Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (3 timer siden):

Litt catch22 dessverre. Lav forståelse for tiltak når smittenivået er lavt, men smittenivået øker raskt uten tiltak. Blir nok ny lockdown etter påske senest om det åpnes nå. 

Ja, la oss satse på de aller verste scenariene. Det vet vi jo nå at du har for vane.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Morromann said:

Ja, la oss satse på de aller verste scenariene. Det vet vi jo nå at du har for vane.

Se på grafene fra i høst. Nå har vi også mutasjoner i landet som er mer smittsomme og mer dødelig. 

Hvorfor mener du at vi ikke får ny bølge? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Se på grafene fra i høst. Nå har vi også mutasjoner i landet som er mer smittsomme og mer dødelig. 

Hvorfor mener du at vi ikke får ny bølge? 

Jeg prøver ihvertfall å være optimistisk og håpe på at det ikke blir det og på at det blir en rask utrulling av vaksinen. Men jeg er 99% sikker på at du er grunnelggende pesismistisk på det omrdået også så du behøver ikke fortelle meg hva du sikkert allerede er overbevist om når det gjelder den saken:)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Kikutstua stengt etter smittevernsbrudd:

Den ikoniske skistua på Kikut i Oslo må holde stengt i minst en uke etter at Næringsetaten i Oslo kommune fant en rekke smittevernsbrudd, skriver Aftenposten.

Kontrollørene skriver i rapporten sin at det «på ingen måte ble overholdt tilstrekkelig avstand mellom gjestene i køen» og at det var mye selvbetjenting, ifølge avisa.

– Vi klarer ikke å passe på at alle bruker munnbind til enhver tid, sier bestyrer Knut Arne Løite til Aftenposten.

Løite sier at mange av gjestene blant annet flytter bord og stoler uten at de har fått lov, og at de sier fra om at folk må passe på smittevernet.

– Jeg mener vi har varslet om det på plakater som henger over inngangen. Vi har minnet gjestene våre gjennom hele vinteren om at de skal ta på seg munnbind, holde avstand og sprite hender. Vi har også sprit stående fremme. Og vi selger munnbind her, sier han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Jeg vil tro vaksinen verner sykehjemsbeboere mot smitte fra ansatte. Kanskje ikke direkte målbart ennå, men jeg forventer at det blir tydeligere etter hvert som tida går.

Fra VGs presentasjon av FHI sin vaksinestatistikk så ser det ut som alle sykehjemsbeboere blir ferdig vaksinert med andre dose i disse dager og at gruppa 85+ som ikke bor på sykehjem er over halvveis i vaksineringa.

Nakstad sa dødsfall hos eldre hadde gått ned på grunn av vaksineringen.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Jeg husker fortsatt avisartiklene fra Belgia sist høst. Ungdommen ble smittet og ga smitten videre til foreldrene sine, sykehusene ble svært hardt belastet med pasienter i 50-60 årene. 

Har fortsatt litt uggen følelse på at det samme kan slå til her. Det er lenge til de i femtiårene er vaksinert, og de kan bli skikkelig dårlige. Nå åpnes det mer for de yngre... 

Gleder meg til sommeren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Når kom den sørafrikanske mutasjonen til Norge?

Det første tilfellet av den sørafrikanske mutasjonen ble oppdaget like før nyttår i Norge. En person som kom fra Sør-Afrika til Norge i desember, fikk påvist varianten etter innreise.

Det er likevel usikkert om dette er det første tilfellet i Norge. Mutasjonen kan ha kommet inn i landet tidligere, uten at det har blitt oppdaget.

– Vi tror at vi klarer å fange opp 50–60 prosent av dem som er smittet i landet, totalt sett. Det har hele tiden vært et stort mørketall.

https://www.nrk.no/vestland/dette-vet-vi-om-spredningen-av-den-sorafrikanske-mutasjonen_-_-ikke-farligere-1.15369940

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Hvorfor får festivaler som er avlyst støtte?

For å dekke massivt driftsunderskudd for 2020. Det er viktig at festivalene overlever, både for arbeidsplasser, stimuli hos underleverandører og kulturtilbudet her i landet.

Statistikk fra 2016 viser at over 3 av 10 nordmenn er på festival hvert år, og det har blitt stadig flere festivaler siden den tid, så festivalene våre er utrolig viktige kulturinstitusjoner. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

For å dekke massivt driftsunderskudd for 2020.

Spørsmålet er kanskje heller hvordan man får massive underskudd for noe som ikke finner sted?

