Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Vaksina er helt ny, det finnes ikke dokumentasjon på eventuelle langtidsvirkninger. Om dem eksisterer eller ikke. Forstår godt at enkelte er skeptiske til en vaksine som har blitt utvikla på relativt kort tid under høyt press.

Behøver ikke ha noe med vaksinemotstanderi å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ca5c4...88c
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Vaksina er helt ny, det finnes ikke dokumentasjon på eventuelle langtidsvirkninger. Om dem eksisterer eller ikke. Forstår godt at enkelte er skeptiske til en vaksine som har blitt utvikla på relativt kort tid under høyt press.

Behøver ikke ha noe med vaksinemotstanderi å gjøre.

Her må du nesten vise til vaksiner som har gitt bivirkninger år etter at de ble tatt for at argumentet skal holde vann. Det er snart et år siden den første dosen med pfizers comirnaty  ble gitt og det eksisterer ingenting som skulle tilsi at det finnes langtidsvirkninger.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Festivalene tiltrekker seg stjerner av verdensklasse med ringvirkninger til hotell og restaurantbransjen og mere til. Jeg visste ikke at Festspillene i Bergen ble strømmet gratis, synd jeg ikke fikk med meg det.

Den Norske Opera & Ballett hadde under nedstengingen i fjor noe som het Sang hver dag! Repertoaret var bla. norske sanger og Edvard Grieg, passende i tiden før 17. mai. Her er noen av operasangerne:

Sangundervisning/oppvarming med Eli Kristin Hanssveen, og til slutt kan alle være med å synge Kom mai, du skjønne milde og Blåklokkevikua. https://www.facebook.com/operaen/videos/237796193948243

Astrid Nordstad med Til våren og Sommernatt ved fjorden. https://www.facebook.com/watch/live/?v=856866771491953&ref=watch_permalink

Yngve Søberg med "Bedre og bedre dag for dag", Zur Rosenzeit av Edvard Grieg og Erik Byes sang Vår beste dag. https://www.facebook.com/operaen/videos/241137957226885

Operaen i Oslo er visst stengt  fremdeles. Det tilbys digitale forestillinger - en del for bare kr. 100.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest ca5c4...88c skrev (1 time siden):

Jeg kunne dødd når Kripos nesten landa helikopteret sitt på meg, de jagde meg med 5g sporing etter at jeg kryssa veien utfor gangfeltet :(

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Om ikke viruset eller vaksinen dreper oss så vil 5G gjøre det!
Ingen slipper unna. 😱

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (3 timer siden):

Jeg er ganske sikker på at personer over 85 blir oppringt angående vaksine i Trondheim. Hvis de ikke tar telefonen må de da finne på noe annet.

Sitat

Eldreombudet slår alarm om eldrevaksinering: − Får ikke svar fra en fjerdedel

Kommuner i Norge bruker hovedsakelig SMS og brev for å tilby vaksine til de eldre. Eldreombudet ber FHI ringe hvis man ikke får svar.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/weKkEP/eldreombudet-slaar-alarm-om-eldrevaksinering-faar-ikke-svar-fra-en-fjerdedel

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (8 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-har-smitten-skutt-i-vaeret/73419439

Nærliggende å sammenligne med Larvik der de hadde munnbind påbud i butikker fra desember og ut januar. 

Sandefjord har ikke. 

Sitat

12 av 30 smittetilfeller er mutantvirus

Onsdag ettermiddag melder Sandefjord kommune at det er funnet flere tilfeller av den britiske virusvarianten i Sandefjord.

Sykehuset i Vestfold har jobbet med å undersøke de positive koronaprøvene som har kommet fra Sandefjord. De siste to dagene har de analysert 30 prøver, og i 12 av disse er den britiske varianten påvist.

Det betyr at mye av den forhøyede smittesituasjonen i Sandefjord skyldes denne virusvarianten, skriver kommunen i en melding.

Denne virusvarianten skal som kjent være mer smittsom. Den er nå funnet blant annet i prøver knyttet til utbrudd på Byskolen og på SVGS.

Vurderer strengere tiltak

– Det at denne mer smittsomme virusvarianten nå er så vanlig i Sandefjord, understreker betydningen av at vi alle må gjøre vårt beste for å følge de viktigste rådene. Hold av stand til andre, begrens din sosiale aktivitet og hvis du blir syk skal du holde deg hjemme og bestille test, sier kommuneoverlege Ole Henrik Augestad.

Han sier at kommunen nå gjennomgår tilfellene av det britiske viruset for å sikre at de forsterkede tiltakene følges. Smitteutviklingen i Sandefjord videre vil avgjøre om det vil bli nødvendig med ytterligere tiltak, for eksempel stenging av enkelte virksomheter.

https://www.sb.no/12-av-30-smittetilfeller-er-mutantvirus/s/5-73-1275356

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flott oppsummering av raymond i dag.

helt enig i at Oslo har gjort en enorm innsats og helt enig i at de har gjort et kjempeløft i  groruddalen siden i fjor sommer.

oslo borgerne fortjener litt pust i bakken. Også enig i at det har vært urimelig at ikke eks. Bærum har fulgt oslo.

hvis alle følger oslo sin Innsats så blir dette bedre. Takk Raymond du er en sterk og tydelig leder i dette.

men jeg synes ikke du hørtes helt frisk ut i dag Raymond, håper det bare er forkjølelse.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Flott oppsummering av raymond i dag.

helt enig i at Oslo har gjort en enorm innsats og helt enig i at de har gjort et kjempeløft i  groruddalen siden i fjor sommer.

oslo borgerne fortjener litt pust i bakken. Også enig i at det har vært urimelig at ikke eks. Bærum har fulgt oslo.

hvis alle følger oslo sin Innsats så blir dette bedre. Takk Raymond du er en sterk og tydelig leder i dette.

men jeg synes ikke du hørtes helt frisk ut i dag Raymond, håper det bare er forkjølelse.

