Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat
Kl. 13.44

av NTB

Over 100 koronapasienter på norske sykehus for første gang siden januar

Mandag var 102 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er første gang siden 28. januar at det er flere enn 100 koronapasienter på norske sykehus.

28. januar var 104 koronasmittede pasienter innlagt på norske sykehus, ifølge Helsedirektoratets oversikt.

102 koronapasienter mandag er også en økning på sju pasienter fra dagen før.

22 av pasientene får respiratorbehandling. Det er tre flere enn dagen før, ifølge Helsedirektoratet.

86 av koronapasientene er innlagt på sykehus i regionen Helse sør-øst, ti er innlagt i Helse vest, fire er innlagt i Helse nord, og to er innlagt i Helse Midt-Norge.

Tallet på innlagte koronapasienter har vært nokså stabilt i de tre sistnevnte helseregionene den siste måneden. Men i Helse sør-øst har det vært en økning på 34 pasienter siden 17. februar. Da var det 52 covid-19-pasienter innlagt på regionens sykehus.

Siden februar i fjor har 71.006 personer fått påvist koronasmitte her i landet, viser mandagens foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, torbjornen said:

Kristiansand

Vet ikke vad de har gjort där men de har väl inte gjort speciellt mycket ändringar i tilltak når smitten begynte öka markant för ett tag sen? 

Verkar vara en stor forskjell på hur områden reagerar. Här i Trondheim har man reagerat raskt och antagligen fått kontroll på smitten på grund av det (tycker de ibland har överreagerat också). I Kristiansund har jag fått för mig att de nästan ikke gjorde något alls når smittan ökade.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En økning fra 69 til 102 innlagte på relativt kort tid, lignende det vi så da tallene økte raskt på nyåret. Heldigvis er vi fortsatt på et ganske lavt antall smittede her i landet. Men med høyere tall og eksponensiell vekst skal det ikke så mye til før det er en 3-400 innlagte. Det går potensielt fort, slik vi har sett i f.eks Tsjekkia i det siste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat
Kl. 05.20

av Morten Iversen

Færrest vaksiner satt i Rogaland

I alt 4,7 prosent av innbyggerne i Rogaland har fått sin første dose med koronavaksine, og fylket scorer også dårligst på dose nummer to.

Innlandet er fylket som har vaksinert den største delen av befolkningen. Her har til sammen 7,5 prosent av innbyggerne fått første dose, mens 7,4 prosent av innbyggerne i Nordland har fått sin første dose, ifølge Stavanger Aftenblad.

Fylkene ligger også på topp i andelen fullvaksinerte med 3,7 prosent i Innlandet og 3,4 prosent i Nordland.

I bunn av oversikten ligger Rogaland, der 4,7 prosent har fått førstedosen og 2,3 prosent har mottatt den andre. Oslo ligger like foran på listen. I hovedstaden har 5,3 prosent fått første, mens 2,9 prosent har fått andre dose med covid-19-vaksine.

– Vi har vaksinert med alt vi har fått. Vi har ingen mulighet for å påvirke hvor mange doser vi får levert. Det styres sentralt, sier direktør for helse og velferd Eli Karin Fosse i Stavanger kommune til avisen.

Det er Folkehelseinstituttet (FHI) som har ansvaret for fordelingen av Norges tilgjengelige koronavaksiner, og fordelingen skjer i hovedsak etter hvor mange det er i risikogruppene i kommunene.

Både Fosse og kommuneoverlege Hans Petter Torvik i Sandnes peker på den relativt unge befolkningen i utvalgte kommuner i Rogaland som del av forklaringen. I tillegg startet noen kommuner på Østlandet vaksineringen tidligere.

På landsbasis er det satt over 468.000 doser, og 2,8 prosent er fullvaksinert, mens nærmere 6 prosent har fått første dose, viser oversikten til VG.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Vi får nå inderlig håpe det.

Oslo skal etter min mening ikke ha en eneste dose mer enn resten av landet. 

