Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (15 minutter siden):

Bare for å sette ting i litt perspektiv , før jeg blir angrepet Covid-19 er ikke influensa.Og vi er ikke Sverige, Danmark, Tyskland eller Irland før noen skal poste om slikt..Og vi er ikke Brazil eller USA, dette burde være ganske opplagt.

Prøv heller argumenter på hvorfor vi skal holde på de strengeste tiltakene i Norge (Merk strengeste tiltakene, ikke fjerne alle) .

Hvorfor? Det har vel blitt besvart veldig mange ganger her inne i løpet av et helt år, men jeg kan ta kortversjonen: fordi befolkningen har immunitet mot influensa, men ikke mot covid-19. Derfor! Mer utfyllende svar kan sikkert andre gi deg, Olaf f.eks.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (57 minutter siden):

Jepp. Men gledelig å se at tallene i Oslo er på vei nedover og har vært det lenge. Kong Raymond gikk høyt ut og sa at det kom til å bli lettelser i restriksjonene for barn og unge nå, blir spennende å se hvordan det går. Hvis de nye variantene av viruset smitter lettere blant barn og unge så kan det jo være en fantastisk dårlig idé å åpne mer for dem nå. 

For å si det sånn, kanskje det faktisk ikke var nødvendig å holde så mye stengt frem til nå med den "opprinnelige" virusvarianten, men samtidig, kanskje det er nå fremover det burde være stengt pga. mutasjoner. Men siden det har vært stengt så lenge så føler mange at man åpne igjen. Kan hende det er en gedigen feilslutning, siden viruset, og dermed risikoen, ikke er statisk.

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg bodde langt til skogs og ikke her i Oslo.

Det skulle vært interessant og hatt et svar hvorfor det er lavere tall i helgene, men jeg mistenker det skyldes at ikke alle kommuner i Norge har åpen testing i helgene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Ny rapport: Britisk virus mer dødelig

Den britiske mutasjonen er sannsynligvis 30–40 prosent mer dødelig, ifølge nye studier.

Mens 10 av 1000 som er smittet av covid-19 blir lagt inn på sykehus, og like mange dør, er det 13-14 av 1000 smittede som blir syke eller dør av den britiske mutasjonen.

Det betyr at faren for dødelighet øker med 30-40 prosent med det nye viruset.

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/KyjblM/ny-rapport-britisk-virus-mer-doedelig

Faens drittvirus 🥵

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (18 timer siden):

Hvorfor kaller du innlegget en konspirasjonsteori? Dødsraten er nå nede på 0,8% blant smittede. Dødsraten var på 0,9% før vaksinene kom. Statistikkene skiller ikke mellom dem som dør av og med covid-19. Hvis vi halverer dødsraten, står vi med 0,4%. Influensa ligger på 0.2-0,3%. Så må du huske på at av de faktisk coronadøde ville mange dødd innen kort tid uansett, som innen uker. 

Jeg vet ikke om du er i stand til å ta imot informasjon som strider mot forutinntatte meninger. Men her har du altså noen tall du kan tenke på. 

Jeg kjente to mennesker som døde av viruset og ville hatt mange år igjen om det ikke var for viruset så det avskyelige pratet om at det kun er folk på dødsleiet som dør kan du spare deg for. Dessuten; grunnen til lockdown er å ikke belaste helsevesenet. Og mener du at fordi noen er gamle skal de bare bli kvalt til døde hjemme uten å få human behandling? For et gortesk, avskyelig og inhumant menneskesyn. Fyttigrisen! Vet du hvor jævlig det er å bli kvalt til døde?`Er du klar over det? Jeg deler ikke ditt iunhumane menneskesyn ogf det finnes ikke krefter sterke nok i verden til å overbevise meg om at du har rett.

Den kosnpirasjonsteorien du sikter til er konspirasjonsteorien om at regjeringen stengte ned Norge etter press fra medias. Det er en ekstrem og vanvittig påstand men jeg diskuterer den gjerne dersom du poster den i konspirasjonstråde, IKKE her. Capice?

Forøvrig er det en tråd om covid vs. influensadøde men jeg ser jo at du ikke gidder å poste der heller men må på død og liv poste det her:

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Sykehus holder på vaksinedoser: − Tar for lang tid

Tillitsvalgte for leger, sykepleiere og jordmødre ved norske sykehus er kritiske til at det tar så lang tid å vaksinere helsepersonell.

