Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
William_S skrev (13 minutter siden):

All forskning tyder ikke på dette nei 

Sitat

The authors incorrectly cite the R0 of SARS-COV-2 as evidence to support droplet transmission. The R0 is not, and has never been a criterion for defining the mode of transmission. R0 is a function of the pathogen, the host and the environment, and varies for any given pathogen by factors such as population density and environment. As such, it is not a scientific measure of transmission mode, and cannot be used selectively to support droplet transmission of SARS-COV-2. Accepted estimates for the R0 of SARS-COV-2 are between 2 and 4 [12], but as high as 6 in New York State and Wuhan [13, 14]. Given that over 80% of cases are mild, and there is substantial asymptomatic infection, the official case counts upon which the R0 is calculated are likely a vast under-estimate, and R0 is likely higher.

Tuberculosis, which is accepted as airborne, has a R0 range which lower than that of SARS-COV-2 [15]. Influenza, too, has been shown repeatedly to be capable of aerosol transmission and found in the air hours after an infectious patient has left the room [16, 17], despite having a lower R0 range than SARS-COV-2 [18]. Pertussis is as infectious as measles, with a R0 range up to 18, but is classified as droplet transmitted [19], again highlighting that R0 is not a valid measure of mode of transmission. One reason is the infectious dose, which differs for different airborne pathogens, and explains why tuberculosis has a much lower R0 than measles—the difference is explained by a much lower infectious dose of measles. This complexity also illustrates why R0 cannot be used to determine transmission mode. Further, the infectious dose of SARS-COV-2 is still unknown, and this uncertainty in itself should warrant a precautionary approach.

The authors correctly cite measles and tuberculosis as airborne infections, but neither has ever been isolated as viable pathogens from air samples [20, 21], whereas SARS CoV2 has [6]. Airborne transmission has been subject to a much higher burden of proof than droplet or contact transmission of SARS-COV-2, and also to a higher evidence standard compared to other pathogens. This is the opposite of a precautionary approach in the face of uncertainty.

The cost of persevering with an argument based on selective evidence is the safety and lives of health workers, who are being denied airborne precautions by health authorities all over the world. Many guidelines still advocate the surgical mask which is not actually designed or approved for respiratory protection. The best available data on beta coronaviruses show superior protection offered by N95 respirators compared to surgical masks [22]. Finally, transmission mode is only one consideration in making guidelines for PPE. Other criteria include work health and safety obligations, the presence of scientific uncertainty, immunity, the availability of drugs and vaccines for the disease and the seriousness of the infection [23]. Getting it wrong for a serious infection such as COVID-19 matters much more than getting it wrong for a trivial infection. The same dogmatic arguments about droplet versus airborne precautions occurred in Toronto in 2003 during SARS, with a failure to provide airborne precautions for health workers, a subsequent outbreak and health worker deaths. The SARS Commission in Toronto recommended the use of the precautionary principle to protect health workers during a serious emerging infectious threat [24]. The case for the acceptance of the science around airborne transmission coupled with precautionary control measures has never been more compelling than during the COVID-19 pandemic.

https://aricjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13756-020-00868-6

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Det er et av de viktigste tiltakene mot viruset. Likevel blir færre testet.

Oslo og deler av Østlandet ble stengt ned for å få «bedre oversikt». Likevel går testaktiviteten kraftig ned. Nå er testnivået i Norge på det laveste siden oktober, om man holder juleferien utenfor.

https://www.aftenposten.no/norge/i/gWzz2A/det-er-et-av-de-viktigste-tiltakene-mot-viruset-likevel-blir-faerre-te

(abo) 

Får vi ikke like mye symptomer lenger? Eller gidder vi ikke teste oss? Hvem vet. 

Sitat

1. Oslo og Viken. Oslo og Viken er fylkene med mest smitte. Her burde testaktiviteten vært høyere.

Årsaken er at det er over 50 prosent høyere andel positive tester i Oslo og Viken enn i resten av landet.

Sitat

2. De yngste og eldste. Andelen som testet positivt i uke 5, er høyest blant de under 12 år. Samtidig er det de som testes minst.

Tallene viser også at det er svært lav testing blant eldre over 60 år.

Foreldre som ikke vil utsette småtrollene for ubehaget med å ta en test? Og de er jo sikkert bare forkjølet, hoster litt og snørrer litt.. Det er vel ikke så farlig.. Noen som lurte på hvorfor plutselig barnehager og skoleklasser må i karantene? 

