Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

21 hours ago, amber said:

Ingen av vaksinene er testet slik det er vanlig og denne effektiviteten opp mot 100% er sedvanlig Big Pharma reklame.

Tror faktiskt att vaksinerna är rimeligt bra testade. Det som tidigare har tagit tid är byråkratin. 

Men oberoende hur bra vaksinerna är testade så är det en forskjell i att godkänna vaksinen innan ens trinn 3 var avslutat och knappt på började som man gjorde i Ryssland.

Nu är jag inte helt insatt men tror att Sputnik vaksinen har utvecklats i liknande takt som Astra-Zenica vaksinen har gjort och att de nu har testats lika mycket och har samma dokumentation. 

Men sputnik "godkändes alltså redan för rundt 1 halvår sen i Ryssland.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (Akkurat nå):

58 på den første kl 15 oppdateringen til VG i nysmittede. Alt tyder på at gårsdagen var et gigantisk blaff mtp at tallene fra Oslo var feil hele uka i MSIS. 

Håper du har rett men fasit kommer ikke før natt til Tirsdag. Dårlig rapportering og registrering i helgene. 

Sitat

Oslo kommune melder selv om 90 nye smittetilfeller lørdag.

https://www.nrk.no/norge/425-nye-koronasmittede-siste-dogn-etter-datatrobbel-1.15372466

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Forsvaret sendte rundt 130 soldater til Storbritannia. Slik begrunner de operasjonen

Fregatten KNM «Otto Sverdrup» avslutter denne uken sitt flere uker lange opphold i Storbritannia. Foreløpig tyder alt på at de har klart å holde koronaviruset unna, selv om de har hatt briter om bord som instruktører.

Fregatten kommer tilbake til Norge i helgen. Per nå har de ikke hatt tilfeller av, eller mistanke om, koronasmitte om bord.

Han understreker at besetningen om bord på fregatten må i karantene når de kommer til Norge, på lik linje med andre som har vært i utlandet.

Det har Sjøforsvaret lagt inn i sin smittevernplan.

– Alle må i ti dagers karantene. De som har mulighet til å gjøre det hjemme kan gjøre det. De som ikke har en slik mulighet vil få tilbud om karantenehotell, sier Torill Herland.

Hvor mange dager tar overfarten fra Storbritannia til Norge? 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/forsvaret-sendte-_otto-sverdrup_-med-130-soldater-til-storbritannia-mens-mutert-koronavirus-herjer-1.15369248

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (36 minutter siden):

Kommer jo an på hvor i Storbritannia de er og hvilken fart de går med, men om du leser artikkelen så ser du de skriver at de er tilbake i Norge i helgen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Hva er udemokratisk i måten det diskuteres i tråden her på? Et genuint spørsmål for jeg ser det faktisk ikke.

Jeg tror greien i tråden er at flertallet her gjerne tar pandemien mye mer seriøst enn den vanlige mannen i gaten, så når den vanlige mannen i gaten da kommer inn og sier seg uenig i noe så får han veldig mye motstand. Derfor tror jeg enkelte opplever tråden som udemokratisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror greien i tråden er at flertallet her gjerne tar pandemien mye mer seriøst enn den vanlige mannen i gaten, så når den vanlige mannen i gaten da kommer inn og sier seg uenig i noe så får han veldig mye motstand. Derfor tror jeg enkelte opplever tråden som udemokratisk. 

Godt poeng men jeg mistenker at de som er mest for og i mot tiltak samles her. Vanlige folk gidder ikke diskutere pandemi med fremmede 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke noe udemokratisk med det, om et flertall er for noe så er jo det grunnpilaren for at noe er demkoratisk, samtlige spørreundersøkelser som så langt er utført viser og at et flertall i den norske befolkning støtter tiltakene. At de som er uenige i tiltakene ikke føler seg hørt er jo en ting, men det er jo ikke udemokratisk av den grunn 🙃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Men det er jo ikke noe udemokratisk med det, om et flertall er for noe så er jo det grunnpilaren for at noe er demkoratisk, samtlige spørreundersøkelser som så langt er utført viser og at et flertall i den norske befolkning støtter tiltakene. At de som er uenige i tiltakene ikke føler seg hørt er jo en ting, men det er jo ikke udemokratisk av den grunn 🙃

Nei, men nå var det ordet "udemokratisk" som ble brukt i diskusjonen, og derfor valgte jeg å svare utifra det selv om jeg er enig i at det blir litt feil. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (27 minutter siden):

Så er det jo opp til hver enkelt om man vil trene i et treningsrom eller ikke. Hvorfor skal man ikke la folk ta det valget selv? Er ingen som tvinger en inn på et trangt treningsrom på et hotell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Så er det jo opp til hver enkelt om man vil trene i et treningsrom eller ikke. Hvorfor skal man ikke la folk ta det valget selv? Er ingen som tvinger en inn på et trangt treningsrom på et hotell. 

Hadde man kun smittet seg selv kunne jeg være enig med deg. Men folk som blir smittet under trening på hoteller vil kunne smitte andre gjester på hotellet, reisepartnere og familien/venner/jobb kolleger ved hjemkomst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (40 minutter siden):

Som PC Lynet sier folk må beskyttes mot seg selv og sine medmennesker. Virus er noen slue jævler. Til å være helt døde 😂

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (21 minutter siden):

Hadde man kun smittet seg selv kunne jeg være enig med deg. Men folk som blir smittet under trening på hoteller vil kunne smitte andre gjester på hotellet, reisepartnere og familien/venner/jobb kolleger ved hjemkomst.