Fredag skrev VG at vaksinedosene fra AstraZeneca er tilgjengelige. Likevel venter flere store sykehus med å bruke dem før mot slutten av neste uke. Noen forklarer ventetiden med at de må drive opplæring i å sette den nye vaksinen, andre sier de må få på plass et IT-system.

Det betyr at det kan ta opp mot 13 dager fra vaksinen ankom landet til de er satt i armen på en helsearbeider. Danskene brukte 48 timer.

— At det tar lang tid å få vaksinene ut til helseforetakene, når de allerede er kommet til Norge, er vanskelig å forstå, sier Elin Vevelstad, hovedtillitsvalgt for Den Norske Jordmorforening på St. Olavs hospital

Kan ikke norsk helsepersonell sette en standard vaksine uten ekstra opplæring? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ordfører i grensekommune til Russland: – Vi får smitte daglig

Importsmitten i Sør-Varanger kommune er tre ganger høyere enn den lokale smitten. Ordføreren ønsker derfor å returnere reisende med positiv koronatest. Men selv om det nå innføres hurtigtesting, må kommunen fortsatt håndtere de med smitte.

– Vi får smitte over daglig, har det vist seg. De siste to ukene er det rundt 12–13 personer som har fått påvist smitte ved grensen, sier Pål Gabrielsen.

Sør-Varanger er den eneste kommunen i Norge som grenser både til Finland og Russland. Men det er grensen til den østlige naboen som skaper mest bekymring for ordføreren.

Gabrielsen sier kommunen helst vil at politiet på grensestasjonen Storskog skal få myndighet til å returnere personer med påvist smitte tilbake til hjemlandet. Det får de foreløpig ikke.

– Politiet har ikke fått myndighet til å returnere personer med påvist smitte, men vi vet foreløpig ikke begrunnelsen for det, sier Pål Gabrielsen i grensekommunen Sør-Varanger.

Fram til nå har kommunen testet alle som passerer grensen og deretter plassert dem i karantenehotell. Nå har helseministerens gitt pålegg om innføring av hurtigtester ved grenseoverganger. Sør- Varanger kommune må likevel håndtere alle, også de med smitte.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vil-at-politiet-skal-kunne-returnere-folk-med-koronasmitte-tilbake-til-russland-1.15362579

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Da åpnes tråden igjen, en 20+ innlegg forsvant, en diskusjon jeg helst ikke ville fjerne, men når personangrep og usakligheter hagler mellom hvert innlegg må det bare bort. Hold dere saklige, diskuter sak ikke person

Modereringen skal ikke kommenteres i tråden.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Neste måned åpner Torp for 20 destinasjoner: – Det kan bli endringer

Selv om reiserådene fra regjeringen gjelder til midten av april, håper Sandefjord lufthavn Torp å åpne opp destinasjonene sine igjen om en måneds tid.

På hjemmesidene til Sandefjord lufthavn Torp har de lagt ut en oversikt over de operative rutene sine, og dato for når de skal starte opp rutene som ennå ikke flyr.

I skrivende stund er det nå 20 destinasjoner som starter opp flyginger, blant annet til London, Riga, Tallinn, Wien, Alicante og flere byer i Polen.

Markedssjef Tine Kleive-Mathisen sier denne lista oppdateres ofte, og kommer til å endres dersom det kommer endringer.

– Årsaken til at det står at såpass mange destinasjoner starter i slutten av mars er fordi dette er tidspunktet flyselskapene normalt starter sommerprogrammet sitt. Jeg forventer at det kommer til å komme ytterligere endringer på denne lista, sier hun.

Reglene endres ofte

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Dette reiserådet gjelder fram til 15. april. Kleive-Mathisen sier flyselskapene tar nye avgjørelser rundt flygingene sine hele tiden.

– Ting kan endre seg raskt, så flyselskapene jobber fra uke til uke. Nå ligger rutene der og er klare dersom det er behov. Dersom de velger å starte opp i mars, vil det være med lavere frekvens.

I tillegg spiller innreisereglene en stor rolle i om flyselskapene har flyginger. Det er nemlig stort behov for å få arbeidere inn og ut av landegrensene.

