Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

358 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Onsdag ble det registrert 358 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 100 flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 258.

Tirsdag ble det registrert 286 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet mandag var 353. Forrige onsdag ble det registrert 210 nye smittetilfeller i Norge. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Totalt er det bekreftet 67.498   smittetilfeller i Norge siden pandemiens start. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 16 kommuner har en stigende smittetrend.

Ikke bra 😷

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.catosenteret.no/memduh-sualp-fra-20-til-100-pa-catosenteret/

Fra ett av stedene som rehabiliterer covid-19 pasienter.
NM-1994-300x204.webp

Mange har en oppfatning av at alle som får Covid-19 er utrente personer med nedsatt immunforsvar og som sliter med mange livsstilssykdommer. I Memduhs tilfelle stemmer ikke dette i det hele tatt. Dette viser hvor komplekst og uforutsigbart dette viruset rammer.

Memduh Sualp var den første Covid-19-pasienten som ble lagt i respirator på Ahus da den første smittebølgen kom til landet. Etter 28 dager i respirator og mange uker på intensiven, var Memduh en av de heldige som fikk tilbud om rehabilitering og kom til CatoSenteret rett fra sykehuset.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

God idé. Jeg får ikke lastet ned den nye smittesporingsappen pga gammel mobil. Det blir litt av hvert å lære seg.

Kan Google Maps oppfatte hvor jeg har vært når jeg ikke er på nett? For det kan smittesporingsappen, tror jeg.

Ja Google Maps pinger både mobiltårn og GPS innimellom for å sjekke lokasjon, trenger ikke ha på WiFi eller mobildata.

Smittestopp vet IKKE hvor du har vært, den vet kun anonymiserte IDer til andre telefoner du har vært i nærheten av, men ingenting om faktisk lokasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja, ikke bra. Man må anta mye av økningen er fordi de mer smittsomme variantene fortsetter å spre seg. Spesielt i Oslo, der det fortsatt øker til tross for strenge tiltak.

I mitt syn er det fortsatt ganske sannsynlig at vi krysser 1000/dag i mars.

Jeg tenker også at det er en mulig hendelse. Har siden før jul tenkt at den store høyden kan forskyve seg helt til slutten av februar og mars.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ullern videregående skole stengt:

Sent onsdag kveld fikk elever og foresatte ved Ullern videregående skole i Oslo beskjed om at skolen blir stengt.

- Det begynner å bli en uoversiktlig smittesituasjon på skolen. Det er smitte på tvers av trinn, og det er usikkert hvor smittekilden kommer fra, heter det i e-posten, som Aftenposten har fått tilgang på.

På sin nettside opplyser skolen at de har åtte smittetilfeller i tre ulike, små klynger.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (36 minutter siden):

Ullern videregående skole stengt:

Sent onsdag kveld fikk elever og foresatte ved Ullern videregående skole i Oslo beskjed om at skolen blir stengt.

- Det begynner å bli en uoversiktlig smittesituasjon på skolen. Det er smitte på tvers av trinn, og det er usikkert hvor smittekilden kommer fra, heter det i e-posten, som Aftenposten har fått tilgang på.

På sin nettside opplyser skolen at de har åtte smittetilfeller i tre ulike, små klynger.

YOU DON'T SAY! Masse skoleelever blir sendt hjem fra skolen, går deretter i flokker rett inn på 30-bussen på vei hjem mot Bygdøy, setter seg tett inntil hverandre og andre passasjerer, roper, skriker, ler og klager på at de er i karantene halvannen meter fra ansiktet til undertegnede som en sjelden gang så seg nødt til å bruke kollektivtransport til jobb. Dette var midt på dagen i går. Jeg ble jævlig irritert og tror jeg gjør lurt i å ta en ekstra PCR-test nå etterhvert på grunn av dette.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

YOU DON'T SAY! Masse skoleelever blir sendt hjem fra skolen, går deretter i flokker rett inn på 30-bussen på vei hjem mot Bygdøy, setter seg tett inntil hverandre og andre passasjerer, roper, skriker, ler og klager på at de er i karantene halvannen meter fra ansiktet til undertegnede som en sjelden gang så seg nødt til å bruke kollektivtransport til jobb. Dette var midt på dagen i går. Jeg ble jævlig irritert og tror jeg gjør lurt i å ta en ekstra PCR-test nå etterhvert på grunn av dette.

Brukte de munnbind ?

Tror jeg hadde klaget til sjåføren og om det ikke hjalp kontaktet selskapet direkte.

At skolene får holde åpent i Oslo NÅ er en gåte. Her gjør ikke Raymond en god nok jobb som tillater skolene å holde åpent. Det bør absolutt være fjernundervisning i Oslo nå.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

De brukte munnbind alle sammen.

OK....men da er det kanskje ikke like greit å være så sinte på dem. De har tross alt blitt fortalt at man skal ha på munnbind når man ikke kan holde meteren. Og at munnbind er for situasjoner hvor folk ikke har noe annet valg enn å sitte sild i tønne. Så det kan jo tenkes at de da tenker at "det er greit" når alle har munnbind på. Ja, vi vet jo alle at munnbind ikke beskytter 100% men om alle bruker det og man bruker det riktig; dekker nesen og alt så er det begrenset hvordan små smittedråper sprer seg rundt. Det er jo ikke noen regler i kollektivtrafikken at man ikke skal snakke med munnbindet på. I Wales eller noe; tror jeg det er forbud mot å snakke med hverandre på bussen, men det er jo ikke det i Oslo så etter hva du skriver nå tyder ikke noe på at disse ungdommene har brutt noen smittevernsregler.

Skjønt jeg mener at skolene bør være stengt når smittetrykket er stort. Munnbind er ikke noe mirakelmiddel som forhindrer all smitte.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

Jeg hadde nok hoppet av bussen ASAP. Men hvis alle brukte munnbind går det nok mye bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

11 nye coronatilfeller i Bergen

– Det er registrert elleve nye smittede siden forrige rapport, totaltallet er nå 4668. De smittede er fordelt i aldersspennet 0-69 år. Syv av tilfellene har ukjent smittevei, en har usikker smittevei, skriver Bergen kommune i en oppdatering om coronaviruset torsdag.

Til sammen er det meldt om 13 tilfeller av sør-afrikansk variant av mutert virus og fem nye tilfeller av den britiske varianten. Totalt har Bergen dermed hatt 45 tilfeller med sør-afrikansk og 32 med britisk variant.

– De nye tilfellene av mutert virus var forventet. Når vi oppdager smittetilfeller hos innbyggere som er nærkontakter til utbrudd av mutert virus, antar vi i utgangspunktet at også de er smittet med det muterte viruset. Alle de nye tilfellene kan knyttes til kjente klynger eller enkelttilfeller med utbrudd av mutert virus, sier smittevernoverlege Frank van Betten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Snikpellik skrev (12 minutter siden):

De brukte munnbind alle sammen.

Så de oppførte seg som helt normale tenåringer som synes det er kjipt at de må sitte hjemme for noe som ikke er farlig for dem og de brukte munnbind..Hva skulle de gjort egentlig ? Ikke tatt bussen, delt seg opp i 4 grupper for så hver sin buss ? Du kunne bare gått av bussen om du så det som irriterende..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...