Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Battaman skrev (9 timer siden):

Ja, det er mye av min argumentasjon mot portforbud bunner i. Skal man innføre det må det være (tilnærmet) hele døgnet. Det er bra at folk går tur på natta, da er det nesten ingen andre ute, lett å holde metervis med avstand. Jeg møtte hvertfall ikke mange når jeg var ute nå. 

Jeg kan ikke med min ivrigste fantasi forestille meg hvordan det kan oppstå noen voldsom smittespredning på DET tidspunktet. Portforbud ville gitt mer mening på dagtid, ikke langt på natta.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Hvorfor ikke?

(Ikke at jeg vil ha portforbud, bare savner argumentasjon fremfor... ingenting!)

Jeg skulle sett et argument om hva som er poenget med et portforbud KUN PÅ NATTA!! Når stort sett alle ligger og sover uansett. Symbolpolitikk?

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Jeg kan ikke med min ivrigste fantasi forestille meg hvordan det kan oppstå noen voldsom smittespredning på DET tidspunktet. Portforbud ville gitt mer mening på dagtid, ikke langt på natta.

Absolutt, men da er det mye mer inngripende og får mye mer motstand. Argumentetet som går igjen her er at det er ikke så ille med portforbud fordi alle er inne om natta uansett..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Battaman skrev (12 minutter siden):

Absolutt, men da er det mye mer inngripende og får mye mer motstand. Argumentetet som går igjen her er at det er ikke så ille med portforbud fordi alle er inne om natta uansett..

Med andre ord: ren symbolpolitikk som skal gi inntrykk av handling.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Jeg skulle sett et argument om hva som er poenget med et portforbud KUN PÅ NATTA!! Når stort sett alle ligger og sover uansett. Symbolpolitikk?

Jeg kommer med mange argumenter om nøyaktig dette i postene mine på forrige side. 

Argumenterer også for at portforbud i seg selv ikke er mer effektivt enn et besøksforbud, dersom det aller meste er stengt ned uansett.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Jeg kommer med mange argumenter om nøyaktig dette i postene mine på forrige side. 

Argumenterer også for at portforbud i seg selv ikke er mer effektivt enn et besøksforbud, dersom det aller meste er stengt ned uansett.

Nettopp(ja, jeg leste det nå:)). Men et rent nattlig portforbud fremstår likevel ikke som noe annet enn symbolpolitikk slik jeg ser det. Det vil ha mye større effekt på dagtid, skjønt det vil være veldig inngripende på folks frihet men det er forsvåidt en del av det å veie ting opp mot hverandre. Men et portforbud kun på natta har jeg ikke noen tro på som noe effektivt smittevernstiltak overhodet annet enn som en psykologisk øvelse i hva som kan skje senere, for å "låne" logikken til konspirasjonsteoretikerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Vaniman said:

Hvorfor portforbud når dødsraten er så lav? 0,9%. Vi må huske at det ikke skilles mellom dem som dør av og med covid19 på statistikkene. Mange av pasientene ville dødd innen kort tid uansett. Så dødsraten er omtrent null. 

Dette er et hysteri og ikke noe annet. Folk lar seg fyre opp av media. 

Kommentarer som denne vitner til lavt kunnskapsnivå og forståelse

Endret av Benbjo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

Kl. 10.38

av DN

Aftonbladet: Ti vaksinerte personer er blitt smittet av korona

Ti personer, som har fått to doser av vaksinen, er blitt smittet av korona, skriver den svenske avisen Aftonbladet. 

De ti personene skal være beboere på et sykehjem i Gøteborg, og blitt vaksinert med Pfizers vaksine. 

Det er imidlertid ikke sikkert hvorvidt beboerne ble smittet før vaksinen har begynt å virke. 

Professor Matti Sällberg ved Karolinska sier til Aftonbladet at det ikke er rart at personene er blitt smittet. 

- Vaksiner beskytte mot sykdom, ikke mot smitte, sier han til avisen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kl. 09.17

av NTB

Pfizer/Biontech: Vaksinen effektiv mot britisk og sørafrikansk mutasjon

Pfizer og Biontech sier deres covid-19-vaksine også er effektiv mot virusvariantene som har dukket opp i Storbritannia og Sør-Afrika.

– De små forskjellene som er oppdaget i tester som sammenligner det opprinnelige viruset og de nyere variantene, vil neppe føre til betydelig reduksjon i vaksinens effektivitet, heter det i en uttalelse fra selskapene.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (42 minutter siden):

Professor Matti Sällberg ved Karolinska sier til Aftonbladet at det ikke er rart at personene er blitt smittet. 

- Vaksiner beskytte mot sykdom, ikke mot smitte, sier han til avisen. 

Mao asymptomatiske smittebærere. Når de vaksinerte begynner å leve normalt igjen blir det enda mer smitte i samfunnet til resten. Håper jeg tar feil.

torbjornen skrev (38 minutter siden):

Pfizer/Biontech: Vaksinen effektiv mot britisk og sørafrikansk mutasjon

En veldig god nyhet.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Smittehopp i Bergen – 25 smittetilfeller registrert siste døgn

Det er registrert 25 nye smittede i Bergen det siste døgnet. De smittede er i alderen 3-64 år, to av tilfellene er importsmitte og seks har ukjent smittevei, skriver Bergens Tidende.

Ifølge avisen sier helsebyråd Beate Husa at de fremover er særlig bekymret for at tilfeller av det muterte viruset skal dukke opp i Bergen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Skrekktall: Advarer Erna mot åpning

Smittetallene i Norge har ikke vært lavere siden oktober i fjor. Hvorfor er da coronatiltakene så knallharde i store deler av landet? Denne grafen viser et skrekkscenario Norge må prøve å unnslippe.

Denne grafen viser et skrekkscenario som kan forklare hvorfor norske myndigheter nå har satt inn svært inngripende coronatiltak i store deler av landet, til tross for betydelig nedgang i smittetallene. Den blå streken viser at det vanlige coronaviruset er i en svak nedadgående smittetrend, med et reproduksjonstall R, som i denne figuren er satt til 0,88. R viser hvor mange andre en coronasmittet i snitt smitter videre. Stadig færre vil da bli smittet, men det går langsomt nedover. Den røde streken viser den britiske virusvarianten, som nå skaper bekymring i Norge. Med en R på 0,88 for det vanlige coronaviruset, vil virusvarianten ha en R på minst 1,32, da denne virusvarianten er minst 50 prosent mer smittsom. Med en generelt nedadgående smittetrend, slik vi har i Norge i dag, vil antall påviste tilfeller, inkludert den britiske varianten, først ha en svakt nedadgående kurve. På grunn av virusvariantens større smittsomhet, vil dette imidlertid bygge seg opp over tid, virusvarianten vil ta over som det dominerende coronaviruset og plutselig vil vi kunne ha en raskt stigende smittekurve igjen - med mindre vi tidlig lykkes med å slå det tilbake. Graf: Torgrim Log

https://www.dagbladet.no/nyheter/skrekktall-advarer-erna-mot-apning/73334907

73336125.jpg?imageId=73336125&x=0&y=5.67

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Torgrim Log forsker på brann og skogbranner for øvrig. Dette blir like idiotisk som FrP brukte en sveiseekspert som et sannhetsvitne på at klimasaken angivelig var bløff. 

Selv om Torgrim Log for alt jeg vet er ekspert på maurslukere eller fugemasse så er det jo ikke bare han som snakker om virkningen spredning av mutanten har på R-tallet, dette er velkjent og ikke noe nytt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...