Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (4 minutter siden):

Man m

Man må også prioritere mellom risikogrupper. Slik sett tror jeg ikke de med d-vitamin mangel kommer særlig høyt i en liste mellom risikogrupper. Diabetes eks. bør være på topp 10.

Sitat

FHI: Dette forklarer i liten grad

Men tallene viser at overrepresentasjonen gjelder over hele landet. Faktisk er overrepresentasjonen for enkelte innvandrergrupper enda høyre i resten av landet, enn i Oslo.

Pakistanske innvandrere som bor i Oslo, er opp mot 12 ganger oftere innlagt på sykehus for koronavirus. De er også fire ganger så ofte smittet.

Men ser man landet i sin helhet er det nært 17 ganger så ofte innvandrere fra Pakistan må legges inn, og de blir smittet åtte ganger så ofte som andre.

I en rapport fra FHI har de forsøkt å korrigere for ulike variabler, ved å sammenligne ulike grupper som er i samme situasjon, for eksempel bosted og yrke.

innvandrere.thumb.jpg.30901d021075c444c82da9faeb336809.jpg

«Det er stor variasjon mellom ulike fødelandsgrupper både i bekreftet smitte, innleggelser, andel testet og andel av de testede som er positive. Personer med fødeland Pakistan, Somalia, Irak, Tyrkia og Afghanistan ligger høyt både for andel som er innlagt, og andel av de testede som er positive. Forskjellene vi observerer i bekreftet smitte forklares i liten grad av forskjeller i alder, kjønn, bostedskommune og yrke», skriver FHI.

https://www.nettavisen.no/nyheter/reagerer-pa-nye-tall-fra-fhi-denne-innvandrergruppen-blir-17-ganger-oftere-innlagt-med-korona/s/12-95-3424086445

Så det er mye dårlig helse spesielt blant pakistanske og somaliske innvandrere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Ser ikke helt hvordan det du referer til motsier mitt utsagn?

Hvis man kun skulle prioritere de som betaler mest skatt. Ville resten av samfunnet knele. De som tjener mest betaler også høyest skatt for at samfunnet skal gå rundt. De høytlønnede får for eksempel ikke gjort jobbene sine om skolene er stengt etc.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Jeg ville ikke automatisk knyttet det til d-vitamin mangel men eks. livstil, boforhold, livsvaner osv. Med mindre man har en god vitenskapelig undersøkelse som sammenligner hvordan disse forskjellige momentene spiller inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Hvis man kun skulle prioritere de som betaler mest skatt. Ville resten av samfunnet knele. De som tjener mest betaler også høyest skatt for at samfunnet skal gå rundt. De høytlønnede får for eksempel ikke gjort jobbene sine om skolene er stengt etc.

Denne må du utbrodere litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Med kost vs. nytte skulle man droppet alle eldre, offentlig ansatte etc. og vaksinert fra de som har ca. 10-15 års erfaring i arbeidslivet i privat sektor og som sørger for at skattepenger kommer inn. Deretter arbeidsdyktige rundt det rommet. I hele landet.

Theo343 skrev (5 minutter siden):

Denne må du utbrodere litt.

Dette ville ikke gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved en kost-nytte analyse må man så klart ta hensyn til hvem som har mest nytte av vaksine. Det er ikke de som sitter hjemme og jobber, uansett hvor mye de betaler i skatt. De er i liten grad utsatt for smitte, og klarer gjøre jobben sin til tross for lockdown.

Ser man på ren økonomisk kost-nytte er nok lærere, bussjåfører o.l. noe av det viktigste. De som har mer kritiske stillinger i bedrifter og ikke kan jobbe hjemmefra, og gjerne må reise mye, vil også være ganske viktige.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg sa ikke "mest skatt" men de som genererer nye penger til stat og kommune som holder liv i økonomien. Ellers får du utdype det jeg har merket.

Bortsett fra den biten er det selvsagt at de som har jobb som bussjåfør, sykepleier, kirurg, lærer osv. må være tidlig i køen. Det vil gå under samfunnskritisk, det er ingen motsetning. De som ikke kan ha hjemmekontor og må omgås andre i en arbeidssituasjon bør også prioriteres selvsagt. Men det har liten mening å prioritere en bartender eller PT så lenge man ikke har åpne utesteder og treningssentre. Dette må følge hverandre i noe grad.

Papirpushere som jobber i kommune, fylke og stat er ikke nødvendigvis samfunnskritisk. Det er vi helt enig om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

Bortsett fra den biten er det selvsagt at de som har jobb som bussjåfør, sykepleier, kirurg, lærer osv. må være tidlig i køen.

Sykepleiere og leger vil i all hovedsak ikke rangere høyt på listen i en ren økonomisk analyse. Alle pensjonister og pleietrengende som dør er en økonomisk besparelse for samfunnet.

Men jeg tror stort sett ingen har lyst til å leve i et kaldt ufølende samfunn som ikke tar vare på sine syke og eldre, så ja, de bør prioriteres.

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Sykepleiere og leger vil i all hovedsak ikke rangere høyt på listen i en ren økonomisk analyse. Alle pensjonister og pleietrengende som dør er en økonomisk besparelse for samfunnet.

Men jeg tror stort sett ingen har lyst til å leve i et kaldt ufølende samfunn som ikke tar vare på sine syke og eldre, så ja, de bør prioriteres.

Argumentet inneholder en del antakelser. Det er ikke bare eldre som har behov for sykepleiere og leger men folk som bidrar med skattepenger og er i full jobb. Alternativet ville vært langtidssykemeldinger etc.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Argumentet inneholder en del antakelser. Det er ikke bare eldre som har behov for sykepleiere og leger men folk som bidrar med skattepenger og er i full jobb.

