Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, Snikpellik said:

Tja. For noen (veldig) få av oss så er det litt verre. For min del ble det en natt på sykehus for første gang i livet og sykdom som har satt meg ut av spill i noen uker. Dette er selvfølgelig veldig uvanlig/uflaks og jeg er en av ytterst få friske, vaksinerte og unge dette har skjedd med etter omikron tok over.

Men det jeg tror er at korona ofte henger i en god stund for mange etter selve sykdommen, ulikt forkjølelse. 

Så de jeg har møtt som har fortalt at de hadde korona i forrige uke, vil kunne smitte meg, eller er det kun en intern prosess som tar tid å gå igjennom for dem selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (5 timer siden):

Er vaksinert for influensa. Har aldri hatt alvorlige tilfeller av influensa selv, så det bekymrer meg ikke stort. Men covid er jeg ikke like trygg på at er en sunn sykdom. Men vil helst ha den på litt avstand i fra vaksinen. Og en kan jo forvente å få den når som helst covid-19. Tenker på dette med at 4.dosen omtrent ikke har effekt, så da vil jo det å bli smittet av omikron kanskje også være omdiskutert for tett på vaksinering. Også kommer balansegangen med når man har ventet for lenge med å utsette seg for covid på toppen av det balanserte "regnestykket". Det som skjer naturlig skjer jo. Men, så har en det man kan planlegge for utenom da.

No var jo dette snakk om eldre og folk med nedsett immunforsvar. For det store fleirtalet i befolkninga vil vaksinedosane ha effekt, men effekten minkar etter kvart som tida går. Difor meiner eg at dei over f.eks. 80 år burde ha fått tilbod om ein 4. dose, men FHI treng vel nokre månader i tenkjeboksen og ein auke i koronadødsfall blant eldre før dei greier å bestemme seg for noko.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3 minutes ago, torbjornen said:

Difor meiner eg at dei over f.eks. 80 år burde ha fått tilbod om ein 4. dose, ..

Jeg tror at det er på høy tid nå å tenke på andre måter å hjelpe 80-åringer enn ekstra vaksinedoser som ikke ser ut å fungere. Vaksinekortet ser litt oppbrukt ut. Om de da ikke får fingeren ut å justerer på dem.

Postet i verden-tråden om covid:

Dreier seg om at 4.dosen ser ut å være omtrent bortkastede greier. Har sannsynligvis noe å gjøre med at omikron er så forskjellig i fra vaksinene?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som har mest av forkjølelser er barnefamilier. Jeg har klart å holde meg unna luftveisinfeksjoner i lang tid. Det skal visstnok ikke være fordelaktig i møte med korona-viruset.

På Oslo S i dag var det mye folk. Jeg så to personer som brukte munnbind, så det er fortsatt noen som sikrer seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (19 timer siden):

På Oslo S i dag var det mye folk. Jeg så to personer som brukte munnbind, så det er fortsatt noen som sikrer seg.

Kan tenke meg at noen bruker det dersom de vet de er syke.

Jeg gjorde det da jeg hadde covid-19 og visste jeg var smittsom, dette er eneste gang jeg har brukt munnbind siden påbudet/anbefalingene ble fjernet. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Snikpellik said:

Kan tenke meg at noen bruker det dersom de vet de er syke.

Jeg gjorde det da jeg hadde covid-19 og visste jeg var smittsom, dette er eneste gang jeg har brukt munnbind siden påbudet/anbefalingene ble fjernet. 

Samme her. Føltes som om det stod "jeg har covid" i panna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har opplevd å bli delvis ledd av nylig med munnbind på. Da hadde jeg tatt det på i bilen og tråkket igjennom parkeringsplassen på vei inn i butikk. Skader nå ingen at noen bruker munnbind (jeg kaster selvsagt alle mine munnbind i søppelet). Skader heller ikke meg å bli ledd av.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

Har opplevd å bli delvis ledd av nylig med munnbind på. Da hadde jeg tatt det på i bilen og tråkket igjennom parkeringsplassen på vei inn i butikk. Skader nå ingen at noen bruker munnbind (jeg kaster selvsagt alle mine munnbind i søppelet). Skader heller ikke meg å bli ledd av.

Kudos for å spre litt glede da :) Jeg humrer litt når jeg ser folk kjøre rundt alene i bilen med det på det må jeg innrømme. Da tenker jeg bare på hvordan media har klart å skremme folk det siste par årene. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, minim said:

Kudos for å spre litt glede da :) Jeg humrer litt når jeg ser folk kjøre rundt alene i bilen med det på det må jeg innrømme. Da tenker jeg bare på hvordan media har klart å skremme folk det siste par årene. 

