Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (35 minutter siden):

Jeg vet at du er kritisk til at kultur skal få støtte ut fra tidligere poster, og vi har diskutert dette litt før, men jeg mener altså det er like viktige arbeidsplasser og tilbud som andre.

Jeg er ikke nødvendigvis kritisk til at de får det de trenger for å overleve, jeg er dog kritisk når artister får store millionbeløp, eller når festivaler for enorme summer for arrangement som aldri ble holdt.

Jeg antar at de fleste har en force majeure klausul i sine kontrakter, om ikke annet burde de hatt de, hvorpå de ikke dekker honorarer og utgifter når festivalen blir avlyst på grunn av nettopp omstendigheter som en global pandemi?

Ut i fra tildelingene som er gjort av Kulturrådet, og hva som har kommet inn av søknader for støtte for inneværende år, så er et lite knippe av de rundt 170 festivalene som har fått penger

Navn Innvilget 2020   Søkt om for 2021

Barokkfest 700 000   1 100 000
Borealis 1 500 000   1 800 000
Festspillene i Bergen 19 800 000   20 340 000
Festspillene i Elverum 2 600 000   3 600 000
Festspillene i Nord-Norge 12 950 000   ?
Førde Folkemusikkfestival 6 300 000   7 290 000
Kongsberg Jazzfestival 2 800 000   4 300 000
Melafestivalen 6 300 000   ?
Moldejazz 6 492 000   8 036 958
Nattjazz 2 400 000   5 000 000
Nordland Musikkfestuke 3 200 000   ?
Notodden Blues Festival 2 600 000   3 229 200
Olavsfestdagene 10 000 000   13 300 000
Oslo Kirkemusikkfestival 3 400 000   3 600 000
Oslo Kammermusikkfestival 1 900 000   ?
Oslo World 7 300 000   7 800 000
Riddu Riđđu 2 750 000   3 550 000
Risør kammermusikkfest 1 850 000   ?
Sildajazz 750 000   ?
Trondheim kammermusikkfestival 2 000 000   3 661 428
Ultima Contemporary Music Festival 5 450 000   ?
Vossa Jazz 1 800 000   2 500 000
Soddjazz 250 000   400 000
Månefestivalen 400 000   ?
by:Larm 900 000   ?

Dersom noen klarer å holde maska mens de forklarer meg hvorfor det koster 20 millioner kroner å ikke arrangere festspillene i Bergen, så kjør på ?

20 millioner er forøvrig omtrent det samme som Festspillene i Bergen får i statsstøtte hvert år ... for å faktisk holde festivalen, ettersom det er Staten og Bergen kommune som betaler for denne festivalen?

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sommer en gang får vi følgende situasjon: Alle på institusjon er fullvaksinerte, alle over 18 med underliggende sykdommer/tilstander er fullvaksinerte, alle over 45/55 er fullvaksinerte. Eventuell gjenværende smitte sprer seg altså utelukkende i frisk befolkning under 45/55 år. Vil man da fortsatt prioritere tiltak som begrenser friheten til voksne fremfor tiltak som rammer barn og unge voksne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (15 minutter siden):

snip

Ja, hva hver enkelt festival har fått tildelt kan helt sikkert diskuteres. Det er økonomiske vurderinger gjort av Kulturrådet.

Spørsmålet jeg svarte på var dog hvorfor festivaler får støtte, og jeg er for dette. Jeg er også for at alle andre bedrifter og næringer berørt skal få hjelp til å overleve.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Spørsmålet jeg svarte på var dog hvorfor festivaler får støtte, og jeg er for dette. 

Ja, selvfølgelig er du det, jeg også hadde vært for millionstøtte til kulturen dersom jeg jobbet med det.

Jeg er forøvrig for at de får nok til å overleve, men de ansatte bør vel gå på NAV som alle andre, mens utgiftene må minimeres.

Det virker litt snodig at de ser ut til å få dekket hele summen festivalen ville kostet, tapte inntekter osv, når det ikke holdes noen festival?