Ja, men hva er fordelingen? Kanskje 80% eldre og pleietrengende, og 20% alle andre? Altså om Covid-19 skulle slå ut 80% av kapasiteten og den gjenstående kapasiteten ble prioritert til de som er i jobb, så ville økonomien klare seg helt fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre vi har faktisk tall på hvor mange som har behov for leger og sykepleiere i arbeidsstokken vs de utenfor arbeidsstokken så blir det ren spekulasjon og tallet kan være 50/50 for alt vi vet. Rent anektdotisk ser jeg like mange under pensjonsalder når jeg selv er hos lege og på sykehus.

I tillegg kan man dra inn momenter om hvilke aldersgrupper som prioriterer å gå til lege om noe ikke er helt på stell.

I forhold til pleietrengende snakker vi sykehjem og ikke nødvendigvis sykehus og legekontorer etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Med mindre vi har faktisk tall på hvor mange som har behov for leger og sykepleiere i arbeidsstokken vs de utenfor arbeidsstokken så blir det ren spekulasjon og tallet kan være 50/50 for alt vi vet. Rent anektdotisk ser jeg like mange under pensjonsalder når jeg selv er hos lege og på sykehus.

Du ser en *veldig* liten del av helsevesenet når du går til legen. Og man kan være under pensjonsalder og ikke ha jobb pga sykdom.

Det hadde så klart vært fullstendig inhumant å prioritere tilgang på helsetjenester utifra hvilken jobb man har (og det er f.eks laget en god del filmer om slikt), men rent økonomisk kan det gi mening.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (58 minutter siden):

Nå har vel folk på 50+ som er brune i huden og innvandret fra Afrika og Asia vist seg å tilhøre risikogruppene. Ville vært lurt å starte med de bydelene i Oslo der det bor mest innvandrere.

Mener du at disse bydelene/etnisitetene bør gå forbli alle trinnene i prioritetslista? I så fall vil man måtte ta vaksiner fra veldig mange 65+ i resten av landet for å vaksinere unge friske mennesker som tilfelldigvis er så heldig å bo i "riktig" bydel eller ha "riktig" etnisitet. Det kan fort bety full stopp i vaksineringsarbeidet i resten av landet i mange uker. Håper jeg har misforstått deg. Utdyp gjerne.

Theo343 skrev (57 minutter siden):

Man må også prioritere mellom risikogrupper. Slik sett tror jeg ikke de med d-vitamin mangel kommer særlig høyt i en liste mellom risikogrupper. Diabetes eks. bør være på topp 10.

Folk med D-vitamin-mangel bør skaffe seg D-vitamin-tilskudd på egenhånd i stedet for å mase på myndighetene om å ta vaksiner fra risikogrupper som ikke kan løse sine risiko like enkelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

En papirflytter er i realiteten en nullskatteyter.

Hvis jobben kun eksisterer for å måle ting på sekundet vil jeg være enig. Man kan ikke detaljstyre alle yrker. Utrolig mye tid er borktastet på skjema og rapporter til ledere. Det vet jeg siden faren min er lege og klager på det stadig. Bruker mer tid på papir enn å faktisk behandle pasienter. IT systemene er også helt håpløse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Mener du at disse bydelene/etnisitetene bør gå forbli alle trinnene i prioritetslista? I så fall vil man måtte ta vaksiner fra veldig mange 65+ i resten av landet for å vaksinere unge friske mennesker som tilfelldigvis er så heldig å bo i "riktig" bydel eller ha "riktig" etnisitet. Det kan fort bety full stopp i vaksineringsarbeidet i resten av landet i mange uker. Håper jeg har misforstått deg. Utdyp gjerne.

Folk med D-vitamin-mangel bør skaffe seg D-vitamin-tilskudd på egenhånd i stedet for å mase på myndighetene om å ta vaksiner fra risikogrupper som ikke kan løse sine risiko like enkelt.

Alle på 50+ i disse bydelene bør gå foran de på 50+ i resten av landet. Disse gruppene har ofte jobber som Taxisjåfør, Renholdere, Butikkmedarbeidere etc. der de kan smitte folk fra resten av landet som er på besøk til Oslo.

Det er ikke så enkelt som D-vitamin mangel. Det er kultur, lite fysisk aktivitet og ett usunt kosthold som fører til at mange spesielt førstegenerasjons innvandrere fra Pakistan og Somalia har dårligere helse enn nordmenn.

Sitat

Advarer norskpakistanere om høy corona-dødelighet

Bent Høie og Abid Raja advarer norskpakistanere om at de har 20 prosent større sjanse for å miste livet til covid-19, og at det derfor er ekstra viktig at tiltak følges nøye når vi går inn i julen.

https://www.vg.no/nyheter/i/6zP8g8/advarer-norskpakistanere-om-hoey-corona-doedelighet

• Liker 3
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nidaros-ny-mutasjonsvariant-oppdaget-i-trondheim.FCFNcRC0C?utm_source=share-btn

Sitat

Det er påvist en multivariant av den britiske, sørafrikanske og brasilianske coronavarianten i en prøve tatt hos en person som kom fra utlandet til Trondheim.

Det har ikke vært noe videre spredning, opplyser kommuneoverlege Tove Røsstad til Nidaros.

Ifølge Røsstad hadde virusprøven litt elementer fra den brasilianske varianten, fra den britiske varianten og den sørafrikanske varianten. (NTB

Rene kinderegget. Tre ting på en gang! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Shit. Livsfarlig med folk med dårlig immunsystem. De kan klekke ut de verste mutasjonene. Man regner med at det er slik den britiske og sør-afrikanske mutasjonen har oppstått. Håper de med dårlig immunsystem er høyt oppe på vaksine prioriteringslistene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...