Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Så hvorfor länkade du till en artikel som brukte forsknings artikeln för att bedriva propagande mot lockdown?

Nu er det faktiskt möjligt att man också gjort ting för att undvika rena falska positiva tester.

Etter min mening er lockdown slik den praktiseres i f.eks UK det glade vanvidd og av liten verdi når det gjelder å bekjempe pandemien.

Riktig: i Kina blir ingen erklært covid-positiv før etter 2 tester av forskjellig type.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, amber said:

Etter min mening er lockdown slik den praktiseres i f.eks UK det glade vanvidd og av liten verdi når det gjelder å bekjempe pandemien.

Riktig: i Kina blir ingen erklært covid-positiv før etter 2 tester av forskjellig type.

Men vad var det du ville visa med att referera till en artikel om lockdown som refererar till en forsknings artikel som du nu tror bara handlar om falska positiva? Du verkade ju också tro att du argumenterade imot att covid-19 smitter asymtomastiskt med den artikeln.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (56 minutter siden):

Men vad var det du ville visa med att referera till en artikel om lockdown som refererar till en forsknings artikel som du nu tror bara handlar om falska positiva? Du verkade ju också tro att du argumenterade imot att covid-19 smitter asymtomastiskt med den artikeln.

Det sa jeg ikke at jeg tror. Du mener altså at det er slik at forskningsartikkelen ikke har fravær av asymptomatisk smitte blant sine funn? I så fall oppsiktsvekkende da flere publikasjoner har sitert den på det, ganske riktig av den lockdown-kritiske sorten (som du vel gjorde et poeng av).

Endret av amber
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 time siden):

Det er naturlig å sammenligne dødelighet på covid-19 med andre virus

I Norge har vi nesten 600 koronadødsfall alt i alt. Kor mange influensadødsfall har vi hatt i same periode?

I Sverige har dei hatt rundt 12 000. Kor mange har døydd av influensa i den same perioden?

Kor mange influensadødsfall har ein i eit normalår utan tiltak?

Kor mange koronadødsfall trur du at ein ville ha hatt utan tiltak?

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (44 minutter siden):

Hun har nok desverre misforstått hva vaksinen gjør. Vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom men gjør ikke at man selv ikke blir smittebærer. Derfor kan ikke russ som vil på grøftefyll havne først i køen. Hvis russ vaksineres og får holde på som for 2 år siden mens eldre og alvorlig syke ikke får vaksine vil vi fortsett se innleggelser og død.

Men jeg synes ikke man skal gjøre for mye narr av en 18-åring som sikkert ikke har satt seg godt nok inn i dette. Vis litt rundhet sier jeg.

No viser vel erfaringar frå Israel at folk vert mykje mindre smittsame når dei er vaksinerte, så det ville uansett ha vore til ei viss hjelp om russen var vaksinerte. Samstundes ville vel ikkje dette vere nok til å hindre smitteauke dersom dei skulle feire russetida heilt som normalt. Eg er difor einig i det du skriv.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 07faf...dc0

Kan vi ikke bare stenge russen inne i kongeparken i hele mai? Vaksiner alle først. Test alle ofte. Må jo være et glimrende forsøksprosjekt! 

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Lenke til kommentar
1 hour ago, amber said:

Det sa jeg ikke at jeg tror. Du mener altså at det er slik at forskningsartikkelen ikke har fravær av asymptomatisk smitte blant sine funn? I så fall oppsiktsvekkende da flere publikasjoner har sitert den på det, ganske riktig av den lockdown-kritiske sorten (som du vel gjorde et poeng av).

Jag vet inte vad du vill fram. Du skrev ju till och med att det antagligen var falska positiva. Hvis de positiva testerna var falska positiva så är det ju inte så rart att de inte smittede vidare... Sen var der också två tillfällen av positiva tester i samma familj. Det borde väl visa på att noen har smittat den andra skulle man tro. 

Men jag vet alltså ikke som jag också skrev. Är väldigt usikker på vad man eventuellt kan dra för slutsats av deras resultat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For ei veke sidan var det 170 smitta. Då mangla også stort sett alt frå Vestland. Om gårsdagens tal er korrekte er dette difor gode tal.

