Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (1 time siden):

Talen går upp i Oslo. Som väntat är det bara Oslo och området rundt som faktiskt ser ut att ha långvariga problem trots hårda tilltak där. 

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2021/02/18/Ingen-nye-smittetilfeller-i-Trondheim-23515595.ece

Skulle väl vara 100 per dag den här uken enligt en skribent har jag för mig. 

Sitat

Forberedt på nye utbrudd

Selv om situasjonen nå har roet seg, og at det onsdag ble startet massevaksinering i Trondheim, er Røsstad forberedt på nye utbrudd.

– Dette er ferskvare. I morgen kan situasjonen være annerledes, sier hun.

Hun erkjenner at det kan være lett for folk å slappe av når trenden går i riktig retning, men oppfordrer fortsatt folk til å være strenge med avstand, håndhygiene og munnbind.

– Det er jo mer smitte andre steder i landet, og vi har hele tiden folk som kommer hit fra utlandet. Så hvis folk slapper av, kan det bli et stort utbrudd igjen før man vet ordet av det. Det har vi sett tidligere.

https://www.nrk.no/trondelag/ingen-nye-smittede-i-trondheim-1.15380035

Bare vent til studentene som drar på vinterferie kommer tilbake fra Oslo.

Oslo kommer til å fungere som en smittereservoar for resten av landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

https://www.nrk.no/trondelag/ingen-nye-smittede-i-trondheim-1.15380035

Bare vent til studentene som drar på vinterferie kommer tilbake fra Oslo.

Oslo kommer til å fungere som en smittereservoar for resten av landet.

Jaja, snart kommer det bli katastroff. Denna gången har vi rätt! 

Lurer lite på vilka studenter i Trondheim som ska dra till Oslo på vinter ferien. Några är det nog men speciellt många?

Men jag är enig i att Oslo är och kommer fortsätta vara problemet.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

@DaniNichi Er det ikke regler for hvor mange som får være ombord i en buss? Skulle tro at man kjørte med 50-80% kapasitet på passasjerantallet nå. Bussene i Oslo går så ofte at elevene kunne ventet på neste buss.

Da tar man selv ansvar går av bussen så klager til ruter eller går fram til den som kjører bussen er hva jeg ville gjort.

Jeg trodde eksakt samme som deg at det var forbudt med for mange inne på busser, men reglene forandrer seg så ofte at det er vanskelig følge med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Jaja, snart kommer det bli katastroff. Denna gången har vi rätt! 

Lurer lite på vilka studenter i Trondheim som ska dra till Oslo på vinter ferien. Några är det nog men speciellt många?

Men jag är enig i att Oslo är och kommer fortsätta vara problemet.

Besøke familie er det nok som ligger bak.

Mange har familie i Oslo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Da tar man selv ansvar går av bussen så klager til ruter eller går fram til den som kjører bussen er hva jeg ville gjort.

Jeg trodde eksakt samme som deg at det var forbudt med for mange inne på busser, men reglene forandrer seg så ofte at det er vanskelig følge med.

Jeg vil nå si at det absolutt er busselskapets ansvar å sørge for at reglene opprettholdes uten at man skal skylde på passasjerene hele tiden. Det er helt høl i huet at de lar bakdøra ståd vidåpen når bussen stopper slik at hvilken som helst masse av folk bare kan storme bussen.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Universitet tror jag normalt inte ens har vinterferie, de flesta i lavare skole har ikke familj i Oslo och Oslo tror jag inte er något populärt vinterferie destination.

Da skjønner jeg ikke hvorfor folk skal til Oslo med alle tiltakene.

Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg vil nå si at det absolutt er busselskapets ansvar å sørge for at reglene opprettholdes uten at man skal skylde på passasjerene hele tiden. Det er helt høl i huet at de lar bakdøra ståd vidåpen når bussen stopper slik at hvilken som helst masse av folk bare kan storme bussen.

Helt enig der.

Men de er nok mest opptatt av sjekke gyldige biletter de vekterne som jobber for Ruter.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (49 minutter siden):

Så de oppførte seg som helt normale tenåringer som synes det er kjipt at de må sitte hjemme for noe som ikke er farlig for dem og de brukte munnbind..Hva skulle de gjort egentlig ? Ikke tatt bussen, delt seg opp i 4 grupper for så hver sin buss ? Du kunne bare gått av bussen om du så det som irriterende..