Dersom regjeringen nå velger å prioritere vekk doser fra andre steder kan de egentlig bare gå av med en gang. De kommer til å miste all støtte fra distriktene. Kanskje ikke fra diplomatiske politikere, men fra folket. Mange er dritt lei Raymond Johansens og oslo-medias hylekor etter flere vaksiner. 

Folk er like mye verdt om de bor i Oslo, Bergen, Ulvik, Kristiansand, eller Hammerfest. En ting ordføreren fra Molde sa som stemmer, er at om en skulle kjørt Raymond-strategien på europeisk nivå, så hadde ikke Norge hatt en eneste dose nå, pga lavt smittetrykk. 

Om en går bort i fra Oslos "meg, meg meg, og mer meg" og i stede ser på befolkningstetthet, så skal jeg heller være mer åpen for revurdering av strategien, men nå er det bare OSLO OSLO OSLO!!!! MEG! MEG! MEG!

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Det "positive" med det er at hvis antall innleggelser tredobles i løpet av relativt kort tid så kanskje, kanskje alvoret synker inn hos noen av de ivrigste til å dysse dette ned. 

Selv om jeg tviler litt. 

Ja, noe av grunnen til at noen ikke forstår denne risikoen er vel at vi heldigvis ikke har kommet dit foreløpig, takket være tiltak som bremser når det øker. Dette tar noen som et «bevis» på at vi ikke trenger tiltakene. Men vi ser jo alltid et byks i antall innlagte når smitten øker, så flere smittede = flere innleggelser er noe alle burde forstå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (8 minutter siden):

Oslo skal etter min mening ikke ha en eneste dose mer enn resten av landet. 

Oslo kommune er på 279. plass over andel vaksinerte, så det kan du ta helt med ro. 

Et stort utbrudd i Oslo vil føre til mange flere syke og døde enn et utbrudd på et lite sted der folk bor spredt. Hvis det handler om å redde flest mulig så vaksinerer man der det haster mest og folk bor tett. Men vaksinestrategien er tydeligvis blitt distriktspolitikk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Oslo kommune er på 279. plass over andel vaksinerte, så det kan du ta helt med ro. 

Et stort utbrudd i Oslo vil føre til mange flere syke og døde enn et utbrudd på et lite sted der folk bor spredt. Hvis det handler om å redde flest mulig så vaksinerer man der det haster mest og folk bor tett. Men vaksinestrategien er tydeligvis blitt distriktspolitikk. 

...Og neste uke så er de på nr 1 igjen, med 18900 nye doser og 106% flere doser enn snittet fra de siste 4 uker... Hvor ligger da Stavanger? Største byen i fylket som har fått desidert minst? Folk bor tett også her. Folk bor tett i Bergen, Trondheim og Tromsø også. 

...og nei, strategien har blitt Oslo mot resten av landet, pga en viss byrådsleder som har vært arrogant og skreket ut i ukeveis. 

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

De blir ikke straffet for å være på fest, de blir straffet for å ikke følge "regler" for landets beste interesser i en PANDEMI som kan gi alvorlige konsekvenser i form av økonomiske tap og enda verre personskade eller død...

Selv om det selvfølgelig er uheldig at enkelte ikke klarer å forholde seg til reglene, er det å ta steget i retning av en politistat langt mer uheldig i mine øyne. Norge har så langt klart seg ganske godt gjennom denne krisen - bedre enn de aller fleste andre land - og noe av det som fremheves som årsaken er at befolkningen generelt har en høy tillit til myndighetene. Å skulle innføre uforhåndsmessige store straffer, vil bryte ned denne tilliten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (4 minutter siden):

Kva som gjør at Oslo har langt fleire smittede? Fair enough, folk bur litt tettere, men folk blir ikkje smittet ved inngagnsdøra til boligblokka. Bar, rest, fester, besøk?