De fleste forstår vel at det er noen som jobber med disse festivalene, at det koster penger for innleid hjelp, musikere, leie av områder osv. men det er vel ingenting av dette som er særlig relevant nå, så hvordan man kan ha massive underskudd for festivaler som man langt tid i forveien måtte forvente aldri kom til å finne sted, er for mange av oss et mysterium?

At mange slike større arrangement ikke tjener alle de pengene de vanligvis gjør, er forståelig, men hvorfor har man store utgifter på ikke-eksisterende arrangement?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

At mange slike større arrangement ikke tjener alle de pengene de vanligvis gjør, er forståelig, men hvorfor har man store utgifter på ikke-eksisterende arrangement?

Noen må jo bruke lang tid på planlegging, mulig de har en dårlig kontrakt på leie av område for festival, kontrakter med diverse leverandører osv, skal jo ikke se bort ifra at de har lån som skal betales ned på også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (5 minutter siden):

Noen må jo bruke lang tid på planlegging, mulig de har en dårlig kontrakt på leie av område for festival, kontrakter med diverse leverandører osv, skal jo ikke se bort ifra at de har lån som skal betales ned på også. 

Man betaler ikke for tjenester som ikke er levert, det gjelder også utgifter til artister og leverandører som ikke leverer noe på grunn pandemien?

Det må i så fall være helt spesielle kontrakter, dersom festivalene må betale for artister, leie av områder og annet utstyr osv. når disse tjenestene ikke blir levert på grunn av regler fastsatt av myndighetene allerede i april i fjor.

At noen har brukt noen måneder på å planlegge er forsåvidt greit, men det er satt av 160'ish millioner i støtte til festivalene, det blir dyr planlegging?

Det er bare å ta av seg hatten for Abid Raja, han klemmer ut milliarder i støtte til kulturlivet, mens de fleste andre mindre bedrifter blir avspist med smuler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):

Det var ikke så veldig lang tid i forveien i fjor, som sagt er dette for å dekke driftsunderskudd i 2020. I mars visste man lite om hvordan situasjonen ville utvikle seg, og de færreste konkluderte med avlysning før kanskje en måned eller to etter det. Festivalene har forhåndsutgifter i artisthonorarer, område, infrustruktur-leverandører, sceneteknikk, lån, administrasjon osv osv osv, du skjønner greia.

Det er naturlig at underleverandører sikrer seg garanterte inntekter dersom det ikke blir noe. Litt som hvis man arrangerer bryllup, men må avlyse etter en frist. Da må man selvfølgelig ut med betaling eller lønn for lokalet, blomsterdekoret, fotografen og DJ-en. Kanskje ikke like mye, men en god del.

Festivaler er på lik linje med andre bedrifter noe man ønsker at skal overleve, slik at arbeidsplasser skal bevares. I tillegg er det viktig å bevare kulturtilbudene våre, som er så populært i dette landet. Heldigvis er festivalene blitt generelt veldrevne i Norge de siste årene, så med støtten vil forhåpentligvis de fleste overleve.

Jeg vet at du er kritisk til at kultur skal få støtte ut fra tidligere poster, og vi har diskutert dette litt før, men jeg mener altså det er like viktige arbeidsplasser og tilbud som andre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Det var ikke så veldig lang tid i forveien i fjor, som sagt er dette for å dekke driftsunderskudd i 2020. I mars visste man lite om hvordan situasjonen ville utvikle seg, og de færreste konkluderte med avlysning før kanskje en måned eller to etter det. Festivalene har forhåndsutgifter i artisthonorarer, område, infrustruktur-leverandører, sceneteknikk, lån, administrasjon osv osv osv, du skjønner greia.

Det er naturlig at underleverandører sikrer seg garanterte inntekter dersom det ikke blir noe. Litt som hvis man arrangerer bryllup, men må avlyse etter en frist. Da må man selvfølgelig ut med betaling eller lønn for lokalet, blomsterdekoret, fotografen og DJ-en. Kanskje ikke like mye, men en god del.

Festivaler er på lik linje med andre bedrifter noe man ønsker at skal overleve, slik at arbeidsplasser skal bevares. I tillegg er det viktig å bevare kulturtilbudene våre, som er så populært i dette landet. Heldigvis er festivalene blitt generelt veldrevne i Norge de siste årene, så med støtten vil forhåpentligvis de fleste overleve.

Jeg vet at du er kritisk til at kultur skal få støtte ut fra tidligere poster, og vi har diskutert dette litt før, men jeg mener altså det er like viktige arbeidsplasser og tilbud som andre.

Støtter dette innlegget og tenker det representerer hva jeg hadde svart utifra tidligere siteringer. 
Det høres gjerne rart ut, men slik er det i denne bransjen. Ser man dokumentaren "Fyre" i tillegg så skjønner man gjerne hvorfor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...