Redigert: Vestland står i følgje VG med 0 smitta. Det tyder på at det manglar registreringar i MSIS, og at laurdagens tal er for låge.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Frykter ny bølge

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad håper varmere vær og fortsatt gode smittevernrutiner kan gi en mer normal sommer.

- Dersom mange tenker at faren er over og slutter å forholde seg til smittevernråd før de er vaksinert, kan vi imidlertid risikere en tredje smittebølge som fører til mange sykdomstilfeller og innleggelser i uvaksinerte aldersgrupper. Det skriver Espen Nakstad i en e-post til NTB.

Flere gode vaksinenyheter gir håp om at mer normale tider nærmer seg raskere. Fredag ble blant annet en ny EU-avtale med Biontech/Pfizer, som sikrer Norge opp mot 3,5 millioner flere vaksinedoser, kjent.

https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-ny-bolge/73407540

Åpner vi for turisme til Europa i sommer før vi garantert en ny farligere mutasjon importert til Norge. Å reise trygt kan man ikke før hele verden er vaksinert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

For ei veke sidan var det 170 smitta. Då mangla også stort sett alt frå Vestland. Om gårsdagens tal er korrekte er dette difor gode tal.

Redigert: Vestland står i følgje VG med 0 smitta. Det tyder på at det manglar registreringar i MSIS, og at laurdagens tal er for låge.

Hm. Merkelig at det samme skjer to helger på rad. Jeg er på 100% sikker på at iallfall tallene fra Bergen har vært med i VG-statistikken tidligere i helgene, så at det alltid har vært sånn nekter jeg å tro på.

Det som jeg har plukket opp siden i går fra Vestland

13 nye smittetilfeller i Bergen

4 nye i Ulvik

4 nye i Kvam

Synest også det var noe i Øygarden, men finner det ikke igjen.

Umiddelbart finner jeg at det mangler det iallfall 20 smittetilfeller fra Vestland. Men tror ikke det utgjør all verden i det store og hele. Har prøvd å se litt på tallene og det er iallfall ingenting som tyder på noen oppgang denne uken, tallene blir like eller kanskje til og med noe lavere når etterslepet er registrert, men vil tro tallene er ganske like egentlig.

Det jeg stusser på er at det bare er 36 nye tilfeller i Oslo, selv med etterslep i registreringer så har det vel vært dager med 70 og 90 nye smittetilfeller denne uken?

En ting jeg har lagt merke at det er at det virker som det er mye rot i registrene nå. Vi ser større gap fra dag til dag, som ikke er logiske, men som skyldes etterregistreringer. F.eks. at det gikk fra 400 og noe til 200 og noe i går. Begynner å minne litt om rapporteringene til Sverige. Det gjør det vanskelig å umiddelbart få tak på hva smittesituasjonen er dag for dag, slik at man må se mer på ukestallene. Og dette skyldes ikke bare Oslo-tallene, men som her også med at tallene fra Vestland ikke kommer inn i statistikken to helger på rad.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (16 minutter siden):

Det jeg stusser på er at det bare er 36 nye tilfeller i Oslo

Oslo kommune sine tall er også 36 nye tilfeller på lørdag. Da er det antagelig riktig.

Fnugle skrev (16 minutter siden):

En ting jeg har lagt merke at det er at det virker som det er mye rot i registrene nå. Vi ser større gap fra dag til dag, som ikke er logiske, men som skyldes etterregistreringer. F.eks. at det gikk fra 400 og noe til 200 og noe i går.

De 425 på fredag skyltes etterregistreringer fordi det var problemer ved OUS ifm innsending av tall til MSIS. Du kan dytte de ekstra der ut over de tre dagene før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (7 minutter siden):

Oslo kommune sine tall er også 36 nye tilfeller på lørdag. Da er det antagelig riktig.

De 425 på fredag skyltes etterregistreringer fordi det var problemer ved OUS ifm innsending av tall til MSIS. Du kan dytte de ekstra der ut over de tre dagene før.

100 av 425 tilfeller mener du, ikke over 400 tilfeller alene som bare var etterregistreringer ;) Oslo stod vel registrert med 190 tilfeller, 100 var pga. etterslepet og 90 fra samme dag. 

