Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (38 minutter siden):

Jeg måtte dessvere en snartur innom et kjøpesenter i går ettermiddag: Maurtue! 90% uten munnbind! Fikk bare gjort unna 2 av 4 ærender under nogen lunde ok forhold, men post i butikk og dagligvare var bare å glemme. Hvis det er på samme måte i byer med større smittetrykk så er det bare å bunkre opp med nødproviant og stålsette seg for januar.

Hvor er dette? Her i Oslo går så og si samtlige med munnbind på butikker. Man sperrer opp øynene hvis noen ikke har det på. Har ikke vært på noen kjøpesentre, men i de butikkene jeg har vært er munnbind ofte et krav for å få komme inn. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at det må være rom for en unntakstilstand ett år. Feiret ikke jul hjemme det året jeg hadde førstegangstjeneste, det gikk helt greit. 

Tenker man burde prioritere at ingen skal måtte sitte alene på julekvelden, men at større selskap ikke er innenfor. En familie som bor sammen kan "adoptere" en enslig, synes jeg. Evnt. kan to enslige slå seg sammen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Hvor er dette? Her i Oslo går så og si samtlige med munnbind på butikker. Man sperrer opp øynene hvis noen ikke har det på. Har ikke vært på noen kjøpesentre, men i de butikkene jeg har vært er munnbind ofte et krav for å få komme inn. 

Fortsatt ganske mange uten munnbind her på Kongsberg i hvert fall. Det har vært påkrevd lengre inn mot Oslo, men ikke her. Men det er ikke 90% uten. Mer 50/50, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Tromsø, nærmere bestemt Jekta.

Edit: Smittetrykk i utvalgte kommuner, (14 dager, VG)

Oslo: 1306

Kongsberg: 88

Tromsø: 22

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg måtte dessvere en snartur innom et kjøpesenter i går ettermiddag: Maurtue! 90% uten munnbind! Fikk bare gjort unna 2 av 4 ærender under nogen lunde ok forhold, men post i butikk og dagligvare var bare å glemme. Hvis det er på samme måte i byer med større smittetrykk så er det bare å bunkre opp med nødproviant og stålsette seg for januar.

Wow skikkelig krise at folk gikk uten munnbind på kjøpesenteret nå blirru garantert smitta ser du! . 🤔 jeg gir som oftest beng i munnbind her i Oslo, gått helt fint det og gikk også fint i mars/april med mange flere syke.

Uansett i serien idiotiske kommuneleger - Hemsedal innfører munnbind med 0 smittede... SMak på den du - 0 smittede de siste 14 dager. Noen av tiltakene handler ikke lenger om smittevern, men symbolikk. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (36 minutter siden):

jeg gir som oftest beng i munnbind her i Oslo, gått helt fint det og gikk også fint i mars/april med mange flere syke.

Jeg forutsetter at du da ikke reiser med kollektivtransport eller taxi, at du ikke er i butikker eller kjøpesentre, som inkluderer kiosker og bensinstasjon, ikke besøker serverings- og skjenkesteder, lokaler innendørs hvor det er kulturaktiviteter, for eksempel bibliotek, kino, teater, konserter, stand up-show, lokaler innendørs for sportsaktiviteter, både organiserte og uorganiserte (treningssentre, sportshaller, svømmehaller, idrettslokaler og lignende), ettersom det er krav om munnbind på de fleste av disse stedene i Oslo ?

William_S skrev (38 minutter siden):

Hemsedal innfører munnbind med 0 smittede... SMak på den du - 0 smittede de siste 14 dager. Noen av tiltakene handler ikke lenger om smittevern, men symbolikk. 

Kanskje de har et ønske om å fortsette å ha 0 smittede ... smak på den du !

• Liker 5
Lenke til kommentar
William_S skrev (43 minutter siden):

jeg gir som oftest beng i munnbind her i Oslo, gått helt fint det

Det er først og fremst for de rundt deg sin del at du går med munnbind, så at det har gått helt fint med deg selv er vel ingen suksessrate annet enn at folk rundt deg nå tenker at du kan være en typisk "se-på-meg-så-lite-jeg-bryr-meg-og-hvor-tøff-og-hevet-over-andre-jeg-er-typisk-mann" hvis de ser at du velger å ikke følge anbefalinger og påbud.