Ja, de oppførte seg som vanlige tenåringer. I karantene, på en buss kliss inntil andre. Det er derfor jeg (og andre) ble irritert, siden det å prøve å holde litt avstand til andre når man er i karantene er noe alle har fått med seg at man skal, inkludert videregående-elever på 17-18 år. Jeg er ikke enig i at de er "drittunger" slik en annen bruker her kalte dem.

Har full forståelse for dem ja, de har jo havnet i en «umulig» situasjon hvor de umiddelbart blir sendt hjem fra skolen midt på dagen. I kraftig snøvær og avhengig av kollektiv for å komme seg hjem. Det er ikke at de tok bussen jeg klager på. 

Det jeg er irritert på er at de raskt fylte deler av bussen der andre inkludert meg satt, med høylytte teorier om at de kan være smittet og er i karantene samtidig som man unødvendig går helt opp i trynet på andre ikke er greit bare fordi man bruker munnbind. Det er første gang jeg har opplevd at noen fremmede setter seg på nabosetet på kollektiv på snart et år.

Kunne vært ungdommer, kids, eldre, hvem som helst for min del - jeg synes det er irriterende å unødvendig få folk som er i smittekarantene opp i trynet enten det er på en buss eller på gata.

Fremre delen av bussen var tom, så fikk flytta meg etterhvert :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Testtallene stiger i Oslo

Tre dager etter at helsebyråd Robert Steen oppfordret innbyggerne i hovedstaden til å teste seg, har rett over 4000 tatt en coronatest. Dette tallet kan stige utover dagen, opplyser Kjartan Sverdrup i Helseetaten i Oslo til VG. Det to foregående dagene har rundt 3000 testet seg daglig.

Det ble ved midnatt registrert en stigende smittetrend i Oslo. Det er registrert 142 nye smittetilfeller i Oslo det siste døgnet, ifølge VGs oversikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 0ed22...931

Hypotetisk. Hvis en person som er testet for covid går inn i en matbutikk rett etterpå, for å så dagen etterpå testet positivt. Hvordan blir det med de ansatte i butikken den dagen, som var tilstede mens denne smittede personen var der? Skal de teste seg og i karantene eller trenger de ansatte ikke noe?

Anonymous poster hash: 0ed22...931

Lenke til kommentar
Gjest 0ed22...931 skrev (5 minutter siden):

Hypotetisk. Hvis en person som er testet for covid går inn i en matbutikk rett etterpå, for å så dagen etterpå testet positivt. Hvordan blir det med de ansatte i butikken den dagen, som var tilstede mens denne smittede personen var der? Skal de teste seg og i karantene eller trenger de ansatte ikke noe?

Nei, sannsynligvis ikke, men det er opp til smittesporerne i kommunen å avgjøre basert på den informasjonen de tilegner seg fra den smittede. Nærkontakt innendørs defineres som 2 meter eller mindre i 15 minutter eller mer, eller direkte fysisk kontakt. Smittesporeren hjelper til med å finne ut om man er i tvil om hva som er nærkontakter.

Hvis det skulle være påvist mer smittsomt mutert virus kan det likevel tenkes at de oppfordrer alle til å teste seg på steder den smittede har oppholdt seg, selv om det bare er kort tid og uten nærkontakt med noen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Nei, sannsynligvis ikke, men det er opp til smittesporerne i kommunen å avgjøre basert på den informasjonen de tilegner seg fra den smittede. Nærkontakt innendørs defineres som 2 meter eller mindre i 15 minutter eller mer. 

Hvis det skulle være påvist mer smittsomt mutert virus kan det likevel tenkes at de oppfordrer alle til å teste seg på steder den smittede har oppholdt seg, selv om det bare er kort tid og uten nærkontakt med noen.

Tror också det varierar en del men folk uppfordras ibland att testa sig eller tvingas i karantän trots att det antagligen inte har varit snakk om 2 m och 15 minuter. Detta har varit fallet också långt innan smittsommare varianter fanns.

Har själv blivit uppfordrad att testa mig och hålla mig borta fra folk trots att jag antagligen ikke var i närheten av någon smittad och definitivt ikke i 15 minuter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0ed22...931
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Nei, sannsynligvis ikke, men det er opp til smittesporerne i kommunen å avgjøre basert på den informasjonen de tilegner seg fra den smittede. Nærkontakt innendørs defineres som 2 meter eller mindre i 15 minutter eller mer, eller direkte fysisk kontakt. Smittesporeren hjelper til med å finne ut om man er i tvil om hva som er nærkontakter.

Takk for svar!
Grunnen til jeg spør er at jeg har opplevd dette. Det viste seg at personen hadde det muterte viruset, men butikksjefen har ikke sagt noe om dette til ansatte eller at vi må teste oss.

