Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Min kommune har akkurat slike lister, hvordan denne blir behandlet i forhold til alder og risikogruppe vet jeg ikke, men jeg har vertfall satt meg opp på den. Cluet med listen er at en må kunne møtte opp innen 20 minutter på legesenteret dersom du blir oppringt. 

Så personalet skal sitte å stirre tomt ut i luften i 20 minutter mens de ringer og ber deg komme? Det er jo ikke rart det går smått med vaksineringen om de praktiserer dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (13 minutter siden):

Jeg mener å ha hørt en en viss prosent kun får saltvann da man ufrivillig blir med i et studie om effekten av vaksinene.

Hvis man er med i studier så vil en prosentandel få placebo ja. Men man blir ikke med i studier uten å ha samtykket til det, så strengt er det her til lands. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (48 minutter siden):

Definitivt. Men det er oplagt i at en tråd som dette vil det garantert delta de som aktivt søker etter negative nyheter og worst-case-scenarier. Akkurat som med media som med vilje ringer til fagfolk man fra før av vet er grunnleggende pesimistiske og er flinke til å male frem worst case-scenarier og dystre utsikter, også og spesielt på tidspunkter hvor man egentlig bør være glade for at ting er fremover. Tabloidmedias yndling her på berget er Preben Aavistland som meg bekjent ikke er noen spesiell autoritet i FHI men som de ringer til for å få servert negative og dystre fremtidsutsikter og så smøre utover med klikkoverskrifter om "nedslående beskjed fra FHI".

Jeg regner med at den dagen WHO erklærer pandemien for over og livet har gått tilbake til normalt vil innteressen for denne tråden stupe og en etter en vil trekke seg herfra. Men tråden vil ikke dø ut umiddelbart. Jeg regner med at noen vil fortsatt bli hengende her og lete frem en eller annen artikkel om en eller annen et sted i verden som tror at en ny mutasjon snart skal bluse opp og som vil være mye farligere og mye dødeligere og ingen vaksine vil virke mot og selv vil være brennsikker på at det snart skjer her og at det blir lockdown igjen neste måned eller noe sånt. Men etter en stund vil nok de miste innteressen også når de innser at ingenting skjer. Tror noen vil savne coronatiden også når det er over. Noen liker acopalypse-tendenser.

Nydelig innlegg, har jo som sagt hatt mine krangler med deg her inne, men du har vist deg etterhvert som en som ikke søker worst case nyheter og mer nyansert syn på ting enn det jeg trodde til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Går det fortere om de kaster vaksine dosene til de som ikke møtte opp?

Trolig, om vi ikke mangler vaksiner å sette. Ellers så er det naturlig at man setter din vaksine på neste mann slik at man sitter igjen med en til seg selv eller en bekjent på slutten av dagen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Trolig, om vi ikke mangler vaksiner å sette. Ellers så er det naturlig at man setter din vaksine på neste mann slik at man sitter igjen med en til seg selv eller en bekjent på slutten av dagen.

Unnskyld meg men du farer med konspirasjonsteorier om helsevesenet i Norge. Medisinlager på norske helseinstitusjoner er strengt kontrollert nettopp pga det der og dette har blitt mye strengere kontroll på de senere åra pga medarbeidere som har stjålet fra lagrene (mange helsearbeidere har hatt problemer med medikamentmisbruk). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
William_S skrev (2 minutter siden):

Unnskyld meg men du farer med konspirasjonsteorier om helsevesenet i Norge. Medisinlager på norske helseinstitusjoner er strengt kontrollert nettopp pga det der og dette har blitt mye strengere kontroll på de senere åra pga medarbeidere som har stjålet fra lagrene (mange helsearbeidere har hatt problemer med medikamentmisbruk). 

Etter hva jeg har hørt kan man tjene store penger på vaksine, så man skal ikke se bort i fra at dette forekommer. Er kanskje mye saltvann på glassene allerede.