Uten å ha fastisvaret, vil jeg tro det er flere faktorer som spiller inn. Mye byggeprosjekter hvor jeg tipper en del av den mye omtalte "importsmitten" har endt opp. En del store innvandrermiljøer hvor man har sett et høyt smittetrykk (som igjen nok handler om trangboddhet, mindre tillit til myndigheter og mindre bruk av norske medier). At man er en "hub" for mye av trafikken som kommer fra utlandet. Mye bruk av kollektivtransport (mange i Oslo har ikke bil og det er også deler av byen hvor bruk av bil er mildt sagt upraktisk). Sikkert en del andre ting også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (4 minutter siden):

Uten å ha fastisvaret, vil jeg tro det er flere faktorer som spiller inn. Mye byggeprosjekter hvor jeg tipper en del av den mye omtalte "importsmitten" har endt opp. En del store innvandrermiljøer hvor man har sett et høyt smittetrykk (som igjen nok handler om trangboddhet, mindre tillit til myndigheter og mindre bruk av norske medier). At man er en "hub" for mye av trafikken som kommer fra utlandet. Mye bruk av kollektivtransport (mange i Oslo har ikke bil og det er også deler av byen hvor bruk av bil er mildt sagt upraktisk). Sikkert en del andre ting også.

Ja, har tenkt litt i den retning eg óg. Men da bør vel staten gjøre noe med det? Byggeplasser som bryter regler - steng de rett ned, gi ENORME bøter - x10-x50 størrelse på prosjektet/oppdraget. Så fremt arbeidsgiver kommer unna med advarsel, så prøver de seg. De har alt å tjene og ingenting å tape.

Norsk myndigheter er reaktive, istedenfor å være pro-aktive. Utrulig at vi ser det på så pass høg nivå og når det gjelder krisehåndtering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (18 minutter siden):

Selv om det selvfølgelig er uheldig at enkelte ikke klarer å forholde seg til reglene, er det å ta steget i retning av en politistat langt mer uheldig i mine øyne. Norge har så langt klart seg ganske godt gjennom denne krisen - bedre enn de aller fleste andre land - og noe av det som fremheves som årsaken er at befolkningen generelt har en høy tillit til myndighetene. Å skulle innføre uforhåndsmessige store straffer, vil bryte ned denne tilliten.

Basert på hva? 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Veit ikke hva som skremmer meg mest. At staten tyr til fengselstraff for å treffe litt fler venner enn hva staten sier man får lov til å treffe, eller at folk syntes dette er helt greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke. Sånn umiddelbart fremstår jo pro-aktive tiltak som bedre enn reaktive, men så må man huske oppi det her at vi snakker om å innskrenke befolkningens frihet. Det er en vanskelig balansegang.

Det er ikkje det. Se på New Zealand. De stenger ned byen med ein gong de får 1 tilfelle. 10-14 dager senere så lever aller som normalt. Korleis har det vert i Norge? Kor mye penger har staten tapt? Kor mye penger vanlige folk har tapt?

Myndighetene har jo alle midler og data for å kunne forutse utviklingen og være i forveien av smitta. Er det mutant ut på ferden - steng ned bygda asap i 2 uker, FØR den sprer seg og den må være stengt i 2-6 månad. 

Er det noe skikkelig oppfølging på de som kommer til landet, mtp karantene? Eg kan si at når eg reiste over grensa (før jul), så ble verken adressa eller noe annet notert. Systemet baserer seg 100% på tillit. Men det fungerer ikkje med polakker som kommer hit for å tjene penger. De kommer ikkje til å sitte på hotellet i 2 uker, det er nokså logisk. Ingenting imot polakker (i alle fall ikkje i denne sammenheng), det er faktisk myndighetene som svikter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Veit ikke hva som skremmer meg mest. At staten tyr til fengselstraff for å treffe litt fler venner enn hva staten sier man får lov til å treffe, eller at folk syntes dette er helt greit.

Forstår du bakgrunn for de reglene? Forstår du at det er slik smitten sprer og folk dør? Så langt har over 600 død av covid. Det er nesten 10 ganger flere enn Breivik drepte. Og det er nettopp "å treffe litt fleire venner" som fører til. Si meg, er det SÅ vanskelig å ha mindre fester? Er det SÅ vanskelig å avstå fra det i 1 år? Er det SÅ vanskelig å ta det ute? Eller treffes via zoom? Nei, det er ikkje det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...