Nå er vel kanskje det innlegget ditt her et håp du har om å provosere, eller skryter du av å fremstå uempatisk og umoden? Tror de fleste tenker det om personer som ikke gidder å gjøre noe så enkelt som å flekke på seg et munnbind i situasjoner det anbefales eller er påkrevd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (44 minutter siden):

Jeg forutsetter at du da ikke reiser med kollektivtransport eller taxi, at du ikke er i butikker eller kjøpesentre, som inkluderer kiosker og bensinstasjon, ikke besøker serverings- og skjenkesteder, lokaler innendørs hvor det er kulturaktiviteter, for eksempel bibliotek, kino, teater, konserter, stand up-show, lokaler innendørs for sportsaktiviteter, både organiserte og uorganiserte (treningssentre, sportshaller, svømmehaller, idrettslokaler og lignende), ettersom det er krav om munnbind på de fleste av disse stedene i Oslo ?

Kanskje de har et ønske om å fortsette å ha 0 smittede ... smak på den du !

Jeg tar kollektivtransport , går i butikker og kjøpesentrer osv. Munnbind er bare et krav når det ikke er mulig å holde avstand. Det er det i 99% av tilfellene der hvor jeg beveger meg. Det ser bare forbanna dumt ut med munnbind i en så å si tom tbanevogn - makes  no sense at all.  Kino har jeg også gått på. Hvis du har vært på kino så er det snakk om flere meter avstand til folk. Aldri vært krav om munnbind på kino i Oslo. Så lenge meteren er mulig å opprettholde og det er det i de fleste tilfeller så ser jeg ikke store poenget med disse munnbleiene. Jeg ser for øvrig ikke mange ansatte i butikkene med munnbind heller og de er jo der mye lenger enn oss dødelige. Så om de anser dette som trygt så er nok det helt trygt for oss ikke-ansatte. Butikkansatte er for øvrig en interessant case - jeg har ikke hørt om at det har vært butikker som har måttet stenge pga smitte blant de ansatte. Jeg kjenner også en som var butikkansatt midt under den verste perioden (en liten faghandel så man bruker tid til å hjelpe kunder i motsetning til det man gjør i en dagligvareforretning) og alle i staben der holdt seg helt friske også da og det før noen hadde begynt å snakke om munnbind her til lands. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Det med avstand er jo umulig å ta høyde for. Jeg var innom en møbelbutikk i går kveld, lite folk og stort areal. Så det burde jo være mulig å holde både to og ti meter avstand. Men, folk er tankeløse som vanlig. Jeg står og venter på å bli ekspedert, en kar stiller seg opp ved siden av meg. Litt nære, så jeg tar et godt steg til siden. Han følger etter. 🙄

Sånt skjer hele tiden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Jeg ser for øvrig ikke mange ansatte i butikkene med munnbind heller og de er jo der mye lenger enn oss dødelige. Så om de anser dette som trygt så er nok det helt trygt for oss ikke-ansatte. 

Hmm, så rart. På mine nærmeste Rema, Extra og Mega-butikker går de ansatte med munnbind. Har vært på noen kjipe julegaverunder i diverse butikker i sentrum og i alle butikkene jeg var i brukte de ansatte munnbind. Intersport, Oslo Sportslager, noen blomsterbutikker, to bokhandler, alle med munnbind-ansatte og flere av de med krav om munnbind for å oppholde seg i butikken uansett trengsel. Norway Design og Tronsmo hadde vektere som passet på både munnbind og antallet kunder i butikken også. Samme gjelder Vinmonopolet. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Det med avstand er jo umulig å ta høyde for. Jeg var innom en møbelbutikk i går kveld, lite folk og stort areal. Så det burde jo være mulig å holde både to og ti meter avstand. Men, folk er tankeløse som vanlig. Jeg står og venter på å bli ekspedert, en kar stiller seg opp ved siden av meg. Litt nære, så jeg tar et godt steg til siden. Han følger etter. 🙄

Sånt skjer hele tiden. 

