Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Budeia skrev (24 minutter siden):

Det er det. Men også ute i kommunene sitter det folk som har isolert seg i snart ett år, fordi de mener å tilhøre en risikogruppe. 

Uten tvil en vanskelig problemstilling.

Men nå er det slik at kost vs nytte blir det bedre vaksinere mer i Oslo enn steder som nesten ikke har eller hatt noe smitte inntil de i størst risiko er vaksinert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (53 minutter siden):

Kan ikke heller dere som ikke tåler realiteten og ikke forstår at majoriteten ikke ønsker leve under slike strenge tiltak over tid heller flytte til fjells eller noe ?

Støtten i befolkningen for tiltakene har stort sett vært skyhøy, opp mot 90% i perioder.
Den siste målingen som ble gjort viste at 59% fremdeles støtter tiltakene, dette er det laveste tallet siden pandemien startet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Gajyd9/stoetten-til-tiltakene-har-aldri-vaert-lavere

Hvor har du det fra at du tilhører noen majoritet her ?

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ny dansk studie viser at den engelske varianten gir 60% økt risiko for å bli innlagt på sykehus, i forhold til det opprinnelige viruset

Sitat

Der er større risiko for at ende i en hospitalsseng, hvis man bliver smittet med corona-mutationen B117. Det sagde direktør i Statens Serum Institut Henrik Ullum på et pressemøde her til aften.

En ny undersøgelse fra Statens Serum Institut peger på en 60 procents større risiko for indlæggelse. Ifølge Henrik Ullum bliver den større risiko understøttet af undersøgelser fra Skotland og England, der peger på en øget risiko på mellem 40-60 procent.

https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-02-24-60-procent-stoerre-chance-for-indlaeggelse-med-britisk-mutation

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Jo vi kan fint fjerne de fleste inngripende tiltakene når de over 45år og de under i risikogrupper er vaksinert.

Dette har du tatt opp veldig mange ganger i tråden nå, og jeg synes det er litt rart at du gjentar det så ofte. Det har gått fra «åpne helt» til «fjerne de mest inngripende tiltakene»..? Hva legger du i de mest inngripende tiltakene?

Vi kan åpne helt bare dersom smittesituasjonen tillater det, og det vet vi jo ikke om den vil gjøre når alle over 45 pluss risikogrupper er vaksinert. Dersom viruset får fritt leide gjennom størsteparten av befolkningen som da vil være uvaksinert risikerer vi jo åpenbart å få svært mange syke som trenger behandling over et kort tidsrom. Bare noen få hundre alvorlige tilfeller vil sette helseinstitusjonene våre helt på bristepunktet.

Jeg tror det er gode grunner til at eksperter og myndigheter verden over tenker annerledes enn det du gjør i dette spørsmålet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Støtten i befolkningen for tiltakene har stort sett vært skyhøy, opp mot 90% i perioder.
Den siste målingen som ble gjort viste at 59% fremdeles støtter tiltakene, dette er det laveste tallet siden pandemien startet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Gajyd9/stoetten-til-tiltakene-har-aldri-vaert-lavere

Hva er det du ikke forstår med hva jeg skriver ? Når dere dommedags profetene her inne snakker om tiltak og ønske om portforbud så er dere så langt ifra majoriteten som det går an.

Sitat

at majoriteten ikke ønsker leve under slike strenge tiltak over tid

Dere hadde ønsket både portforbud og tiltak bare ting smått blusser opp og var det mitt tilsvar var til..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (56 minutter siden):

Dette har du tatt opp veldig mange ganger i tråden nå, og jeg synes det er litt rart at du gjentar det så ofte. Det har gått fra «åpne helt» til «fjerne de mest inngripende tiltakene»..? Hva legger du i de mest inngripende tiltakene?

