Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Får ikke lest teksten men synes den illustrere realitetene godt i Oslo der innvandrer befolkning har flest smittede. 

5e2da6f7-35c5-4030-92f8-41441e3cbc67?fit

Den illustrerer at en muslimsk kvinne ikke bruker munnbind, som er generaliserende mot en gruppe og sannsynligvis også representerer virkeligheten feil.

Sitat

Norsk koronamonitor fra Opinion har spurt 29.500 nordmenn om de er positive eller negative til at vi skal bruke munnbind i Norge.

Fire av fem nordmenn er nå positive til at vi skal bruke munnbind i Norge (79 %). I mai var kun 33 prosent positive.

- Gjennom hele pandemien har tilslutningen til munnbind hovedsakelig vært økende og har stabilisert seg på et rekordhøyt nivå i år, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Ni av ti nordmenn har kjøpt munnbind i løpet av pandemien, samt har ikke minst benyttet munnbind.

I alle landsdeler og i alle aldre er de aller fleste positive til bruk av munnbind. I Oslo er hele 88 prosent positive til munnbind. Andelen positive er høyest blant de over 60 år, samt noe høyere blant kvinner og i befolkningen med innvandrerbakgrunn.

https://opinion.no/2021/02/hele-norge-har-munnbind/

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Snikpellik dessverre har damer med relgiøse hodeplagg blitt ett symbol på innvandrer. Det er dette karikaturen skal framstille.

Nå er det også slik at innvandrere er voldsomt overrepresentert på smittestatestikken det kan man ikke stille under en stol. 

Sitat

I uke 5, blant 1 733 (94 %) med kjent fødeland var det 34 % som er født utenfor Norge (585 tilfeller,

Figur 8). Blant de utenlandsfødte var det flest personer som er født i Polen (97), Syria (40), Somalia

(34), Irak (33), Pakistan (32), Eritrea (30), Iran (29), Litauen (25), Russland (19), Chile (18), Sverige

(16), Bulgaria (13), Filippinene (13) og Serbia og Montenegro (13). Opplysninger om fødeland

mangler foreløpig for 102 tilfeller meldt i uke 5. Andelen meldte tilfeller blant utenlandsfødte var 40

% de siste 4 ukene (uke 2 – 5) og 34 % i løpet av de foregående 4 ukene (uke 51 – 1).

Blant totalt antall meldte covid-19 tilfeller med kjent fødeland (62 152, 95 %) siden pandemiens start,

er det 36 % som er født utenfor Norge (22 449). Blant disse er det flest personer med fødeland Polen

(3 219), Somalia (2 097), Pakistan (1 441), Irak (1 165), Eritrea (969), Syria (862), Afghanistan (791),

Sverige (767), Russland (591) og Litauen (570).

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kryptodebunker said:

@Snikpellik dessverre har damer med relgiøse hodeplagg blitt ett symbol på innvandrer. Det er dette karikaturen skal framstille.

Nå er det også slik at innvandrere er voldsomt overrepresentert på smittestatestikken det kan man ikke stille under en stol. 

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

Nu handlar ju faktiskt tegningen om munbind och då är det inte intressant hur smitten ser ut i den gruppen hvis de faktiskt bruker munnbind. 

Här i Trondheim bruker alle munnbind der de ska så tegningen bommar helt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

(Svar til krypto)

Men då må ein leite etter andre årsaker enn munnbindbruk. Artikkelen frå Nrk nemner at folk bur trangt, at folk i desse bydelane har låg inntekt (og antagelegvis sosiale utfordringar) samt yrke der dei lettare blir smitta.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Nu handlar ju faktiskt tegningen om munbind och då är det inte intressant hur smitten ser ut i den gruppen hvis de faktiskt bruker munnbind. 

Här i Trondheim bruker alle munnbind der de ska så tegningen bommar helt.

Munnbind er ett symbol for sykdom. Det skal ikke tolkes bokstavelig 😂👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (13 minutter siden):

At smitten er større blant innvandrere og utenlandske er godt kjent. Det kan ha mange andre faktorer enn om de bruker munnbind, følger smittevern eller ei, som trangboddhet, type arbeid, språk, tilgang på helsetjenester etc.

