Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (38 minutter siden):

Er det forska noko på om gjennomgått koronasjukdom fører med seg denne biverknaden, eller om det er noko spesifikt med samansetjinga av vaksinene som gjer dette?

Jeg har ikke funnet noe om årsaken til at vaksinen har ført til blødningsforstyrrelser for enkelte kvinner. Tror ikke - etter gjennomgått koronasykdom er aktuelt eller undersøkt. Bla. hadde influenseren Anniken Jørgensen blødninger i flere måneder.

Nå har flere kvinner fått erstatning også. Det visste jeg ikke. https://www.nettavisen.no/nyheter/margareth-fikk-erstatning-etter-blodninger-livet-ble-uforutsigbart/s/5-95-872942

Sitat

Hun måtte til slutt operere som resultat av bivirkningene.

Mye fokus på kvinnehelse i det siste og endometriose som nå kalles for en kronisk sykdom, mens det før nesten ikke ble nevnt.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Vaksiner reduserer risikoen for senfølger av korona

Å ta koronavaksine reduserer risikoen for senfølger av viruset, viser en ny oversikt fra Folkehelseinstituttet.

I forskningsoversikten viser FHI til tre hovedfunn:

* vaksinerte hadde lavere risiko for å utvikle senfølger etter covid-19 sammenlignet med uvaksinerte

* vaksinasjon reduserte forekomst av senfølger blant dem som vaksinerte seg etter koronasykdom

* den beskyttende effekten av vaksinasjon var muligens ganske lik blant dem over og under 60 år

Sammenlignet med uvaksinerte er de vaksinerte mindre utsatt for kognitiv svikt, nyresykdom, muskelsmerter og søvnforstyrrelser, skriver FHI.

(NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/vaksiner-reduserer-risikoen-for-senfolger-av-korona-1.16339740

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Anbefaler ny oppfriskningsdose mot covid-19

Regjeringen har besluttet at sykehjemsbeboere og personer som er 75 år eller eldre anbefales en ny oppfriskningsdose mot covid-19 hvis det har gått mer enn seks måneder siden forrige dose.

Kommunene er bedt om å gjennomføre vaksinasjon så snart som mulig, og helst i løpet av april.

Det melder Helse- og omsorgsdepartementet på regjeringens nettsider. Beslutningen er basert på råd fra FHI.

https://www.nrk.no/nyheter/anbefaler-ny-oppfriskningsdose-mot-covid-19-1.16340919

Då er vel planen at desse skal ha enno ein dose før neste vinterbølgje. Evt. så manglar planen heilt.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dose 5 til besteforeldre. Det var visst allerede nevnt...

Anbefaler denne gruppen å ta vaksine – men det har de færreste fått med seg: – Ingen har booket time

Sitat

– Vi fikk informasjon fra kommunen for et par-tre dager siden, men fortsatt har ingen booket time til vaksinering her, sier Marjia Milic. Hun er apoteker hos Apotek 1 i Helsebygget i Lillestrøm, og fortviler over at de foreløpig ikke har fått en eneste booking til ny oppfriskningsdose av koronavaksinen.

Sitat

Det er aldersgruppen 75 år og eldre som nå anbefales en ny oppfriskningsdose, det vil si dose fem for dem som har fulgt alle anbefalinger.

Sitat

– Selv om vinterens covid-19-bølge nå ser ut til å være over, er den videre smitteutviklingen utover våren og sommeren usikker. Det er foreløpig ikke tegn til en tydelig sesongvariasjon for SARS-CoV-2-viruset slik som for influensa, og det er sannsynlig at det vil komme en ny bølge i løpet av de nærmeste månedene, skriver Folkehelseinstituttet (FHI) i sitt informasjonsbrev til blant annet Lillestrøm kommune.

Sitat

Vaksineanbefalinger for våren 2023:

• Ny oppfriskningsdose anbefales til personer 75 år og eldre, samt sykehjemsbeboere.
  • En ny dose vil være særlig aktuell for dem som ikke tidligere har gjennomgått SARS-CoV-2-infeksjon, og for de som har én eller flere underliggende risikofaktorer.
  • Det bør ha gått mer enn seks måneder siden forrige dose.
  • Vaksineringen bør gjennomføres i løpet av april. Dette for at det skal gå tilstrekkelig med tid før høstdosen.

Kilde: Folkehelseinstituttet

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 3/4/2023 at 7:02 PM, Nukleosid said:

Hvis man var 100% sikker på at man hele tiden kunne holde minst en meter avstand til alle andre, så behøvde man ikke bruke munnbind. Men det er så godt som umulig enten man jobber eller er kunder i en butikk, uavhengig av de fysiske sperrene i kassen (man går rundt i butikken som ansatt også). Så i praksis var det munnbindpåbud fra 15. desember 2021. Det varte til 12. februar 2022.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/innfoerer-nasjonalt-munnbindpaabud.pRE6PrCOO

I tillegg har flere kommuner hatt samme eller strengere påbud lokalt i perioder.