Samtidig har de fleste av de allerede søkt om de samme millionbeløpene neste år,  for å få dekket inntektstapet, selv om de neppe kan ha store utgifter til en festival de har vært klar over trolig blir avlyst i over ett år?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Simen1 said:

I sommer en gang får vi følgende situasjon: Alle på institusjon er fullvaksinerte, alle over 18 med underliggende sykdommer/tilstander er fullvaksinerte, alle over 45/55 er fullvaksinerte. Eventuell gjenværende smitte sprer seg altså utelukkende i frisk befolkning under 45/55 år. Vil man da fortsatt prioritere tiltak som begrenser friheten til voksne fremfor tiltak som rammer barn og unge voksne?

Det vil være mer enn nok AZ-vaksine til de under som ønsker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (15 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er du det, jeg også hadde vært for millionstøtte til kulturen dersom jeg jobbet med det.

Jeg jobber ikke med festivaler eller i musikkbransjen, og har ikke vært på festival siden 2014 så for min egen del er det ikke noe personlig at festivaler får støtte, annet enn at jeg anerkjenner viktigheten av festivalene og kulturtilbud generelt. Samme med idretten forsåvidt, den er like viktig i mine øyne.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

R-tallet for den britiske varianten kan være over 1

Den mer smittsomme britiske virusvarianten kan være i vekst i Norge. Men det er store usikkerheter knyttet til R-tallet.

Med et R-tall under 1 vil epidemien gradvis dø ut. Dersom R-tallet er over 1 vil epidemien vokse.

Smittetrenden nasjonalt har vært synkende i flere uker, men har den siste uken flatet ut, viser VGs oversikt.

Folkehelseinstituttet (FHI) estimerer i sin siste vurdering at R-tallet for alle varianter av coronaviruset i Norge har ligget på 0,75 siden 18. januar.

Det betyr at 100 smittede personer smitter 75 andre.

Men når man har virusvarianter med ulik smittsomhet i omløp, vil de kunne ha ulike R-tall.

Det er i dag ingen offisielle estimat av R-tallet for den britiske varianten (B.1.1.7) i Norge i dag, men det kan være mulig å gjøre et forsøk.

Kan være over 1

Lektor og forsker ved Roskilde universitet Viggo Andreasen har spesialisert seg i matematisk epidemiologi. Han har laget en enkel beregning for R-tallet for B.1.1.7 basert på allerede kjente faktorer, som omtalt i danske DR.

Selv om de norske dataene i dag ikke er tilstrekkelige, kan vi likevel si noe om de tre faktorene Andreasen legger til grunn i sin beregning:

1. R-tallet totalt: FHI har estimert at R-tallet i Norge etter 18. januar er 0,75.
  2. Andelen B. 1.1.7: Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad har anslått at 5–10 prosent av nye smittetilfeller i Norge er B.1.1.7.
  3. Smittsomheten: Vi legger til grunn at varianten er 50 prosent mer smittsom – forskningsrapporter har anslått mellom 35 og 70 prosent.

Med Andreasens regnestykke vil R-tallet for B.1.1.7 i Norge sannsynligvis ligge over 1.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EpjLko/r-tallet-for-den-britiske-varianten-kan-vaere-over-1

Lenke til kommentar
Dubious skrev (32 minutter siden):

Hverken festivaler eller idrett er viktig da dette er hobbyer med bare utgifter

Greit. Drit i alt som er gøy, kjør hele landet helt ned i grøften uten noe som helst som er gøy så har vi en fremtid hvor alle kan jobbe 7-15 for så og stirre i veggen hjemme til de legger seg for å være klar til å gjøre det samme neste dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

286 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Tirsdag ble det registrert 286 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 36 flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 250.

Søndag ble det registrert 109 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet mandag var 353. Forrige mandag ble det registrert 231 nye smittetilfeller i Norge. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Totalt er det bekreftet 67.140 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 18 kommuner har en stigende smittetrend.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gleder seg til sommeren pga festivalene og til å dele fine opplevelser. For en god del folk er musikk, film, litteratur og kunst det som gir mening i tilværelsen. Dessuten en måte å koble av fra koronaen som "herjer" utenfor.

Jeg synes det er bra at kulturlivet får sin del av krisepakkene, så de kan fortsettes å underholde oss også etter pandemien. La det ikke bli enda flere arbeidsledige som går andre i næringen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig, men mulig det ikke blir så mye å juble over nå til sommeren. 

