Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Theo343 said:

Det var problemet vi så med stundenter innenlands jeg henviste til, som du glemmer.

Det var nesten ingen smitte i sommer så det var egentlig ikke noe stort problem. Jeg syns de unge har hatt et veldig balansert forhold til korona. Når det nesten ikke var smitte i landet så var de, som resten av befolkningen ganske så frislupne, nå som det er relativt mye mer smitte er de nøkterne. 

Det var du som ville ha tilbake allmenn verneplikt for å forbedre de unges moral, og bruke et par sider på å diskutere det, så da regner jeg med at du kan vise til at de som har avtjent verneplikt er flinkere med smittevern enn de som ikke har det? 

Uansett er dette irrelevant iom at det er importsmitten som er store slem, og den er det stort sett næringslivets ledere og politikere som er i skyld i. Kansje disse skulle tatt seg en måned i en brakke for å få bedre moral? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Battaman said:

Det var nesten ingen smitte i sommer så det var egentlig ikke noe stort problem. Jeg syns de unge har hatt et veldig balansert forhold til korona. Når det nesten ikke var smitte i landet så var de, som resten av befolkningen ganske så frislupne, nå som det er relativt mye mer smitte er de nøkterne. 

Det var du som ville ha tilbake allmenn verneplikt for å forbedre de unges moral, og bruke et par sider på å diskutere det, så da regner jeg med at du kan vise til at de som har avtjent verneplikt er flinkere med smittevern enn de som ikke har det? 

Uansett er dette irrelevant iom at det er importsmitten som er store slem, og den er det stort sett næringslivets ledere og politikere som er i skyld i. Kansje disse skulle tatt seg en måned i en brakke for å få bedre moral? 

For det første så har jeg ikke kritisert unges innsats nå, jeg påpekte ene og alene at vi må klare å tåle såpass som tiltakene vi har hatt dette året da vi ikke har hatt særlig strenge tiltak å klage på. De aller fleste har faktisk ikke begrenset seg så veldig mye heller men går på jobb og nærbutikken som vanlig.

Ellers snakket jeg om å forbedre alles moral om man ikke tåler et år med mindre sosial aktivitet enn vanlig. Jeg henviste ikke spesifikt til de yngste da det er flere generasjoner som ikke har utført førstegangstjeneste. Jeg henviste til førstegangstjeneste som et år mange hadde hatt godt av på generell basis. Hvorvidt den personen er 20 eller 35 nå er mindre relevant.

Det var også du som dro frem importsmitten i denne sammenhengen, ikke jeg.
Men ellers er jeg helt enig med deg, det er mange politikere som hadde hatt godt av noen måneder på infanteribrakka. ;)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Helt ærlig er jeg mer imponert over den norske regjeringens regel om at man 2 dager i julen kan ha inntil 10 personer på besøk. Hva er logikken her?

De tror ikke Norges befolkning vil klare seg uten. Det er kanskje bedre å ha en regel som folk flest holder enn at folk gir blanke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Alle på utsted må i karantene

Etter to nye smittetilfeller onsdag kveld, ber Arendal kommune alle som var på utestedet Lille Andevinge fredag 11. desember, mellom klokken 20 og midnatt, om å gå i karantene, kontakte kommunen, og ta koronatest. Hvor mange dette gjelder er ukjent for smittesporingsteamet i Arendal.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Drosjesjåfør brøt smittevernreglene – frustrerte passasjerer satt i karantene

Drosjesjåføren de satt på med i Trondheim skulle vært hjemme i karantene, men fortsatte i stedet å jobbe. Sjåføren kjørte 24 turer før han fikk bekrefta at han var smitta.

Travelt for smittesporerne

Det er hele hendelsesforløpet «Ulf» er mest irritert over. Blant annet det faktum at drosjesjåføren først gikk i karantene da han fikk positivt svar på koronatesten.

– Hele situasjonen er frustrerende, sier «Ulf», som nå må være hjemme fra jobb. Han går glipp av både spennende jobbrelaterte prosjekt, samt planlagte aktiviteter på fritiden.

Den smitta drosjesjåføren har ført til hektiske dager for smittesporerne i nabokommunene Trondheim, Malvik og Stjørdal. De har klart å spore opp de fleste av passasjerene fra de 24 turene til den aktuelle sjåføren, men ikke alle.

– Vi vet ennå ikke om drosjesjåføren bevisst valgte å forsette kjøringen mens han skulle vært i karantene, eller om dette var en uheldig misforståelse, sier kommuneoverlege i Malvik, Realf Ording Helgesen.

Fylkeslegen i Trøndelag reagerer

– Dette er en veldig uheldig sak, som understreker at folk må være tro mot smittevernreglene som gjelder, sier fylkeslege i Trøndelag, Jan Vaage.

