Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er ikke sånn at barn ikke kan dø av covid-19. Men som regel går det greit.

Barn med komorbiditeter gjør det, men de ville selvfølgelig få unntak. 95%+ av drittunger i alder 4-10 går ikke med maske og går rundt og tar og kliner spytt og buser på absolutt alt.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 minutt siden):

Barn med komorbiditeter gjør det, men de ville selvfølgelig få unntak. 95%+ av drittunger i alder 4-10 går ikke med maske og går rundt og tar og kliner spytt og buser på absolutt alt.

Men bør ikke foreldrene ta ansvar?

Er det virkelig nødvendig å dra med et kobbel med unger i matbutikken i disse tider, eller kan far eller mor gå alene, mens noen passer barna eller de er på barnehage/skole.

Jeg forstår at det ikke går for alle, noen er alene og har kanskje ingen til å hjelpe seg, men 99% av de barna som er rundt i samfunnet, hadde jo ikke trengt å være der.

Jeg tror ikke barna taper noe stort eller får mentale brudd av å ikke få være med i matbutikkene, men det er mulig jeg tar feil?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Thorny skrev (3 minutter siden):

Er holdningen din at unger er noe dritt? Håper i så fall du aldri får barn eller noe med barn å gjøre.

Barn uten spesielle risikofaktorer har også dødd av covid-19.

Barn er unntatt fra maskepåbud mange plasser av praktiske årsaker og fordi videresmitterisikoen er lav.

Spytt og buser? Voks opp fra disse forutinntatte og nedlatende holdningene dine er du snill.

Hele innlegget ditt oser av veslevoksene tøff i tryne-påstander. Voks opp takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Spytt og buser? Voks opp fra disse forutinntatte og nedlatende holdningene dine er du snill.

Man er vel ikke forutinntatt ved å poengtere det åpenbare, at små barn oftere har snørr, piss og all mulig dritt på fingrene, som de tar på alt mulig med.

Det gjelder åpenbart ikke alle barn, men en hel del, det er også helt naturlig.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe som heter å få som fortjent 😂

Sitat

Karanteneflyktning: - Et sjokk

For å slippe karantenehotell etter reisen fra Danmark og hjem til Norge, bestemte Bård Andersen (39) seg for å ta elleve dager i karantene på Færøyene. Så kom sjokkbeskjeden om at også Færøyene blir rødt.

Andersen skulle i utgangspunktet lande i Bergen 21. desember. Fredag kom imidlertid beskjeden fra Utenriksdepartementet om at Færøyene blir regnet som et rødt land på smittekartet fra midnatt natt til 21. desember.

- Jeg har hele tiden vært klar over at det har vært en risiko, og er veldig vant til å sjekke oppdateringene som kommer hver dag. Vanligvis kommer det melding om endringer fra Utenriksdepartementet tirsdag eller onsdag, så nå regnet jeg jo med at jeg hadde klart det, sier Andersen på telefon til Dagbladet fra den lille øygruppa i Atlanterhavet.

- Det var jo et sjokk.

Mens Andersen er på telefon med Dagbladet og praten går om juleplanene som nå går i vasken til fordel for en ny runde med karantene, tikker det imidlertid inn en tidlig julegave fra flyselskapet Atlantic Airways: Andersens billett er booket om til søndag, og han lander dermed i Bergen om ettermiddagen - i god tid før klokka bikker til rødt ved midnatt.

- Da blir det faktisk bare at jeg må ta et tidligere fly og tilbringe en natt på hotell i Bergen før jeg reiser videre, sier en lettet Andersen, som nå får tilbrakt julaften med familien på Kongsberg uten problemer.

https://www.dagbladet.no/nyheter/karanteneflyktning---et-sjokk/73200949

Lenke til kommentar
Sitat

150 refselser i Forsvaret for brudd på smittevernsrestriksjoner

En nylig rapport fra Forsvaret viser at mengden “refser”, ofte brukt om disiplinære straffer i forsvaret, har sett en markant økning i 2020 sammenlignet med i fjor. En av hovedårsakene til økningen er knyttet til brudd på smittevern.

Forsvarets forum omtalte saken først.