Også kjeden jeg jobbet i, hadde påbud lenge før og etter det nasjonale påbudet.

Det varierte fra kommune til kommune, avhengig av smitte. I min kommune var det ikke, så jeg pleide ikke bruke munnbind, mne hver gang jeg besøkte nabokommunen ble jeg minnet på det da alle i butikker hadde munnbind på. Litt plagsomt om jeg hadde glemt å ta det med, da det ikke var noe jeg alltid hadde tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Delvis skrev (54 minutter siden):

Er det helt over nå, at vi ikke trenger tenke på det mer, eller hvordan er det?
Er litt uklart.

Viruset er ikke borte, hvis det er det du lurer på? Noen bekjente fikk ødelagt et par uker av sommerferien med covid, der de lå flate med høy feber og elendig form alle mann. 

Men, covid blir ikke sett på noe annerledes enn annen sykdom nå. Det er bare ett av mange virus du kan få.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

Det er blitt svakere enn før da?

Variantene i omløp blir ikke rapportert om i mediene på samme måte som før (og det er kanskje like greit). Den varianten som dukket opp omtrent da samfunnet åpnet igjen, "omikron", var en del mildere enn det som hadde vært tidligere. Og siden den gang har det sikkert bare fortsatt å mutere til mange nye undervarianter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hjernetåke etter covid-19 sammenlignes med å bli 10 år eldre

Sitat

En av forskerne bak ny studie mener at vi må finne ut mer om hvorfor dette skjer. 

Sitat

Siden november 2019 har hele 768.237.788 mennesker hatt covid-19, ifølge WHO

Sitat

Forskerne understreker også at noen personer fremdeles opplever symptomer nesten to år etter den første infeksjonen, noe som påvirker deres daglige liv. 

De finner heldigvis ingen varig kognitiv svikt etter at individene er helt friske. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kjetil Lura skrev (5 timer siden):

Kommer ikke til å ta Dem.

Alle vaksiner har bivirkninger....

Alle sykdommer har også "bivirkninger". Vi kaller de gjerne for "symptomer". Om det dukker opp en ny mutasjon av viruset som gir høy risiko for alvorlige og/eller langvarige bivirkninger kommer jeg sikkert til å ta vaksine. Iallefall om jeg får den gratis. Skulle vaksinen bli svært kostbar denne gangen må jeg jo ta en vurdering når jeg vet mer.

Jeg er heldigvis ikke plaget med overdreven frykt for (covid-)vaksiner, og om en nyutviklet variant bygger på samme mRNA-teknologien som den forrige er det vel uansett svært sjeldent med alvorlige bivirkninger.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (På 31.8.2023 den 17.54):

Har ikke bivirkninger. Ikke tatt vaksinene.

Eg har teke vaksinene. Eg hadde truleg også korona ved juletider. Eg har ikkje opplevd biverknader, bortsett frå redusert smakssans då forkjølelsen stod på. Eg har vore heldig slik sett.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (På 31.8.2023 den 17.54):

Har ikke bivirkninger. Ikke tatt vaksinene.

Alle vaksiner har sjanse for bivirkninger. Akkurat som sykdommer har sjanse for bivirkninger. Også i varierende grad av alvorlighet og sannsynlighet.

Bivirkninger er jo bare en utilsiktet effekt og trenger ikke engang være negativt. Hva om en bivirkning av vaksinen var langvarige ereksjoner? Sikkert mange flere stk "Roar 52 år fra Finnsnes" som hadde hoppet på i stedet for å klage på FB at Bill Gates skal spore folk via vaksiner.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, torbjornen said:

Eg har teke vaksinene. Eg hadde truleg også korona ved juletider. Eg har ikkje opplevd biverknader, bortsett frå redusert smakssans då forkjølelsen stod på. Eg har vore heldig slik sett.

Jeg har ikke, og har ikke hatt symptomer på mange år(ca5) som jeg kan huske.

Ikke alle som må ha vaksiner for å leve som normalt.

Det jeg sliter med kan ingen vaksine hjelpe mot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En trist dag i dag. 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/innstramminger-i-smittevernloven-vedtatt-paa-stortinget.RJMPXijVN?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=dre-6580a52c7967a56fd4a86ee3

"– Dette ble dessverre en merkedag i nyere norsk politisk historie. Jeg er skuffet over at Erna Solberg og Høyre har gitt regjeringen flertall for et forslag som kan føre til svært inngripende tiltak i folks privatliv ved at det hoppes bukk over nødvendig parlamentarisk kontroll i Stortinget. Tilbake står en svekkelse av demokratiet vårt, sier Frp-leder Sylvi Listhaug." 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...