Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (4 minutter siden):

Det er vel av samme grunn at folk ikke beskytter øynene. Vi er redde for å skille oss ut. Det har vært snakket om doble munnbind for at munnbindet under ikke skal lekke ut luft, men smitte kan fortsatt overføres gjennom øynene.

Mulig at visir og øyebeskyttelse skal forbeholdes helsevesenet som en slags uniform, og vil kunne skremme barn hvis kvinnen og mannen i gata går rundt med det. Vi kan ikke være mer beskyttet enn dem som jobber med folk som er koronasyke, selv om man kan møte smittede på butikken.

Betydelig mer sjeldent å bli smittet via øynene enn å puste inn virus i nesa/munnen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (7 timer siden):

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg kjøpte D-vitamin for rundt 3 måneder siden, å har selv tatt 2000iu daglig i noen måneder, det skader neppe, men inntil det motsatte er bevist har jeg heller ingen tro på at det hjelper (med mindre man mangler vitaminer selvfølgelig).

Jeg tar D-vitaminer om vinteren. Jeg tenker det er en trend nå med D-vitaminer. Det forskes bla. annet på om D-vitaminer hjelper mot krystallsyke. Litt som en hekskur mot alt det man ikke har botemiddel for. Mens for noen 10-år siden var det B-vitaminene som gjaldt, i følge min mor.

Hvis man får mindre av forkjølelser når man tar D-vitamintilskudd, som jeg har hørt er jo også det greit. For nå skal man jo sjekkes for Covid-19 hver gang man får en luftinfeksjon, og da slipper man det. Hvis det ikke blir et annet testregime, siden det er færre som tester seg enn før.

Helsebyråden ber Oslo-folk teste seg for korona før de drar på vinterferie. Men Helsedirektoratet anbefaler ikke at alle tester seg før hver ferie. Nakstad er skeptisk til ferietesting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Når du postar innlegg i eit debattforum må du også forvente at du får svar. Det er vel ingen som har hevda at du er rasist, men det blir påpeika at teikninga kan oppfattast på fleire måtar. Det meiner eg at ein må ta inn over seg.

(Og du hevda jo faktisk at innvandrarar slurva med å bruke munnbind, noko som viste seg å vere feil).

Fikk tak i ett utdrag fra artikkelen om karikaturen. 

Sitat

Følsomt tema

Tegningen var til en kommentar fra kollega Therese Sollien. Den handlet om de urovekkende høye tallene på koronasmitte blant folk med innvandrerbakgrunn. Slik har det stort sett vært under hele pandemien. Sollien spurte hvorfor myndighetene ikke har gjort mer for å nå frem med informasjon til grupper som rammes hardt av smitte.

Dette er et tema Aftenposten har skrevet om i flere omganger. Det er viktig å vite hvordan smitten sprer seg og hvem som rammes av den. Det er nødvendig for å rette inn tiltakene best mulig.

Samtidig er temaet følsomt. Da Aftenposten i høst brukte ordet «innvandrersmitte» på forsiden, kom det sterke reaksjoner. Noen oppfattet tittelen som stigmatiserende. Ordet var ikke ment slik. Men det kom i veien for det viktige budskapet i artikkelen. Så tittelen ble senere endret digitalt.

Dette hadde jeg i bakhodet da jeg så tegningen fra Halleraker. Den viser to kvinner på vei over en fotgjengerovergang. Den ene er iført chador, et plagg som brukes av enkelte muslimske kvinner også i Norge. Den andre har munnbind. Den ene dekker til det meste unntatt ansiktet. Den andre tar ansvar for ikke å spre smitte.

Det var slik jeg leste tegningen. På den ene siden etnisk norsk kvinne som oppfører seg ansvarlig. På den andre siden en innvandrer som ikke gjør det.

En god tegning

Jeg mente tegningen ville fungere stigmatiserende. Dessuten traff den etter mitt syn ikke helt på budskapet i teksten, som i hovedsak handlet om hva myndighetene har gjort for å nå ut til grupper der smitten er høy.

Noen ville lest tegningen slik. En del ville reagert sterkt også. Det er likevel ikke sikkert at det skulle vært lagt vekt på.

