Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (1 minutt siden):

I følge VG ble det registrert 425 smittede siste døgn - det er et høyt antall på lenge, men det er et par grunner til at tallet er høyt. MSIS har hele denne uka hatt Oslos tall om lag halvparten ish av hva det har vært (kommunens nettside har vært rett) og dette har antagelig slått feil ut på VG sin oversikt som nå viser 190 smittetilfeller i Oslo (som antagelig inneholder en god bunch med etterregistreringer) . Denne tekniske feilen skrev faktisk VG om på onsdag tror jeg det var. 

Told you so 😂 1000 nye før mandag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Haha - ja men sånn går det når det er tekniske feil i MSIS eller noe som gjør at tallene avviker kraftig. Oslotallene fra kommunes side blir ikke klart før senere i natt en gang  - jeg tror dette vil avvike ganske kraftig fra VGs tall nå. Hvis det er omtrent sånn Oslo har rapportert i det siste så er det ganske lett å se det er etterregistreringer som har skylda. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Haha - ja men sånn går det når det er tekniske feil i MSIS eller noe som gjør at tallene avviker kraftig. Oslotallene fra kommunes side blir ikke klart før senere i natt en gang  - jeg tror dette vil avvike ganske kraftig fra VGs tall nå. 

Slik går det når mutantene tar over. 1000 nye i helga altså 500 nåde lørdag og søndag. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Fnugle said:

Pasient 0 i Ulvik reiste til Italia pga. en kreftoperasjon i nær familie, altså en nødvendig reise. De har fulgt aller regler i boka, og kona til familiefaren har vært innlagt på sykehus som følge av utbruddet. Det er rapporteres fortsatt om tilfeller i Ulvik, nå er det oppe i 126 smittetifeller, altså over 10% av befolkningen!

En dag på skolen var nok til at det ble et større utbrudd.

https://www.nrk.no/vestland/pasient-0-i-ulvik_-_-foler-meg-trygg-pa-at-vi-gjorde-det-vi-skulle-1.15370202

Det verkar ju faktiskt inte som de har føljt reglerna. I inslagget sier de att konan fick feber på slutet av karantän tiden men de  trodde det var influensa... Sen står de att de tog kontakt med leger första dan efter karantänen gått ut men de hann alltså sende barnet till skolen en dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

425 NYE SMITTETILFELLER SISTE DØGN

Det er registrert 425 nye smittetilfeller av coronaviruset siste døgn. Totalt har det vært registrert 66.236 coronasmittede i Norge i løpet av pandemien.

Dette er 197 tilfeller mer enn gjennomsnittet de foregående syv dagene. Hoppet kan delvis skyldes en teknisk feil som har ført til lavere Oslo-tall i MSIS enn det som har vært reelt.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat.

24 kommuner har stigende trend.

De siste sju dagene er det registrert til sammen 1.753 nye smittetilfeller i Norge. 3,5 millioner coronatester er til nå utført her i landet, ifølge FHIs tall.

221.819 personer har fått første dose av koronavaksinen, og 66.178 personer har fått dose nummer to.

Håper William har rett for en gangs skyld 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Det verkar ju faktiskt inte som de har føljt reglerna. I inslagget sier de att konan fick feber på slutet av karantän tiden men de  trodde det var influensa... Sen står de att de tog kontakt med leger första dan efter karantänen gått ut men de hann alltså sende barnet till skolen en dag.

Enig med deg og 👍

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (13 minutter siden):

Håper William har rett for en gangs skyld 😅

Ja når media selv skriver om det så er det nok riktig det jeg antok. Avviket blir veldig stort når det blir rapportert veldig gale tall gjennom en hel uke. Men alt skal inn i MSIS systemet så på et  tidspunkt må det jo bli registrert. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (19 minutter siden):

Sitat

https://www.nrk.no/vestland/pasient-0-i-ulvik_-_-foler-meg-trygg-pa-at-vi-gjorde-det-vi-skulle-1.15370202

Sonen deira, som seinare fekk påvist smitte, hadde vore èin dag på skulen etter at ti dagars karantenen var over.

Ja, stusset litt på det. Sønnen var på skolen en dag innenfor de ti dagene karantenen varte. Barn må vel også være i karantene selv om de ikke har symptomer. Sønnen maste sikkert om å få møte kameratene, og så ga foreldrene seg.

Og litt merkelig å si at de ikke har dårlig samvittighet, ev. lei seg eller føler noe som helst etter å ha vært årsaken til et stort smitteutbrudd. Men hele artikkelen virker litt rotete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 timer siden):

Feilrapportering i MSIS gjorde at eg trefte ganske bra 😂

torbjornen skrev (På 9.2.2021 den 5.53):

Då er det min tur til å spå. Eg tippar flat eller svakt stigande utvikling denne veka. Smitteutbrotet i Ulvik vil bli slått ned. Det er kraftige tiltak i Bergensområdet, men utviklinga med ukontrollert smittespreiing av SA-varianten frå byggjeplassar og ut i samfunnet er skremmande. Samstundes går smitten i Oslo ned. 450 på fredag?

Ein kan elles leggje til at talet forrige fredag var 271.

Trass i denne feilrapporteringa har vel smittetalet vore ein tanke lågare denne veka enn forrige veke?

(Eg håpar at det ikkje er enno meir etterslep i MSIS).