Poenget er uansett at vi skal faktisk ha muligheten til å leve et normalt liv etter at dette mest sannsynlig er over i løpet av året, enkelte her inne snakker som at vi fortsatt har mange år med elendighet i vente. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke blant de mest optimistiske, men jeg gleder meg til å kunne gå på konserter og utstillinger igjen som normalt,  uten å telle meteren og ha høye skuldre pga et usynlig virus. Vaksinene er på vei. Jeg tenker ut året og håper på det beste. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke nødvendigvis kritisk til at de får det de trenger for å overleve, jeg er dog kritisk når artister får store millionbeløp, eller når festivaler for enorme summer for arrangement som aldri ble holdt.

Jeg antar at de fleste har en force majeure klausul i sine kontrakter, om ikke annet burde de hatt de, hvorpå de ikke dekker honorarer og utgifter når festivalen blir avlyst på grunn av nettopp omstendigheter som en global pandemi?

Ut i fra tildelingene som er gjort av Kulturrådet, og hva som har kommet inn av søknader for støtte for inneværende år, så er et lite knippe av de rundt 170 festivalene som har fått penger

Navn Innvilget 2020   Søkt om for 2021

Barokkfest 700 000   1 100 000
Borealis 1 500 000   1 800 000
Festspillene i Bergen 19 800 000   20 340 000
Festspillene i Elverum 2 600 000   3 600 000
Festspillene i Nord-Norge 12 950 000   ?
Førde Folkemusikkfestival 6 300 000   7 290 000
Kongsberg Jazzfestival 2 800 000   4 300 000
Melafestivalen 6 300 000   ?
Moldejazz 6 492 000   8 036 958
Nattjazz 2 400 000   5 000 000
Nordland Musikkfestuke 3 200 000   ?
Notodden Blues Festival 2 600 000   3 229 200
Olavsfestdagene 10 000 000   13 300 000
Oslo Kirkemusikkfestival 3 400 000   3 600 000
Oslo Kammermusikkfestival 1 900 000   ?
Oslo World 7 300 000   7 800 000
Riddu Riđđu 2 750 000   3 550 000
Risør kammermusikkfest 1 850 000   ?
Sildajazz 750 000   ?
Trondheim kammermusikkfestival 2 000 000   3 661 428
Ultima Contemporary Music Festival 5 450 000   ?
Vossa Jazz 1 800 000   2 500 000
Soddjazz 250 000   400 000
Månefestivalen 400 000   ?
by:Larm 900 000   ?

Dersom noen klarer å holde maska mens de forklarer meg hvorfor det koster 20 millioner kroner å ikke arrangere festspillene i Bergen, så kjør på ?

20 millioner er forøvrig omtrent det samme som Festspillene i Bergen får i statsstøtte hvert år ... for å faktisk holde festivalen, ettersom det er Staten og Bergen kommune som betaler for denne festivalen?

Festspela i Bergen heldt gratis konsertar på nett. Dermed hadde dei utgifter, samstundes som dei ikkje hadde bilettinntekter slik som dei vanlegvis har.

Førdefestivalen hadde vel nokre popup-konsertar eller mindre konsertar og gjekk dermed også glipp av bilettinntekter. Antagelegvis var det også slik at mange andre festivalar prøvde å gjere det beste ut av situasjonen og halde det gåande i mindre skala. Det har såleis ikkje vore heilt stillstand i festival-Norge.

Eg støttar at ein må gje pengar også til kulturlivet. Mange utøvarar har også mista inntekter, og det er tragisk når ein høyrer om folk som må selje instrumenta sine for å ha til salt i grauten. Dette er også arbeidsplassar, på lik linje med sørvisbedrifter og reiseliv.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (5 timer siden):

Helt enig, men mulig det ikke blir så mye å juble over nå til sommeren. 

Poenget er uansett at vi skal faktisk ha muligheten til å leve et normalt liv etter at dette mest sannsynlig er over i løpet av året, enkelte her inne snakker som at vi fortsatt har mange år med elendighet i vente. 