For tegningen er laget i en lett tone. Den er god. Bruken av chadoren og munnbindet er en lek med form. Tegningen er ikke ondsinnet på noe vis. Den har ikke samme nyanser som teksten. Men avistegningen er satire. Den setter ting på spissen. Den karikerer. Det er tegnerens grep, og tegneren må ha frihet til å bruke slike virkemidler.

Blir rommet mindre for satire og blasfemi, krymper friheten

Men tegnere opplever at rommet de har, snevres inn.

Så vi her inne er ett godt tverrsnitt på Aftenpostens redaksjon. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 timer siden):

Jeg er skeptisk til alt som ikke er godt bevist med studier, også bruk av vitaminer mot virusinfeksjoner, da det etter tiår med forskning på dette fremdeles ikke er bevist at de som ikke har vitaminmangel kan styrke immunforsvaret på noe vis ved å innta mer vitamin.

Velger selv tro på hva de fleste innen vitenskap tror nemlig at d vitamin har noe for seg og da spesielt hos de med lave verdier som er en stor andel av befolkingen🙂

Samme som optimale nivåer av zinc med mer.

Må også huske på at de fleste forskere vet hvor komplisert og vanskelig det er forske på vitaminer, /mineraler , er så mye individuelle forskjeller hos mennesker på alt ifra opptak i kroppen til hvordan kroppen bearbeider det.

Flere jeg vet om trenger 10k IU d vitamin for å nærme seg aksepterte gode nivåer og andre jeg kjenner klarer seg fint med 1000IU daglig.

Men jeg respekterer selvsagt ditt standpunkt på det.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vaksiner kan ha dårligere effekt – denne mutasjonen får skylda

Hvorfor kan vaksiner virke dårligere mot den sørafrikanske varianten? Et nøkkelord i svaret er E484K.

Angripes av antistoffene

På samme måte som en bil består av flere deler som påvirker hvordan den fungerer, består hver variant av coronaviruset av ulike mutasjoner som påvirker hvordan det fungerer. 

Det er denne delen i den sørafrikanske varianten som skaper bekymring. 

• Varianten som ble oppdaget i Sør-Afrika har altså en mutasjon (eller del, kalt E484K), som antas å skape trøbbel for vaksinene. Varianten har også en mutasjon (eller del, kalt N501Y) som antas å gjøre viruset mer smittsomt. 
  • Varianten som ble oppdaget i Storbritannia har også – denne mutasjonen N501Y, som altså antas å være grunnen til at det smitter lettere.
  • I de store, «gode gamle» variantene som har dominert i Norge så langt, har de ikke sett noen av disse.

Vi spør Folkehelseinstituttet (FHI): Hva er det med E484K (eller Eek) som gjør at vaksinene biter dårligere?

– Det tror jeg ikke man vet helt. Men dette er et av de områdene på spike-proteinet som immunapparatet vårt skal reagere mot, når vi er blitt vaksinert, sier smitteverndirektør Geir Bukholm i FHI.

For å forklare det veldig forenklet: Hvis vi er vaksinert har vi produsert antistoffer. Når viruset da kommer inn i kroppen, vil det angripes av disse antistoffene. De fester seg til viruset og nøytraliserer det. Spørsmålet er imidlertid om denne mutasjonen gjør at de ikke fester seg like godt. Og dermed beskyttes vi ikke like godt.

– Det er proteiner som produseres av forsvarscellene våre som setter seg fast på smittestoffet og gjør at det på ulike vis blir nøytralisert. Da klarer ikke viruset å formere seg lenger, sier Bukholm.

– Og når antistoffene som immunforsvaret vårt produserer ikke klarer å feste seg like effektivt, da har vi et svekket immunforsvar i møte med dette smittestoffet, fortsetter han.

Og her ligger det noe interessant ...

Kan stoppe det i tide

For å vite sikkert hvor godt vaksinene virker mot det sørafrikanske viruset, trengs det mer forskning. Men FHI tror at alle de tre vaksinene som er godkjent i Norge har en svekket effekt – på mild og moderat sykdom.

Det betyr imidlertid ikke at vaksinene beskytter dårligere mot alvorlig sykdom.