Han håper at medieoppmerksomheten rundt denne konkrete saken gjør at drosjenæringen skjerper seg. Forhåpentligvis fører den uheldige hendelsen til økt fokus på sikkerhet. Noe som igjen vil gjøre det trygt å sette seg inn i en drosje i Trondheim.

– Både passasjer og drosjesjåfør må imidlertid bruke munnbind, presiserer fylkeslegen.

https://www.nrk.no/trondelag/ma-sitte-i-karantene-fordi-drosjesjaforen-ikke-overholdt-karantenereglene-1.15289576

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

460 nye koronasmittede siste døgn

Det er registrert 460 koronasmittede i Norge siste døgn. Det er 58 færre enn dagen før, men 98 flere enn samme dag i forrige uke.

133 koronapasienter var onsdag innlagt på sykehus. Det var sju flere enn dagen før.

I alt var det ved midnatt natt til torsdag registrert 42.312 koronasmittede personer i Norge, viser foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

Litt for høyt.

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Kan være greit å dra frem denne kronikken igjen 
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qLKXw0/hva-vil-det-si-aa-vaere-smittet 
Antall smittede er bare et tall i en faktisk relativt uinteressant statistikk. 

Du er virkelig blåst. Antall smittede har direkte sammenheng med antall innlagte på sykehus og døde. Spørsmålet er om vi fanger opp flere smittede denne uken i forhold til forrige. Det får vi svar på om en uke eller to. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (8 timer siden):

Du er virkelig blåst. Antall smittede har direkte sammenheng med antall innlagte på sykehus og døde. Spørsmålet er om vi fanger opp flere smittede denne uken i forhold til forrige. Det får vi svar på om en uke eller to. 

Nei jeg er nok ikke det. Kronikken har noen valide poeng. 

Lenke til kommentar
Sitat

FHI vil at man skal kunne teste seg ut av karantene: − Ti dager er ikke nødvendig

FHI anbefaler nå at man kan teste seg ut av karantene, men Helsedirektoratet vil ikke anbefale å endre dagens ordning på ti fullførte dager. Det kan være ulovlig, sier overlege i FHI Preben Aavitsland.

– Dette er trolig lavere enn sannsynligheten for at man på dag ti uten testing er smittet. Den foreslåtte ordningen er derfor minst like sikker som dagens ordning, sier overlege i FHI Preben Aavitsland til VG.

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler en ordning der man kan teste seg på dag syv av karantenen, og dermed være ute av den med et negativt PCR- prøvesvar. Dagens karantenetid er på ti dager.

Aavitsland sier det er godt under én prosent sannsynlighet for at man er smittet dersom man på dag syv, etter at man har vært i kontakt med en smittet person eller har kommet til landet, fortsatt har negativ test.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86PMgA/fhi-vil-at-man-skal-kunne-teste-seg-ut-av-karantene-ti-dager-er-ikke-noedvendig

Høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, William_S said:

Nei jeg er nok ikke det. Kronikken har noen valide poeng. 

Antall smittede er en like interessant statistikk som antall nestenulykker på en arbeidsplass. Utifra antallet nestenulykker kan man anslå hvor stor sannsynligheten er for faktiske ulykker.

Og utifra antallet smittede kan man anslå hvor mange som vil havne på sykehus eller dø. F.eks vil man ha omkring 1 dødsfall per 100 smittede.

Altså utifra en dag der 460 testet positivt, så kan man forvente at det kommer omkring 4,6 dødsfall om et par uker. Man ønsker altså færrest mulig nye smittede per dag så raskt som mulig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (22 minutter siden):

Antall smittede er en like interessant statistikk som antall nestenulykker på en arbeidsplass. Utifra antallet nestenulykker kan man anslå hvor stor sannsynligheten er for faktiske ulykker.

Og utifra antallet smittede kan man anslå hvor mange som vil havne på sykehus eller dø. F.eks vil man ha omkring 1 dødsfall per 100 smittede.

Altså utifra en dag der 460 testet positivt, så kan man forvente at det kommer omkring 4,6 dødsfall om et par uker. Man ønsker altså færrest mulig nye smittede per dag så raskt som mulig.

Du tar utgangspunkt i en dødsrate på rundt 1% men dette er estimert av FHI til å være langt lavere, et eller annet sted mellom 0,3-0.1. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, William_S said:

Du tar utgangspunkt i en dødsrate på rundt 1% men dette er estimert av FHI til å være langt lavere, et eller annet sted mellom 0,3-0.1. 

Det er tall som tar hensyn til at man ikke oppdager alle smittetilfeller. Mens de som er med i den offisielle statistikken er oppdagede tilfeller.

Reellt sett kan det hende det er 1500 smittede per dag. I så fall er 4,6 dødsfall ca 0,3%.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...