Edit: men nå skal jeg ikke sette griller i hodet på helsepersonale

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Hæ? Vaksinedoser mangler vi i hopetall. Hvem er neste mann? Man kan ikke bare spare doser til slutten av dagen når en har åpnet vaksineglasset, det er en av grunnene til en må kunne møte opp på så kort varsel for å sette seg på listen. De har X antall vaksiner de skal sette på oppsatte timer, møter en person ikke opp til timen for vaksinering sitter de igjen med en ubrukt dose som de enten må sette eller kaste, og da har de listen de ringer for å få satt dosen.  Tror du har misforstått konseptet her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Etter hva jeg har hørt kan man tjene store penger på vaksine, så man skal ikke se bort i fra at dette forekommer. Er kanskje mye saltvann på glassene allerede.

Jeg skal gi deg rett i en ting, vaksinene blandes ut i saltvann i en viss mengde. Men det er ikke noe hemmelighet, det står på felleskatalogen. Saltvann er meget hyppig i bruk i å blande ut alt mulig som skal i kroppen via andre steder enn i munnen/endetarm. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Hæ? Vaksinedoser mangler vi i hopetall. Hvem er neste mann? Man kan ikke bare spare doser til slutten av dagen når en har åpnet vaksineglasset, det er en av grunnene til en må kunne møte opp på så kort varsel for å sette seg på listen. De har X antall vaksiner de skal sette på oppsatte timer, møter en person ikke opp til timen for vaksinering sitter de igjen med en ubrukt dose som de enten må sette eller kaste, og da har de listen de ringer for å få satt dosen.  Tror du har misforstått konseptet her

Da kaster de jo bort 20 minutter. Bedre å ha en liten kø fremmøtte i tillegg til timesavtalene. 
Ikke rart det går smått med slike elendige rutiner som å ringe og vente på at vedkommende skal dukke opp.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Da kaster de jo bort 20 minutter. Bedre å ha en liten kø fremmøtte i tillegg til timesavtalene. 
Ikke rart det går smått med slike elendige rutiner som å ringe og vente på at vedkommende skal dukke opp.

Om de gir de vaksinedosene de har og ikke kaster noen så spiller det vel ingen verdens rolle om du stikker innom legekontoret 20 minutter senere og får satt overskuddsdosen, ingenting går treigere av den grunn, dette er særdeles enkel matematikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Om de gir de vaksinedosene de har og ikke kaster noen så spiller det vel ingen verdens rolle om du stikker innom legekontoret 20 minutter senere og får satt overskuddsdosen, ingenting går treigere av den grunn, dette er særdeles enkel matematikk. 

Du forstå vel at de da må sitte i 20 minutter å vente på deg om ikke nestemann på lista er 20 minutter for tidlig ute?

Lenke til kommentar
Sitat

Tror 29 personer i Bærum er smittet med mutert virus

Flere skoler i Bærum har sannsynligvis fått utbredt smitte med den britiske muterte varianten av coronaviruset.

Det bekrefter smittevernoverlege Bjørg Dysthe i Bærum, skriver Budstikka.

«Vi kan ikke si at utbruddet er over, selv om smittespredningen er betydelig redusert som følge av testing, isolasjon, smittesporing og karantene der vi har funnet smitte» skriver Dysthe på kommunens hjemmeside.

Det er nå totalt ti elever, samt to ansatte ved Løkeberg skole som har testet positivt for den britiske varianten. Smitten gikk videre innad i flere familier og totalt 17 familiemedlemmer har fått påvist smitte.

Totalt er det bekreftet coronasmitte hos 15 elever og tre ansatte ved skolen. Alle husstandene i seks klasser på Løkeberg er satt i koronakarantene, og skolen er stengt fram til vinterferien.

Også ved flere andre skoler i kommunen er det bekreftet smitte. Det gjelder både Norges Realfagsgymnas i Sandvika, barneskolene Evje og Steinerskolen, samt Sandvika videregående skole.

I nabokommunen Asker ble hele Røyken videregående skole satt i karantene mandag.