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Slik jakter de karantenebryterne

TRONDHEIM (VG) Tidligere politifolk er hyret inn for å kontrollere at folk faktisk overholder innreisekarantenen. – Dette er nybrottsarbeid, mener Trondheim kommune.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oA7kV7/slik-jakter-de-karantenebryterne

Bra men jeg tenker at med de nye mutantene risikere etterforskerne å spre smitte fra hus til hus. Jeg hadde nektet å slippe dem inn i mitt hus. 

Lenke til kommentar
Subara skrev (6 timer siden):

Ja, stusset litt på det. Sønnen var på skolen en dag innenfor de ti dagene karantenen varte. Barn må vel også være i karantene selv om de ikke har symptomer. Sønnen maste sikkert om å få møte kameratene, og så ga foreldrene seg.

Og litt merkelig å si at de ikke har dårlig samvittighet, ev. lei seg eller føler noe som helst etter å ha vært årsaken til et stort smitteutbrudd. Men hele artikkelen virker litt rotete.

Står da ganske eksplisitt "èin dag på skulen etter at ti dagars karantenen var over". Altså dagen på skolen var ikke under karantenetiden, men etter den var ferdig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Coronasmittede dro på fest:Politiet rykket natt til lørdag ut til en høylytt fest på Grim i Kristiansand. Der støtte de på to menn som er bekreftet smittet med corona og skulle vært i isolasjon. Det skriver Fædrelandsvennen.

Den ene smittede bor på adressen, mens den andre var på besøk, skriver avisa. I alt var fem personer til stede.

- Er man smittet, skal man være i isolasjon hjemme, ikke på fest, sier operasjonsleder Tom Einar Gausdal i Agder politidistrikt til avisa.

Begge er anmeldt for brudd på isolasjonsbestemmelsene.

Narkis party. 

Lenke til kommentar
Sitat

Seks nye smittet i Fredrikstad:

Det siste døgnet er det registrert ytterligere seks smittede i Fredrikstad.

- Det er lov å være optimistisk nå og tenke at vi er i ferd med å slå ned smitteutbruddet som kom i kjølvannet av Comet-utbruddet. Vi ser imidlertid at det er flere mindre utbrudd med mutert virus hos oss og i våre nabokommuner, så vi må fortsatt være skjerpet, sier kommuneoverlege Anne Kristine Nitter.

Halden melder om ni nye smittetilfeller. En nyoppdaget klynge på fire smittede har ukjent smittevei, opplyser kommunen.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oA7kV7/slik-jakter-de-karantenebryterne

Bra men jeg tenker at med de nye mutantene risikere etterforskerne å spre smitte fra hus til hus. Jeg hadde nektet å slippe dem inn i mitt hus. 

Står ikke noe om de har politimyndighet, men om du ikke slipper de inn, så regner jeg med at det ekte politiet kommer og/eller du blir anmeldt

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (29 minutter siden):

Narkis party. 

Jeg kaller det avskumparty. Folk som bryter koronaisolasjonen nå mens mutantsmitten herjer setter samfunnet vårt på spill og er i mine øyne samfunnets avskum og verre enn trygdemisbrukere. Trygdemisbruk koster mange dagsverk men hvor mange dagsverk går ikke tapt når slike avslkum med vitende og vilje går rundt i samfunnet og sprer smitten Vi snakker om milliarder av kroner. Jeg mener det her burde dømmes med 5 år ubetinget fengsel og 2 millioner kroner i bot.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Jeg kaller det avskumparty. Folk som bryter koronaisolasjonen nå mens mutantsmitten herjer setter samfunnet vårt på spill og er i mine øyne samfunnets avskum og verre enn trygdemisbrukere. Trygdemisbruk koster mange dagsverk men hvor mange dagsverk går ikke tapt når slike avslkum med vitende og vilje går rundt i samfunnet og sprer smitten Vi snakker om milliarder av kroner. Jeg mener det her burde dømmes med 5 år ubetinget fengsel og 2 millioner kroner i bot.

Sitat

Coronasmittede rusavhengige innlosjeres på akuttpsykiatrisk: − Alvorlig

Avdelingen er rigget til å ta imot corona-positive psykiatripasienter. Nå opptar imidlertid en helt annen pasientgruppe plassene – og klinikken venter en forverring av situasjonen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Alpbbn/coronasmittede-rusavhengige-innlosjeres-paa-akuttpsykiatrisk-alvorlig

Kristiansand har ett stor rusmiljø, lett tilgang på stoff fra Europa via Danskebåten og fint og mildt vær store deler av året. 

Lenke til kommentar
Sitat

TO ANSATTE VED HJERTEAVDELINGEN PÅ SYKEHUSET ØSTFOLD KALNES CORONASMITTET

14 ansatte og én pasient er satt i karantene etter at to ansatte ved hjerteavdelingen på Sykehuset Østfold Kalnes har testet positivt for coronavirus.

Det bekrefter pressevakten ved sykehuset, Bjørn Hødal, overfor VG.

Ifølge ham er det foreløpig usikkert om de to ansatte er smittet av muterte virus. For å avklare dette skal prøvene nå analyseres.

Smittesporingen pågår fortsatt, opplyser Hødal.

Gamle Østfold vil slite lenge siden de er kort vei til smittegryta over grensen til Sverige. 

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (3 timer siden):

Står da ganske eksplisitt "èin dag på skulen etter at ti dagars karantenen var over". Altså dagen på skolen var ikke under karantenetiden, men etter den var ferdig. 

Ja, sånn leste jeg det først. Da er det oppklart 🙂.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...