Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (4 minutter siden):

Har til gode å finne en grunn til å teste meg

Har vært snufsete og hodepine, men så lenge jeg ikke mister smaken så...
Begynner ikke å jobbe før i april
Har "sommerferie" til da (Har ikke ferie på sommeren)

Det er en like tvilsom strategi som ditt brukernavn 😉

Snufsete og hodepine kan være korona. De færreste mister smak/luktesans. Mister du derimot smak/luktesans akutt er det veldig sannsynlig at det er korona. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 minutt siden):

Har flere ganger vurdert å dra til lege eller ringe ambulanse, før covid, men har alltid drøyd det lengst mulig, og plutselig er jeg frisk igjen, så skal mye til føre jeg ringer etter hjelp, eller tester meg. 

Lov meg at du tester deg neste gang. Poenget med å teste seg for koronaviruset er å forhindre at man vandrer rundt i samfunnet og sprer det til andre. Slutter folk å teste seg får vi aldri kontroll på viruset. 

De lave antall tester nå betyr enten at vi faktisk har lav smitte og tallene stemmer. Eller at vi har mye skjult uoppdaget smitte. Folk som går på jobb, skole etc. Og tenker det er nok bare en liten forkjølelse. 

Selve testen er litt ubehagelig i 10 sekunder mens de snurrer en lang q-tip langt inne i nesa di. Bak i halsen merket jeg det ikke kun ett sekund der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (7 timer siden):

Dette var vel slik i byrjinga også då folk i Oslo og Bergen måtte byrje med munnbind. Eigentleg er det litt tragisk at folk i Norge er så opptekne av at alle skal vere like, og å hakke på dei som kler seg litt annleis eller tek litt andre val. Spesielt gale vert det dersom folk tilsynelatande ikkje likar at andre prøver å vere litt ekstra føre var med tanke på eiga og andre si helse.

Den viktigaste årsaka til at få brukar munnbind er likevel at Sogn og Fjordane har hatt ein gunstig situasjon med berre sporadiske smittetilfelle, sett bort frå smitteutbrotet i Hyllestad og nokre få mindre smitteutbrot. Det største av desse var no nyleg i nettopp Førde/Sunnfjord kommune. Av same årsak er vi så heldige at vi framleis kan både gå på kafé og trene på senter når vi vil. Eg tippar også at det var fleire å sjå med munnbind i Førde under smitteutbrotet enn før og etter.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (7 timer siden):

Angivelig skal soldaten nettopp ha kommet tilbake fra en tøff 10-dagers øvelse, skriver avisen.

Kryptodebunker skrev (6 timer siden):

New Cause of COVID-19 Blood Clots Identified

A new study reveals the virus triggers production of antibodies circulating through the blood, causing clots in people hospitalized with the disease.

Dersom informasjonen i det fyrste sitatet stemmer virkar det usannsynleg at dette har noko med korona å gjere.

Lenke til kommentar

DaniNichi skrev (9 timer siden):

Blitt kritisert i de trådene her siden starten av covid 19 når jeg nevnte d vitamin kan hjelpe ved covid-19 både pre infeksjon og etter man er blitt sjuk, spesielt @0laf har vært ekstremt kritisk og regner vel med han fortsatt er det.

Jeg er skeptisk til alt som ikke er godt bevist med studier, også bruk av vitaminer mot virusinfeksjoner, da det etter tiår med forskning på dette fremdeles ikke er bevist at de som ikke har vitaminmangel kan styrke immunforsvaret på noe vis ved å innta mer vitamin.

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg kjøpte D-vitamin for rundt 3 måneder siden, å har selv tatt 2000iu daglig i noen måneder, det skader neppe, men inntil det motsatte er bevist har jeg heller ingen tro på at det hjelper (med mindre man mangler vitaminer selvfølgelig).

Problemet er jo at sykdom fra virusinfeksjon er immunforsvaret som reagerer på viruset, så generelt ønsker man jo ikke å styrke immunforsvaret, ettersom det ville bety at man blir enda sykere, det man ønsker er et velfungerende balansert immunforsvar, å det har de aller fleste mennesker uten å innta kosttilskudd.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Har til gode å finne en grunn til å teste meg

Har vært snufsete og hodepine, men så lenge jeg ikke mister smaken så...
Begynner ikke å jobbe før i april
Har "sommerferie" til da (Har ikke ferie på sommeren)

Lukt og smak er det jeg nå også går etter selv om jeg skulle føle meg dævsjuk. Men jeg bruker også selvkarantene om jeg blir dårlig. Peanøttsmør er en fin test.

Jeg har testet meg 2 ganger på vårparten men da kun av hensyn til kolleger fordi min arbeidsplass ventet helt til november med hjemmekontor i Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (19 minutter siden):

Jeg er skeptisk til alt som ikke er godt bevist med studier, også bruk av vitaminer mot virusinfeksjoner, da det etter tiår med forskning på dette fremdeles ikke er bevist at de som ikke har vitaminmangel kan styrke immunforsvaret på noe vis ved å innta mer vitamin.

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg kjøpte D-vitamin for rundt 3 måneder siden, å har selv tatt 2000iu daglig i noen måneder, det skader neppe, men inntil det motsatte er bevist har jeg heller ingen tro på at det hjelper (med mindre man mangler vitaminer selvfølgelig).