Så har man jo de som tror at munnbind er en free pass til å stelle seg oppi trynet til folk. Da er liksom ikke det med avstand så viktig liksom man er jo trygg bak det munnbindet. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Jeg ser mange butikkansatte med munnbind, men ofte dratt ned på haka... 

og da forsvinner hele poenget. Jeg vet om folk som aldri vasker flerbruksmunnbindet sitt (de sier det selv). Da blir munnbindet mer en smittebombe enn noe annet. Folk tenker gjerne at det bare er sine egne bakterier som er der og da er det greit. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Må si at i Lillestrøm/Strømmen området der jeg har vært virker folk flinke. Ikke alltid og alle steder selvsagt. På hentebua til Digital Impuls brukte ikke den ansatte det for 2-3 uker siden, men han kom fra lageret for å hjelpe.

Men overall synes jeg folk er flinke nå. Har også solgt en del hardware siste 30 dager pga. oppgraderinger og der har kun 2 av 10 ikke hatt munnbind når vi har utvekslet.

Majoriteten ser ut til å bruke det i matbutikker der familie er innom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke i matbutikker, på kollektivtransport osv der folk bruker munnbind og (viktigst) er ærlige med seg selv om de er helt friske at problemet er.

Meteren holder ikke innendørs i dårlig ventilerte lokaler når det er flere smittede.  "Meteren" er i høyeste grad en politisk oppfinnelse og ikke særlig logisk. 

Når du slukker et stearinlys, kjenner du lukten i mesteparten av rommet ?  Viruset flyter like lett i luften men er luktfritt og usynlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Det er ikke i matbutikker, på kollektivtransport osv der folk bruker munnbind og (viktigst) er ærlige med seg selv om de er helt friske at problemet er.

Meteren holder ikke innendørs i dårlig ventilerte lokaler når det er flere smittede.  "Meteren" er i høyeste grad en politisk oppfinnelse og ikke særlig logisk. 

Når du slukker et stearinlys, kjenner du lukten i mesteparten av rommet ?  Viruset flyter like lett i luften men er luktfritt og usynlig.

Dette. Var en kommune som skulle koronateste folk i en gammel fjellhall. De kunne stolt fortelle at ingen var inne i mer enn 14 minutter slik at ingen falt under regelen for nærkontakt mer enn 15 min 2 meter fra hverandre. Som om ett virus som smitter via aerosoler bryr seg. 

Munnbind er bedre enn ingenting. WHO anbefaler folk å møte familien i jula utendørs med munnbind. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Aftenposten har en artikkel i dag om hvordan mange polakker føler seg utnyttet under pandemien. Hvis påstandene stemmer må jeg si jeg er skuffa over mentaliteten blant norske arbeidsgivere, jeg trodde virkelig ikke det var så mye dritt der ute. 

Sitat

Slik utnyttes polakkene
Historiene til polakkene som ber Caritas om hjelp, viser at flere, særlig de med korte kontrakter og uten faste avtaler, føler press fra arbeidsgivere til å omgå karantenereglene.

Flybillett-trikset: I en bedrift antydet sjefen at de polske ansatte skulle kjøpe to flybilletter før de dro til Norge. Den ene billetten skulle ha avreisedato ti dager før de egentlig reiste. Ved kontroll på byggeplassen, skulle arbeiderne vise den første billetten, slik at det virket som de hadde vært mer enn ti dager i Norge.

Kreativ karantene-telling: Solberg-regjeringens karantenefritak frem til 31. oktober gjorde det mulig å gå på jobb etter tre dager og en test. Polakker har fortalt at arbeidsgiverne tolket dette dithen at de ble pålagt å jobbe allerede mandag dersom de kom lørdag.

Jobber svart i karantenetid: Andre forteller at de ble bedt om å jobbe svart, på de samme byggeprosjektene, mens de fortsatt var i karantene.

Smitten blant arbeidsinnvandrere: – Folk skjønte ikke alvoret. Og mange trodde det var dyrt å teste seg. (aftenposten.no)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...