Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Sarpsborg kommune stenger alle skoler

Sarpsborg kommune stenger alle skoler, melder Sarpsborg Arbeiderblad.

– Vi følger situasjonen fra time til time og det kan derfor hende at den nye forskriften må skjerpes ytterligere bare om noen dager. Vi er helt avhengig av at smittetallene og villsmitten går ned. Skal vi feire en noenlunde normal jul, er det helt avgjørende at alle følger reglene, sier ordføreren til kommunens nettside.

Sitat

Ny smitterekord i Skien

Det er ny smitterekord i Skien, med 32 nye smittetilfeller siste døgn, skriver kommunen på sine sider.

– De høye tallene på nye smittede vurderes å ha sammenheng med siste ukes påviste smitte, identifiserte nærkontakter og påfølgende massetesting fra slutten av forrige uke, skriver kommunen.

– At flesteparten av tilfellene knytter seg til kjente smittemiljø, tilsier at smittesituasjon i øvrige deler av samfunnet er tilsvarende høy. Viktigheten av å holde avstand og unngå unødvendig sosial kontakt er derfor avgjørende for at smittesituasjon bedrer seg. Det er også særlig viktig at familier som har smitte, er særlig påpasselige med å overholde karantene og isolasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følger ikke innvandrere smittevern reglene eller er det bare uflaks?

Sitat

Nytt smittetilfelle i Larvik: – Det er en ung person i innvandrermiljøet

Onsdag rapporterte Larvik kommune om to nye smittetilfeller i Larvik, ett av dem tilknyttet minnestunden i innvandrermiljøet. Torsdag morgen ble det klart at en ny positiv koronatest kom inn onsdag kveld, også denne tilknyttet denne klyngen.

(Østlands-Posten) – Dette er en ung person som er nærkontakt til miljøet hvor det ble registrert smitte etter en minnestund i innvandrermiljøet i Larvik, sier kommunalsjef for helse og mestring i Larvik kommune, Guro Winsvold.

Winsvold sier at personen har sittet i karantene, men at det likevel er satt i gang sporing.

– Vi vil kartlegge kontakter til denne personen, men det ser ut til at vi har grei oversikt over situasjonen her, sier hun.

Det betyr at minst 15 personer til nå har blitt bekreftet smittet i forbindelse med den nevnte minnestunden.

https://www.sb.no/korona/larvik/pandemi/nytt-smittetilfelle-i-larvik-det-er-en-ung-person-i-innvandrermiljoet/s/5-36-1022717

Lenke til kommentar

Rikskringkastingen har publisert en artikkel som redegjør for resultater fra DNA-analyser av virusvariantene som er i omløp i landet nå. "Stammene" som var i  omløp i vår, sommer og høst er mer eller mindre utraderte, dagens utbrudd ser ut til nesten utelukkende å skyldes nylig importerte virus.

https://www.nrk.no/norge/importsmitte-dominerer-nesten-totalt-i-norge-1.15291875

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

Du tar utgangspunkt i en dødsrate på rundt 1% men dette er estimert av FHI til å være langt lavere, et eller annet sted mellom 0,3-0.1. 

Dødsrate er bare toppen av isfjellet. Jeg er glad noen ser kostnader og konsekvenser utover dødsrate.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (17 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/importsmitte-dominerer-nesten-totalt-i-norge-1.15291875

Jeg stemmer for å stenge grensene. Kommer 10 000+ polakker tilbake fra juleferie i Polen. Obligatorisk testing og opphold på hotell i 10 dager uansett.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jB3gjA/rett-etter-nyttaar-kommer-84-fly-fra-polen-alle-maa-testes

84 fly ganger med ca 200 passasjerer blir 16800 personer.

SuperKrokodille skrev (27 minutter siden):

Rikskringkastingen har publisert en artikkel som redegjør for resultater fra DNA-analyser av virusvariantene som er i omløp i landet nå. "Stammene" som var i  omløp i vår, sommer og høst er mer eller mindre utraderte, dagens utbrudd ser ut til nesten utelukkende å skyldes nylig importerte virus.

Ja skremmende.

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Du tar utgangspunkt i en dødsrate på rundt 1% men dette er estimert av FHI til å være langt lavere, et eller annet sted mellom 0,3-0.1. 

Det er viktig å skille mellom CFR og reell dødsrate. CFR, case fatility ratio, tar utgangspunkt i diagnostiserte smittetilfeller, mens reell også inkluderer udiagnostiserte. Sistnevnte er selvsagt ikke målbart, bare gjettbart og kan ikke leses ut fra tallene for diagnostiserte smittetilfeller. Reell dødsrate som du sikter til ligger sannsynligvis i området 0,5 - 0,7% målt ut fra stabile perioder i de landene med svært lav positiv testrate (ekstremt mye testing). CFR dødrate er derimot målbart og ligger som regel i området 1-5% for land med godt helsevesen, men noen land med elendig testing eller manglende testkapasitet har mye høyere CFR.

Reell dødsrate har på grunn av udokumenterbar gjetting liten nytteverdi. CFR dødsrate er dokumenterbart har dermed større nytteverdi til f.eks vurdering av tiltak, forventning av skadeomfang osv. Vennligst oppgi om det er gjettometrisk dødsrate eller CFR du nevner, så vi slipper å lure.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Sveriges vaksinekoordinator Richard Bergström sier det vil komme 9.750 doser i første vaksineleveranse til Norge, melder VG. Bergström opplyser til avisa at alle landene i Europa får samme antall vaksinedoser. Leveransen blir sendt 24. desember.

