Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (1 minutt siden):

Min bestefar på 99 år fikk vaksine hjemme og får daglig bistand fra hjemmesykepleien. Men det var et sabla styr å få det til, han hadde i fjor et lårhalsbrudd som satte han mye tilbake fysisk og er veldig tunghørt og ser dårlig. Men de klarte å få det til med bydelen tilslutt (dette her i Oslo). Han får vel dose 2 ganske straks tenker jeg og ikke fått noe bivirkninger å snakke om. Hva gjelder immunforsvar så er han ganske solid på mange måter. Kan knapt huske at han har blitt ramma av infeksjonssykdommer. 

Var det hjemmesykepleien som satte vaksinen?

Dette var også i Oslo. De hadde ikke begynt å vaksinere hjemme ennå, var svaret. Men da skjønner jeg man ikke må gi seg. Men hva skjer med eldre som ikke har pårørende, eller som ikke har pårørende som følger opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (16 minutter siden):

Var det hjemmesykepleien som satte vaksinen?

Dette var også i Oslo. De hadde ikke begynt å vaksinere hjemme ennå, var svaret. Men da skjønner jeg man ikke må gi seg. Men hva skjer med eldre som ikke har pårørende, eller som ikke har pårørende som følger opp?

Jeg vet ikke hvem som satte vaksina, jeg vet bare at fattern måtte mase mye på bydelen for å få satt den hjemme.  Igjen jeg tror logikken til motstanden fra bydelen er nok levetiden til vaksina først og fremst. Matvarer holder seg jo noen timer ved romtemperatur før det må kastes, mens vaksina er vel så ferskvare at den helst må settes så fort som faen når den er utblanda (iallfall Pfizer og Moderna sin) . og det å blande vaksiner hjemme hos folk - vel det gjør man bare ikke. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Frykter eldre dropper vaksine på grunn av digitale løsninger

Fastleger er redd digitale løsninger for registrering «skremmer» de eldre fra å vaksinere seg. Grethe Kristiansen (84) har overlatt ansvaret til datteren.

Sitat

Vaksinen har kort levetid

Vaksinekoordinator Heidi Helene Hamre, forstår godt fastlegenes bekymring når det gjelder de eldste.

Samtidig sier hun at de ikke kunne valgt noen annen løsning.

Dette henger blant annet sammen med rammene for vaksinen.

– Vi får 3000 doser i uka og har begrensede ressurser. Samtidig har vaksinen kort levetid. Den må brukes innen seks timer.

Hun innrømmer at kommunen er helt avhengig av hjelp fra pårørende som kan veilede de eldre i de digitale løsningene.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

ja ser der ja - der fant du svaret på holdbarheten og. Det er dog ikke presisert om det er en ferdig utblanda vaksine eller et tint hetteglass (to forskjellige ting). Vil tro det er det tinte hetteglasset de snakker om. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Norge burde vel kjøre en israelsk løsning kanskje. Selv om man ikke er i en prioritert gruppe burde man kunne sette seg på en slags venteliste for å kunne bli kontakta på kort varsel om man vil ha vaksine. Slik unngår man jo at vaksinedoser går til spille. 

Det går rykter om i min kommune, at når vaksineringen er over for dagen, kan folk stille seg i kø å få dosene til de som ikke møtte opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Det går rykter om i min kommune, at når vaksineringen er over for dagen, kan folk stille seg i kø å få dosene til de som ikke møtte opp.

Hehe tja det er vel kanskje nettopp bare det et rykte? Tror Norge har et strengt regime for å sørge for at ingen sniker i køen selv om det har vært noen tilfeller her og med noen leger som fikk den før de egentlig skulle. Ikke det at jeg bryr meg om det altså - helsepersonell er viktig får den. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (1 time siden):

Herlig med et positivt innlegg :D alt for mye negativitet i denne tråden.

