Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Nei derfor jeg synes det er dumt å kansellere offentlig fyrverkeri i Oslo og andre steder. Folk vi samles for å skyte opp fyrverkeri i privat regi isteden og det ender vel ofte med øyeskader etc.

Jeg tror mange unnlater å teste seg for å komme hjem til jul. Regner med smitte eksplosjon i romjul og på nyåret.

Det stemmer ikke at folk ikke tester seg - i Oslo iallefall er det omtrent like mange som tester seg som før. Det er uansett ikke faglig anbefalt å teste seg om man ikke har symptomer eller ikke har vært nærkontakt med smittet person. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Nei derfor jeg synes det er dumt å kansellere offentlig fyrverkeri i Oslo og andre steder. Folk vi samles for å skyte opp fyrverkeri i privat regi isteden og det ender vel ofte med øyeskader etc.

Vel, i kommunen min er privat rakettoppskyting forbudt. Men som med så mye annet er det alltid idioter som driter i lover og regler.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Jeg tror mange unnlater å teste seg for å komme hjem til jul. Regner med smitte eksplosjon i romjul og på nyåret.

Som sagt regner jeg med at nyttårsaften alene blir en supersmittesprederaften av de sjeldne. Over hele landet. Og Europa. Og verden. Ja, ikke de landene som er i full lockdown nå da, men her? Definitivt!

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Som sagt regner jeg med at nyttårsaften alene blir en supersmittesprederaften av de sjeldne. Over hele landet. Og Europa. Og verden. Ja, ikke de landene som er i full lockdown nå da, men her? Definitivt!

Tja. Det ble jo ikke det den 17 mai iallfall men tror nok folk flest er mer ansvarlige i år.

Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Tja. Det ble jo ikke det den 17 mai iallfall men tror nok folk flest er mer ansvarlige i år.

I mai var det mindre smitte enn det er nå i tillegg til at kurven var på vei helt ned. Og det gikk mot sommer. Nå er det flere hundre smittede daglig, innleggelser øker og det er en tid på året da det er mest av selskaper hvor folk møtes - gjennom hele månende og det hele kuliminerer på nyttårsaften da det er fester overalt. Dessuten er det langt flere som fornekter coronaen nå enn det var i mai. 17.mai er en dag. Nyttårsaften kommer som toppen på kransekaken etter en hel måned med fester og sosiale sammenkomster. Stor forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Vel, i kommunen min er privat rakettoppskyting forbudt. Men som med så mye annet er det alltid idioter som driter i lover og regler.

Hva slags trist sted bor du på?

William_S skrev (5 minutter siden):

Tror dessverre tålmodigheten er brukt opp nå. Tenk spesielt unge studenter som kommer til hjembyen og treffer alle sine lokale venner.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Tror dessverre tålmodigheten er brukt opp nå. Tenk spesielt unge studenter som kommer til hjembyen og treffer alle sine lokale venner.

Er nok ikke bare studenter som reiser land og strand rundt for å feire jul, men det er selvsagt politisk korrekt å shame studentene. Studentene har i veldig stor grad vært hjemme  på en trang hybel og fulgt med på Zoom... Det vi dermed ikke shamer er skrullete religiøse samlinger... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Tålmodigheten er oppbrukt. Jeg blir ikke veldig optimistisk for vanskelige tider om dette er hva det norske folk tåler.

Det kan jeg godt forstå for mye av det vi driver med nå strider så mye mot den menneskelige natur som kontakt og nærhet med andre personer at det er drøyt. Dette er ikke bare behov man kan sette til side for en lenger periode uten at man blir påvirket i en eller annen grad. Finnes dog noen enstøinger som ikke trenger det behovet , men de er i et lite mindretall. Hjelpetelefonene har sett en stor økning i antall henvendelser. Ensomhet er ofte det som trekkes frem. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Det er mange kommuner som har slike forbud og har hatt det i mange år. Blir fort branner og ulykker når drita fulle idioter skal skyte opp raketter nyttårsaften. Men det blir off-topic.

Eller: det kan jo være corona-relatert. I en situasjon hvor vi risikerer flere innleggelser grunnet corona er det ikke akkurat noe pluss om helsetjenesten samtidig må hente idioter som har skadet seg selv under rakettoppskyting i fylla.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det er mange kommuner som har slike forbud og har hatt det i mange år. Blir fort branner og ulykker når drita fulle idioter skal skyte opp raketter nyttårsaften. Men det blir off-topic.

Eller: det kan jo være corona-relatert. I en situasjon hvor vi risikerer flere innleggelser grunnet corona er det ikke akkurat noe pluss om helsetjenesten samtidig må hente idioter som har skadet seg selv under rakettoppskyting i fylla.

