Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Hvordan blir det ellers med vaksinering av utsatte grupper fremover? Det er vel mange som har over 3-4 måneder siden tredje dose?

Tipper det blir drop in videre nå for risikogrupper. Tipper man kan spørre bydelen man tilhører også, vaksinekontoret tilhørende bydelen sin eller kommunen om man tilhører en veldig liten kommune. Spørre om man skal vente på innkalling eller kontakte selv. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 timer siden):

Hvordan blir det ellers med vaksinering av utsatte grupper fremover? Det er vel mange som har over 3-4 måneder siden tredje dose?

FHI gir vel fortsatt kun fjerde dose til folk som går på immunsupprimerende medisiner. De må da ta med medisinen de går på i originalforpakning eller ha med en erklæring fra lege. Oslo kommunes vaksinesentre avvikles vel i løpet av mai måned eller sentraliseres vil jeg tro.  Etter hvert så har jo flere og flere land avviklet krav til vaksinesertifikat for innreise. 

Lenke til kommentar
Krozmar skrev (16 timer siden):

Tok ei uke etter de fleste symptomene forsvant før jeg fikk lukt og smaksans tilbake.. Men skal sies at de har endret seg en del, selv om smaksansne har kommet tilbake.. ting smaker ikke som før merkelig nok...

Har hørt at blant de som opplever dette, så kan ting som smakte godt før, smake helt forferdelig nå. Kan visst ta lang tid før alt er tilbake til det normale. Skal visstnok finnes noen måter å trene opp smakssansen igjen, men om de fungerer, aner jeg ikke.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 4/17/2022 at 4:57 PM, Nukleosid said:

Har hørt at blant de som opplever dette, så kan ting som smakte godt før, smake helt forferdelig nå. Kan visst ta lang tid før alt er tilbake til det normale. Skal visstnok finnes noen måter å trene opp smakssansen igjen, men om de fungerer, aner jeg ikke.

Først mor, så en uke senere, så far. Men 10 dager senere har ikke jeg fått c19( ikke som jeg vet)

Ja, har ikke tatt vaksinene?

De har smaken i orden, ribbe der på søndag.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
On 4/16/2022 at 9:42 PM, GiaMahan said:

Mistet aldri lukte- eller smakssansen  da jeg hadde korona, ei heller da jeg var helt tett i nesen.  Eneste jeg kommer på er @Krozmar og @AnnonymG som jeg mener mistet luktesansen for en periode ved korona, kanskje de kan gi noe svar på når den kom tilbake.

Jeg mistet luktesansen totalt, jeg kunne drikke kikkoman uten å kjenne en mine. Etter drøyt 14 dager begyndte smaken i det små å komme tilbake, ca 5-10%, deretter gikk det langsomt og gradvis oppover. Det tok mange uker før den ble normal igjen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Våknet med ganske så vond hals i dag, og har det fremdeles, men har blitt bedre uten tvil.
Ellers normal form.
Mistenker egentlig at jeg gikk litt lettkledd på tur i går og sov med åpent vindu i natt.

Eventuelt har jeg ''endelig'' fått korona 😛
Skal hente en test etter jobb i dag og sjekke.

Men tviler. 

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Ekspertene spår en høstbølge og FHI meldte onsdag at de åpner for at de over 80 år kan ta en andre boosterdose til de eldre før vinteren. Da er spørsmålet hvilken vaksine Norge da skal tilby.

Hittil har det vist seg at omikron-vaksiner fra selskaper som Pfizer og Moderna ikke har gitt bedre resultater enn den opprinnelige vaksinen vi har fått.

Men nå har Moderna prøvd noe nytt: En kombinasjonsvaksine som inneholder spikeproteinet fra både det opprinnelige wuhan-viruset og fra beta-viruset, som har flere like mutasjoner som omikron.

Spikeproteinet, taggene som stikker ut av coronaviruset, er «hovedingrediensen» i vaksinene.

..

– En ting er at vaksinene nå gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom, men ikke like godt mot infeksjon. Så man kan håpe at ved å få dratt opp mer antistoffer mot varianter, får man bedre beskyttelse også mot infeksjon, forklarer immunologen, og utdyper:

– Effekten vil være at hvis man gir denne boosterdosen til ganske mange, i hvert fall eldre og helsepersonell, kan man få mindre spredning av virus på sykehus og sykehjem. Og det er positivt.

