Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Nukleosid said:

En nettside som påstår at vaksinene gir deg AIDS

AIDS er enkelt sett ett nedsatt immunforsvar. Svært mange professorer og leger vet allerede at immunforsvaret blir svekket i kroppen av mRNA behandlingen. Dette er informasjon som jeg gjentatte ganger har gått igjennom med deg, men du ser ut til å være en informasjonsnekter, som er en veldig passende kategori jeg kan putte deg inn i siden du har forsøkt å sette meg inn i kategorier svært ofte før.

Hvor lenge kroppen bruker på å rehabilitere immunforsvaret sitt etter mRNA behandling er vanskelig å si for leger jeg har hørt på. Kan være svært forskjellig fra person til person.

2 hours ago, Nukleosid said:

så kanskje sjekke om en kilde er troverdig neste gang?

 

2 hours ago, Nukleosid said:

Wikipedia skriver at

Hvis du er opptatt av troverdige kilder, så er Wikipedia ikke spesielt egnet når det gjelder politikk og personkarakteristikk.

Den originale kilden for statistikken jeg postet er fra Office for national statistics i England.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selfuniverse skrev (59 minutter siden):

AIDS er enkelt sett ett nedsatt immunforsvar. Svært mange professorer og leger vet allerede at immunforsvaret blir svekket i kroppen av mRNA behandlingen.

Jeg vet hva AIDS er. Jeg vet også at AIDS er mer alvorlig enn bare "nedsatt immunforsvar", det er faktisk dødelig og uhelbredelig. Når The Exposé påsto at de fleste fullvaksinerte ville få AIDS innen slutten av måneden (i januar 2022) klarer jeg ikke å ta de seriøst.

Selfuniverse skrev (1 time siden):

Hvis du er opptatt av troverdige kilder, så er Wikipedia ikke spesielt egnet når det gjelder politikk og personkarakteristikk.

De er langt mer troverdige enn The Exposé, for eksempel. I hvert fall i dette tilfellet. De lister i hvert fall en god del referanser og kilder som bakgrunn for sine påstander.

Selfuniverse skrev (1 time siden):

Den originale kilden for statistikken jeg postet er fra Office for national statistics i England.

Konspiratoriske nettsider er mestere i å både legge til, trekke fra og vri på fakta og statistikk.

Tar vi et dypdykk i tallene fra Office for national statistics i England (Table 5, om du er interessert i å dobbeltsjekke), trekker fra antall covid-19 relaterte dødsfall, og konsentrerer oss om alderen 40-49, så har det i perioden januar-mai 2022 dødd 865 uvaksinerte personer i england. I samme periode har det dødd 3547 vaksinerte personer (minst en dose). Med tanke på at ca 80% i denne aldersgruppen var vaksinert med minst en dose i England i januar 2022, så vet jeg ikke hva grafene til The Exposé egentlig tar utgangspunkt i. Kan virke som den tar et totaltall og deler på uvaksinerte og vaksinerte uten å ta hensyn til andelen vaksinerte og uvaksinerte. Da blir selvsagt en slik graf verdiløs når den ikke forteller hele historien.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tallene til @Selfuniverse stemmer nok de, selv om de selvsagt er håndplukket fra et mye større datasett med sikte på å skremme maksimalt.

For eksempel virker det urimelig å bruke "Non-COVID-19 deaths" som sammenligningsgrunnlag mellom ulike vaksinasjonsstatuser, siden denne kategorien ikke vil fange opp den beskyttelsen mot koronasykdom man faktisk får ved å la seg vaksinere. Omtrent som å analysere nytten av å tegne forsikring ved utelukkende å se på innbetalinger, og holde utbetalinger i forbindelse med tyveri, sykdom og skade utenfor.

Og det vedkommende ikke nevner, er at ser man på tall for pandemien sett under ett, kommer de uvaksinerte helt klart dårligst ut så langt, til tross for at denne gruppen må antas å romme relativt sett større andeler av de yngste og friskeste. 

De uvaksinerte har opplevd en "All-cause mortality" per 100 000 leveår som er mer enn det dobbelte av før-pandeminivåene, har dødd av korona over fire ganger så ofte som vaksinerte, og faktisk også både betydelig mye oftere enn de gjorde før pandemien og betydelig mye oftere enn hva de vaksinerte har gjort etter at pandemien begynte, av "andre forhold enn korona".

