Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (3 timer siden):

Er det den smittsome mutasjonen fra Storbritannia som har kommet seg hit, eller har vi våre egne varianter? Jeg tenker at avstandsregelen ikke er til å stole på ved sosiale samlinger. Man går ikke rundt med en meterstokk og måler. Jo, det er en dame på Stortinget som gjør det. Jeg husker ikke hva hun het.

Det finnes tusenvis av små mutasjoner. Det kan brukes til å spore viruset men det kan også oppstå samme mutasjon tilfeldig på flere plasser samtidig.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9OBeGw/ny-studie-superspreder-konferanse-knyttes-til-245000-corona-tilfeller

https://nextstrain.org/ncov/global

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Smitte i Fredrikstad og Sarpsborg

Til sammen er det registrert 47 nye koronasmittede i Fredrikstad og Sarpsborg det siste døgnet. 25 av de smittede er fra Sarpsborg og 22 er fra Fredrikstad. I tillegg er det registrert flere tilfeller i Rakkestad, som kobles til kristne menigheter.

Ikke dra i kirken, mosken, bedehuset etc

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Det var den trenden. Danmark here we come 📈

Sitat

518 nye registrerte smittetilfeller

Tirsdag ble det registrert 518 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 142 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 376. Forrige tirsdag var tallet 460.

Totalt er det bekreftet 41.852 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 30 kommuner har en stigende trend.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt – bare når den er registrert.

Det er registrert 395 dødsfall i forbindelse med pandemien i Norge, og 15. desember lå 127 personer innlagt på norske sykehus med covid-19. 33 av disse ligger på intensiven, mens 22 ligger på respirator.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Færre koronavaksiner til Sverige

Sverige får 15 prosent færre doser mot koronaviruset enn forventet i januar, skriver Dagens Nyheter. Ifølge vaksinekoordinator Richard Bergstrøm har det vært en justering i antall doser. Cirka 350.000 doser vil nå Sverige i januar, melder SVT.

Det betyr mindre på oss siden vi får en andel av Svenskenes leveranse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (12 minutter siden):

Jepp - etter jula nå så kommer det til å bli sinnsyke tall i januar. 

Januar er jo alltid den store "bakrus"-måneden etter årets store festmåned men ved starten på 2021 kommer det til å nå en ny dimensjon. Det blir kanskje ikke juleselskapene som blir det verste, da det er familier som samles, men nyttårsaften - BANG! Årets festaften nummer 1. Når man ikke fikk forhindret superspreder-fester i det ganske land på slutten av sommeren og tidlig på høsten - bare tenk på hvor mange superspredersmittefester som blir rundt i det ganske land den 31.desember! Politiet vil få en travel nyttårsaften, det er sikkert og visst. Heldigvis er perioden med juleselskaper hvor eldre familiemedlemmer deltar i all hovedsak over på nyttårsaften i det minste. Jeg håper helsevesenet og myndighetene har beredskapsplanene klare for januar som garantert blir en vanskelig måned. Regjeringen burde ha advart mot nyttårsfester på disse pressekonferansene sine. De er ikke så viktige slik som det å feire julaften med nærmeste familie er. Nyttårsfester er stort sett bare flatfyll uansett.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Januar er jo alltid den store "bakrus"-måneden etter årets store festmåned men ved starten på 2021 kommer det til å nå en ny dimensjon. Det blir kanskje ikke juleselskapene som blir det verste, da det er familier som samles, men nyttårsaften - BANG! Årets festaften nummer 1. Når man ikke fikk forhindret superspreder-fester i det ganske land på slutten av sommeren og tidlig på høsten - bare tenk på hvor mange superspredersmittefester som blir rundt i det ganske land den 31.desember! Politiet vil få en travel nyttårsaften, det er sikkert og visst. Heldigvis er perioden med juleselskaper hvor eldre familiemedlemmer deltar i all hovedsak over på nyttårsaften i det minste. Jeg håper helsevesenet og myndighetene har beredskapsplanene klare for januar som garantert blir en vanskelig måned. Regjeringen burde ha advart mot nyttårsfester på disse pressekonferansene sine. De er ikke så viktige slik som det å feire julaften med nærmeste familie er. Nyttårsfester er stort sett bare flatfyll uansett.

Jepp - vi pleier som regel å ha fest hos oss - dog redusert de siste årene pga barn, men er som regel 10+ stk. Det blir ikke noe av i år for å si det sånn. Er jo galskap. 4-5 husstander som har feiret jul med sine familier og så senere treffes for kalas. Smittebombe! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Flertall for utvidet munnbindpåbud i Trondheim

Det melder Adressa.

Kommunikasjonssjef i Trondheim kommune, Harry Tiller, bekrefter overfor VG at formannskapet nå behandler en sak om påbud om munnbind i det offentlige rom i Trondheim kommune.

