Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Greit å være oppmerksom på at "koronavirus" er en gruppe av mange ulike virus, hvorav SARS-CoV-2 (som gir Covid-19) kun er ett - og det er "nytt". Noen av de gamle gir bare en vanlig forkjølelse, og de har gitt mennesker sykdom sannsynligvis omtrent like lenge som vi har eksistert. Mest vanlig hos flaggermus, da.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (2 timer siden):
toreae skrev (4 timer siden):


Skal det gjøres noe som monner prevantivt, så tror jeg, det kommer til å koste mye. 

Det er da gitt. 

Men, noe sosial distansering og bruk av munnbind trenger ikke kosta så forferdelig mye i første omgang. Det viktigste er at man avslutter galskapen med å la smitten løpe fri. Regningen for langtidsskadede kommer til å bli enorm. Og Aavitsland kommer til å bli et banneord i fremtiden.

Om folk hadde hatt sunn fornuft. Og tenkt seg om med de er i kontakt med osv.
Men oppfording til sunn fornuft er fryktelig vanskelig. Og å pålegge noen det samme er det samme. Vi har prøvd det hos våre nære, og får beskjed på at det er over nå.
Men det jeg svarte deg på først, var din påstand om at det var så mye bedre i "utlande". Jeg har ikke sett at du har hostet opp (pun?) noe som beviser det.
 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (8 timer siden):

Dagbladet - Nakstad: Kunne åpnet Norge raskere

Litt overraskende for meg. Jeg har trodd at den kraftige effekten av tiltakene raskt ble registrert og at det var en av årsakene som gjorde at man gikk fra en standard "Brems"-strategi til en "Slå ned og hold nede"-strategi bare en ukes tid elns etter at man startet med tiltakene. Man visste da at man kunne lykkes med de utvalgte tiltakene i en slik strategi mot den daværende varianten av viruset, trodde jeg. Men det stemmer altså ikke.

Ellers minner Nakstad om:

Var dette før ein hadde bygd opp testkapasitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Synes at dette er ein svak erfaringslæring å ta med seg.

Utan at eg har noko spisskompetanse å slå i bordet med så meiner eg at at vi burde kunne klare å halde det totale smittetalet svært langt nede om vi berre hadde turt å holde på nedstenginga litt lengre.
Eg trur at dersom vi hadde hatt ei veke eller kanskje to til med nedstenging i fyrste omgang så hadde vi kunne sleppe unna med berre ei nedsteniging i staden for at vi heile tida veksla mellom å ha tiltak og å ha fullt frislepp.

Eg meiner også at det var heilt feil å innføre nasjonale tiltak når det var så ulike smittetal og behov i heile landet.
For å sette det litt spissen så hadde vi nok nedstenging av heile landet sjølv om det omtrent berre var i Oslo-området at det var mykje smitte, og så fort Oslo hadde fått smittetala ned på eit akseptabelt nivå så vart alle tiltak i heile landet letta på med det resultat at det dukka opp smittetal også i byar og kommuner som fram til då ikkje hadde fått koronaen til sitt område.

 

Det hadde vært mykje betre om vi tok ei skikkeleg karantene som varte lenge nok til å stoppe smitta, kombinert med betre restriksjonar på inn og utreise så kan det være godt mogleg vi hadde sluppet unna mykje av smitten.
(Eg skjønar fortsatt ikkje kvifor lastebilsjårførar som berre sitt i eiga hytte ikkje skulle få krysse grensa medan sjukepleiarar fekk reise omtrent rett frå utlandet og inn til dei aller mest sårbare på sjukeheimane).

Etter mitt syn hadde det vært mykje betre å bite i det sure eplet og gjennomføre eit skikkeleg smitteverntiltak sjølv om det smertar, i staden for denne seigpininga som vi dreiv på med der vi hadde litt isolasjon, deretter ferie med fest og morro, for deretter å måtte innføre nye tiltak.

Oslo-fokus var det iallefall nok av når det gjaldt vaksinering. Fyrst skulle ein vaksinere risikogruppene. Men så snudde ein tvert om og vaksinerte friske Oslo-folk langt nedover i aldersgruppene lenge før risikogruppene i distrikts-Norge var vaksinerte. Samstundes hevda ein at risikogruppene stort sett var vaksinerte, noko som ikkje stemte i det heile teke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Var dette før ein hadde bygd opp testkapasitet?

De hadde noe testkapasitet, og så nok en kraftig nedgang av smittede allerede etter et par-tre dager, tipper jeg. Det tydeligste signalet var i imidlertid det som skjedde med antall innlagte på sykehus - to uker etter at tiltakene ble iverksatt 12 mars 2020, ble den eksponentielle økningen av innlagte brutt tvert av. Kommenterte det her:

 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (5 timer siden):

Mest vanlig hos flaggermus, da.

Funderer over flaggermus for tiden. Det er mye av dem på slott og gamle gårder i Frankrike. De flyr inn i bygningene og slippes ut igjen, helt dagligdags.

Det er kanskje ikke så vanlig at flaggermus er bærere av koronavirus, i hvert fall ikke de franske? Heldigvis smitter de sjelden videre til andre dyr og mennesker. Men en gang var nok for verden.

I denne artikkelen fra 2022 får jeg i hvert fall ikke mye sympati med dyret.

https://www.nrk.no/urix/nytt-koronavirus-som-kan-smitte-mennesker-oppdaget-i-flaggermus-1.16114591

Flaggermus er fredet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...