– Vi har så langt i år kontrollert rundt 400 vedtatte disiplinære refselser. Rundt 50 av disse er ettersendelser fra 2019 og omlag 150 kan knyttes til brudd på smittevernrestriksjoner i 2020, sier generaladvokat Sigrid Redse Johansen fra Forsvaret til magasinet.

Disse “refsene” blir ofte gitt som bøter, men kommer også i formen av frihetsinnkrenking og forbud mot å forlate leir.

– I tillegg er det registrert ulovlig fravær ved ikke å returnere til leir på kveldene, ulovlig fravær ved å forlate leir uten tillatelse og at man omgås sivilt personell utenfor kohort, opplyser Johansen.

Lenke til kommentar
Sitat

Reagerer på manglende smittevern i Hamar

Oslofolk mener hamarsingene er slappe på smittevern. Og nå er Innlandet på vei til å bli det rødeste fylket i landet.

– Folk så på oss som om vi var bankranere eller smittespredere. Ingen andre i butikken hadde på seg munnbind.

Det sier Hans-Ole Hummelvoll. Han er opprinnelig fra Hamar, men bor i Oslo.

I helga var han tilbake på gamle trakter. Han ble møtt av en helt annen virkelighet enn i hovedstaden.

– Hva i all verden slags regler er det som gjelder her, tenkte jeg.

Hummelvold forteller at restaurantene var fulle av folk. Og han reagerer på at de satt veldig tett.

– At énmeters reglen ble overholdt hadde jeg store problemer med å se. Folk satt rygg mot rygg med folk på andre bord. Det eneste smitteverntiltaket jeg så var antibackflaska ved inngangspartiet, sier Hummelvoll.

https://www.nrk.no/innlandet/oslofolk-reagerer-pa-smittevern-i-innlandet-1.15292136

Folk utenfor storbyene har levd et annet liv. De forstår ikke at smitten kan ramme dem. Blir nok på bygda der juleselskapene går som normalt at vi får størst økning etter jul.

Lenke til kommentar

Bor i Oslo, bare meg som har merket at siste måned er fylt opp med folk rundt om som ikke snakker Norsk ?Mange av de bruker ikke munnbind, tenkte i starten at det var polakker bare, men nå har jeg hørt alt fra Fransk til Italiensk siste ukene.

Jeg vet at det finnes noe som heter "lockdown turisme" at folk flykter til mindre restriktive områder, kanskje Norge er et attraktivt sted for slik turisme med tanke på vi har det ganske åpent.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Bor i Oslo, bare meg som har merket at siste måned er fylt opp med folk rundt om som ikke snakker Norsk ?Mange av de bruker ikke munnbind, tenkte i starten at det var polakker bare, men nå har jeg hørt alt fra Fransk til Italiensk siste ukene.

Jeg vet at det finnes noe som heter "lockdown turisme" at folk flykter til mindre restriktive områder, kanskje Norge er et attraktivt sted for slik turisme med tanke på vi har det ganske åpent.

Ja det er mye mulig. Sverige hadde til og med besøk av Elon Musk. Der han ironisk nok ble smittet av en annen amerikaner på fest. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 timer siden):

Vi får håpe det holder og det ikke er mye skjult smitte i Bergen.

Fra dagbladet:

Sitat

14:17 Anette Beckhaug

Bergen lemper på coronatiltakene:

Smittetrykket i Bergen har dempet seg markant den siste tiden. Nå er det så lavt at kommunen letter på tiltakene og legger seg på de nasjonale anbefalingene.

– Bergenserne har gjort en solid innsats, og det skal vi alle ha en stor takk for, sa byrådsleder Roger Valhammer (Ap) på en pressekonferanse fredag.

Det siste døgnet er det registrert kun fem nye smittetilfeller, noe som er halvparten av det det var samme dag i forrige uke.

– Med dette bakteppet kan julefeiringen i Bergen nå gjennomføres i tråd med de nasjonale anbefalingene, sa Valhammer, som ønsket alle bergenserne riktig god jul.

(NTB)

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=51854

Det meldes forøvrig om mye testing i Bergen.