En av grunnene til at både FHI og internasjonale eksperter tror den kan beskytte godt likevel, er følgende:

Hvis en får det sørafrikanske viruset så angriper antistoffene det, men de treffer ikke like hardt i starten. De kan likevel ta viruset – bare senere – før du rekker å bli alvorlig syk. Da ble du ikke beskyttet mot mild sykdom, men viruset ble stoppet før du ble alvorlig syk.

– Dette smittestoffet kan noen ganger klare å komme litt i gang med infeksjonen. Men etter at immunforsvaret er blitt aktivert, vil det trappe opp sin virksomhet og til slutt inaktivere viruset, på et senere tidspunkt i infeksjonen. Infeksjonene stoppes før det har klart å lage en alvorlig sykdom. Dette er en forenklet forklaring på hvordan vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom, forklarer Bukholm.

Vi vet altså ikke hvor god effekt vaksinene har på alvorlig sykdom fra den sørafrikanske, men det er ikke gitt at den er dårligere.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6zXl8o/vaksiner-kan-ha-daarligere-effekt-denne-mutasjonen-faar-skylda

Kanskje ikke det er helt krise likevel så lenge vi får vaksinert hele Norge.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (20 minutter siden):

Velger selv tro på hva de fleste innen vitenskap tror nemlig at d vitamin har noe for seg og da spesielt hos de med lave verdier som er en stor andel av befolkingen🙂

Men dette er jo bare anekdoter.
Kan du bevise "at de fleste innen vitenskap" tror at D-vitamin beskytter eller kurerer virusinfeksjoner?

Mitt inntrykk er det motsatte, at de de fleste innen vitenskap forholder seg til at det etter tiår med forskning ikke foreligger bevis for at D-vitamin, eller styrking av immunforsvaret generelt, har noen større effekt.

Vi har forskningsmiljøer i Norge som ligger langt frem i forskning på vitaminer, så vidt jeg har sett av uttalelser fra disse, så har de ikke funnet noe bevis for at økt inntak av D-vitamin har noen større effekt på virusinfeksjoner, det samme gjelder forskere i utlandet?

Nå er det en del studier på gang for å se hvorvidt økt inntak av D-vitamin har noen effekt på COVID-19, slik at det kan jo bli spennende å se hva resultatet blir, men jeg har ikke inntrykk av at de fleste innen vitenskapen har konkludert med noe som helst enda.

Det er forøvrig verdt å merke seg at vitaminmangel som oftest sammenfaller med andre ting, som også er risikoer for alvorlig sykdom, også ved COVID-19, som høy alder, overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdom osv. som altså også er de gruppene som ofte har vitaminmangel.

Korrelasjon er ikke alltid kausalitet, de som er mest utsatt for vitaminmangel, er trolig også de som er mest utsatt for alvorlig COVID, selv om det ikke nødvendigvis trenger å være fordi de mangler noen vitaminer.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Ansatte ved sykehus smittet – smittesporing pågår for fullt

Smittetallene i Bodø fortsetter å stige. Nå har smitten også nådd Nordlandssykehuset i Bodø.

Bodø kommune har i dag meldt om fire nye positive tester.

To av disse er ansatte ved Nordlandssykehuset i Bodø.

– De to arbeider ved ulike enheter i sykehuset, og kun én har hatt direkte pasientkontakt. Alle retningslinjer er fulgt og ingen av disse har vært på jobb med symptomer, men har testet positivt i ettertid, melder sykehuset i en pressemelding.

Som følge av dette er så langt tre pasienter og 18 ansatte i karantene. Det er ikke påvist smitte blant noen pasienter.

I forbindelse med smitteutbruddet i Bodø har Nordlandssykehuset fra tidligere flere ansatte i karantene og isolasjon. Totalt er det nå registrert 67 medarbeidere i karantene og isolasjon ved Nordlandssykehuset i Bodø. Tallet forventes å gå ned de nærmeste dagene.

Lørdag ble det registrert fem nye smittetilfeller i Bodø.

Fredag sa kommuneoverlege Tor Claudi at alle de nye smittetilfellene kan knyttes til den sørafrikanske virusvarianten. FHI har tidligere sagt at varianten ikke ser ut til å gi mer alvorlig sykdom, men kan være mer smittsom.