Likevel finner man altså også perioder i dette materialet der uvaksinerte også når det gjelder totaldødeligheten tilsynelatende kommer bedre ut av det enn personer som har en eller to doser vaksine. Hvorfor er det slik? Én delforklaring kan være at de opprinnelige vaksinene som kjent virker dårligere mot omikron enn mot tidligere varianter, slik at man trenger tre doser for å få maksimal effekt. Det er også viktig å huske på at de uvaksinerte gjennom 2021 har dødd veldig mye oftere enn de vaksinerte, slik at en fortsatt levende uvaksinert brite i 2022 er en som har overlevd både alfa- og delta-bølgene, og må antas å ha opparbeidet en betydelig immunitet mot omikron gjennom dette.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (4 timer siden):

Tallene til @Selfuniverse stemmer nok de

De stemmer nok isolert sett, men de tar ikke hensyn til at andelen vaksinerte med minst en dose i england er 80%. Å med viten og vilje utelate så viktig informasjon er et bevis på at de ønsker å villede.

20% er altså uvaksinerte, og de 20% står for 865 dødsfall, mens de 80% vaksinerte står for 3547 dødsfall. Med små naturlige variasjoner så betyr det altså at om man er vaksinert eller ikke, har null å si så lenge man trekker fra covid-19 relaterte dødsfall (faktisk er det en liten fordel for de vaksinerte her).

Tar man med covid-19 relaterte dødsfall i beregningen, så kommer nok de vaksinerte enda bedre ut av det enn uvaksinerte.

Det var samme greia, når antivakserne her i landet blåste det stort opp at halvparten av alle innlagte på sykehus med covid-19 var vaksinerte, men ikke klarte å se sammenhengen med at de 20% som var uvaksinerte sto for den andre halvparten.

Endret av Nukleosid
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (24 minutter siden):

De stemmer nok isolert sett, men de tar ikke hensyn til at andelen vaksinerte med minst en dose i england er 80%. Å med viten og vilje utelate så viktig informasjon er et bevis på at de ønsker å villede.

20% er altså uvaksinerte, og de 20% står for 865 dødsfall, mens de 80% vaksinerte står for 3547 dødsfall. Med små naturlige variasjoner så betyr det altså at om man er vaksinert eller ikke, har null å si så lenge man trekker fra covid-19 relaterte dødsfall (faktisk er det en liten fordel for de uvaksinerte her).

Tar man med covid-19 relaterte dødsfall i beregningen, så kommer nok de vaksinerte enda bedre ut av det enn uvaksinerte.

Det var samme greia, når antivakserne her i landet blåste det stort opp at halvparten av alle innlagte på sykehus med covid-19 var vaksinerte, men ikke klarte å se sammenhengen med at de 20% som var uvaksinerte sto for den andre halvparten.

Jeg ser det ikke fremgår av stolpediagrammene til @Selfuniverse /  "The Exposé", men disse tallene omhandler dødsfall per 100 000 leveår. Man kan laste ned hele datasettet her:

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsbyvaccinationstatusengland

Ser at ONS også har sluppet tall for andre halvdel av 2022 siden i går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (1 minutt siden):

Jeg ser det ikke fremgår av stolpediagrammene til @Selfuniverse /  "The Exposé", men disse tallene omhandler dødsfall per 100 000 leveår. Man kan laste ned hele datasettet her:

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsbyvaccinationstatusengland

Ser at ONS også har sluppet tall for andre halvdel av 2022 siden i går.

Ja, det var dette datasettet jeg brukte, og i table 5 finner man antall døde av hhv. uvaksinerte og vaksinerte i hver sin aldersgruppe. Tok totalen (all causes) og trakk fra "deaths involving COVID-19" for januar-mai 2022 som var perioden selfuniverse la ut grafene fra. Tallene stemmer bra med grafene, hvis grafene ikke tar hensyn til andelen vaksinert vs. uvaksinert, som den burde gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (15 minutter siden):

Ja, det var dette datasettet jeg brukte, og i table 5 finner man antall døde av hhv. uvaksinerte og vaksinerte i hver sin aldersgruppe. Tok totalen (all causes) og trakk fra "deaths involving COVID-19" for januar-mai 2022 som var perioden selfuniverse la ut grafene fra. Tallene stemmer bra med grafene, hvis grafene ikke tar hensyn til andelen vaksinert vs. uvaksinert, som den burde gjort.

Andelen vaksinerte og uvaksinerte i befolkningen skal ikke ha noe å si når variabelenenheten er standardisert til som her dødsfall per 100 000 leveår.