Joda :wee:

Tok naturligvis munnbindet på utenfor bilen for det gir tid å tette den der metallstrengen i munnbindet og de ekstra meterne på parkeringsplass holder jeg ut å bli glodd litt på av andre :roll:

Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Det har aldri vært slik at folk har kjørt rundt med munnbind på alene i bilen for å beskytte seg mot viruset, men er i de aller aller fleste tilfeller av rene praktiske årsaker, om du har vært på en butikk og handlet og skal på en ny butikk å handle så er det enklere å sette seg i bilen med munnbind på å bare kjøre til neste butikk uten å ta det av, ved riktig bruk av medisinske munnbind skal det nemlig kastes etter du har tatt det av.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Evil-Duck said:

Det har aldri vært slik at folk har kjørt rundt med munnbind på alene i bilen for å beskytte seg mot viruset, men er i de aller aller fleste tilfeller av rene praktiske årsaker, om du har vært på en butikk og handlet og skal på en ny butikk å handle så er det enklere å sette seg i bilen med munnbind på å bare kjøre til neste butikk uten å ta det av, ved riktig bruk av medisinske munnbind skal det nemlig kastes etter du har tatt det av.

Selvsagt, hehe. Men, når du ser dem kjøre flere kilometer fra ene "butikken til den andre" på motorveien mellom Stavanger og Sandnes f.eks. Er litt morsomt syn det. Til og med jeg kan tenke litt, oi når en ser det. Selv om jeg også kan finne på noe liknende dersom det er to butikker som ligger et steinkast unna hverandre, en sjeldnere gang da. Så pleier jeg å ta det av (fy da det skulle jeg kanskje ikke ha gjort) :wee:

Lenke til kommentar
Verm skrev (På 17.3.2022 den 22.43):

Se der ja, til og med folk innpå her begynner å få smake på Corona. Er dette noe dere vil anbefale andre å få? Myndighetene gjør visst det.

Jeg får i alle fall ikke lyst på dette. Heia munnbind!

Sitter med covid no. Har klart å unngå det lenge, men når dama testa positivt, var det bare eit spørsmål om tid for min del.

Hosten kom so og sei som lyn fra klar himmel. Slappheit, feber og øm i kroppen som nå gjelder, men så langt er det på ingen måte værre enn ein vanlig influensa. Har hatt meir feber, følt meg dårligere, og hatt værre hoste før. Men er bare på dag 1 etter påvist positiv test. 

Dama hadde ei natt med feber, hoste og øm i kroppen, for så å være i full aktivitet dagen etterpå. Veldig milde symptomer, som eg håper eg klarer å replikere. Ho har tap i lukt og smakssans då. Som eg håper går over fort.

For min del håpet eg på å få det. Altså å bli eksponert vertfall. Sjuk er det vel ingen som håper på å bli. Det stod mellom tredje dose, som eg var på kanten til å ta, og å avvente og sjå om eg fekk covid. Fekk sistnevnte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (8 timer siden):

Sitter med covid no. Har klart å unngå det lenge, men når dama testa positivt, var det bare eit spørsmål om tid for min del.

Hosten kom so og sei som lyn fra klar himmel. Slappheit, feber og øm i kroppen som nå gjelder, men så langt er det på ingen måte værre enn ein vanlig influensa. Har hatt meir feber, følt meg dårligere, og hatt værre hoste før. Men er bare på dag 1 etter påvist positiv test. 

Dama hadde ei natt med feber, hoste og øm i kroppen, for så å være i full aktivitet dagen etterpå. Veldig milde symptomer, som eg håper eg klarer å replikere. Ho har tap i lukt og smakssans då. Som eg håper går over fort.

For min del håpet eg på å få det. Altså å bli eksponert vertfall. Sjuk er det vel ingen som håper på å bli. Det stod mellom tredje dose, som eg var på kanten til å ta, og å avvente og sjå om eg fekk covid. Fekk sistnevnte. 

Det var sikkert like greit å ikke ha tatt dose3. Det virker for at svært mange unge som ikke fulgte anbefalingen om å ta kun 2 har fått det hardt.

Evil-Duck skrev (På 19.3.2022 den 21.43):

Det tviler jeg på. De som gjør det korrekt smittevern messig skifter de ofte. En skal vel bytte de når de blir fuktige å for de fleste vil et naturlig bytte da være mellom butikker. Dette er nok de som har latt seg skremme av propaganda kjøret :p Bare det at folk utenfor risikogruppene eller som ikke er i kontakt med risiko grupper fortsetter å bruke det nå viser jo at dette henger igjen. Fullstendig irrasjonelt..

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Det var sikkert like greit å ikke ha tatt dose3. Det virker for at svært mange unge som ikke fulgte anbefalingen om å la være den har fått det hardt.

Nei altså, hadde eg ikkje blitt smitta, hadde eg nok tatt tredje dose. Faktisk på kommande fredag. Dei aller fleste eg kjenner har tatt tredje dose, og nåken har blitt smitta i tillegg. Gått strålande fint med samtlige.

• Liker 4
Lenke til kommentar
minim skrev (4 timer siden):

Det var sikkert like greit å ikke ha tatt dose3. Det virker for at svært mange unge som ikke fulgte anbefalingen om å la være den har fått det hardt.