Økonomisk elendighet blir det for mange en gode del år fremover ja, det kan vi regne med. Men coroatiden selv går mot slutten. Men ja; etterdønningene kommer vi til å slite voldsomt med. Og jeg er dypt bekymret over hvor mye større makt og innflytelse de multinasjonale selskapene vil få over våre liv fremover. De har jo tjent grovt på det her. De mest kvalmende rike har gode år foran seg.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Førdefestivalen i 2020:

Spoiler

Førdefestivalen arrangerer pop-up-konsertar

Ibou%2BCissokho%2Bog%2BSelma%2BBolstad%2
SKAL SPELE: Ibou Cissokho og Selma Bolstad skal spele konsert på festplassen i Førde på laurdag. Foto: Marcus Tveit
30.06.20 22:20
Åpne deleknapper for artikkelen

Festivalen i år blei avlyst, men arrangørane vil ikkje at det skal vere heilt stille i byen heller.

For abonnentar

– Vi skal prøve å skape litt festivalstemning, seier Torill Faleide, kommunikasjonssjef i Førdefestivalen.

Koronapandemien gjorde at arrangørane måtte avlyse årets festival og utsette programmet til neste år. Men heilt festivalfritt blir det ikkje.

Denne veka blir det pop-up-konsertar med artisten Ibou & Solo. Dei skal reise rundt på ein liten turne på ein biltilhengar, og skal halde tre konsertar på torsdag og tre på fredag.

Løyndomsfulle

Konsertane skal vere utanfor sjukehuset, eit kjøpesenter, eit museum, ein barnehage, eit burettslag og på eit torg, skriv Førdefestivalen og ber folk sjå etter flagg og vimplar som hintar om kor det skal skje noko.

Tidspunkt for konsertane blir ikkje annonsert. Konsertane blir gratis og kjem til å vare i 20 minutt.

– Sidan vi ikkje har annonsert tidspunkta, har vi ingen koronarestriksjonar som vi som arrangør må passe på. Det blir kvar og ein sitt eige ansvar, sjølv om vi kjem til å ha nokon som går med gule vestar og minner folk på å halde avstand.

På laurdag klokka 13.00 blir det det festivalen kallar piknik-konsert under teltduken på festplassen i Førde. Konserten blir med artisten Selma & Ibou. Her blir det maks 100 personar, på grunn av koronarestriksjonar.

Ekstra festivalhelg i haust

Som nok eit «plaster på koronasåret» lovar Førdefestivalen ei festivalhelg 23.–25. oktober, på Larris Scene.

– Vi ønsker å tilby levande musikk til publikum, og no nyttar vi dette spesielle året til å lage eit todagars opplegg med to-tre artistar kvar dag. Programmet for helga vil bli lansert sein på sommaren, seier festivaldirektør Per Idar Almås.

Spoiler

Arrangerer konsertar i helga: – Vi håpar å skape festivalstemning

Førdefestivalen, OktoberFolk, Torill Gundersen Faleide
KLAR FOR MINIFESTIVAL: Torill Gundersen Faleide gler seg til å arrangere minifestivalen OktoberFolk. No håpar ho folk kjem for å sjå musikarar i verdsklasse. Foto: Taline Vinjevoll Årdal
22.10.20 08:52
Åpne deleknapper for artikkelen

Førdefestivalen vart avlyst i sommar. No inviterer dei til konserthelg i Førde, med spennande artistar på programmet.

For abonnentar

– Dersom ein er glad i musikk må ein komme på konsert i helga, seier Torill Gundersen Faleide, kommunikasjonssjef i Førdefestivalen.

I helga vert minifestivalen OktoberFolk arrangert i Førde. Her vil ein finne arabiske tonar, norsk folkemusikk og særeigne konsertar.

Førdefestivalen vart for første gong sidan oppstarten i 1990 avlyst sist sommar.

– Hittil har det vore eit rimeleg trasig år. Vi hadde programmet klart, og hadde gleda oss til å presentere artistane for publikum. Det var kjedeleg å måtte avlyse, seier Faleide.

Bekymra for bransjen

Faleide seier at det ikkje var krise for Førdefestivalen å avlyse årets festival. Bekymringa hennar går til bransjen.

– Det er utfordrande for kulturlivet. I Norge har vi heldigvis gode støtteordningar for artistar, men vi veit ikkje korleis det er for dei internasjonale artistane.

Sidan det ikkje blei Førdefestival i sommar, ville dei få til ein minifestival. Dei plar å halde enkeltkonsertar gjennom året, men hadde lyst å få til ei heil helg med god musikk.

IMG_1184.JPG?chk=8526AD
TREKKSPEL- OG JODLEDUO: Polkabjørn & Kleine Heine har halde på i 13 år, og byr på musikalsk stand-up med jodling og trekkspel på fredag. Dei har tidlegare vore oppvarmingband for A-ha, Mods, Deana Martin, Katzenjammer og VM på ski.