Du hevdet på forrige side ordrett at nordmenn bruker munnbind og innvandrere ikke. Dette er en helt feil påstand (som vist til over), og det er det jeg kommenterer i samråd med tegningen som viser en muslim uten munnbind, og en ikke-muslim med munnbind.

Du påpekte selv at dette er en generalisering, og ja, det har du rett i. Nå vil jeg ikke gjøre dette til en rasismediskusjon, men det grenser til rasisme når man på feilaktig grunnlag skjærer en gruppe av folket vårt over samme kam på den måten. Det er også en svært kontraproduktiv holdning i kampen mot pandemien å sette folk opp mot hverandre på måten slik du - og illustrasjonen gjør.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Kryptodebunker said:

Munnbind er ett symbol for sykdom. Det skal ikke tolkes bokstavelig 😂👍

I vilken värld då? I denna världen där det var 1000 smittede i fredags? 

I den verkliga världen handlar självklart karikaturen om munnbind och kanske lite om generellt smittevärn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snikpellik said:

Den illustrerer at en muslimsk kvinne ikke bruker munnbind, som er generaliserende mot en gruppe og sannsynligvis også representerer virkeligheten feil.

Selvsagt anektdotisk  men i våres/sommer 2020 var nesten alle jeg møtte på vei hjem gjennom groruddalen og  innenfor beskrivelsen, skjødesløse ift. smittevern.

Dvs. ikke ift. munnbind på den tiden men at de ikke tok hensyn til avstand. Lekte litt og kommenterte "booboo er du redd meg eller covid" fordi jeg holdt avstand når jeg passerte. De oppfattet det kanskje som rasisme at jeg holdt avstand?

Hadde det ikke vært for at jeg var opptatt av smittevern hadde jeg slått av en hyggelig prat for å oppklare evt. missforståelser og fordommer mot meg som hvit.

Jeg holdt bevisst avstand til alle jeg passert og var opptatt av å vise at de kunne føle seg trygge på at jeg ville holde avstand bla. fordi jeg også opplevde at noen kunne se vettskremte ut om  jeg passerte de uten at de var klar over det.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, torbjornen said:

Det kunne no vel la seg gjere på to meters avstand?

Med den oppførselen så ville jeg ikke ta sjangsen på at de ville respektere avstand om jeg stoppet sykkelen og dro tilbake for å ta en prat. Var ikke det en selvfølge eller vanskelig å forstå i sammenhengen? Men jeg vinket alltid og sa hei når jeg opplevde slik.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

At smitten er større blant innvandrere og utenlandske er godt kjent. Det kan ha mange andre faktorer enn om de bruker munnbind eller ei, som trangboddhet, type arbeid, språk, tilgang på helsetjenester etc.

Du hevdet på forrige side ordrett at nordmenn bruker munnbind og innvandrere ikke. Dette er en helt feil påstand (som vist til over), og det er det jeg kommenterer i samråd med tegningen som viser en muslim uten munnbind, og en ikke-muslim med munnbind.

Du påpekte selv at dette er en generalisering, og ja, det har du rett i. Nå vil jeg ikke gjøre dette til en rasismediskusjon, men det grenser til rasisme når man på feilaktig grunnlag skjærer en gruppe av folket vårt over samme kam på den måten. Det er også en svært kontraproduktiv holdning i kampen mot pandemien å sette folk opp mot hverandre på måten slik du - og illustrasjonen gjør.

Du bør lese det jeg skriver en gang til. Dere overivrige antirasister er de første til å kalle alt og alle rasist og rasistisk. Det er snart ikke ett tema man kan diskutere lenger om folk som ikke er hvite. Jeg vil ikke at Norge skal bli som Sverige der man ikke tør snakke om problemene i samfunnet. 

Det ville vært rasistisk om jeg sa alle innvandrere er skitne, uhygeniske svin som sprer smitte. Det mener jeg ikke. 

Jeg tolker karikaturen slik at spesielt i Oslo er norske livredde for utlendinger som har hatt mye større vedvarende smittetall. Damen med religiøst hodeplagg symbolisere innvandrere. Masken koronavirus sykdom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 minutter siden):

Du bør lese det jeg skriver en gang til. Dere overivrige antirasister er de første til å kalle alt og alle rasist og rasistisk. Det er snart ikke ett tema man kan diskutere lenger om folk som ikke er hvite. Jeg vil ikke at Norge skal bli som Sverige der man ikke tør snakke om problemene i samfunnet. 