Definitivt. Men det er oplagt i at en tråd som dette vil det garantert delta de som aktivt søker etter negative nyheter og worst-case-scenarier. Akkurat som med media som med vilje ringer til fagfolk man fra før av vet er grunnleggende pesimistiske og er flinke til å male frem worst case-scenarier og dystre utsikter, også og spesielt på tidspunkter hvor man egentlig bør være glade for at ting er fremover. Tabloidmedias yndling her på berget er Preben Aavistland som meg bekjent ikke er noen spesiell autoritet i FHI men som de ringer til for å få servert negative og dystre fremtidsutsikter og så smøre utover med klikkoverskrifter om "nedslående beskjed fra FHI".

Jeg regner med at den dagen WHO erklærer pandemien for over og livet har gått tilbake til normalt vil innteressen for denne tråden stupe og en etter en vil trekke seg herfra. Men tråden vil ikke dø ut umiddelbart. Jeg regner med at noen vil fortsatt bli hengende her og lete frem en eller annen artikkel om en eller annen et sted i verden som tror at en ny mutasjon snart skal bluse opp og som vil være mye farligere og mye dødeligere og ingen vaksine vil virke mot og selv vil være brennsikker på at det snart skjer her og at det blir lockdown igjen neste måned eller noe sånt. Men etter en stund vil nok de miste innteressen også når de innser at ingenting skjer. Tror noen vil savne coronatiden også når det er over. Noen liker acopalypse-tendenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel temaet koronapandemien i Norge ganske så negativt av natur, og nyhetene som postes og noe av det som diskuteres vil dermed helt naturlig være av det negative slaget.

Noen tolker kanskje at andre poster «negative» nyheter som at de er negative selv hele tiden, men det tror jeg ikke stemmer. Det må også kunne gå an å diskutere dystre scenarioer og worst case uten å bli kalt dommedagsprofeter, slik noen her blir flere ganger daglig. Koronapandemien er jo også et svært interessant tema å diskutere for mange og vil være det også i fremtiden uavhengig av hvordan det går.

Tror og håper vi er ganske tilbake til normalen i løpet av sensommeren/høsten nå. Det hadde vært veldig, veldig deilig å bli ferdig med denne driten!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Burde ikke det vært informert til alle?

Det er en som jobber i bygningen der vaksineringen foregår som sa det litt på spøk. Jeg vet ikke om det stemmer.

Hvis de informerer om det, vil det oppstå køer. Bedre å gjøre det "under bordet", men veldig ulikt norsk helsevesen. Til og med Erna venter på sin tur. Men kanskje de som setter sprøytene er kreative for å få flest mulig vaksinerte på kortest mulig tid og samtidig la minst mulig av vaksinedråpene gå til spille.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Det må også kunne gå an å diskutere dystre scenarioer og worst case uten å bli kalt dommedagsprofeter, slik noen her blir flere ganger daglig.

Klart folk begynner å reagere når enkelte her inne gjentatte ganger skriker om at tallene kommer til å eksplodere, men ikke klarer å legge frem noen gode argumenter for det. 

For all del, kom med dystre spådommer, men om man ikke klarer å argumentere for hvorfor det blir akkurat slik så er vi jo ikke på et diskusjonsforum lengre. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Norge burde vel kjøre en israelsk løsning kanskje. Selv om man ikke er i en prioritert gruppe burde man kunne sette seg på en slags venteliste for å kunne bli kontakta på kort varsel om man vil ha vaksine. Slik unngår man jo at vaksinedoser går til spille. 

Min kommune har akkurat slike lister, hvordan denne blir behandlet i forhold til alder og risikogruppe vet jeg ikke, men jeg har vertfall satt meg opp på den. Cluet med listen er at en må kunne møtte opp innen 20 minutter på legesenteret dersom du blir oppringt. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Min kommune har akkurat slike lister, hvordan denne blir behandlet i forhold til alder og risikogruppe vet jeg ikke, men jeg har vertfall satt meg opp på den. Cluet med listen er at en må kunne møtte opp innen 20 minutter på legesenteret dersom du blir oppringt. 

Nice - nei noe sånt hadde vel ikke vært mulig  i Oslo. Men jeg hadde glatt hivd meg i en drosje for det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...