Mulig å bestille reise

På oversikten til Torp er det også mulig å bestille reiser på destinasjonene som normalt starter opp i mars.

– Ja, det er mulig å bestille og booke, men det er mange som avventer og ser an om det er realistisk, sier Kleive-Mathisen.

Hva slags sikkerhet får de som bestiller tur nå?

– De får sikkerhet i form av at de får pengene tilbake dersom turen avlyses, eller så får de tilbud om å booke om til et senere tidspunkt. Charter har gode ordninger, for de vil ikke fly dersom landene er røde, sier markedssjefen.

I disse dager er det fire operative flyginger på Torp som har noen få hundre passasjerer i uka. Disse går til Gdansk, Warszawa, București og Vilnius.

Nei takk 😷 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Sitat: Funnene er basert på et dobbelt så stort datagrunnlag som rapporten som kom i januar, skriver Washington Post.

Det var da merkelig.. rapporten fra januar som utgjorde grunnlag for lockdown nr 3 i UK viste seg nemlig å kun ha en kilde, og det var datamodeller fra en professor ved Imperial College London. Professoren medga at man egentlig ikke visste noe om dette.

https://www.bbc.com/news/health-55388846

During the talk he said: "It is really too early to tell… but from what we see so far it is growing very quickly, it is growing faster than [a previous variant] ever grew, but it is important to keep an eye on this."

There is no "nailed on" figure for how much more infectious the variant may be. Scientists, whose work is not yet public, have told me figures both much higher and much lower than 70%.

https://www.thelastamericanvagabond.com/flawed-data-model-from-imperial-college-blame-for-latest-uk-lockdown/

The source behind the claim that a new COVID-19 strain in the UK is 70% more transmissible, Dr. Erik Volz of Imperial College, admits that the model that produced that statistic is flawed and that it is “too early to tell” if the strain is more easily spread.

Og, ja jeg vet at den siste artikkelen her er fra en lockdownkritisk side så dropp kommentarer om det.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Kan ikke norsk helsepersonell sette en standard vaksine uten ekstra opplæring? 

Synes det er veldig merkelig. Selv jeg som har hatt tre leksjoner om injeksjoner ville klart dette. Men siden det har blitt oppdaga at folk setter dem feil så er jeg ikke overraska 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Synes det er veldig merkelig. Selv jeg som har hatt tre leksjoner om injeksjoner ville klart dette. Men siden det har blitt oppdaga at folk setter dem feil så er jeg ikke overraska 

Vi har verdens beste helsevesen. Om dem ikke klarer å sette vaksinen er det fordi dem ønsker å opplære dem trygt og godt i det først. Slik at en ikke gjør feil som i andre land. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Lav smitte, nesten ingen legges inn og er vel nesten ikke dødsfall lenger nå som de eldre på sykehjem er vaksinert.

Hvis covid-19 er så farlig som folk skal ha det til her inne burde innlagte ha økt ganske markant siste ukene.

Kan det være at når eldre som er nærme døden ble vaksinert så faller både innlagte og døde ? Er vel kun 9 døde i Norge under 50år av over 140k smittet.

76 innlagte( 4 ned siden i går) og døde står stille på 592.

Så er da de strengeste tiltakene nødvendig ? 

Bare for å sette ting i litt perspektiv , før jeg blir angrepet Covid-19 er ikke influensa.Og vi er ikke Sverige, Danmark, Tyskland eller Irland før noen skal poste om slikt..Og vi er ikke Brazil eller USA, dette burde være ganske opplagt.

Prøv heller argumenter på hvorfor vi skal holde på de strengeste tiltakene i Norge (Merk strengeste tiltakene, ikke fjerne alle) .

2017/18 influensa , dette er eneste man kan samenligne med, er ikke som vi har hatt covid-10-11 og 12..

Så 140k smittet , la oss si mørketall er 100k, så totalt 240k smitte

1400 døde, med garantert mørketall.

Dødsrate med innregnet mørketall på antall smittet er vel ca 0,41%!? 

Smitten har gått ned, så hvorfor synest du er rart at antall på sykehus har gått ned også? Lavere smitte, færre innlagt. Går smitten opp igjen, legges det flere inn igjen. Dette er helt logisk. Så åpnes det mye, og smitten får spre seg, så vil innlagte stige igjen.