Vi kan åpne helt bare dersom smittesituasjonen tillater det, og det vet vi jo ikke om den vil gjøre når alle over 45 pluss risikogrupper er vaksinert. Dersom viruset får fritt leide gjennom størsteparten av befolkningen som da vil være uvaksinert risikerer vi jo åpenbart å få svært mange syke som trenger behandling over et kort tidsrom. Bare noen få hundre alvorlige tilfeller vil sette helseinstitusjonene våre helt på bristepunktet.

Jeg tror det er gode grunner til at eksperter og myndigheter verden over tenker annerledes enn det du gjør i dette spørsmålet.

Lette tiltak generelt.

Er faktisk veldig normalt at folk både dør og blir sjuke, virker bare som en hel del folk har glemt det, mer normalt enn at man nekter mennesker normal sosial omgang og normalt liv..

Men jeg skjønner jo at du med flere her inne ikke forstår at senvirkninger kan ende opp katastrofalt og at dere vil ha alt ifra portforbud til tiltak for ikke noe.

Jeg lar ikke frykten av et virus der 99,9% overlever under 45år og nesten ingen blir innlagt i forhold til antall smittet skremme meg til å sitte inne eller gi opp min frihet som menneske, glem det..Jeg nekter at dette skal bli noe new normal man innfører bare det kommer en sterk influensa som eks i framtiden , glemt det..

The only real prison is fear, and the only real freedom is freedom from fear. -Aung San Suu Kyi

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Ja, jeg er enig i degt og jeg støtter tiltakene også. Men en del her, meg inkludert, reagerer på konstant negativitet til tross for stårelende positive nyheter om vaksinens virkning som går over all forventning men er brennsikre på at vi står ovenfor mutasjoner som vil ta livet av nesten alle mennesker på jorda og som ingen vaksiner noensinne vil virke på og at vi kan glemme å noensinne leve normale liv og at det vil bli lockdowns så lenge det er mennesker på planeten. Slikt blir slitsomt i lengden og forsurer alt av livsoptimisme. Og folk er jo for tiltak men forventer ikke at det skal vare i all evighet. Spør du folk i en meningsmåling om de vil leve slik som nå i 10 år fremover eller mer så blir det kanskje ikke så mye som 90% eller en gang 60%. Men det er bare marerittaktige worst case-dystopier at det skal være slik i all evighet og at alt som gir et menneskeliv mening skal opphøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI-tillitsvalgt: − Klarer ikke å holde styr på muterte varianter

Tiltakene i Norge kunne vært mer moderate eller mindre langvarige dersom man hadde hatt bedre beredskap for å kontrollere smittespredningen, mener hovedtillitsvalgt ved FHI, Marc Gayorfar.

Siden 1. januar har FHIs referanselaboratorium mottatt 19 prosent av alle positive prøver. Av disse har man sekvensert 13,3 prosent – totalt 2471 prøver, ifølge ukesrapporten.

Til sammenligning har Danmark sekvensert rundt 50 prosent av positive prøver siden desember.

– Vi har ikke nok ressurser, selv med de avtalene som vi har inngått. Vi er ikke i nærheten av å være der vi burde, og det handler om dårlig beredskap, sier han.

Gayorfar mener at begrenset analysekapasitet i Norge kan øke risikoen for ukontrollert smittespredning av mutantene, og dermed føre til strengere og mer langvarige tiltak enn nødvendig.

– Tiltakene er strenge og folk er lei. Det som er alle lands hodebry nå, er at den engelske varianten ser ut til å spre seg, selv med dagens strenge tiltak.

Gayorfar bestrider ikke at tiltak er nødvendig, men at bedre beredskap kunne gjort konsekvensene for befolkningen mindre. Årsaken er ifølge den tillitsvalgte kutt i helsevesen og helseforvaltning de siste årene.

– I dag er vi i en situasjon hvor vaksineringen går saktere enn FHIs nøkterne scenario. Det er i tillegg knyttet usikkerhet til mutantene, hvor både manglende sekvensering, samt ikke gode nok tiltak og kontrollsystemer knyttet til importsmitte skaper problemer. Veien ut av pandemien kan dermed bli lang, sier han, og peker på hvordan Danmark håndterer de nye virusvariantene.