– Vi er stolte av programmet i helga. Vi får seks artistar på besøk til Førde, og det vil vere alt frå jodling og trekkspel til arabisk musikk.

Alle artistane som opptrer er norske. Planen var i utgangspunktet å ha ein nordisk profil, men karantenereglar stoppa nordiske band frå å komme til Norge.

Det er vanskeleg å seie kva neste år bringar for Førdefestivalen.

IMG_1187.JPG?chk=50105A
NORDNORSK BAND: Moenje inntar Larris scene fredag, og spelar ei blanding av norsk folkemusikk og sørsamisk joik. Med Marja Mortensson og Hilde Fjerdingøy som frontkvinner byr bandet på ei oppleving som beskrivast som grensesprengande og forfriskande.

– Det blir ein stor festival. Det store spørsmålet er kor mange internasjonale artistar vi kan ha, og kva publikumsreglar som gjeld når vi kjem så langt. Planlegging av festival er vanskeleg i desse tider, seier Faleide.

Konsertane går føre seg på Larris scene, Kafé Sobra og Førde kyrkje.

Smittevernplanen er godkjend av smittevernoverlege, og det vert seld billettar både på nett og i døra.

– Vi har gode løysingar for smittevern, og besøkande skal føle seg trygge på konsert.

IMG_1188.JPG?chk=5F147F
DISTRIKTSMUSIKARANE: Ole Nilssen og Ingrid Schei Stuhaug spelar gratis lunsjkonsert på kafé Sobra laurdag. Han er frå Løten, ho er frå Naustdal. Dei tar med seg eit juniorspelemannslag som skal vere med for første gong.

Faleide lovar ei god dose med levande musikk og nye musikkopplevingar.

– Vi håpar å skape eit snev av festivalstemning, seier ho smilande.

Sjå fleire av artistane under programmet.

Program - OktoberFolk

Fredag 23. oktober

Kl. 20.00 - Stad: Larris Scene

Moenje

Polkabjørn & Kleine Heine

Laurdag 24. oktober

Kl. 12.30 - Stad: Kafè SOBRA

Ole Nilssen & Ingrid Schei Stuhaug

Kl. 19.00 - Stad: Førde kyrkje

Sharqant

Kl. 20.00 - Stad: Larris Scene

Gammalgrass

9 Grader Nord

IMG_1189.JPG?chk=0A6144
ARABISK MUSIKK: Bandet Sharqant skal spele i Førde kyrkje laurdag. Dei held til i Bergen, men har bakgrunn frå Syria og Irak, og tar med publikum på ei musikalsk reise til Middelhavsregionen.

IMG_1185.JPG?chk=DED4F0
KOMBINERER GAMMALDANS OG BLUEGRASS: Trioen i Gammalgrass går på scena på Larris laurdag kveld. Bandet består av Ola Kvernberg, Stian Carstensen og Ole Morten Vågan. Det er lova enorm leikelyst, men innslag frå Europa og fleire musikalske sjangrar.

IMG_1183.JPG?chk=E8C4F5
ENERGIBOMBE: 9 Grader Nord spelar etnisk, progressiv musikk på tamil. Med eit bein i Sri Lanka og eitt i Bergen er dei festivalyndlingar, og har spelt på blant anna Øya, Bylarm og Bergenfest. Dei skal spele laurdag kveld på Larris Scene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sitat

Hva skjedde med Festspillene i Bergen 2020?

Festspillene i Bergen 2020 besto av 60 programposter, hovedsakelig digitale. Alle digitale arrangement ble sendt gratis på fib.no og en rekke andre kanaler, og til sammen hadde programmet over én million påbegynte strømminger. Du kan se arrangement gratis på fib.no/hjem eller fib.no/program inntil 3. desember 2020, når rettighetene til det siste arrangementet utløper.  

Refunderer dere kjøpte billetter og gavekort dersom et arrangement avlyses på grunn av koronaepidemien?

Ja, Festspillene refunderer billetter og FiB Fordel-medlemskap. Utstedte gavekort får automatisk ny forlenget utløpsdato til 01. mai 2022.

Les mer om dette på fib.no/refusjon

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...