Han overlegen i Bergen fører stadig statistikk på dette - antall øyeskader ut i fra mengden fyrverkeri som skytes opp er ganske liten. Så om dette egentlig er et stort problem - tja - selvsagt for de få som mister synet , men fyrverkeri er ganske trygt om man bruker vernebriller og hehe holder avstand til det når lunta er tent (men å holde avstand er vi vel vant med nå 😛

Lenke til kommentar
10 minutes ago, William_S said:

Det kan jeg godt forstå for mye av det vi driver med nå strider så mye mot den menneskelige natur som kontakt og nærhet med andre personer at det er drøyt. Dette er ikke bare behov man kan sette til side for en lenger periode uten at man blir påvirket i en eller annen grad. Finnes dog noen enstøinger som ikke trenger det behovet , men de er i et lite mindretall. Hjelpetelefonene har sett en stor økning i antall henvendelser. Ensomhet er ofte det som trekkes frem. 

Kanskje man bør innføre verneplikt igjen. Så man får kjenne litt mer på det å være borte fra nære og kjære samt underlagt strenge regler om hvor man kan bevege seg osv. når man er på en base midt i ødemarka.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Er nok ikke bare studenter som reiser land og strand rundt for å feire jul, men det er selvsagt politisk korrekt å shame studentene. Studentene har i veldig stor grad vært hjemme  på en trang hybel og fulgt med på Zoom... Det vi dermed ikke shamer er skrullete religiøse samlinger... 

Nei selvfølgelig ikke. Men studenter er stor gruppe som fortsatt har mye smitte.

Morromann skrev (5 minutter siden):

Det burde vært krav om kurs for å kjøpe fyrverkeri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Kanskje man bør innføre verneplikt igjen. Så man får kjenne litt mer på det å være borte fra nære og kjære samt underlagt strenge regler om hvor man kan bevege seg osv. når man er på en base midt i ødemarka.

Sist jeg sjekka er det verneplikt i Norge, men det er uansett veldig få Forsvaret har behov for. Uansett så har man permisjoner og sånt i Forsvaret og etter rekruttskolen er gjennomført så er det ganske varierende hva slags tjeneste folk har. Kjenner folk som endte opp i en vaktbu og spilte Playstation mesteparten av tia. Så det er ikke nødvendigvis baser midt i ødemarka som du sier. 

Forsvaret klarer nå ikke å tilby hygienske boforhold til sine ansatte.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mange-unge-ansatte-sluttet-i-forsvaret-i-fjor-_-bfo-mener-_begredelige_-boforhold-har-mye-av-skylda-1.15287066

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lenger verneplikt i den form av at alle blir kalt inn og er tjenestepliktige med mindre man har store skavanker nei. Det er en del år siden man sluttet med. Og jeg vet selvfølgelig at det finnes slapp "SUB" tjeneste i forsvaret. Å ha en kort permisjon etter 3 månder før man drar 9 måneder til et sted man som er kronglete og dyrt å reise fra er noe som regel kun de med barn gjorde.

Forsvaret trenger i tillegg til "Sub'ene" sivilt ansatte. Men jeg tenker at alle hadde hatt godt av et år i skikkelig førstegangstjeneste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
William_S skrev (14 minutter siden):

men fyrverkeri er ganske trygt om man bruker vernebriller og hehe holder avstand til det når lunta er tent (men å holde avstand er vi vel vant med nå 😛

Man husker kanskje ikke så godt å holde avstand om man er kanon drita slik mange er når klokka slår tolv på nyttårsaften.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke verneplikt i den form av at alle blir kalt inn og er tjenestepliktige med mindre man har store skavanker nei. Det er en del år siden man sluttet med. Og jeg vet selvfølgelig at det finnes slap "SUB" tjeneste i forsvaret.

Måten man gjennomfører krig på har endra seg ganske mye - det er ikke skyttergravskriger lenger hvor antall mann man har er avgjørende. Det er derfor ikke behov for å kalle inn hele årskull slik man gjorde på opp til 90 tallet.  Antagelig ville man i dag hatt en enorm mengde soldater som man ikke har fornuftige oppgaver til. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Måten man gjennomfører krig på har endra seg ganske mye - det er ikke skyttergravskriger lenger hvor antall mann man har er avgjørende. Det er derfor ikke behov for å kalle inn hele årskull slik man gjorde på opp til 90 tallet. 

Nja det er ikke helt riktig, man gikk mer mot spesialisering av eks. bakkestyrker. Men likefult like "fotsopp" som før. Men strategien om vi blir innvadert av Russland er den samme som eks. på 90-tallet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Måten man gjennomfører krig på har endra seg ganske mye - det er ikke skyttergravskriger lenger hvor antall mann man har er avgjørende. 

Skyttergravskriger har vi vel strengt talt ikke hatt siden FØRSTE verdenskrig. Men det er uansett off-topic.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...