Raymond har såvidt jeg husker sagt at han har en  kronisk tilstand som gjør at han hoster mye. Husker ikke helt hva det var for noe, tror det var astma.  Men jeg skjønner ikke logikken man kan da fint gjenåpne kjøpesentere. Tipper Strømmen storsenter vil sette rekord i omsetning til helga... 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Det er fordi han har astma, han er ikke syk :) 

Ikke bra at han har astma men takk for infoen og det er jo en lettelse. Man trenger gode ledere gjennom dette.

det var helt topp å høre dem i dag.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 timer siden):

Smått utrolig at man ikke klarer å ansette noen ungdommer til å ringe disse opp på telefon. Eller oppsøke de på hjemadresse.

De fleste på over 85 år har oppfølging av hjemmesykepleien i bydelen, men vaksinering ligger utenfor deres ansvarsområde. Så vidt jeg vet er det sykepleiere ansatt hos hjemmesykepleien som kunne satt vaksinen. Fastlegen går ikke på hjemmebesøk.

Mange i den alderen og yngre er dårlige til bens, tunghørte og husker ikke avtaler. De oppfatter kanskje ikke hvem som ringer.  Pårørende kan legge seg til som kontaktperson på norge.no med kodebrikke, så blir de oppringt istedenfor. Deretter å kjøre gamle foreldre til vaksinasjonsstedet til timeavtale i arbeidstiden. De som ikke har pårørende må klare seg selv. Eller har de verge?

Så lenge det ikke tilbys hjemmevaksinasjon vil ganske mange eldre ikke bli vaksinert. Jeg vet ikke hvor lenge vaksinen kan oppbevares utenfor fryseren, om det er derfor.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

De fleste på over 85 år har oppfølging av hjemmesykepleien i bydelen, men vaksinering ligger utenfor deres ansvarsområde. Så vidt jeg vet er det sykepleiere ansatt hos hjemmesykepleien som kunne satt vaksinen. Fastlegen går ikke på hjemmebesøk.

Mange i den alderen er dårlige til bens, tunghørte og husker ikke avtaler. De oppfatter kanskje ikke hvem som ringer.  Pårørende kan legge seg til som kontaktperson på norge.no med kodebrikke, så blir de oppringt istedenfor. Deretter å kjøre gamle foreldre til vaksinasjonsstedet til timeavtale i arbeidstiden. De som ikke har pårørende må klare seg selv. Eller har de verge?

Så lenge det ikke tilbys hjemmevaksinasjon vil ganske mange eldre ikke bli vaksinert. Jeg vet ikke hvor lenge vaksinen kan oppbevares utenfor fryseren, om det er derfor.

Min bestefar på 99 år fikk vaksine hjemme og får daglig bistand fra hjemmesykepleien. Men det var et sabla styr å få det til, han hadde i fjor et lårhalsbrudd som satte han mye tilbake fysisk og er veldig tunghørt og ser dårlig. Men de klarte å få det til med bydelen tilslutt (dette her i Oslo). Han får vel dose 2 ganske straks tenker jeg og ikke fått noe bivirkninger å snakke om. Hva gjelder immunforsvar så er han ganske solid på mange måter. Kan knapt huske at han har blitt ramma av infeksjonssykdommer.  Jeg vet ikke hvilken vaksine han fikk da. 

Mye av problemet med vaksina er at når den er utblanda er vel at den må brukes ganske fort og har ikke mange timene levetid når den er det såvidt jeg har skjønt. Hjemmesykepleien har jo sine runder og det er langt fra alle i hjemmesykepleien som er autoriserte sykepleiere. Mange av dem er helsefagarbeidere, de er veldig flinke på stell og andre praktiske ting med pasienten, men medisiner not so much

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Det er fortsatt ingen som vet noe om langtidsbivirkningene av vaksinen. De kortsiktige som oppstår kort tid etter vaksinering vet vi ganske mye om. Om fem år kan dødstallene etter vaksinen være svært høye!

Det er ren spekulasjon uten noe faktagrunnlag du slenger ut. Det vi derimot vet er at om fem år ville dødstallene av korona være svært høye hvis vi ikke starter med vaksinering.

Wheeljack skrev (2 timer siden):

Jeg har heller ikke noe problemer med å forstå det. Men det jeg har problemer med å forstå, er at de som kommer med dette argumentet, stort sett ser ut til å glemme å ta med i vurderingen at uten vaksinen har de mye høyere fare for å få sykdom og langtidsvirkning av sykdommen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...