Ellers finner du ikke-kjønnsdifferensierte "Non-COVID-19 deaths" i tabell to i det samme datasettet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (1 time siden):

Andelen vaksinerte og uvaksinerte i befolkningen skal ikke ha noe å si når variabelenenheten er standardisert til som her dødsfall per 100 000 leveår.

Ellers finner du ikke-kjønnsdifferensierte "Non-COVID-19 deaths" i tabell to i det samme datasettet.

I tabell 5 er det "count of deaths", altså rene tall, på hhv uvaksinert og "ever vaccinated" (uavhengig av antall doser). Har du sjekket denne, og kan se om du tror jeg tar feil eller har rett?

I følge denne tabellen så er 20% av de døde uvaksinerte, som sammenfaller med andelen uvaksinerte. De vaksinerte med sin andel på 80%, har rundt 80% av dødstallene. Dette gir mening, da vaksinen ikke skal ha noe å si på dødsfall som ikke er relatert til covid-19. Grafen viser det samme som disse tallene prosentmessig. Jeg har sjekket aldersgruppen 40-49, i perioden januar-mai 2022.

Hvis det er tatt hensyn til uvaksinerte vs. vaksinerte ved uformingen av grafen, så er det også veldig underlig at det er mer farlig å ha tatt én dose, enn to eller tre.

Grafen er heller ikke utformet av Office for national statistics, det er det The Exposé som har gjort. Hva de skriver i grafen, er ikke nødvendigvis riktig. De er tatt for feilinformasjon flere ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser at ONS har endret dokumentformatet en del med den nyeste publikasjonen av dette datasettet. I mitt forrige svar til deg antok jeg av en eller annen grunn at du refererte til "table 5" i den forrige versjonen, men jeg skjønner nå at du forholder deg til den versjonen som ble sluppet en eller annen gang i løpet av det forrige døgnet. Beklager forvirringen her!

Men uansett inneholder jo "table 2" - som består av de samme datakategoriene i både forrige og nyeste versjon - mye bedre / mer differensierte data enn den nyeste utgavens "table 5", og det er tall herfra både jeg og "The Exposé" har forholdt oss til i det ovenstående. Her finner du både de absolutte dødstallene og dødsrater per 100 000 leveår, for dødsfall assosiert med Covid-19, så vel som for ikke-Covid-19 assosierte dødsfall og for det totale antallet dødsfall. 

Tar du utgangspunkt i disse dataene trenger du ikke finne befolkningstall eller vaksinasjonstall - som jo også vil variere med kjønns- og alderskategorier og fra måned  til måned - fra andre kilder, og du trenger heller ikke regne deg frem til ikke-Covid-19 assosierte dødsfall manuelt.

Når det gjelder hvorfor personer med én dose vaksine innabords ser ut til oftere å rammes av "ikke-Covid-19 assosiert død" enn personer med flere doser, er min gjetning at dette primært skyldes at koblingen mellom koronasykdom og etterfølgende dødsfall i betydelig grad blir underrapportert.

Forresten er vel kanskje ikke diskusjonen her så relatert til temaet koronaviruset i Norge, så det er mulig noen innlegg bør flyttes til "Coronaviruset i verden"-tråden?

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ikke hva tabell 5 er godt for. For meg ser det ut som den slår sammen antallet dødsfall for alle vaksinedosene til "ever vaccinated".

 

Uansett så er The Exposé kjent for å vri tallene til sin fordel. Her er et eksempel på hvordan de gjør det:

https://www.techarp.com/science/england-covid-19-deaths-vaccinated/

 

De tar også tall fullstendig ut av kontekst:

https://www.politifact.com/factchecks/2022/aug/24/blog-posting/no-evidence-covid-19-vaccine-increasing-child-mort/

 

Man ja, du har nok rett i at denne delen av diskusjonen ikke omhandler koronaviruset i Norge. Men jeg synes likevel problemstillingen er interessant i denne tråden fordi den fint kan overføres til andre land med relativt lik andel vaksinerte, som f.eks Norge.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
minim skrev (På 8.3.2023 den 12.22):

Det er på slike ting det er lett å trå feil når man ikke vet hva man ser etter. Du må lese artikkelen en gang til og rette fokus mot overdødlighet og eventuelt Google det for å få mer kontekst. Som det fremgår av artikkelen så hadde ikke de noe overdødlighet høyere enn Norge så da er det gjerne feilrapportering eller annen rapportering av dødsfall som gjør at det ser dårlig ut. Kan være en masse andre årsaker også til tallene du har sett deg så blind på spriker, men som Rema sier så er det sluttsummen på kassalappen som betyr noe og der ser man at Svensk håndtering var veien å gå. Selvsagt lett å være etterpåklok når man har fasiten, men jeg har sagt det samme siden hytteforbudet :p

Savner grunnlag for dine påstander om feilrapportering.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 time siden):

Savner grunnlag for dine påstander om feilrapportering.