..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eELwal/immunolog-om-ny-vaksine-ser-ut-som-det-beste-vi-har-saa-langt

Se det ja, nå kaller de det for 2.boosterdose. Gjelder det for 3.dose og 4.dose det da, at det har fått nytt navn til 1.boosterdose og nå blir det påfyll oppå 3. el. 4.dosen som kalles 2.boosterdose?

Jøje meg sann, så de har ikke klart å komme ut av beta-stadiet enda? :p

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Faktisk.no: Over halvparten av koronadødsfall i Norge har skjedd de siste fire månedene

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-over-halvparten-av-koronadodsfall-i-norge-har-skjedd-de-siste-fire-manedene-1.15938607

Nå dør alle på 90+ av Covid-19, som egentlig skulle dødd av influensa. Det er forskjell på å dø med eller av osv. Influensasesongen kom likevel i mars i år.

Jeg synes uansett det er mange som er innlagt på sykehus, hele 467 stykker. Men glad for at det ikke prates om, så livet kan gå som normalt, med pandemien liggende gjemt langt bak i hodet et sted.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (31 minutter siden):

Jeg synes uansett det er mange som er innlagt på sykehus, hele 467 stykker.

Bare nysgjerrig, hvor fant du det tallet? VG skriver at "Helsedirektoratet avsluttet rapporteringen av antall inneliggende pasienter med covid-19 den 23. mars 2022."

Statistikken på VG nå er nyinnleggelser, og den kurven har gått stabilt nedover lenge nå. 

edit: tallet var i artikkelen du siterte, ja ... rart at NRK har disse tallene, men ikke VG.

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

Temasiden til FHI oppdateres fortsatt, her føres det fortsatt statistikk over antall daglige innleggelser med covid-19 som hovedårsak. Det se ut som det jevnt over legges inn rundt 20 om daglig nå, men at dette tallet har gått ned. Dette kan nok stemme godt med at det nå er ca. 400 innlagt. 

Når var det Helsedirektoratet sluttet med daglige totaltinnlagte på sykehus? Ser på i den samme tabellen at i starten av mars var det enkeltdager med nesten 100 nyinnlagte daglig, med en topp på 98 den 8.mars, dvs. vi snakker rundt 600 nyinnlagte på en uke... Det er ganske mye. Da hadde de vel sluttet med oppdateringene?

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Legar og psykologar ueinige om «long covid»: – For enkelt å skulde på pasientane

Sitat

Bekymrar du deg mindre, blir du raskare frisk av koronaviruset, meiner legar. Viss det stemmer, må psykologane mobiliserast, seier psykolog.

Sitat

– Eg må ofte bruke tid på å ta bort skam frå pasientane fordi dei føler at dei ville ha blitt friske, om dei ikkje var stressa.

Sitat

– Disse påstandane er problematiske fordi dei gjer medisinske sjukdommar psykiske, seier han.

– Betydninga av fokus på symptom og sjukdomsforløpet er antakeleg svært avgrensa. Folk kan ikkje tenkje seg frisk.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/17/2022 at 4:57 PM, Nukleosid said:

Vært kraftig preget med influensa og forkjølelse i det siste og fikk kjenne på hvor rart det er å miste smaken og lukt helt. Det er en ganske stor viktig og ikke minst gledelig dimensjon av livet som fjernes så jeg har all sympati med de som utsettes for dette.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (47 minutter siden):

Stress og bekymringer gir jo både økt utskillelse av stresshormoner, og på den måten gi symptomer som ved long covid, selv om man egentlig har blitt frisk. Selv når man har gjennomgått alvorlig sykdom etter korona (f.eks blodpropp, hjertestans) så hjelper jo ikke stress og bekymringer på formen heller. Hadde kapasiteten vært tilstede hadde jo psykologbistand for de med gjennomgått korona vært ypperlig. Ikke unormalt å slite psykisk etter korona, fordi man mister gjerne rutiner, man er i mindre fysisk aktivitet, man har holdt seg isolert og ikke unormalt å være redd når man går igjennom noe man ikke helt har opplevd før. Akkurat når det kommer til enkelte symptomer som utmattelse, så tror jeg at man kan til en viss grad bruke kognitiv terapi for å håndtere det bedre. Når det kommer til andre symptomer som tett nese og hoste så må man jo rett og slett ta tiden til hjelp og evt medikamenter, på akkurat de symptomene der har det jo ikke så mye å si hva du tenker. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...