– Danmark investerer 100 milliarder på massetesting, og åpner samfunnet mer, som skoler og videregående, som fører til mindre belastning for de unges psykiske helse. Smittetallene der har gått kraftig ned i løpet av de siste månedene, selv om mer testing vil som regel medføre å fange opp flere positive.

– Er det mer penger eller bemanning som må til, mener du?

– Begge deler. Spørsmålet er hvor mye man kan bemanne opp i løpet av kort tid, når krisen først inntreffer og man ikke er forberedt godt nok? Selv om pengene kommer, er det ikke bare å knipse og få alle ressursene man vil, sier han.

– Man må ha riktig kompetanse, som ikke alltid er lett å bygge opp. FHI har brukt alle ressursene de kan til sekvensering, og vi har også inngått samarbeidsavtaler med andre aktører, men likevel er vi ikke i nærheten av å klare det Danmark klarer å sekvensere.

https://www.vg.no/nyheter/i/JJBaoP/fhi-tillitsvalgt-klarer-ikke-aa-holde-styr-paa-muterte-varianter

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg har  fått det: Har verket i ledd og vondt i hodet i hele dag, skjelven og kraftløs. Typisk sånn som når man begynner å få et virus.
Tar en kopp varm honningmelk og legger meg nå, og så får vi se i morgen.
Hadde noe lignende for få mndr siden, men det forsvant ila natten. 
Får vel ringe hvis det er likedan eller verre i morgen.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (Akkurat nå):

Lurer på om jeg har  fått det: Har verket i ledd og vondt i hodet i hele dag, skjelven og kraftløs. Typisk sånn som når man begynner å få et virus.
Tar en kopp varm honningmelk og legger meg nå, og så får vi se i morgen.
Hadde noe lignende for få mndr siden, men det forsvant ila natten. 
Får vel ringe hvis det er likedan eller verre i morgen.

Har du testet luktesansen? Om du ikke klarer å lukte noe; ring testsenteret!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 timer siden):

Problemet med lik fordeling i hele landet. Tar ett år å vaksinere folk i Oslo. Mens små steder uten smitte er fullvaksinerte.

Det stemmer ikke. Ingen steder i Norge er i nærheten av fullvaksinert.

torbjornen skrev (4 timer siden):

Dersom det er lik fordeling av vaksiner etter innbyggjartal er det ingen grunn til at det skal gå seinare i Oslo enn andre stader.

Det går ikke etter innbyggertall i alle aldersgrupper, det går etter antall innbyggere i de ulike prioritetsgruppene. Sammenligner man en "ungdomskommune" med en "gamliskommune" vil sistnevnte ha høyere prosentandel vaksinerte. Hvis du ser på alderssammensetningen så er Oslo en "ungdomskommune".

Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Jeg tenkte mer på at vaksinene er likt fordelt etter innbyggertall og alder. Da vil vaksinering gå raskere på en liten plass enn i Oslo. Vaksinene burde heller vært distribuert etter smittetrykk.

Dette har jeg jo forklart før. Det tar en 3-4 dager fra smitten sprer seg til den registreres i tester og ytterligere noen dager før man registrerer økende smittetrykk, ennå noen dager for å vedta og sende ut vaksiner til stedet med mye smitte, så tar det noen dager å booke folk til timer for vaksinering og sette vaksinene. Så tar det 2 uker før man kan få andre dose og ennå et par uker før andre dose virker fullt ut. Totalt ca 5 uker. Den strategien er altså som å skyte på en bevegelig blink i blinde. Det er bare flaks om det faktisk treffer. I løpet av de 5 ukene kan smitten blomstre opp på helt andre steder, steder man "tatt" vaksiner fra for å vaksinere på de stedene som hadde høyt smittetrykk 5 uker tidligere.

Jeg er ganske trygg på at FHI har kjørt simuleringer på ulike vaksinestrategier og kommet fram til at det redder flere liv og gir mindre konsekvenser for de som overlever og næringsliv å velge den prioritetsstrategien de har.

• Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Lette tiltak generelt.

Er faktisk veldig normalt at folk både dør og blir sjuke, virker bare som en hel del folk har glemt det, mer normalt enn at man nekter mennesker normal sosial omgang og normalt liv..

Men jeg skjønner jo at du med flere her inne ikke forstår at senvirkninger kan ende opp katastrofalt og at dere vil ha alt ifra portforbud til tiltak for ikke noe.

Her antar du at jeg mener ting jeg aldri har gitt uttrykk for her inne, så du får heller angripe andre som eventuelt har kommet med det?

Det jeg diskuterer er (fortsatt) problemstillingen å åpne opp alt og fjerne tiltak når alle over 45 pluss risikogruppene er vaksinert slik du har gitt uttrykk for at du ønsker tidligere. Jeg, og regjeringen samt FHI m.flere mener det er altfor risikabelt, og at å slippe smitten helt løs i mesteparten av en uvaksinert befolkning ikke er lurt. Så jeg lurer på hva du mener med å lette tiltak generelt, fjerne alt, løsne litt eller hva?

Uten tiltak overhodet kan man jo anta noen tusen smittede daglig, minst, og selv blant friske aldersgrupper vil det jo med et stort antall smittede bli en viss andel syke, som dermed trenger behandling og/eller oppfølging.

Sitat

Jeg lar ikke frykten av et virus der 99,9% overlever under 45år og nesten ingen blir innlagt i forhold til antall smittet skremme meg til å sitte inne eller gi opp min frihet som menneske, glem det..Jeg nekter at dette skal bli noe new normal man innfører bare det kommer en sterk influensa som eks i framtiden , glemt det..

Det håper jeg da ikke heller, det ville vært fullstendig irrasjonelt. Jeg har aldri sagt at dette skal bli noen new normal, at jeg «vil ha tiltak for ikke noe» eller lignende, så igjen kan du heller ta det med de det eventuelt gjelder?

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Dette har jeg jo forklart før. Det tar en 3-4 dager fra smitten sprer seg til den registreres i tester og ytterligere noen dager før man registrerer økende smittetrykk, ennå noen dager for å vedta og sende ut vaksiner til stedet med mye smitte, så tar det noen dager å booke folk til timer for vaksinering og sette vaksinene. Så tar det 2 uker før man kan få andre dose og ennå et par uker før andre dose virker fullt ut. Totalt ca 5 uker. Den strategien er altså som å skyte på en bevegelig blink i blinde. Det er bare flaks om det faktisk treffer. I løpet av de 5 ukene kan smitten blomstre opp på helt andre steder, steder man "tatt" vaksiner fra for å vaksinere på de stedene som hadde høyt smittetrykk 5 uker tidligere.

Nå må du rulle inn. Dette har jeg forklart deg flere ganger men du ser ut til å være ute av stand til å forholde deg til svarene du får.

1) Oslo og andre har hatt vedvarende høyt smittetrykk siden oktober, det er ikke flaks om du prioriterer steder med vedvarende høy smitte.

2) Vi får effekt allerede etter få dager etter første dose med ca 50% imunitet. Det er også et vesentlig bidrag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (19 minutter siden):

@Simen1 det er liten tvil om at Oslo har toppet statistikken i månedsvis. Å ikke gi flere doser til Oslo er kun for å ikke irritere bondetamper på landet som stemmer SP.

Som en bondetamp fra utenfor Oslo, men som faktisk nå er innbygger i Oslo vet jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere på en sånn post 😛 

Er det flamebait, noe du mener eller kødd? Håper og er ganske sikker på at det ikke er sånn Oslo-folk generelt tenker.

Jeg heller også mot at man etterhvert bør prioritere områder med vedvarende høyt smittetrykk og tiltaksnivå gjennom hele pandemien, i hvert fall etter de eldste risikogruppene er vaksinert i hele landet.