Grunnlag? Hele artikkelen er grunnlag for det. Kall det hva du vil, men "sluttsummen" (overdødelighet) som det var snakk om viser jo at det stemmer. Hvordan ellers kom Sverige bedre ut på overdødlighet om det har dødd så mange flere av covid mener du? Da måtte de unngått at rundt 10k døde på annet vis i tilfelle og det gir heller ikke mening. 

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 8.3.2023 den 21.34):

AIDS er enkelt sett ett nedsatt immunforsvar. Svært mange professorer og leger vet allerede at immunforsvaret blir svekket i kroppen av mRNA behandlingen. Dette er informasjon som jeg gjentatte ganger har gått igjennom med deg, men du ser ut til å være en informasjonsnekter, som er en veldig passende kategori jeg kan putte deg inn i siden du har forsøkt å sette meg inn i kategorier svært ofte før.

Covid-infeksjon svekker immunforsvaret. Hver gang man smittes av Covid, svekkes immunforsvaret. Covid-vaksinene er med på å motvirke dette.

Lenke til kommentar

Kvinnehelse på tapetet. Noen opplevde blødningsforstyrrelser etter coronavaksinering. Forbigående plager, men det følges med på.

Sitat

Siden tenårene har Julia Størseth Sivertsen slitt med både migrene og smerter i underlivet.

I 2014 bodde hun i Danmark og oppsøkte en lege som mente plagene kunne være endometriose. Hun ble satt på p-piller for å dempe symptomene. Det fungerte helt til hun tok coronavaksinen.

Står ikke mer om det, men tematikken er ikke glemt i intervjuer om kvinnehelse i dag.

 Økt forekomst av menstruasjonsforstyrrelser etter koronavaksinasjon hos jenter 12-15 år

Sitat

Publisert 13.12.2022

Menstruasjonsforstyrrelser blant jenter i alderen 12–15 år er vanlig. Men forekomsten er høyere hos de som har fått én vaksinedose med Comirnaty, viser en ny studie fra FHI.

FHI har ikke all verdens midler til å forske videre, da instituttet ble nedbemannet etter pandemien. Internasjonale studier viser lignende resultater.

Sitat

En multinasjonal studie hvor kvinner selv registrerer menstruasjon i en app rapporterte at covid-19-vaksinasjon var assosiert med en liten endring i sykluslengde, men ikke menslengde.

Hva det måtte bety. Mengde og ikke lengde?

Noen uheldige unge kvinner trodde blødningsforstyrrelsene skyldtes vaksinen, men så var det livmorhalskreft. Dessuten at mange utsatte legebesøket under pandemien.

https://www.nrk.no/osloogviken/trodde-blodningene-skyldtes-vaksinen-_-viste-seg-a-vaere-kreft-1.15798669

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (2 timer siden):

Tenkte jeg for en gangs skyld skulle se Søndagsrevyen, men måtte bare slå av når dem igjen serverte den kvalmende skremselspropagandaen og de dødstallene som egentlig gir et helt feil bilde av sannheten.

Hvilke nyheter anbefaler du istedet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 12.3.2023 den 12.02):

Kvinnehelse på tapetet. Noen opplevde blødningsforstyrrelser etter coronavaksinering. Forbigående plager, men det følges med på.

Står ikke mer om det, men tematikken er ikke glemt i intervjuer om kvinnehelse i dag.

 Økt forekomst av menstruasjonsforstyrrelser etter koronavaksinasjon hos jenter 12-15 år

FHI har ikke all verdens midler til å forske videre, da instituttet ble nedbemannet etter pandemien. Internasjonale studier viser lignende resultater.

Hva det måtte bety. Mengde og ikke lengde?

Noen uheldige unge kvinner trodde blødningsforstyrrelsene skyldtes vaksinen, men så var det livmorhalskreft. Dessuten at mange utsatte legebesøket under pandemien.

https://www.nrk.no/osloogviken/trodde-blodningene-skyldtes-vaksinen-_-viste-seg-a-vaere-kreft-1.15798669

Er det forska noko på om gjennomgått koronasjukdom fører med seg denne biverknaden, eller om det er noko spesifikt med samansetjinga av vaksinene som gjer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...