Totalt er over 20 personer smittet i utbruddet og flere hundre personer er i karantene. Likevel har ikke kommunen satt i verk noen spesielle tiltak.

https://www.nrk.no/nordland/to-ansatte-ved-nordlandssykehuset-i-bodo-smittet-av-koronavirus-1.15374776

Bodø er for sen på avtrekkeren. Spesielt å ikke innføre noen føre var tiltak. Tror de at de er immune?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Nå er det også slik at innvandrere er voldsomt overrepresentert på smittestatestikken det kan man ikke stille under en stol. 

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

Mulig at man burde ha sett på innvandreres helse uavhengig av Covid-19 (årsak ikke dårlig smittevern). Fattigdom, kosthold og dårlige levevilkår gir kortere levealder både blant nordmenn og utenlandsfødte. Og man må dele ut munnbind gratis slik at det ikke går utover dem med dårlig råd. Engangsmunnbind skal kastes etter bruk.

Så lenge man bruker statistikk for å bekjempe viruset vil det bli stigmatisering av enkelte grupper.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

"Kommuneoverlegen med gladnyhet: - Vi vil lette på tiltakene

Gjennom helgen kom det ingen nye smittetilfeller knyttet til utbruddene på Singsaker skole, E. A. Smith og Bygger'n."
Så man har alltså inte funnit några nya smittede fra mutant utbrydden och det verkar som att de nya tilltaken som kom i onsdags var onödiga. 

Pc Lynet skrev (10 minutter siden):

https://www.nrk.no/nordland/to-ansatte-ved-nordlandssykehuset-i-bodo-smittet-av-koronavirus-1.15374776

Bodø er for sen på avtrekkeren. Spesielt å ikke innføre noen føre var tiltak. Tror de at de er immune?

Det er alltid lett å vere etterpåklok. Om ein trur ein har kontroll kan det vise seg i ettertid at ein ikkje hadde så god kontroll som ein trudde. Og om ein ikkje har kontroll kan det vise seg at ein hadde betre kontroll enn ein trudde likevel.

Kor strenge tiltak ein må ha i kvart enkelt tilfelle er såleis eit vanskeleg dilemma. Men dersom ein er for slepphendt kan eit utbrot raskt vekse seg stort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Karikaturen frå Aftenposten er eigentleg godt gjennomført, og om ein legg vekk "rasismediskusjonen" litt kan den også tolkast på fleire måtar. Den norske kvinna står fram som hipp og kul "karrierekvinne" med munnbind og veske på armen, medan innvandrarkvinna er jordnær "konemor" symbolisert ved at ho har ein heilt ordinær bærepose i handa.

Teikninga viser såleis på ein slåande måte kulturkollisjon på fleire plan.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Karikaturen frå Aftenposten er godt gjennomført, og om ein legg vekk "rasismediskusjonen" litt kan den også tolkast på fleire måtar. Den norske kvinna står fram som hipp og kul "karrierekvinne" med munnbind og veske på armen, medan innvandrarkvinna er jordnær "konemor" symbolisert ved at ho har ein heilt enkel bærepose i handa.

Teikninga viser såleis kulturkollisjon på fleire plan.

Hvem dro med smitten til Norge i utgangspunktet? Det var Oslo Vest på skiferie i Østerrike. Pandemi rammer alltid de fattige hardere enn de rike.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Treningssentre og svømmehaller kan igjen bli åpna i Trondheim

Kommunedirektøren vil igjen åpne dørene til treningssentre og svømmehaller i Trondheim. Han foreslår også skjenking til midnatt.

Opphever påbud om hjemmekontor

Det ble forrige uke også foreslått skjenkestopp, men det sa formannskapet nei til. I stedet vedtok de at skjenkestoppen skal gjelde fra kl. 22.00. Men også dette ønsker kommunedirektøren å lette på.

Nå foreslår han at det skal kunne skjenkes til midnatt. Men fortsatt skal det kun gjelde utesteder som serverer mat til gjestene.

Påbudet om hjemmekontor for dem som har muligheten til det er det også foreslått å oppheve.