Det ville vært rasistisk om jeg sa alle innvandrere er skitne, uhygeniske svin som sprer smitte. Det mener jeg ikke. 

Jeg tolker karikaturen slik at spesielt i Oslo er norske livredde for utlendinger som har hatt mye større vedvarende smittetall. Damen med religiøst hodeplagg symbolisere innvandrere. Masken koronavirus sykdom. 

Når du postar innlegg i eit debattforum må du også forvente at du får svar. Det er vel ingen som har hevda at du er rasist, men det blir påpeika at teikninga kan oppfattast på fleire måtar. Det meiner eg at ein må ta inn over seg.

(Og du hevda jo faktisk at innvandrarar slurva med å bruke munnbind, noko som viste seg å vere feil).

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (11 minutter siden):

Jeg kaller deg ikke rasist, jeg sa at det grenser til rasisme når man på feilaktig grunnlag skjærer en gruppe av folket vårt over samme kam på den måten. I dette tilfellet er det en etnisk/religiøs minoritet satt opp mot majoritetsbefolkningen som illustrasjonen viser. Man må kunne diskutere disse tingene uten å bli kalt overivrig antirasist.

Formålet med illustrasjonen er slik jeg leser den at innvandrere/muslimer ikke bruker munnbind/følger smitteverntiltak slik etniske nordmenn gjør. Det er ikke noe grunnlag for en slik påstand, og igjen, som vist til i undersøkelsen over er det sannsynligvis helt feil. Kommentaren din om at innvandrere ikke bruker munnbind mens nordmenn gjør det er også feil.

Man kan jo snu på det. Ut fra undersøkelsen bruker etniske nordmenn mindre munnbind enn innvandrere. Det blir likevel helt feil å si at etniske nordmenn ikke bruker munnbind, og det ville vært en generalisering.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Når du postar innlegg i eit debattforum må du også forvente at du får svar. Det er vel ingen som har hevda at du er rasist, men det blir påpeika at teikninga kan oppfattast på fleire måtar. Det meiner eg at ein må ta inn over seg.

(Og du hevda jo faktisk at innvandrarar slurva med å bruke munnbind, noko som viste seg å vere feil).

Sitat

Poenget er vel det at nordmenn bruker munnbind og innvandrere ikke.(veldig generalisert)

Dette har vært slik her i Vestfold er mitt inntrykk når jeg går i byene. De fra Somalia går med munnbind på halen som regel menn. De topper smittestatestikken for innvandrere. Tilfeldig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (14 timer siden):

Det er vel av samme grunn at folk ikke beskytter øynene. Vi er redde for å skille oss ut. Det har vært snakket om doble munnbind for at munnbindet under ikke skal lekke ut luft, men smitte kan fortsatt overføres gjennom øynene.

Mulig at visir og øyebeskyttelse skal forbeholdes helsevesenet som en slags uniform, og vil kunne skremme barn hvis kvinnen og mannen i gata går rundt med det. Vi kan ikke være mer beskyttet enn dem som jobber med folk som er koronasyke, selv om man kan møte smittede på butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI: 300.000 DOSER AV CORONAVAKSINE ER GITT SÅ LANGT

Fram til 15. februar er det satt litt over 300.000 doser med coronavaksine, viser oppdaterte tall fra Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK, melder Folkehelseinstituttet.

Av de 302.201 personene som har fått første dose, er nå 70.339 fullvaksinerte mot Covid-19, skriver de. 

Av de vaksinerte over 85 år, er henholdsvis 80 prosent av menn og 78 prosent av kvinner vaksinerte med én dose av koronavaksinen.

I gruppen 74–85 år er 25 prosent av kvinnene vaksinert, mens 23 prosent av mennene har fått vaksine.

Vaksinasjonsstatistikken viser at flest er vaksinert i Viken, etterfulgt av Oslo og Vestland. Vestfold og Telemark, Trøndelag og Innlandet ligger like bak.

– Det er naturlig som følge av befolkningstettheten. I de resterende fylkene er vaksinasjonen jevn, sier avdelingsdirektør Karianne Johansen ved Folkehelseinstituttet.

FHI publiserer daglige vaksinetall i ukedagene som blir oppdatert rundt klokken 13.20. Da vil også VGs oversikt over vaksinering i Norge bli oppdatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...