Jeg synes dette burde gå til ansatte i hjemmetjenesten og de som jobber med korona syke. Ikke 80 åringer. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (27 minutter siden):

Oisann, den artikkelen var visst blitt postet og diskutert alt ja!

Det gjør ingenting med litt repetisjon. Jeg ville bare få med det at det kommer utrolig mange Polakker tilbake fra Polen på nyåret. Og sikkert mange fra Pakistan, India etc som har vært hjemme på besøk i julen. Selvfølgelig alle land som har mer smitte enn Norge også Europeiske.

Jeg synes myndighetene bør ha en plan ellers så risikerer vi ny oppblomstring når alle vender tilbake til Norge etter juleferien. 7 dagers karantene på hotell, med test siste dagen.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tyder på stor pågang. Studenter som skal hjem til jul? Eller ny smitte oppblomstring?

Sitat

Oslo kommune opplever for tiden tekniske problemer på nettsiden for coronatest og prøvesvar. På nettsiden står det følgende:

«Det er dessverre tekniske problemer med bestilling av koronatest og avbestilling av test på nett. Vi jobber med å få rettet dette så fort som mulig. Får du ikke bestilt time eller avbestilt time på nett, ta kontakt med koronatelefonen på 21 80 21 82».

Det er for øyeblikket ikke mulig å bestille en koronatest. Videre på nettsiden for coronatest står det at det er «ustabilitet i Oslo kommunes tjenester» og «vi beklager eventuelle ulemper dette kan medføre».

E24 har vært i kontakt med Oslo kommune, som bekrefter at de opplever tekniske problemer. De har i skrivende stund ikke utdypet hva som er årsaken.

https://e24.no/teknologi/i/aPGM97/systemet-for-aa-bestille-koronatest-i-oslo-kommune-er-nede

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW

Denne juleferien blir et geitehelvete og samfunnet må betale for det i Januar. Forbered dere. Folk begynner å bli lei restriksjonene allerede - smitterekorder overalt. Nordmenn generelt er ikke intressert i å feire jul alene med munnbind og jeg kan se for meg hvor mange juleselskaper politiet kommer til å slå ned på... Lykke til folkens. Ønsker alle en rolig og smittefri jul og nyttår.

Lenke til kommentar
justus skrev (2 minutter siden):

Denne juleferien blir et geitehelvete og samfunnet må betale for det i Januar. Forbered dere. Folk begynner å bli lei restriksjonene allerede - smitterekorder overalt. Nordmenn generelt er ikke intressert i å feire jul alene med munnbind og jeg kan se for meg hvor mange juleselskaper politiet kommer til å slå ned på... Lykke til folkens. Ønsker alle en rolig og smittefri jul og nyttår.

Jeg har sagt nei til samtlige tre selskap jeg er invitert i. For noen virker det som de planlegger fast tradisjon med nytt selskap hver dag omtrent. Håpløst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vaksineringen starter 27. desember
Norge starter vaksinasjonen 27. desember, skriver regjeringen i en pressemelding. Første koronavaksine kan ankomme Norge julaften. Norge vil starte vaksineringen samtidig med de andre europeiske landene.
https://www.nrk.no/nyheter/vaksineringen-starter-27.-desember-1.15293654

Pressemelding: Koronavaksine til jul
– Det er gledelig at den første godkjente koronavaksinen kan ankomme Norge allerede på julaften. Norge vil starte vaksineringen samtidig med de andre europeiske landene. Vi er godt i gang med planleggingen av dette i Norge og alle kommuner skal ha klare planer for vaksineringen 18. desember, sier statsminister Erna Solberg.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/koronavaksine-til-jul/id2814998/

Spoiler

Happy Nic Cage GIF by IFC

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg måtte dessvere en snartur innom et kjøpesenter i går ettermiddag: Maurtue! 90% uten munnbind! Fikk bare gjort unna 2 av 4 ærender under nogen lunde ok forhold, men post i butikk og dagligvare var bare å glemme. Hvis det er på samme måte i byer med større smittetrykk så er det bare å bunkre opp med nødproviant og stålsette seg for januar.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Det gjør ingenting med litt repetisjon. Jeg ville bare få med det at det kommer utrolig mange Polakker tilbake fra Polen på nyåret. Og sikkert mange fra Pakistan, India etc som har vært hjemme på besøk i julen. Selvfølgelig alle land som har mer smitte enn Norge også Europeiske.

Jeg synes myndighetene bør ha en plan ellers så risikerer vi ny oppblomstring når alle vender tilbake til Norge etter juleferien. 7 dagers karantene på hotell, med test siste dagen.

Nei det er vel sant.

Synes det var en interessant artikkel, fordi den tegner opp et bilde av hvor mye importsmitten har bidratt til situasjonen vi har nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (6 minutter siden):

Nei det er vel sant.

Synes det var en interessant artikkel, fordi den tegner opp et bilde av hvor mye importsmitten har bidratt til situasjonen vi har nå.

Ja så kan du tenke deg på nyåret med ny importsmitte og alle som har brutt reglene her i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
58 minutes ago, Kryptodebunker said:

Jeg har sagt nei til samtlige tre selskap jeg er invitert i. For noen virker det som de planlegger fast tradisjon med nytt selskap hver dag omtrent. Håpløst. 

Du er en av mange helter samfunnet trenger. Tradisjoner virker å stå sterkt i dette landet, personlig har jeg aldri vært så fryktelig opptatt av tradisjoner - vi har det godt nok her til lands nesten uansett, så om jula ikke blir det samme, so what?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...