Ja er klar over at 36 stemmer med det som er registrert med Oslo kommune, bare stusser over at det er så lavt, men det er vel alltid lavere tall i helgene. Hadde ikke helt inntrykket av at Oslo har fått bukt med smitten, og at mutantene er på vei opp. Men man tar selvfølgelig alle positive nyheter man kan :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg stusser på er at det bare er 36 nye tilfeller i Oslo

Når man ser at man fortsatt sliter med feil i systemene, folk som ikke møter til "pålagt" test osv. så tenker jeg det er naturlig at ting ikke alltid henger sammen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dubious said:

Er det like mange som blir testet hver dag?

Antall smittede er feil måte å telle på, da det burde være antall prosent av testede som er smittet, og det vil faktisk vise mer

10 000 testede 36 smittede, det er ikke noe stor prosent.

Helt enig. Med 10.000 testede med evt. lav sannsynlighet for smitte så er ikke 36 positive mange. Men det er interessant hvordan tall kan brukes for å vise "helheten". 

Vi kan teste 200.000 i en landsdel som har hatt 0.2% turister siste året eller 0.5% reisende ut/inn og få et tall som sier at vi bør åpne hele landet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lav smitte, nesten ingen legges inn og er vel nesten ikke dødsfall lenger nå som de eldre på sykehjem er vaksinert.

Hvis covid-19 er så farlig som folk skal ha det til her inne burde innlagte ha økt ganske markant siste ukene.

Kan det være at når eldre som er nærme døden ble vaksinert så faller både innlagte og døde ? Er vel kun 9 døde i Norge under 50år av over 140k smittet.

76 innlagte( 4 ned siden i går) og døde står stille på 592.

Så er da de strengeste tiltakene nødvendig ? 

Bare for å sette ting i litt perspektiv , før jeg blir angrepet Covid-19 er ikke influensa.Og vi er ikke Sverige, Danmark, Tyskland eller Irland før noen skal poste om slikt..Og vi er ikke Brazil eller USA, dette burde være ganske opplagt.

Prøv heller argumenter på hvorfor vi skal holde på de strengeste tiltakene i Norge (Merk strengeste tiltakene, ikke fjerne alle) .

2017/18 influensa , dette er eneste man kan samenligne med, er ikke som vi har hatt covid-10-11 og 12..

Sitat

Totalt fikk hele 140092 personer diagnose på influensalignende sykdom sist sesong. Tallet har ikke vært så høyt siden siden pandemien i 2009.

Sitat

Dette kan skyldes at det i befolkningen var lite immunitet mot influensa B-viruset som drev utbruddet, og at vi hadde et usedvanlig langvarig utbrudd, sier Bragstad og viser til den vedlagte sesongrapporten for 2017–18.

Sitat

Dødsfall

Sist vinter var det også flere influensarelaterte dødsfall enn forventet.

Et influensautbrudd forårsaker i gjennomsnitt cirka 900 dødsfall årlig i Norge. 

Sesongen 2017-2018 ble det til sammenlikning estimert rundt 1400 influensa relaterte dødsfall.

Så 140k smittet , la oss si mørketall er 100k, så totalt 240k smitte

1400 døde, med garantert mørketall.

Dødsrate med innregnet mørketall på antall smittet er vel ca 0,41%!? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

det er vel alltid lavere tall i helgene

Jepp. Men gledelig å se at tallene i Oslo er på vei nedover og har vært det lenge. Kong Raymond gikk høyt ut og sa at det kom til å bli lettelser i restriksjonene for barn og unge nå, blir spennende å se hvordan det går. Hvis de nye variantene av viruset smitter lettere blant barn og unge så kan det jo være en fantastisk dårlig idé å åpne mer for dem nå. 

For å si det sånn, kanskje det faktisk ikke var nødvendig å holde så mye stengt frem til nå med den "opprinnelige" virusvarianten, men samtidig, kanskje det er nå fremover det burde være stengt pga. mutasjoner. Men siden det har vært stengt så lenge så føler mange at man åpne igjen. Kan hende det er en gedigen feilslutning, siden viruset, og dermed risikoen, ikke er statisk.

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg bodde langt til skogs og ikke her i Oslo.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...