Du må nesten definere hva du mener med nesten ingen innlagt. Selv med 2000 smittetilfeller i uken legges det inn nye.  Statistikken ligger på FHI, bare å se. Etter jul, når det var dobbelt så mange smittetilfeller i uken, 4000, var det ca. 90 nye innlagte i uken. 

Forrge uke: 1800 smittetilfeller, 34 nye ble lagt inn = 1,8% av smittede

Når vi får opp mot 100 nye innlagte i uken så begynner presset på sykehusene å stige, det skrives ikke ut mange nok og derfor så stiger totatantallet på innlagte oppover.

Med mer smittsomme varianter + færre tiltak så vil smittetallene kunne stige raskt med innleggelsesrate på 1,8%. 

PS: For en del uker tilbake hadde jeg gjort noe estimater av hva innleggelsesraten lå på, da fikk jeg alt mellom 1,7- 4,2 utifra ulike måter å regne på. Kall det feilmarginer. Det kan se ut som det ligger mot nedre nå, dvs. at det kanskje har gått noe ned pga. at vaksinen har effekt på en del som kunne blitt alvorlig syk.

Men når vi vet hvor smittsome de nye variantene er, så er opp mot 2% innleggelsesrate ganske høyt. Scenarioer som har blitt spådd her, med 1000 smittede per dag, altså 7000 i uken, vil gi opp mot 150 nyinnlagte i uken. Da tar det ikke mange uker før man har flere hundre innlagte.

Forøvrig, så lenge man anbefaler lokale strenge tiltak, og har noen nasjonale enkel restriksjoner i bunn + bra smitteoppsporing så tror jeg ikke at vi kommer dit. Men hadde vi fra og med i morgen bare sagt "Nei, nå åpner vi opp alt", så hadde det ikke gått lang tid før vi var der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (29 minutter siden):

Smitten har gått ned, så hvorfor synest du er rart at antall på sykehus har gått ned også? Lavere smitte, færre innlagt. Går smitten opp igjen, legges det flere inn igjen. Dette er helt logisk. Så åpnes det mye, og smitten får spre seg, så vil innlagte stige igjen.

Du må nesten definere hva du mener med nesten ingen innlagt. Selv med 2000 smittetilfeller i uken legges det inn nye.  Statistikken ligger på FHI, bare å se. Etter jul, når det var dobbelt så mange smittetilfeller i uken, 4000, var det ca. 90 nye innlagte i uken. 

Synes det ikker rart med antall går ned vi har jo drakoniske tiltak i forhold til situasjonen spesielt i Oslo.

Innlagte har holdt seg stabilt lenge nå i antall, virker som det er mange som dukker opp og blir skrevet ut innen kort tid noe som er positiv.

Når man tenker på hvor mange som sitter har det kjipt og elendig selv om mange her inne tror noe annet, så må man jo veie tiltak opp mot det like mye som antall smittet.

Sitat

Coronatiltak:

- Ungdom er veldig, veldig lei

Justisministeren forstår at unge er lei av coronatiltak. FHI råder regjeringen til å lette på tiltakene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ungdom-er-veldig-veldig-lei/73392080

Er allerde ropt varsko innen psykiatrien for lang tid siden.

Som eks er psykisk helse det siste man skal tulle med, se på antallet som ikke jobbet grunnet psykiskhelse problematikk pre covid, samfunnet tåler heller ikke at dette øker markant..Om da ikke alle her inne under 40år ønsker jobbe til de er 85år før de kan pensjonere seg ?

Mangel på fysisk aktivet er også et problem man ikke skal undervurdere med tanke på senvirkninger på folkehelsen og antallet som pådrar seg/eller eskalerer sykdommer og skader i skjellet som igjen er stor grunn til antall uføre og folk på AAP.

Jeg er som sagt kun for smått åpne opp da spesielt for de yngre og ting som bidrar til bedre helse, mener som flere her inne at vi skal vente med åpne mye til de fleste av gruppene i risiko er vaksinert siden vi nå har tatt den veien og lagd sport i holde antall døde nede på bekostning av alt annet.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Alle som kommer over grensen ved Storskog blir testet, deretter settes de i karantenehotell.

Det er flest russiske sjømenn som passerer grensen. De er unntatt kravet om negativ koronatest tatt 24 timer før ankomst til Norge.