Dette er tiltakene kommunedirektøren ikke lenger ønsker å videreføre:

● Stenging av virksomheter

● Påbud om hjemmekontor

● Skjenkestopp fra kl. 2200

● Tiltak ved utdannings og opplæringsvirksomheter

● Stans av idrettsaktiviteter for voksne 20 år og eldre

● Stans av fritidsaktiviteter for voksne 20 år og eldre

● Begrense sosiale kontakter ut over egen husstand/ arbeid/ skole/ barnehage til 10 personer per husstand

https://www.nrk.no/trondelag/kommunedirektoren-vil-lette-pa-tiltakene-i-trondheim-1.15375193

Gøy på landet. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Som sagt respekter din mening, og er selvfølgelig totalt uenig i den..

Heldigvis så er det ganske klart fra bevisene som framlegges at d vitamin er viktig ha optimale nivåer av selv uten at forsking er 100% sikre på hva/hvorfor det er slik som du mener.

Sitat

https://febs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/febs.15495

Low plasma 25(OH) vitamin D level is associated with increased risk of COVID‐19 infection: an Israeli population‐based study

Sitat

Association of Vitamin D Status and Other Clinical Characteristics With COVID-19 Test Results

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2770157

Sitat

SARS-CoV-2 positivity rates associated with circulating 25-hydroxyvitamin D levels

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0239252

Sitat

The link between vitamin D deficiency and Covid-19 in a large population

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.04.20188268v1

Sitat

Genetically-predicted vitamin D status, ambient UVB during the pandemic and COVID-19 risk in UK Biobank: Mendelian Randomisation study

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.18.20177691v1

Sitat

Vitamin D intake and incidence of multiple sclerosis

https://n.neurology.org/content/62/1/60.short

Sitat

Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren

https://academic.oup.com/ajcn/article/91/5/1255/4597253?login=true

Sitat

Influence of Vitamin D Status and Vitamin D3Supplementation on Genome Wide Expression of White Blood Cells: A Randomized Double-Blind Clinical Trial

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0058725

Folk får gjøre opp sin egen mening om det er verdt risikoen gå rundt med sub-optimale verdier av d vitamin ikke bare grunnet covid, men generelt god helse👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kryptodebunker said:

Jepp, nå har man hatt en streng nedstenging for å finne ut om man har kontroll på smitten eller ikke. Når man ser at man har god kontroll så åpner man opp igjen. Akkurat som man skal. Gleder meg til å kunne møte ca 10 personer i uka uten å måtte telle like nøye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Men dette er jo bare anekdoter.
Kan du bevise "at de fleste innen vitenskap" tror at D-vitamin beskytter eller kurerer virusinfeksjoner?

Mitt inntrykk er det motsatte, at de de fleste innen vitenskap forholder seg til at det etter tiår med forskning ikke foreligger bevis for at D-vitamin, eller styrking av immunforsvaret generelt, har noen større effekt.

Vi har forskningsmiljøer i Norge som ligger langt frem i forskning på vitaminer, så vidt jeg har sett av uttalelser fra disse, så har de ikke funnet noe bevis for at økt inntak av D-vitamin har noen større effekt på virusinfeksjoner, det samme gjelder forskere i utlandet?

Nå er det en del studier på gang for å se hvorvidt økt inntak av D-vitamin har noen effekt på COVID-19, slik at det kan jo bli spennende å se hva resultatet blir, men jeg har ikke inntrykk av at de fleste innen vitenskapen har konkludert med noe som helst enda.

Det er forøvrig verdt å merke seg at vitaminmangel som oftest sammenfaller med andre ting, som også er risikoer for alvorlig sykdom, også ved COVID-19, som høy alder, overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdom osv. som altså også er de gruppene som ofte har vitaminmangel.

Korrelasjon er ikke alltid kausalitet, de som er mest utsatt for vitaminmangel, er trolig også de som er mest utsatt for alvorlig COVID, selv om det ikke nødvendigvis trenger å være fordi de mangler noen vitaminer.

I Norden får de fleste i seg det meste av nødvendige vitaminer og mineraler i kosten om vinteren, bortsett fra D-vitamin som er helt umulig å få anbefalte mengder uten å være bevisst på det.

Skjønner ikke poenget ditt med å leke djevelens advokat (som du har gjort snart 1 år) om noe så trivielt som å få i seg anbefalte doser av D-vitamin. Når noe har null risiko (med mindre du hiver i deg 100 tabletter på en gang) og potensiell høy belønning så er det bare idioti å la være.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...