Pressekonferansen via NRK: https://www.nrk.no/vestland/koronavirus-i-vestland-1.14940354

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Sitat

50 LEGER SA OPP PÅ SAMME DAG VED LEGEVAKT I BÆRUM

50 leger ved Asker og Bærum legevakt sendte skriftlig oppsigelse mellom klokken 16 og klokken 20 på fredag. Det opplyser Germar Schneider som representerer Legeforeningen i de pågående lønnsforhandlingene med kommunen, melder Aftenposten.

Totalt jobber det 90 leger ved legevakten.

Avisen skriver det er trolig at flere leger vil følge etter og si opp jobben.

Legene mener lønnsforholdene deres i pandemien er for dårlige. De krever en bedre avtale.

– Hvor mange som vil si opp arbeidsforholdet sitt, vet jeg ikke. Men misnøyen er veldig stor, sier Schneider.

Kommunen kom fredag ettermiddag med et siste tilbud – et tilbud de mente var «svært godt», men som legene takket nei til.

Ifølge kommunalsjefen i kommunen har legene som har sagt opp, fire ukers oppsigelsesfrist.

Lenke til kommentar
4 hours ago, DaniNichi said:

På majorstua hører man det alltid.

Lenke til kommentar
Sitat

En ny versjon av smitteappen Smittestopp lanseres mandag, melder NTB. Den første smittesporingsappen ble trukket tilbake av norske myndigheter etter en debatt om personvern. Den nye appen lanseres i forkant av regjeringens pressekonferanse mandag.

Ikke ett sekund for tidlig. Får håpe folk faktisk vil bruke den etter alt oppstyr i vår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

+19 innlagte i dag! Tyder må mye skjult smitte i samfunnet nå. Færre som tester seg. Antallet nysmittede stabilt, men innleggelser skyter fart 

Vel det virket faktisk endelig som antall innlagte på en uke var på vei ned, en effekt etter at tallene har gått litt ned. Se på statistikken til FHI: 1871682262_Skjermbilde2020-12-19kl_14_07_59.png.58c834cdcccd3775233903e58195eb3d.png

2058901635_Skjermbilde2020-12-19kl_14_07_43.png.ea1f73a0ad6e0686b11276607eb62f34.png

Men at det er +19 i dag betyr jo at det er minst 19 nyinnlagte (statistikken sier jo ingenting om hvor mange som skrives ut).

Men dette overrasker meg ikke. Har sett på smittetilfeller i starten av denne uken, sammenlignet med forrige uke (og forrige uke var en liten oppgang fra uken før), og det er høyere enn forrige uke. Mandag var det 542 meldte tilfeller, opp mot 498 uken før det og 448 uken før det (den laveste uken på lenge). Så nedgangen har stoppet opp, og tallene ser ut til å vokse sakte.. men de to neste ukene så kommer mobilliteten i samfunnet til å være mye større, så at vi får se større utslag de neste ukene virker dessverre ganske sannsynlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Vel det virket faktisk endelig som antall innlagte på en uke var på vei ned, en effekt etter at tallene har gått litt ned. Se på statistikken til FHI: 1871682262_Skjermbilde2020-12-19kl_14_07_59.png.58c834cdcccd3775233903e58195eb3d.png

2058901635_Skjermbilde2020-12-19kl_14_07_43.png.ea1f73a0ad6e0686b11276607eb62f34.png

Men at det er +19 i dag betyr jo at det er minst 19 nyinnlagte (statistikken sier jo ingenting om hvor mange som skrives ut).

Men dette overrasker meg ikke. Har sett på smittetilfeller i starten av denne uken, sammenlignet med forrige uke (og forrige uke var en liten oppgang fra uken før), og det er høyere enn forrige uke. Mandag var det 542 meldte tilfeller, opp mot 498 uken før det og 448 uken før det (den laveste uken på lenge). Så nedgangen har stoppet opp, og tallene ser ut til å vokse sakte.. men de to neste ukene så kommer mobilliteten i samfunnet til å være mye større, så at vi får se større utslag de neste ukene virker dessverre ganske sannsynlig.

Ikke usannsynlig at vi har svenske tilstander her mot slutten av januar 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Ikke usannsynlig at vi har svenske tilstander her mot slutten av januar 

Akkurat det skal faktisk mye til. Vi er litt bedre på å sette inn tiltak som fungerer når det begynner å dra seg til. Dersom vi lar det gå like langt som Sverige så blir jeg veldig overrasket.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...