– Det vil bli vedtatt klokken 11 i dag, og effektivisert fortløpende, sier Tiller på telefon til VG.

Kommunen har tidligere hatt påbud om munnbind på kollektivtransport i rushtrafikken og i drosje.

Nå ligger det an til at påbudet utvides ytterligere.

– Det er et vesentlig tiltak. Det er blant annet snakk om et munnbindpåbud i butikker, kjøpesteder, skjenke- og serveringssteder, frisør- og skjønnhetssalonger, kultur-, sport- og treningshaller, idrettshaller, kjøreskoler, venterom hos leger og tannleger, fellesarealer i offentlig bygg åpnet for publikum og på universitetet, sier Tiller videre.

Det siste døgnet er det registrert 24 nye smittede i kommunen, opplyser kommunikasjonssjefen.

Trondheim kommune har nå en kraftig økende smittetrend. Følg med på hvilke tiltak som gjelder i kommunen her og generelt om smittesituasjonen i Trondheim her.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Avlyst i Oslo i år i hvert fall. Store folkemengder pleier å samles for å se på det offentlige.

Det blir bare mer privat fyrverkeri.

Theo343 skrev (59 minutter siden):

Alle med husdyr og kjæledyr blir glad om fyrverkeri forbys i år i privat regi og at det overlates til det offentlige å fyre av noe.

Jeg forstår ikke det at hunder og katter i Norge ikke tåler noen ting. Hvordan overlever de i resten av verden, der fyrverkeri fyres opp hver dag omtrent. Jeg tror det er nervøse eiere som lærer opp dyrene til å være redd for fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Det blir bare mer privat fyrverkeri.

Jeg forstår ikke det at hunder og katter i Norge ikke tåler noen ting. Hvordan overlever de i resten av verden, der fyrverkeri fyres opp hver dag omtrent. Jeg tror det er nervøse eiere som lærer opp dyrene til å være redd for fyrverkeri.

Fordi det ikke faktisk er begrenset til et par timer rundt midnatt 31.12. Ivrige idioter fyrer til alle døgnets tider så fort de begynner å få ting i hende, og dyr muligens er alene hjemme og kan ikke få bekreftelse fra eier om at dette ikke er noe farlig.

Lenke til kommentar
Sitat

Flertall for utvidet munnbindpåbud i Trondheim

Det melder Adressa.

Kommunikasjonssjef i Trondheim kommune, Harry Tiller, bekrefter overfor VG at formannskapet nå behandler en sak om påbud om munnbind i det offentlige rom i Trondheim kommune.

– Det vil bli vedtatt klokken 11 i dag, og effektivisert fortløpende, sier Tiller på telefon til VG.

Kommunen har tidligere hatt påbud om munnbind på kollektivtransport i rushtrafikken og i drosje.

Nå ligger det an til at påbudet utvides ytterligere.

– Det er et vesentlig tiltak. Det er blant annet snakk om et munnbindpåbud i butikker, kjøpesteder, skjenke- og serveringssteder, frisør- og skjønnhetssalonger, kultur-, sport- og treningshaller, idrettshaller, kjøreskoler, venterom hos leger og tannleger, fellesarealer i offentlig bygg åpnet for publikum og på universitetet, sier Tiller videre.

Det siste døgnet er det registrert 24 nye smittede i kommunen, opplyser kommunikasjonssjefen.

Trondheim kommune har nå en kraftig økende smittetrend. Følg med på hvilke tiltak som gjelder i kommunen her og generelt om smittesituasjonen i Trondheim her.

Sitat

Porsgrunn går lenger med munnbind

Porsgrunns forskrift, som ble vedtatt mandag kveld, går noe lenger enn Skiens i bruk av munnbind. Der Skien kun krever munnbind i situasjoner hvor det ikke er mulig å holde én meters avstand, krever Porsgrunn obligatorisk bruk av munnbind på offentlige kommunikasjonsmidler, taxi og butikker/kjøpesentre.

I Skien varer tiltakene i første omgang fram til lille julaften, 23. desember, mens Porsgrunn har satt 7. januar som sluttdato.

Høyere smittetrykk enn Oslo

Det siste døgnet er det registrert sju nye smittetilfeller i Skien. Lørdag ble det registrert 19 nye tilfeller, som var ny rekord. Til sammen er det registrert 109 tilfeller i Skien i løpet av desember, og smittetrykket er høyere enn i Oslo.

I Porsgrunn er det ikke kommet nye tall siden lørdag, men de var da noe lavere enn i nabokommunen.

Smitteøkningen gjorde at sykehusdirektør Tom Helge Rønning ved Sykehuset Telemark uttrykte sin frykt for årets julefeiring på et digitalt pressetreff søndag.