Så er spørsmålet hvor stor risiko man er villig til å ta da - mange av de beslutningene som har kommet i det siste fra nasjonale myndigheter og andre har jo vist en total risikoaversjon. Ja det er faktisk sånn at smittevern ikke trumfer absolutt alle hensyn i et samfunn. Fra marsdagene i fjor til nå er det en helt enorm forskjell i fremtoningen til helsemyndighetene. Mens det i mars i fjor satt veldig langt inne å stenge ned ting, er den terskelen nå blitt vanvittig lav tidvis. Smitten var godt på vei nedover da mutantutbruddet i Nordre Follo ble kjent i flere uker gamle prøver og det er mye som faktisk tyder på at det ikke var noe stort behov for strengere tiltak enn det som allerede var gjeldende. Likevel så beordra man Ski storsenter stengt på flekken som om det nærmest var noe alvorlig kriminelt som foregikk der. Så erkjente man delvis denne tabben og lot butikker utenfor kjøpesentre holde åpent i det minste. 

Antall innlagte på sykehus har også halvert seg på en måned og virker å være i en nedadgående trend. Nå er det feks bikket under 80. Ja vi hadde et høyt tall i går på antall registrerte smittede, men dette skyldes at det har vært feilrapportering av tall fra Oslo hele uka inn i MSIS og det virker sånn at hele dette etterslepet ble lagt inn i går. VG sin oversikt viser 199 nye smittede i Oslo i går, men det er ikke riktig om man ser på Oslo kommunes nettside. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Så er spørsmålet hvor stor risiko man er villig til å ta da - mange av de beslutningene som har kommet i det siste fra nasjonale myndigheter og andre har jo vist en total risikoaversjon. Ja det er faktisk sånn at smittevern ikke trumfer absolutt alle hensyn i et samfunn. Fra marsdagene i fjor til nå er det en helt enorm forskjell i fremtoningen til helsemyndighetene. Mens det i mars i fjor satt veldig langt inne å stenge ned ting, er den terskelen nå blitt vanvittig lav tidvis. Smitten var godt på vei nedover da mutantutbruddet i Nordre Follo ble kjent i flere uker gamle prøver og det er mye som faktisk tyder på at det ikke var noe stort behov for strengere tiltak enn det som allerede var gjeldende. Likevel så beordra man Ski storsenter stengt på flekken som om det nærmest var noe alvorlig kriminelt som foregikk der. Så erkjente man delvis denne tabben og lot butikker utenfor kjøpesentre holde åpent i det minste. 

Antall innlagte på sykehus har også halvert seg på en måned og virker å være i en nedadgående trend. Nå er det feks bikket under 80. Ja vi hadde et høyt tall i går på antall registrerte smittede, men dette skyldes at det har vært feilrapportering av tall fra Oslo hele uka inn i MSIS og det virker sånn at hele dette etterslepet ble lagt inn i går. VG sin oversikt viser 199 nye smittede i Oslo i går, men det er ikke riktig om man ser på Oslo kommunes nettside. 

Ja, det er et tankekors at regjeringen faktisk bryter menneskerettighetene. 

Jeg forstår at mange nordmenn frykter covid-19. Men det jeg ikke forstår er hvorfor? De få 85 åringene som dør ville jo dødd innen kort tid uansett, av kreft, hjertesykdommer etc. Hvorfor i alle dagers navn stenger vi ned samfunnet? Det er jo helt åpenbart at covid-19 var falsk alarm. Ekspertene hadde rett i begynnelsen. Vi burde gått for flokkimmunitet. For det var det ekspertene først anbefalte. Men media pisket opp stemningen til hysteri. Og nå ødlegger vi økonomien uten grunn. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (Akkurat nå):

Ja, det er et tankekors at regjeringen faktisk bryter menneskerettighetene. 

Jeg forstår at mange nordmenn frykter covid-19. Men det jeg ikke forstår er hvorfor? De få 85 åringene som dør ville jo dødd innen kort tid uansett, av kreft, hjertesykdommer etc. Hvorfor i alle dagers navn stenger vi ned samfunnet? Det er jo helt åpenbart at covid-19 var falsk alarm. Ekspertene hadde rett i begynnelsen. Vi burde gått for flokkimmunitet. For det var det ekspertene først anbefalte. Men media pisket opp stemningen til hysteri. Og nå ødlegger vi økonomien uten grunn. 

Jeg har saet det før og sier det igjen, dette er IKKE tråden for konspirasjonsteorier om pandemien. Konspirasjonsteoriene dine skal du poste HER:

Hvorfor vil du ikke poste der? Hvorfor må du på død og liv poste konspirasjonsteoriene dine i akkurat denne tråden når du har en annen å boltre deg på?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Jeg har saet det før og sier det igjen, dette er IKKE tråden for konspirasjonsteorier om pandemien. Konspirasjonsteoriene dine skal du poste HER:

Hvorfor vil du ikke poste der? Hvorfor må du på død og liv poste konspirasjonsteoriene dine i akkurat denne tråden når du har en annen å boltre deg på?

Hvorfor kaller du innlegget en konspirasjonsteori? Dødsraten er nå nede på 0,8% blant smittede. Dødsraten var på 0,9% før vaksinene kom. Statistikkene skiller ikke mellom dem som dør av og med covid-19. Hvis vi halverer dødsraten, står vi med 0,4%. Influensa ligger på 0.2-0,3%. Så må du huske på at av de faktisk coronadøde ville mange dødd innen kort tid uansett, som innen uker. 

Jeg vet ikke om du er i stand til å ta imot informasjon som strider mot forutinntatte meninger. Men her har du altså noen tall du kan tenke på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...