Sitat

3. Innvandrere. Både pakistanere, polakker, svensker, iranere og irakere testet seg mer enn norskfødte i forrige uke.

Tyder på at innvandrermiljøene tar dette på alvor nå. Bra! Det har jo vært en del kritikk den veien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (36 minutter siden):

Blitt kritisert i de trådene her siden starten av covid 19 når jeg nevnte d vitamin kan hjelpe ved covid-19 både pre infeksjon og etter man er blitt sjuk, spesielt @0laf har vært ekstremt kritisk og regner vel med han fortsatt er det.

Godt å se at forskingene begynner vise resultater, jeg har nå aldri vært i tvil på d vitamin sin styrke som tilskudd.

https://www.nrk.no/norge/ny-korona-studie_-d-vitamin-gir-lavere-sannsynlighet-for-alvorlig-sykdom-1.15373009?fbclid=IwAR3RCgFuDF3jhASVWna4kYm1BzvH2-E52c27en9xK6eUZizGihJoXUJAp2E

Endret av DaniNichi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Blitt kritisert i de trådene her siden starten av covid 19 når jeg nevnte d vitamin kan hjelpe ved covid 10 både pre infeksjon og etter man er blitt sjuk, spesielt @0laf har vært ekstremt kritisk og regner vel med han fortsatt er det.

Godt å se at forskingene begynner vise resultater, jeg har nå aldri vært i tvil på d vitamin sin styrke som tilskudd.

https://www.nrk.no/norge/ny-korona-studie_-d-vitamin-gir-lavere-sannsynlighet-for-alvorlig-sykdom-1.15373009?fbclid=IwAR3RCgFuDF3jhASVWna4kYm1BzvH2-E52c27en9xK6eUZizGihJoXUJAp2E

Det har han sagt i et år nå

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar

Godt å få ennå bedre vitenskapelig grunnlag for D-vitamin. Jeg er selv med i transtudien og vet ikke om jeg får placebo eller ei. Tenker det er en bra ting å gjøre for vitenskapen. For norske Möller tenker jeg at transtudien sannsynligvis vil styrke det vitenskapelige grunnlaget for deres virksomhet og norsk sunn og bærekraftig industri heier jeg på :thumbup:

• Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Godt å få ennå bedre vitenskapelig grunnlag for D-vitamin. Jeg er selv med i transtudien og vet ikke om jeg får placebo eller ei. Tenker det er en bra ting å gjøre for vitenskapen. For norske Möller tenker jeg at transtudien sannsynligvis vil styrke det vitenskapelige grunnlaget for deres virksomhet og norsk sunn og bærekraftig industri heier jeg på :thumbup:

Er også med her. Har placebo. Smaker jo om det er tran eller maisolje... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 07faf...dc0
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Vegetabilsk olje smaker litt fiskere innimellom synes jeg. 

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Hvis det er så åpenbart så har jeg nok ekte vare. Kan ikke se eller smake noen forskjell fra originalen i hvert fall. Leste bare det intro-arket til studien der det sto at de skulle smake helt likt og antok det stemte.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Simen1 said:

Hvis det er så åpenbart så har jeg nok ekte vare. Kan ikke se eller smake noen forskjell fra originalen i hvert fall. Leste bare det intro-arket til studien der det sto at de skulle smake helt likt og antok det stemte.

Den jeg har smaker ingenting i alle fall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Nå ville jeg ikke utsatt meg for å kanskje få omeg6 tung olje fremfor tran men interessant prosjekt.

Jeg var klar over den siden av saken før jeg ble med på det, men ble positivt overrasket over at man skal svare på noen spørsmål om kosthold (som sier noe om d-vitamin fra andre kilder) når man blir med på studien. Det vil si at de tar hensyn til det i sine beregninger av effekt. Personlig vet jeg at jeg har godt inntak av d-vitamin i det vanlige kostholdet (ca anbefalt daglig inntak) så tranen vil bare være et eventuelt tillegg. Bra at kostholdet mitt hverken spolerer studien eller gjør at jeg risikerer underskudd.

Har en god og feit hvalbiff i magen i skrivende øyeblikk :)  I morgen blir det ~300g laksefilet på tallerkenen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Foreldre som ikke vil utsette småtrollene for ubehaget med å ta en test? Og de er jo sikkert bare forkjølet, hoster litt og snørrer litt.. Det er vel ikke så farlig.. Noen som lurte på hvorfor plutselig barnehager og skoleklasser må i karantene? 

De har selv lagt opp til det, da de gir unntak for testing hos barn med snørr som eneste symptom, og ellers god allmenntilstand. Jeg har forstått det sånn at de fleste barn vil ha god allmenntilstand? Enkelt å dra rådet litt lang da, og droppe test.

Sitat

Også barn bør testes, i samråd mer deres foreldre. Barn med rennende nese som eneste symptom, som ellers er i god allmenntilstand uten andre tegn på nyoppstått luftveisinfeksjon, behøver ikke å holdes hjemme eller testes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...