Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Sterk bekymring for smitte­utviklingen i Oslo

Det ligger ikke an til store lettelser i Oslo. Det betyr fortsatt skjenkestopp og stengte treningssentre.

yrådsleder Raymond Johansen (Ap) holder pressekonferanse klokka 13 og mange har nok håp om lettelser i smittetiltakene i Oslo.

Oslo har hatt «sosial nedstengning» siden starten av november, men det er ifølge Dagbladets kilder nå sterk bekymring over utviklingen i smittesituasjonen.

Smittetallene som nå er offisielle er fra tida med enda strengere tiltak, mens det nå er en oppgang og det fryktes at flere av utbruddene er av mutert virus.

Flere urovekkende utbrudd skaper bekymring i byrådet:

Skjenkestopp

I sum betyr dette at det ikke ligger an til større lettelser i smitteverntiltakene i Oslo, etter det Dagbladet erfarer.

Det betyr fortsatt stengte treningssentre og fortsatt skjenkestopp.

Når det gjelder skjenking har bransjen selv sagt at det viktigste er forutsigbarhet. Blir det en for tidlig åpning som fører til ny nedstengning må arbeidsgivere betale ny periode ved nye permitteringer.

Regjeringen opphevet i går «ring»-systemet og ga Oslo tilbake myndigheten over å bestemme egne tiltak, slik Raymond Johansen hadde bedt om.

- Fortsatt alvorlig

Men med utviklingen de siste dagene, har bekymringen økt i byrådet.

- Fra mitt synspunkt er vi nå i en vanskelig fase. Folk stiller fortsatt opp, men snart ett år med smitteverntiltak og pandemi tærer på de fleste nå. Samtidig er ekstra smittsomme mutasjoner løs. Det betyr at vi må ha sterkere smitteverntiltak for å holde smitten i sjakk, skrev Raymond Johansen på Facebook i går.

- Smittetallene går ikke ned i Oslo lenger, men øker tvert imot noe. Situasjonen er fortsatt alvorlig, og gjenåpninga av byen vil skje gradvis og kontrollert, fortsatte Johansen.

Dagbladet er kjent med at det kan komme enkelte lettelser for barn og unge, men frykten er nå at den økte smitten akselererer inn i vinterferien, som er neste uke på Østlandet.

Oslo har etter hver ferie opplevd økning i smittetallene, derfor har også byrådet gått ut og bedt alle som skal reise bort om å teste seg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sterk-bekymring-for-smitteutviklingen-i-oslo/73420199

Blir nok alle fra Oslo på vinterferie til Lillestrøm. Min spådom er at Lillestrøm får de største smittetallene om to uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekspertenes kritiske corona-dom: − Alvorlig bekymret

Ekspertene peker på at smittetiltakene fører til store konsekvenser, usikkerhet, fare for svekket tillit – og at vi skulle vært bedre rustet og må lære av det.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nA4VyB/ekspertenes-kritiske-corona-dom-alvorlig-bekymret

Sitat

– Jeg er redd for at vektskålen tipper mot at vi gjør mer skade enn gagn i vår håndtering av pandemien, sier Kalager.

Sitat

– Jeg er samtidig alvorlig bekymret for det vi nå hører om økt pågang til de psykiske helsetjenestene for barn. Regjeringen er nødt til å sette inn kompenserende tiltak slik at det er et hjelpetilbud til alle som trenger det. Det haster. Vi må også å få på plass kompenserende tiltak for de elevene som har hatt et læringstap dette året. Ellers er jeg redd frafallet kan bli stort, sier Bejer Engh.

Sitat

Vi ser en betydelig forverring av livskvalitet og psykisk helse hos barn og unge. Vi har også en sterk bekymring for at det økte stresset fører til større risiko for omsorgssvikt og vold i familier som også hadde vanskeligheter før pandemien, sier Trommald.

Sitat

Samtidig kalkuleres fordelene på en helt annen måte enn vi ellers gjør på helseområdet når vi skal prioritere medisinsk behandling for å redde liv, sier Graver. 

– Konsekvensene blir at tiltak for å bekjempe pandemien lett blir overordnet alle andre hensyn og rettigheter, som forsamlingsfriheten, retten til familieliv og privatliv og barn og unges rett til ikke å lide overlast.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Smått utrolig at man ikke klarer å ansette noen ungdommer til å ringe disse opp på telefon. Eller oppsøke de på hjemadresse.

Jeg er ganske sikker på at personer over 85 blir oppringt angående vaksine i Trondheim. Hvis de ikke tar telefonen må de da finne på noe annet.

Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Uansett bra at regjeringa legger det tåpelige forslaget om portforbud i skuffen. 

Erna sier Nei 😂

Sitat

Åpner for portforbud likevel

Erna Solberg forteller at portforbudet ikke er lagt død. - Hvis krisen skulle vært der så kan vi hente det fram, sier statsministeren til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/apner-for-portforbud-likevel/73420946

• Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (59 minutter siden):

Ekspertenes kritiske corona-dom: − Alvorlig bekymret

Ekspertene peker på at smittetiltakene fører til store konsekvenser, usikkerhet, fare for svekket tillit – og at vi skulle vært bedre rustet og må lære av det.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nA4VyB/ekspertenes-kritiske-corona-dom-alvorlig-bekymret

Kalager har vært og fortsatt er en av de få fornuftige stemmene i COVID-mediakjøret. Helsedirektoratet og regjeringen synes jeg virker altfor selvsikre i sine vurderinger. Kost-nyttevurderinger er fullstendig fraværende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Helt ufarlig vaksinering og mannen har vært innlagt på sykehus to ganger, og kan kan verken snakke eller gå etter vaksinering.
Ehh

Lenke til kommentar
Sitat

FHI: NESTEN 30 PROSENT FLERE MELDTE CORONATILFELLER I OSLO I FORRIGE UKE

I forrige uke økte antallet registrerte coronatilfeller i hovedstaden med 28 prosent. Også andelen positive prøver økte.

