin hensikt, viser FHIs modell.

Sitat

Et av utfallene modellene som nå har blitt publisert viser, er at vi kunne unngått 80.000 smittede og spart 108 liv i Norge i 2021 med en mer smittsom virusvariant, hvis Oslo fikk 20 prosent flere av vaksinene.

Likevel har ikke FHI og Regjeringen baller nok til å anbefale dette. Det er uforståelig for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...