Sitat

Mutert virus i Selbu og Stjørdal

En person som er smittet med den sørafrikanske virusmutasjonen har vært i flere butikker i Selbu og Stjørdal, opplyser kommunene. De tror smitten kommer fra Trondheim.

Mutert virus på turnè i Selbu og Stjørdal, sjekk tidspunkt for besøk på bestemte butikker og last ned Smittestopp.

Ved smittesporing er kommuneoverlegen i Værnesregionen nå tirsdag kveld gjort kjent med at smittet person (med sør-afrikansk mutasjon) har vært til stede på flere butikker i Selbu og Stjørdal. Denne varianten er kjent for å smitte selv ved lite kontakt. Mye tyder på at smitten kommer fra Trondheim.

Aktuelle datoer og steder hvor smitten kan ha blitt spredt

Torsdag 11. februar

• Selbu: Best Selbu ca. kl. 14.30-15.30
  • Stjørdal: Coop Prix Hell og Hellsenteret (REMA 1000 og Intersport) ca. kl. 16:00-17:00

Dersom du har vært i Trondheim på en av butikkene listet nedenfor i gitte tidsrom, kan du ha vært i kontakt med en som er smittet av den sørafrikanske mutasjonen av covid-19:

Onsdag 10. februar:

• Møller Bil Tunga kl 08.00 til 08.30
  • Circle K Tunga fra kl 08.30 (gjelder ikke drivstoffpumpene, bare innendørs)

Fredag 12. februar:

• Tillertorget Sport Outlet fra kl 16.30
  • Meny Tiller fra kl 17.00

Hvis du har vært til stede der på omtrent samme tid, bes du bestille koronatest snarest mulig i din hjemkommune. Ved bestilling må du oppgi hvilken butikk du har vært innom. I ventetiden på prøveresultatet vil vi at både du og alle i din husstand skal holde seg unna andre, i frivillig karantene. Dette er det svært viktig at du følger til punkt og prikke, viruset er svært smittsomt.

Lockdown flyktning? Tenker vi får mange slike saker i kommunene rundt Oslo.

Sitat

Tre nye smittetilfeller i Ulvik

Det er meldt om tre nye smittetilfeller i Ulvik kommune, som har opplevd et større utbrudd. Til sammen er det meldt om 133 smittede i kommunen.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c

"

Fullvaksinert helsepersonell slipper karantene:

Fullvaksinert helsepersonell som har kritiske funksjoner på sykehus eller i kommunehelsetjenesten får særskilt unntak fra karantene i arbeidstiden, opplyser Helse- og omsorgsdepartementet i en pressemelding.

Endringen gjøres på bakgrunn av anbefalinger fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, og trer i kraft ved midnatt.

- Helsepersonell fra utlandet pendler i dag til arbeid i kritiske funksjoner i norsk helse- og omsorgstjeneste. Dette er personell som er strengt nødvendig for å opprettholde forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Jeg er glad for at fullvaksinerte nå kan begynne å jobbe umiddelbart etter at de har testet negativt for korona ved ankomst. Dette bidrar til at tjenestene bemannes slik at liv og helse ivaretas på best mulig måte, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

I tillegg til at helsepersonellet må ha gjennomført vaksinasjon, må helsepersonellet ha testet negativt for corona ved ankomst til Norge. Arbeidsgiver skal også sørge for at ansatte bruker munnbind og er ekstra nøye med å holde avstand i karantenetiden.

Helsepersonell må imidlertid fremdeles være i karantene på fritiden."

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (35 minutter siden):

Jeg har ofra litt personvern under pandemien og skrudd på tracking på Google Maps i perioder slik at jeg kan gå tilbake og sjekke nøyaktig hvor jeg har vært når. 

God idé. Jeg får ikke lastet ned den nye smittesporingsappen pga gammel mobil. Det blir litt av hvert å lære seg.

Kan Google Maps oppfatte hvor jeg har vært når jeg ikke er på nett? For det kan smittesporingsappen, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...