– Flere utbrudd og intensivert testing grunnet ny variant har ført til en økning i antall meldte tilfeller i Oslo siste uke, skriver Folkehelseinstituttet i sin rapport for uke 6.

I alt ble det påvist 496 koronatilfeller i forrige uke. Det er en økning på 28 prosent fra uka før og tilsvarer 72 smittetilfeller per 100.000 innbyggere. Totalt testet 2,83 prosent av dem som testet seg i Oslo i forrige uke positivt. Det er en økning på 0,32 prosent fra uka før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir litt matt av alle som meler sin egen kake med argumenter som "det er ingen som er registrert smittet på <sett inn akkurat det de bryr seg om her>". Med den logikken er det ingen som blir smittet noen steder som helst, det er litt rart at smitten stiger i Oslo da?!

At "husstand" oppgis som hyppig smittested betyr jo bare at folk har dratt på seg smitten et eller annet sted ute i samfunnet og så tatt det med hjem. Djesus.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Helt ufarlig vaksinering og mannen har vært innlagt på sykehus to ganger, og kan kan verken snakke eller gå etter vaksinering.
Ehh

Og hvis du leser artikkelen vil du se at dette er en viral "nyhet" spredt blant folk som er lett tilbøyelig for enhver overskrift på nett. Det er ingen som har en kilde til hvem denne personen er, hvor han hører hjemme eller om noe som er skrevet om han er sant.

Bivirkninger av vaksiner er minimal vs det å faktisk få viruset, hadde du foretrukket at han ble innlagt én gang og kom ut igjen i en kiste?

Totalt fraværende evne til kritisk tankegang, ufrivillig eller med overlegg.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c skrev (5 minutter siden):

Og hvis du leser artikkelen vil du se at dette er en viral "nyhet" spredt blant folk som er lett tilbøyelig for enhver overskrift på nett. Det er ingen som har en kilde til hvem denne personen er, hvor han hører hjemme eller om noe som er skrevet om han er sant.

Bivirkninger av vaksiner er minimal vs det å faktisk få viruset, hadde du foretrukket at han ble innlagt én gang og kom ut igjen i en kiste?

Ja antivaksine motstandere er rimelig enkle og følelsesstyrte mennesker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg bodd i Bergen, hadde jeg løpt bort for å melde meg på 👍

Sitat

UIB SKAL KOORDINERE UTPRØVING AV CORONAVAKSINE

Universitetet i Bergen blir nasjonal koordinator for utprøving av coronavaksine. Arbeidet blir viktig for å møte mutantene og beskytte sårbare grupper.

Arbeidet skal ledes av professor Rebecca Cox ved Pandemisenteret. Hun leder influensasenteret på universitetet og Haukeland universitetssjukehus.

– Vi ser nå at viruset forandrer seg, og nye mutasjoner tar over. De vaksinene vi har på markedet i dag er såkalt «førstegenerasjons»-vaksiner, og for å være i front, må vi utvikle nye vaksiner som svarer på mutasjonenes egenskaper, sier Cox i en pressemelding.

I prosjektet går et tjuetalls europeiske land sammen om å koordinere kliniske utprøvinger av vaksiner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest ca5c4...88c skrev (6 minutter siden):

Det er fortsatt ingen som vet noe om langtidsbivirkningene av vaksinen. De kortsiktige som oppstår kort tid etter vaksinering vet vi ganske mye om. Om fem år kan dødstallene etter vaksinen være svært høye!

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (13 minutter siden):

Det er fortsatt ingen som vet noe om langtidsbivirkningene av vaksinen. De kortsiktige som oppstår kort tid etter vaksinering vet vi ganske mye om. Om fem år kan dødstallene etter vaksinen være svært høye!

Nei din dumrian 😂 Det kan du også si om koronaviruset. Jeg tror ingen vil dø av vaksinen. De som eventuelt dør må det være av ubehandlet allergisk sjokk når det tar vaksinen. Og det skjer ikke. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Kryptodebunker skrev (8 minutter siden):

Nei din dumrian 😂 Det kan du også si om koronaviruset. Jeg true ingen vil dø av vaksinen. De som eventuelt dør må det være av ubehandlet allergisk sjokk når det tar vaksinen. Og det skjer ikke. 

Jeg kunne dødd når Kripos nesten landa helikopteret sitt på meg, de jagde meg med 5g sporing etter at jeg kryssa veien utfor gangfeltet :(

Lenke til kommentar
Sitat

Knut (84) droppet vaksiner i over 60 år – denne gangen turte han ikke det

Onsdag startet massevaksineringen i Trondheim. Men kommunen sliter med å få tak i folk over 85 år som skal få sprøyte i armen.

Sluttet å vaksinere seg i 1956

Med god helse hele livet, mener Knut Martinsen at han aldri har hatt særlig behov for å ta sprøyter.

I tillegg til en influensavaksine han nylig fikk, er koronavaksinen den første vaksinen han har fått på aldri så lenge.

– Den siste jeg tok var 1956, forteller han.

Da var han i militæret. Siden har han stått over alle vaksiner, men denne gangen var det selvsagt uaktuelt, sier han:

– Denne turte jeg ikke å stå over.

Martinsen er glad for at helsepersonell har blitt prioritert før ham i vaksinekøen, siden han lever et rolig liv. Likevel er han nå glad for å ha fått vaksinen.

– Det er jo godt å tenke på at man blir kvitt dette viruset.

https://www.nrk.no/trondelag/koronavaksinering-i-trondheim_-massevaksineringen-pa-sluppen-har-startet-1.15378196

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...