– Med takten som Skien har hittil denne måneden, er vi mer enn ti ganger nivået som var definert som rødt i vår. Når jeg registrerer hvordan man forholder seg til smittesituasjonen, er jeg usikker på om folk tar dette nok innover seg, sa han.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/12/14/195726477/skien-og-porsgrunn-innforer-lokale-coronatiltak

Lenke til kommentar
koots skrev (1 minutt siden):

Fordi det ikke faktisk er begrenset til et par timer rundt midnatt 31.12. Ivrige idioter fyrer til alle døgnets tider så fort de begynner å få ting i hende, og dyr muligens er alene hjemme og kan ikke få bekreftelse fra eier om at dette ikke er noe farlig.

Det er lov å fyre opp fra 31.12 kl 18-02

Dette er ett overdrevet problem. Kjæledyr i Spania, Polen, USA dør ikke i hopetall av lyden av fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Alle med husdyr og kjæledyr blir glad om fyrverkeri forbys i år i privat regi og at det overlates til det offentlige å fyre av noe.

Vel, jeg er ikke noe glad i uorganisert rakettoppskyting, men raketter sprer strengt talt ikke corona? Jeg er for begrensninger på privat rakettoppskyting men av helt andre grunner enn smittevern.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 timer siden):

Det var den trenden. Danmark here we come 📈

Enkeltdager er uinteressante i seg selv så det  er ingen grunnlag for å si at man blir som Danmark. Det er tidligere dokumentert i tråden at man ikke har fulgt DAnmark i smittetrend. Det var unormale lave tall i hovedstaden i helga og mandag så jeg tror feks at noe av dette kan være et etterslep i rapportering. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Jepp - vi pleier som regel å ha fest hos oss - dog redusert de siste årene pga barn, men er som regel 10+ stk. Det blir ikke noe av i år for å si det sånn. Er jo galskap. 4-5 husstander som har feiret jul med sine familier og så senere treffes for kalas. Smittebombe! 

Gruer meg allerede til å våkne opp og lese nettavisene på nyttårsmorgenen: "Politiet har stanset hundrevis av fester over hele landet"-"sentralbordene til politiet sprengt over hele landet-naboer tyster på nyttårsfester". Uken etterpå-smitteeksplosjon. 15.januar-sykehusene sprengt til bristepunktet. Norge rapporterer 2500 smittede på en dag. Flere hundre til intensiven. 16.januar: Pressekonferanse. Regjeringen innfører den mest dramtiske lockdown i hele pandemien: alle andre enn essensielle virksomheter stenger ned. Alle andre butikker enn daglivare og apoteker stenges. Munnbindpåbud i alle offentlige bygninger med og uansett avstand og kun 5 om gangen i enhver butikk. Besøksforbud for alle andre enn nær familie i privathjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Vel, jeg er ikke noe glad i uorganisert rakettoppskyting, men raketter sprer strengt talt ikke corona? Jeg er for begrensninger på privat rakettoppskyting men av helt andre grunner enn smittevern.

Nei derfor jeg synes det er dumt å kansellere offentlig fyrverkeri i Oslo og andre steder. Folk vi samles for å skyte opp fyrverkeri i privat regi isteden og det ender vel ofte med øyeskader etc.

William_S skrev (4 minutter siden):

Enkeltdager er uinteressante i seg selv så det  er ingen grunnlag for å si at man blir som Danmark. Det er tidligere dokumentert i tråden at man ikke har fulgt DAnmark i smittetrend. Det var unormale lave tall i hovedstaden i helga og mandag så jeg tror feks at noe av dette kan være et etterslep i rapportering. 

Sitat

Sigmund er redd folk dropper koronatest for å unngå isolasjon i jula: – Vi er bekymret

Alle som får korona de neste dagene må feire julaften alene. Samtidig har testingen gått betydelig ned. Det bekymrer kommuneoverlege Sigmund Skei.

Forrige uke ble kun 2.100 personer testet ved luftveisklinikken i Tønsberg, mot 3.300 første uken i november. Forskjellen på over 1.000 personer kan potensielt gi et uriktig bilde av den lokale smittesituasjonen.

Fra før avdekkes bare rundt 40 prosent av alle smittetilfellene, ifølge Folkehelseinstituttet.

Årsaken kan være så enkel som at de nye tiltakene som ble innført i november har hatt effekt, og at folk rett og slett opplever mindre symptomer. Men det kan også være en helt annen grunn.

– Vi er bekymret for at folk er taktiske og tenker at det vi ikke vet har vi ikke vondt av. Og da må vi betale regningen på nyåret, forteller kommuneoverlege Sigmund Skei.

Jeg tror mange unnlater å teste seg for å komme hjem til jul. Regner med smitte eksplosjon i romjul og på nyåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...