Hehe, du fortsetter å spre dette tullet om at det er en anbefaling om å IKKE ta tredje dose, selv etter å ha blitt ettertrykkelig motbevist mange ganger. Du skal ha for at du gidder, men jeg sliter litt med å skjønne helt motivasjonen til å gjenta løgnen så ofte?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Hehe, du fortsetter å spre dette tullet om at det er en anbefaling om å IKKE ta tredje dose, selv etter å ha blitt ettertrykkelig motbevist mange ganger. Du skal ha for at du gidder, men jeg sliter litt med å skjønne helt motivasjonen til å gjenta løgnen så ofte?

Det er jo ikke en anbefaling om å ta dose 3 for unge, men jeg vet du ikke liker presisering av det. Det er bevist flere ganger med sitat og link til fhi sine sider som tydelig kun anbefaler dose 3 til 45 pluss og de i risikogrupper. Overhode ingen løgn.

God bedring forresten :)

Lenke til kommentar

Tror jeg begynner å kjenne flere som har hatt det nå, enn ikke. Iallfall av de jeg har mest kontakt med. Bortsett fra at unntaket ser ut til å gjelde mest min egen familie. Jeg, far, lillebror og mor har ikke hatt det enda. Mor har akkurat vært en uke i syden og sittet på fly. Ikke smittet. Hun jobber også på butikk til vanlig. Har to eldre søsken som har hatt det. Begynner å lure på vi er en av de som har gener der viruset ikke biter litt lett på.  Også har det vært mye smitte heromkring og noen få nærkontakter til påvist smittet. Har allergi og er ofte tett i nesen og har derfor testet meg innimellom med en gang jeg merker at det er mer enn normalt, samme med faren min, men ingen av oss har hatt positiv test. Faren min jobber med kunder hver dag.

Mest overraskende er at det at lillebror ikke har fått det, han hadde påvist smitte i kollektivet, er student som har en del pasientkontakt på jobb, og er veldig sosial og har vært på mange fester siden gjenåpningen i høst. 

Merker nå at tankegangen min har endret seg mye nå og at jeg har blitt slappere på spriting og droppe munnbindet nå og er mer sosial siden jeg har unngått covid til nå. 

Det er vel typisk at jeg får det snart når jeg senker garden såpass, da jeg på ingen måte tror at vi kommer til å slippe unna for evig siden vi har gjort det til nå. Nå er det over 1 mnd siden boosterdosen så hadde jo kanskje vært greitt å få det snart da mens vaksinen er effektiv, ikke vet jeg.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke en anbefaling om å ta dose 3 for unge, men jeg vet du ikke liker presisering av det. Det er bevist flere ganger med sitat og link til fhi sine sider som tydelig kun anbefaler dose 3 til 45 pluss og de i risikogrupper. Overhode ingen løgn.

Det er heller ikke det du skriver, og har skrevet her flere ganger her før. Du skrev nå at anbefalingen er å la være å ta tredje dose. Det stemmer ikke, og det vet du veldig godt.

Her er mitt svar forrige gang du kom med samme påstand, tilbake i februar.

FHI eller andre helsemyndigheter har aldri kommet med noen anbefaling til de under 45 år om å ikke ta oppfriskningsdose.

FHIs anbefaling er at friske personer over 18 år kan velge om de vil ta oppfriskningsdose etter egen vurdering. Derfor har de anbefalt at alle over 18 år i Norge får tilbud om å ta den.

I media har FHI utbrodert dette litt:

Sitat

Så, bør for eksempel friske og raske personer i 20-årene ta tredje dose?

FHI-direktør Camilla Stoltenberg: Ja, om du vil bidra til dugnaden.

https://www.aftenposten.no/norge/i/0GXBn0/fhi-anbefaler-ikke-dose-tre-til-alle-men-du-kan-gjoere-det-for-dugnade

Det samme har Helsedirektoratet gjort, de kommer med en direkte anbefaling om å ta oppfriskningsdose for aldersgruppa 18-45:

Sitat

Myndighetene har sagt at alle over 45 år bør ta tredje dose vaksine. Folk mellom 18 år og 45 år anbefales å få tilbud om denne dosen.

– Hvordan skal folk forholde seg til det?

– Det er viktigst for dem over 45 år. Men vi anbefaler også dem under 45 år å ta den tredje dosen, sier Nakstad.

https://www.klartale.no/norge/2022/01/07/derfor-mener-nakstad-at-du-bor-ta-tredje-dose-vaksine/

Sorry, jeg bare liker ikke rein ljug og at det står uimotsagt. 

Sitat

Takk :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

Det er forskjell på:

"Anbefaler å la være å ta tredje dose" (som du påstår)

og

"Foreligger ingen anbefaling for unge å ta dose 3" (som potensielt er det FHI sin posisjon du henviser til)

Det å anbefale å la være å ta medisiner, er veldig stor forskjell fra at det ikkje foreligger ein anbefaling å ta den.

Endret av Pallehysa
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...