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Simen1 skrev (1 time siden):

Mange mister luktesansen etter covid-19. Noen har gått nesten et år uten å få den tilbake
Etter noen måneder får enkelte også forstyrret luktesans. For dem kan en appelsin lukte brent og en brødskive smake gress.

https://www.medscape.com/viewarticle/943958

Ganske interessant med duftterapi, kanskje noe man ved første øyekast ville avskrevet som svada; men det gir jo mening at man kan trene opp hjernen igjen.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Gjest 0ed22...931 skrev (7 minutter siden):

Takk for svar!
Grunnen til jeg spør er at jeg har opplevd dette. Det viste seg at personen hadde det muterte viruset, men butikksjefen har ikke sagt noe om dette til ansatte eller at vi må teste oss.

Som butikksjef ville jeg sannsynligvis da bedt alle ansatte som var til stede om å teste seg for sikkerhets skyld, men det er ikke sikkert at sjefen har fått råd om å gjøre dette fra smittesporing. 

På kontoret jeg jobber ba jeg alle om å teste seg da noe lignende skjedde tidlig i fjor høst, dog ikke med det muterte viruset. Vi fikk da skryt fra smittesporerne over at vi gjorde dette på eget initiativ.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kl. 10.04

av NTB

Disse kommunene har hatt flest koronasmittede

Storbyer med jevn smitte og småsteder med store utbrudd har høyest andel koronasmittede. I Ulvik er 12 prosent smittet og i Oslo-bydelen Stovner 5 prosent.

Små kommuner som har vært igjennom omfattende koronautbrudd, ligger øverst på listen over kommuner med høyest koronasmitte. Men også hovedstaden havner på topp fem, viser en oversikt NTB har laget.

Høyest andel av befolkningen med påvist smitte har Ulvik, med 12,1 prosent (130 av 1.078 innbyggere). Ulvik og flere omkringliggende kommuner er for tiden under strenge tiltak etter mutantutbruddet som ble kjent i begynnelsen av februar.

– To situasjoner

Hyllestad, som ble rammet hardt av et utbrudd i høst, har nest høyest andel smittede i landet med 7 prosent av befolkningen. Deretter følger Sør-Fron (3,1 prosent), Lørenskog (2,7 prosent) og Oslo (2,6 prosent).

– Det er to forskjellige situasjoner. Det ene er små kommuner som har store, lokale, tidsavgrensede utbrudd, og det slår veldig hardt ut på statistikken. Det andre er kommuner som er store, sånn som Oslo, som har hatt vedvarende høyt smittepress over tid og av den grunn havner høyt på statistikken, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til NTB.

Mest smitte i storbyer

Tar man inn bydelene i Oslo i samme statistikk som kommunene, er fem av dem på topp-ti-listen over områdene i landet med flest smittede. I Stovner har 5 prosent av befolkningen fått påvist koronasmitte, mens dette gjelder 3,9 prosent av innbyggerne i Søndre Nordstrand, 3,8 prosent i Grorud, 3,6 prosent i Alna og 3,3 prosent av innbyggerne i Bjerke bydel i Oslo.

– Vi ser det i hele verden, at det er storbyene der folk bor tettest, at smittenivået blir høyest – hvor det er vanskeligst å få kontroll. Det har vært det samme i alle hovedsteder i Europa, sier Nakstad.

Halvparten oppdaget

Totalt er det påvist rundt 65.000 smittetilfeller her til lands, men Folkehelseinstituttet (FHI) anslår at bare 51 prosent av tilfellene er oppdaget. Dermed kan det reelle tallet ute i kommunene også være høyere enn det registrerte.

Blant fylkene er det Oslo som har hatt høyest andel smitte, med 2,6 prosent av befolkningen. Deretter følger Viken (1,8 prosent), Vestland (1,0 prosent) og Innlandet (0,9 prosent).

– Det er en trend til at lavere tetthet av mennesker gir lavere smitterisiko. Og det er en grunn til at Nordland og store deler av Nord-Norge, og til dels Midt-Norge, har ligget lavt på smittetall under hele pandemien, mens det sentrale Østlandet har ligget høyest, sier Nakstad.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Guest 0ed22...931 said:

Takk for svar!

Tilsvarende situasjon skjedde i kommunen min far bor i. Han hadde vært på en butikk. Et par dager senere fikk alle som hadde vært i butikken i tidsrommet x -> y beskjed om å teste seg pga en som hadde vært innom hadde mutert virus. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...