Det er et godt poeng at vaksinering tar tid og at behovet kan og vil oppstå uante steder, men noen områder i Norge har hatt konstant høy smitte og harde tiltak hele veien, og det vil sannsynligvis ikke forandre seg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Håper og er ganske sikker på at det ikke er sånn Oslo-folk generelt tenker.

Nei, vi generelle oslofolk tenker at FHI har prioritert feil fordi de mente at vaksinen ikke ville redusere sansynligheten for smitte. Vi generelle oslofolk håper at FHI sin nye vurdering er klokere 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Som en bondetamp fra utenfor Oslo, men som faktisk nå er innbygger i Oslo vet jeg ikke helt hvordan jeg skal reagere på en sånn post 😛 

Er det flamebait, noe du mener eller kødd? Håper og er ganske sikker på at det ikke er sånn Oslo-folk generelt tenker.

Jeg heller også mot at man etterhvert bør prioritere områder med vedvarende høyt smittetrykk og tiltaksnivå gjennom hele pandemien, i hvert fall etter de eldste risikogruppene er vaksinert i hele landet.

Det er et godt poeng at vaksinering tar tid og at behovet kan og vil oppstå uante steder, men noen områder i Norge har hatt konstant høy smitte og harde tiltak hele veien, og det vil sannsynligvis ikke forandre seg.

Selv bondetamp fra Vestfold her så ment ironisk 😂👍

Men litt oppgitt over de som klager på forskjellsbehandling fordi Oslo kan bli prioritert med vaksiner. Det er logisk og det beste for hele landet. Iallefall her i Vestfold leser jeg stadig om smitte knyttet til folk som har vært på tur til Oslo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Her antar du at jeg mener ting jeg aldri har gitt uttrykk for her inne, så du får heller angripe andre som eventuelt har kommet med det?

Da beklager jeg det.

Sitat

Det jeg diskuterer er (fortsatt) problemstillingen å åpne opp alt og fjerne tiltak når alle over 45 pluss risikogruppene er vaksinert slik du har gitt uttrykk for at du ønsker tidligere. Jeg, og regjeringen samt FHI m.flere mener det er altfor risikabelt, og at å slippe smitten helt løs i mesteparten av en uvaksinert befolkning ikke er lurt. Så jeg lurer på hva du mener med å lette tiltak generelt, fjerne alt, løsne litt eller hva?

Uten tiltak overhodet kan man jo anta noen tusen smittede daglig, minst, og selv blant friske aldersgrupper vil det jo med et stort antall smittede bli en viss andel syke, som dermed trenger behandling og/eller oppfølging.

Løsne det meste av tiltak.

Men vi ser eks dette fra Danmark nå som kan endre helt hva jeg mener om hva man kan eller ikke.

Som eks hvis det er slik at B117 kan gi like mye alvorlig sykdom hos de under 45år som de over så blir det noe jo noe helt annet.

Nå tror ikke jeg dette stemmer helt og tror heller ikke yngre har noe spesielt høyere risiko med B117, men hvis det endrer seg så må man jo ta høyde for at man ikke kan slippe opp helt før de yngre enn 45år også er vaksinert..

Uansett er det en lang tid til de begynner vaksinere de som er aldersgruppen 45år.

Sitat

Dansk undersøkelse: Større risiko for sykehusinnleggelse med britisk variant

Personer smittet av B117-varianten, også kalt den britiske virusvarianten, har 60 prosent større risiko for å bli sykehusinnlagt, ifølge en dansk undersøkelse.

B117-varianten er ikke bare mer smittsom enn varianten som hittil har vært dominerende i Danmark, men den gir også større risiko for sykehusinnleggelse, fastslo Danmarks helseminister Magnus Heunicke på en pressekonferanse onsdag.

Virusvarianten ble først påvist i Danmark i november og har siden spredd seg.

Smittetallene i Danmark har falt etter at det ble innført strenge restriksjoner, men det er B117 som nå er den dominerende varianten i landet. Forrige uke utgjorde den 60 prosent av de påviste koronatilfellene.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...