Det har no vel aldri vore skadeleg å ta tran eller å tilføre kroppen dei vitaminane ein treng f.eks. gjennom eit sunt og variert kosthald. (Det er sjølvsagt heller ikkje noko vits i å innta meir enn det kroppen treng, sidan dette berre blir ei belastning ved at det som vert til overs må skiljast ut).

Når det gjeld tran har det vel alltid vore sagt at det kan førebyggje forkjøling. Tilsvarande med C-vitamin. Det er difor naturleg å tenkje seg at desse tinga også kan ha ein gunstig verknad på kroppen si evne til å forsvare seg mot korona. Det har lenge vore hevda at nok D-vitamin kan førebyggje korona, og no er ein altså i gang med ein vitskapleg studie for å finne ut om dette faktisk stemmer.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (13 minutter siden):

Det har lenge vore hevda at nok D-vitamin kan førebyggje korona, og no er ein altså i gang med ein vitskapleg studie for å finne ut om dette faktisk stemmer.

Å det er bra, studier er alltid fint, så kan det bli interessant å se hva disse studiene viser.

Det har vært flere studier på vitamin D og COVID, men så langt har ingen funnet noen større positiv effekt, selv om det var en studie som viste gode resultater, men det var for de som faktisk hadde vitaminmangel, og det er åpenbart at å rette opp en alvorlig vitaminmangel vil ha positiv effekt på en rekke ting, trolig også hvor syk man blir av virusinfeksjoner.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (23 minutter siden):

Legg merke til at det fyrst og fremst er snakk om D-vitaminmangel.

Ja, jeg ser det, å det har hele tiden vært i hovedsak snakk om D-vitamin, som artikkelen også gjør klart at man som oftest får fra solen.

Sitat

Forskere flere steder i verden har spekulert på om det er noe spesielt med stoffet kroppen lager når det ultrafiolette lyset fra solen treffer huden.

Flere studier bekrefter en sterk sammenheng mellom et lavt D-vitaminnivå og alvorlig covid-19, skriver Dagens Medisin. D-vitamin ser særlig ut til å styrke kroppens forsvar mot virale luftveisinfeksjoner.

Ut i fra dette, så skulle man jo anta at folk i nordlige land, som Norge, Sverige, Finland m.fl. generelt sett har lavere mengder D-vitamin enn folk i Sør-Amerika, Syd-Europa osv, hvor det er mer sol og varme dager.

Så vidt jeg vet, justert for smittetall, så er det foreløpig lite som tyder på at andelen alvorlig syke og døde er langt høyere i de nordlige landene enn i sørlige land, eller at det er mer død og elendighet i land som India og deler av Afrika, hvor mangel på D-vitamin også er ganske utbredt, trolig på grunn av kosthold, mørkere hud osv?

Det er også slik at for høyt inntak av vitamin-D kan være skadelig, det kan lede til hyperkalsemi, som kan gi alvorlige komplikasjoner som nyresvikt, men det skal svært store doser til før det skjer.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

39 smittetilfeller registrert i Oslo siste døgn:Det er registrert 39 coronasmittede i Oslo siste døgn. Det er tre flere enn dagen før, men 29 færre enn snittet den siste uka.

Samme dag forrige uke ble det registrert 24 smittetilfeller.

Smittetallet det siste døgnet er 27 lavere enn gjennomsnittet de foregående 14 dagene, som var på 66 smittede per dag.

Det høyeste smittetrykket i Oslo er nå registrert i bydel Bjerke med 236 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene. På andreplass ligger Sagene med 224 smittede. Stovner bydel, som tidligere var hardest rammet, har nå 195 smittede per 100.000, som er rundt en tredel av det var på det meste.

Smittetallet er under 100 i alle de vestlige bydelene og Nordstrand. Lavest er det i Nordre Aker med 55, fulgt av Nordstrand med 59.

I alt er nå 18.276 Oslo-borgere registrert smittet siden mars i fjor. Godt over halvparten av tilfellene, 11.247, er registrert i aldersgruppen under 40 år. Bare i gruppen 20–29 år er det 4.477 registrerte smittede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Det har no vel aldri vore skadeleg å ta tran eller å tilføre kroppen dei vitaminane ein treng f.eks. gjennom eit sunt og variert kosthald. (Det er sjølvsagt heller ikkje noko vits i å innta meir enn det kroppen treng, sidan dette berre blir ei belastning ved at det som vert til overs må skiljast ut).

Når det gjeld tran har det vel alltid vore sagt at det kan førebyggje forkjøling. Tilsvarande med C-vitamin. Det er difor naturleg å tenkje seg at desse tinga også kan ha ein gunstig verknad på kroppen si evne til å forsvare seg mot korona. Det har lenge vore hevda at nok D-vitamin kan førebyggje korona, og no er ein altså i gang med ein vitskapleg studie for å finne ut om dette faktisk stemmer.

Helt uskadelig har nok ikke tran vært. For eksempel ble mengden A-vitamin redusert med 75% i 2001 og 2002, før det lå en porsjon tran på 140% av anbefalt daglig inntak av A-vitamin.

Når det er sagt vil jeg tro tran er trygt å ta nå, og jeg deltar selv i transtudien.

https://tidsskriftet.no/2004/05/legemidler-i-praksis/bruk-og-misbruk-av-kosttilskudd

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...