Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Nye smittede knyttes til verft i Haugesund:Søndag er det påvist fire nye smittetilfeller som kan knyttes til coronautbruddet på Aibels verft på Risøy i Haugesund.

- Om disse er smittet av den britiske varianten, får vi ikke svar på før om noen dager, skriver kommunen på sine nettsider.

Kommunen opplyser at de i samarbeid med Aibel vil gjennomføre testing av de resterende arbeiderne tilknyttet prosjektet på Risøy. Alle nærkontakter til de smittede er satt i karantene, og Haugesund kommune arbeider videre med smittesporing.

Mandag klokka 10 holder kommunedirektør Ole Bernt Thorbjørnsen, kommuneoverlege Jostein Helgeland og Aibel-direktør Ole Sandvik en orientering om situasjonen.

Fredag ble det kjent at flere hundre personer må coronatestes etter at én person på Aibels verft i Haugesund var bekreftet smittet av den britiske virusmutasjonen.

Smittekilden er foreløpig ukjent. Arbeideren som fikk påvist smitte med virusvarianten som først ble oppdaget i Storbritannia, var i Norge før grensene i praksis ble stengt 29. januar, så dermed er det ikke snakk om importsmitte.

Personen har arbeidet ved bedriften, men skal angivelig ikke ha vært i kontakt med lokalbefolkningen.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Simen1 said:

Jeg var klar over den siden av saken før jeg ble med på det, men ble positivt overrasket over at man skal svare på noen spørsmål om kosthold (som sier noe om d-vitamin fra andre kilder) når man blir med på studien. Det vil si at de tar hensyn til det i sine beregninger av effekt. Personlig vet jeg at jeg har godt inntak av d-vitamin i det vanlige kostholdet (ca anbefalt daglig inntak) så tranen vil bare være et eventuelt tillegg. Bra at kostholdet mitt hverken spolerer studien eller gjør at jeg risikerer underskudd.

Har en god og feit hvalbiff i magen i skrivende øyeblikk :)  I morgen blir det ~300g laksefilet på tallerkenen.

Hvalbiff! En favoritt fra barnsben!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

NEDERLANDSK SOLDAT DØDE I NORD-NORGE

Forsvarets pressevakt Thomas Gjesdal bekrefter overfor VG at en nederlandsk soldat ble funnet død på en militærleir i Nord-Norge lørdag.

Soldaten ble funnet rundt klokken 17.30 lørdag. Han skal ha vært i utstasjonert på militærleiren på Skjold, som har kallenavnet «Camp Orange» nettopp på grunn av de nederlandske gjestene.

NRK omtalte dødsfallet først.

– Etter min kjennskap var det ikke noe planlagt aktivitet den dagen. De er i Norge på vintertrening, opplyser Gjesdal.

Den nederlandske avisen Algemeen Dagblad skriver at soldatene er i Norge for å lære å overleve i kulden. Angivelig skal soldaten nettopp ha kommet tilbake fra en tøff 10-dagers øvelse, skriver avisen.

Thomas Gjesdal i Forsvaret har ikke anledning til å kommentere opplysningene fra den nederlandske avisen.

Kan være asymptomatisk korona. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har brent meg før på å konkludere for tidlig, men det virker ganske fjernt at det dødsfallet skal ha noe med covid19 å gjøre. Han har vært på øvelse i 10 dager og da åpenbart ikke sittet i isolasjon. Hadde han vist symptomer ville han nok blitt trukket ut fra øvelsen, satt i karantene og testet rimelig kjapt og fortsatt karantene. Så akkurat nå klarer jeg ikke å se noen indikasjoner på at det har noe med covid å gjøre, men jeg skal som sagt ikke konkludere ennå.

Jeg synes bare det er litt søkt å poste det i denne tråden uten noen nevneverdige indikasjoner på at det har noe med covid19 å gjøre. Hadde jeg vært deg ville jeg i hvert fall ventet på mer indikerende / bekreftende info først.

Edit:

Sitat

- Royal Netherlands Marechaussee etterforsker saken. En talsperson sier at det fortsatt er uklart om det er en naturlig eller en unaturlig dødsårsak, skriver det Nederlandske nettstedet nos.nl.

Sitat

- De fikk drikke alkohol i sine egne lokaler. Neste ettermiddag ble soldaten funnet død i sengen sin, skriver avisen.

https://www.nordlys.no/nederlandsk-soldat-dode-under-trening-i-indre-troms/s/5-34-1437854

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Poenget her @Kryptodebunker er at korona ikke akkurat er det første en mistenker som årsak til en blodpropp, en blodpropp kan oppstå av som @Benbjo så fint sa det, en million ting. 

Double down 👍

Sitat

Den nederlandske avisen Algemeen Dagblad skriver at soldatene er i Norge for å lære å overleve i kulden. Angivelig skal soldaten nettopp ha kommet tilbake fra en tøff 10-dagers øvelse, skriver avisen.

De skulle ifølge Algemeen Dagblad at vært med i Joint Viking, som ble innstilt på grunn av corona. Kun fire nederlandske soldater ble smittet den gang.

Videre hevder avisen at det skal ha vært et coronautbrudd blant soldatene for et par uker siden. Både Algemeen Dagblad og avisen De Telegraaf skriver at soldatene skal ha hatt en fest kvelden før dødsfallet.

Thomas Gjesdal i Forsvaret har ikke anledning til å kommentere opplysningene fra den nederlandske avisen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41mxbg/nederlandsk-soldat-doede-paa-vintertrening-i-norge

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Jeg har brent meg før på å konkludere for tidlig, men det virker ganske fjernt at det dødsfallet skal ha noe med covid19 å gjøre. Han har vært på øvelse i 10 dager og da åpenbart ikke sittet i isolasjon. Hadde han vist symptomer ville han nok blitt trukket ut fra øvelsen, satt i karantene og testet rimelig kjapt og fortsatt karantene. Så akkurat nå klarer jeg ikke å se noen indikasjoner på at det har noe med covid å gjøre, men jeg skal som sagt ikke konkludere ennå.

Jeg synes bare det er litt søkt å poste det i denne tråden uten noen nevneverdige indikasjoner på at det har noe med covid19 å gjøre. Hadde jeg vært deg ville jeg i hvert fall ventet på mer indikerende / bekreftende info først.

Edit:

https://www.nordlys.no/nederlandsk-soldat-dode-under-trening-i-indre-troms/s/5-34-1437854

Nå må jeg holde tunga rett i munnen siden jeg vet mer enn media om dette, men det utføres ikke obduksjoner i helg, vent til tirsdag så slippes det nok informasjon om det er hensiktsmessig å informere ola nordmann om dødsårsak.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (1 time siden):

Hvorfor testet deg så mange ganger? Trodde du holdt deg unna folk under pandemien

Fordi det er det man skal gjøre om man har luftveissymptomer. Jeg studerer så har en del nærkontakter i løpet av en uke. Poenget mitt er at etter fjerde negative test tenkte jeg er det nødvendig å teste meg nå? Det er sikkert ikke korona nå heller og det var det heller ikke. 

At folk er lei av å teste seg kan forklare de lave testallene. 

Man burde kjøpt inn og distribuert hurtigtester i mye større skala. Folk sitter mye heller å spytter i 5 min hjemme på en hurtigtest enn å bestille time, reise til testsenter, få pinne oppe i nesa/hals og vente ett døgn eller mer i karantene på svar. 

Selv om hurtigtester ikke fanger opp alle positive er det mye bedre enn at folk ikke tester seg. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...