Sitat

Det har ført til at importsmitten i Sør-Varanger kommune er nesten tre ganger høyere enn den lokale smitten.

...Resultatet kommer vanligvis i løpet av én til to dager. Da har de fleste kommet fram til sin båt og sitter i karantene.

Hvor er de i mellomtiden?

Sitat

Kaptein på en russisk fisketråler Denis Gusljakov er for hurtigtesting på grensa, men er mot at hele mannskapet returneres tilbake til Russland om viruset blir påvist hos én av fiskerne.

– Da blir det nødvendig å finne et annet mannskap, og båtene må ligge til kai. Dette vil bli en katastrofe for rederiene. Men ved hurtigtester blir det mulig å bytte én av fiskerne for å unngå liggetid på ti dager for båten, sier Denis Gusljakov.

De slipper da 10 dager karantene i båten og kan begynne å jobbe omgående. Vet ikke hvor mange dager de ligger i land, men med enda større risiko for å spre smitte i lokalsamfunnet.

De får fisket mer, bortsett fra at de mangler folk til å sløye den. (Hvis det ikke gjøres i Russland?)

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Synes det ikker rart med antall går ned vi har jo drakoniske tiltak i forhold til situasjonen spesielt i Oslo.

Innlagte har holdt seg stabilt lenge nå i antall, virker som det er mange som dukker opp og blir skrevet ut innen kort tid noe som er positiv.

Når man tenker på hvor mange som sitter har det kjipt og elendig selv om mange her inne tror noe annet, så må man jo veie tiltak opp mot det like mye som antall smittet.

Er allerde ropt varsko innen psykiatrien for lang tid siden.

Som eks er psykisk helse det siste man skal tulle med, se på antallet som ikke jobbet grunnet psykiskhelse problematikk pre covid, samfunnet tåler heller ikke at dette øker markant..Om da ikke alle her inne under 40år ønsker jobbe til de er 85år før de kan pensjonere seg ?

Mangel på fysisk aktivet er også et problem man ikke skal undervurdere med tanke på senvirkninger på folkehelsen og antallet som pådrar seg/eller eskalerer sykdommer og skader i skjellet som igjen er stor grunn til antall uføre og folk på AAP.

Jeg er som sagt kun for smått åpne opp da spesielt for de yngre og ting som bidrar til bedre helse, mener som flere her inne at vi skal vente med åpne mye til de fleste av gruppene i risiko er vaksinert siden vi nå har tatt den veien og lagd sport i holde antall døde nede på bekostning av alt annet.

Hvem tuller med psykisk  helse når man sier man er bekymret for 70 åringer som bor alene og hverken har jobb eller annet å foreta seg?

Mangel på fysisk aktivitet er helt klart et problem og definitivt farlig for en 70 åring som kanskje er mer redd for å bli smittet og dermed føler seg nødt til å være mer isolert inne enn en 20 åring inntil man får vaksine.

Jeg ser helt klart de yngste (barn) og eldste som de som rammes hardest i dette med unntak av de som mister jobb, hus/hjem. De er ofte ikke like selvstendige som en 20-30 åring som vel du også har sagt en del ganger vesentlig større risiko for å bli alvorlig syk når de eks. ikke vaksineres på lang lang tid.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ekspert kaller det unikt:
- FHI feiler
om luftsmitte

– At dette smitter lett, er det vel ingen tvil om, sier Anne Guttormsen (36).

Sønnen Dennis (9) vipper pucken opp og skyter så det synger i målet. Lillebror Mikkel (6) forsøker å lure to pucker inn i buret på én gang.

Her på isen pappa Raymond (35) har laget i isolasjonstiden, brukes pausene mellom hjemmeskole-øktene. De er coronasmittet – alle sammen, og trenger å bruke energi.

– De var nesten overrasket i smittesporingen over at alle i familien var syke. Det var ganske sjeldent, fikk jeg inntrykk av. Ofte slipper en eller to unna, sier Raymond.

Men hvorfor dette har spredd seg som det har gjort, er uavhengige eksperter og Folkehelseinstituttet (FHI) uenige om.

https://www.vg.no/nyheter/i/8693qA/virus-paa-hjemmebane

FHI tviholder på at koronaviruset spres hovedsakelig via dråpesmitte på nært hold når all forskning tyder på det motsatte. Luft/Aerosolsmitte er hovedsmittevei. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...